Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Thermal Runaway skal vel være et ikke-problem med nettopp LiFePO4? Er vel derfor vi tør å sette de i båt. Men en evt kortsluttet celle vil selvsagt kunne tømme nabocelle som står i paralell i samme P-pakke -  med samme potensielle resultat som tradisjonelle bly/syre batterier regner jeg med. Selger av BMS vi kjøpte advarte voldsomt mot å kople BMS i parallell da han fryktet ubalanse ved høye strømtrekk slik at en en BMS-ene kunne bli overbelastet. Tror gjerne det er greia - altså dersom en feks trekker 300A fra 5 batterier med hver sin BMS på 100A så kan skjev fordeling av strøm slå ut en eller flere av BMS-ene. Men @Dreuf har vel delvis testet dette i praksis uten problemer mener jeg å huske. 

Link to post
Share on other sites

Iflg datablader til cellene så er de testet med kortslutning og da står det "no spark, no fire" om jeg ikke husker feil. Men om det skjer så er jo uansett cellen ødelagt. Bare å håpe på at databladet stemmer så det ikke tar fyr..

 

Jeg har bygd 2 separate batterier som jeg parallellkobler. Ett av disse greier fint lasten alene og intern motstand er tilsvarende på begge batteri så jeg er ikke redd for at det skal bli noe skjevhet i strømtrekket. Skal oppdatere om teori og praksis er forskjellig. 

 

Pr nå så kjører jeg på kun ett batteri siden jeg venter på ny BMS fra Kinaland.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 21 timer siden:

Sjekk tilkobling av balansekabelen. Tror du har dårlig kontakt ett sted.

Ville også målt den respektive cellen med ett voltmeter for å se om den faktisk er overladet.

Dette var spot-on! Jeg tok av kabelskoen til celle 3, rengjorde og reinstallerte. Da jeg da startet opp igjen,  var det celle nr 2 som "stakk avgårde", så da så jeg lyset!

Nå har vi lagt til kai igjen og jeg var på Clasohlson og kjøpte meg smergelpapir, rødsprit og karrosseriskiver.

Etter å ha pusset over alle kabelskoene, busbar og lagt på skiver, virker alt som det skal!

 

 

 

Hjemmehavn i Farsund

Link to post
Share on other sites

Godt å høre. Har sett det samme selv på en 75Ah celle hvor jeg har dratt av gjengene (fikset med helicoil etterpå). Den dro også på når batteriet nærmet seg fullt. 

 

Men hvilke innstillinger har du på BMS, den burde jo kuttet når den trodde at ene cellen var på 3.95V?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig fått alle delene til batteriet mitt så skal til å begynne å montere sammen og starte opp. Men vil bare gå gjennom her litt sånn at jeg er sikker på at alt blir riktig.

 

Forstått det sånn at jeg må topp balansere cellene før bruk. De er i dag 3.29V alle sammen. Tenkte da å koble de sammen i serie først for å få ladet de opp kjappest mulig før jeg balanserer. Da det vil ta litt tid å få balansert på 3.65V

 

Men jeg er litt usikker på hva jeg skal sette laderen på her på det første steget. Blir 14V for høyt? Vil så klart monitorere cellene mens jeg lader.

 

Når det er nesten helt fult så blir det å paralell koble for så å lade med 3.65V

 

Har en Heyo UART smart BMS på 150A som jeg skal montere. Trenger denne last for å starte, eller vil den starte når jeg kobler til balanse ledningene samt B-? Tenkte kun for å kunne koble til blåtann for å sjekