Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Det er vanskelig å forstå hvorfor cellespenning skulle være for høy. Mistenker at når forsyningsspenningen til BMS blir lav nok så kan målingen bli flaky. Har sett at BMS for lavere spenninger ofte krever egen powersupply.

 

Måtte du slå på balansekort for å få startet lading? Balansering ved lav SOC vil vel tukle med toppbalanseringen er jeg redd. Hvis mulig ville jeg ladet uten balanseringskort, men det går gjerne ikke?

Link to post

Batteri har ladet siden igår. 

Lading startet med en gang lader fikk strøm. Men kuttet raskt ut igjen grunnet høy celle spenning på ene cellen. Så kom å gikk litt frem til balansen ble bedre. 

Men skal uanset kjøre en del fredag, så da vil batteri bli topp ladet via motor.

Link to post

Ville trodd det fort kunne bli avvik på cellespenning på topp nå da.. Blir syretesten på om balansekortet kan gjøre den jobben. Kan vel fort være at du må ha noen ‘steg’ mor slutten med balansering.

Link to post

Jeg tenker at så lenge du har brukt det på lav SOC så er balansen på toppen endret så ser ikke at det vil gjøre noe negativt. Worst case er vel at det ikke klarer å henge med og du får høy spenning på en celle som gjør at bms kutter. Da vil bare balansekortet jobbe videre og bms vil vel ‘åpne’ igjen når balansen er innafor. Osv osv. Balansekortet er vel eneste måten å få batteriet i balanse igjen om den er forskjøvet, utenom å demontere og kople opp i parallell - men det er jo pes mildt sagt. Men for problemfri drift på tur hadde det vel vært like bra å la landstrømlader gjøre denne jobben mest mulig ferdig før turen da?

Link to post

Skal sette landstrømslader til å kjøre topp lading. Fort å endre på mobilen. Så setter jeg fast Balansekortet så det kan bli med på tur.

Så får jeg ta batteri hjem i vinter.

Vurdere å bygge ennå et i vinter. Får se om @Dreuf får hjem fler celler.

 

NU blir det tur fredag morgen om ellers vinden roer seg litt

Link to post

Balansekortet fungerer det altså. Eneste gangene jeg ser noen særlig forskjell på cellene mellom 14 og 12V er når jeg kjører thruster som bruker rundt 250A momentant. Cellene går rett tilbake balanse så fort jeg har stoppet thrusteren.

Jeg toppbalanserte batteriet før jeg satt det i båten og ladet det opp/ut med balansekortet på ett par ganger. Så koblet jeg det ifra, men har kablene liggende klare om jeg skulle trenge kortet. 

Ligger som oftest på 0.002V forskjell på cellene med inntil 20A belastning på batteriet. Når jeg bruker thrusteren så er jeg nok oppe i 0.1V forskjell.

 

Om den ene cellen din fortsetter å tulle så sjekk cellespenning med mulitmeter.

 

Jeg har en pall på vei som kommer inn nå i August, der har jeg solgt alle store cellene, men tok også med noen 105Ah celler som jeg fortsatt har igjen av.

Har en som vil ha en 48 cellers bank, så om han sier "go" så blir det enda en pall.. :)

 

 

Link to post

Dahar jeg fått installert alt å det ser ut til å fungere. Men er litt usikker på hva jeg skal stille inn de forskjellige ladere på. Har en 30a dcdc lader, 30a landstrøm og en mppt solcelle regulator. Alt fra Victron og kjører nå på kun de forhåndsprogrammerte programmene for lifepo4. Se bilde under.

 

Burde jeg justere disse (må da altså lage ett helt nytt program?) eller kan jeg greit bruke de som står på her? 

 

 

BDF5A52A-ECE6-482D-B9CA-07AA73F48120.png

Link to post

Det er utrolig mange meninger rundt dette. Det kommer også an på bruksmønster. Dersom en pleier å gå fra båten med landstrømlader på så tenker jeg at innstillinger bør være annelerledes enn om en ‘piffer de opp’ av og til. Blir som elbil der lav SOC anbefales ved lagring og unntaksvis lading til 100%. Den siste er jo tricky da, spesielt om en ønsker å ha kontroll på SOC så trenger batterimonitor kalibrering dann og vann. Men om båten ligger med kjøleskap på feks så vil det jo ikke bli lagring ved 100% SOC.  Med utgangspunkt i alt dette (😂) så satte vi bulk til 14.4V, 30 min absorpsjon ved 13.8, float 13.2 (som skulle la batteriene flyte ned mot ca 50% SOC) og restart ved 12.8. Samt deaktiverte temp komp. Ser at det blir en del avvik fra innstilte og faktiske verdier - trolig pga lange kabler fra lader til Lithiumpakke så anbefaler å måle om de innstilte verdiene faktisk er reelle. Og i realiteten så laget vi også en fjernbetjening av lader via mobil + SOC overvåking så dermed brukes lader på annen måte enn før (på på søndag/av på fredag, repeat). Nå er det bare topping kvelden før avgang. Pakken holder til å drive kjøleskap og div småplukk mellom 1 og 2 uker avh av drahjelp fra 2 x 110W solcellepanel.

 

Victron sin tilnærming ser ut til å være bare bulk og så ferdig som helt sikkert kan være ok. Eneste jeg lurer på er når lader evt da restarter? Er dette en verdi som kan settes?

Edited by Fantino
Link to post

Ser at hos meg så ladet den nå opp til 14.2 for så å gå ned på storage på 13.5. Da ligger den å vedlikeholder spenningen på 13.5v. Ser forbruket ligger på 0A selv om jeg vet det er en del som står på å trekker. 

 

Batteriet gikk ganske fort ned fra 14.2 til 13.5. Dette er kanskje normalt? 

Edited by Mr_Stian
Link to post

Forbruket på bms er ikke til å stole på uten litt tweaking. Mener den ikke registrerer forbruk under 3A.

Om det er batterimonitor som sier 0A i forbruk så kan du kalibrere 0-forbruk på den for å få den til å lese av riktig. 

Spenningen ligger leeenge i 13-13.5V intervallet før den raskt synker når den går under 13V. Derfor er det vanskelig å lese av SOC ut ifra spenning. 

Ser min båt ligger nå på 13.27V og jeg har dratt ut 50Ah og ligger med ett forbruk på 6A (kjøleskap som går av og på). 

Link to post

Alt av spenning og forbruk leses av fra Victron batteri monitor. 

 

Skal ut på 2 uker ferie nå så skal bli spennende å se hvordan dette funker. Litt risky å reise ut med helt uprøvd system, men har med litt batteri i backup bare i tilfelle. 

Link to post

Da har jeg lest dem fleste innlegg her inne, men har ett spørsmål som jeg ikke har funnet svaret på.

 

BMS jeg ser at det er massevis av disse. Men er tanken at den ska ha samme ah som batteribanken? Eller er tanken at den ska ha det en maksimalt forventer skall bli trukket ut av banken?

Link to post
Mr_Stian skrev On 8.7.2021 at 20.04:

Skal ut på 2 uker ferie nå så skal bli spennende å se hvordan dette funker. Litt risky å reise ut med helt uprøvd system, men har med litt batteri i backup bare i tilfelle. 

Det går nok helst bra :thumbsup:

 

joelle skrev 20 minutter siden:

BMS jeg ser at det er massevis av disse. Men er tanken at den ska ha samme ah som batteribanken? Eller er tanken at den ska ha det en maksimalt forventer skall bli trukket ut av banken?

Disse store prismatiske cellene vi bruker i båt er gjerne ratet til "1C" utlading og "0.5C" ved lading, noe som for en 100Ah celle tilsvarer 100A utlading og 50A lading. De har gjerne en kortvarig rating som er 3-10C avhengig av celletype, så det er litt å gå på. Nå er det jo litt av hvert som kan dra ganske mye strøm i en båt, f.eks. ankervinsjer og invertere, så da er det en tommelfingerregel å dimensjonere BMS etter C-ratingen til batteriet. Det gir ikke alltid mening, men det er sjeldent feil å gjøre det slik. Husk at kabling og sikringer gjerne må dimensjoneres deretter.

 

Går man over det elektriske og vet hva slags last man har, så kan man tilpasse mer etter behov. Det gir f.eks. ikke nødvendigvis mening å utstyre en 560 Ah lifepo4 bank med 500A BMS, om man aldri kommer til å bruke over 200A.

 

Jeg får vel sammen første lifepo4-pakka av noe størrelse nå i august, og mulig jeg også får tak i noen mindre, brukte celler, derfor har jeg bestilt en 40A/20A BMS for testing, så blir det å finregne litt på forbruk i båten før jeg bestiller "riktig" BMS til høst/vinterprosjekt, med nytt forbruksbatteri og en større overhaling av det elektriske.

Link to post

Det blir vel tøft å oppdrive utstyr som tåler 3-10C om en har noen hundre Ah i båten.. Det burde vel holde at nominelle spesifikasjoner på BMS er over Max trekk og ladestrøm? Ser typisk at disse Kina-BMS ene har korttidsspec på flere ganger nominell spec som da burde gi feit margin til ‘skitten’ strøm/transienter/startstrøm fra thrustere og andre tunge forbrukere.

Link to post
Fantino skrev for 8 timer siden:

Det blir vel tøft å oppdrive utstyr som tåler 3-10C om en har noen hundre Ah i båten.. Det burde vel holde at nominelle spesifikasjoner på BMS er over Max trekk og ladestrøm?

Ja, jeg var vel kanskje litt upresis over, jeg tenkte på 1C-rate, ikke peak, da jeg snakket om fornuftig dimensjonering av BMS :thumbsup: Tipper 200A holder mer enn lenge nok for de aller fleste, sånn egentlig.

 

Fantino skrev for 8 timer siden:

Ser typisk at disse Kina-BMS ene har korttidsspec på flere ganger nominell spec som da burde gi feit margin til ‘skitten’ strøm/transienter/startstrøm fra thrustere og andre tunge forbrukere.

De er jo FET-baserte, og disse FET'ene feiler til full kortslutning (null beskyttelse av batteriet), så jeg må innrømme at det ikke er noe jeg ville tatt sjansen på helt uten videre.

 

SamH skrev 56 minutter siden:

TAO-Bms kan være verdt å kikke på for eventuelle som vil et skritt opp fra REC:
https://www.taoperf.com/
Regner med å  hive ut min(e) REC-Active til fordel for denne i løpet av høsten/vinteren.

Jøss, skulle tro at REC BMS'en gjorde jobben mer enn bra nok, hva er det som får deg til å bytte?

Link to post
Seilerslask skrev 26 minutter siden:

Ja, jeg var vel kanskje litt upresis over, jeg tenkte på 1C-rate, ikke peak, da jeg snakket om fornuftig dimensjonering av BMS :thumbsup: Tipper 200A holder mer enn lenge nok for de aller fleste, sånn egentlig.

 

De er jo FET-baserte, og disse FET'ene feiler til full kortslutning (null beskyttelse av batteriet), så jeg må innrømme at det ikke er noe jeg ville tatt sjansen på helt uten videre.

 

<>


Kommer vel an på anvendelsen. Vi gikk for 500A til et 816Ah system fordi ladestrøm spec var halvparten og med to 115A dynamoer og en 70A lader på generator i systemet så var det greit å ha den kraftigste.

 

Jeg har også en viss skepsis til FET-baserte systemer ift bruk mot store induktive laster som gir transienter tilbake til kilden, så derfor beholdt vi gammel blypakke til thruster/vinsjer. Men @Dreufhar jo kjørt thruster fra 250A BMS uten problemer så godt mulig det er god nok beskyttelse innebygget i disse Ali-BMS’ene likevel. Dersom en av mange FET feiler og gir kortslutning så vil den vel fort gå opp i røyk og bli sin egen sikring? Kan jo evt sikre inn/utgang med passende automat eller smeltesikring i tillegg kanskje?

 

Jeg har mest lyst til å lage en DIY BMS av en microcontroller, en passende ADC, shunt og temp sensorer, og så bare bruke fjernopererte hovedbrytere i stedet for FET, med smeltesikringer som siste ‘barriere’. Litt i ånden av denne tråden (billig/DYI), og da kan jeg enkelt få overvåking/styring via nett og ikke bare Bluetooth for noen usle kroner. Men mine 2013 Victron AGM er fremdeles så gode at jeg skyver det foran meg en stund til.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Det anbefales å skru av annonseblokkering for denne siden i nettleseren.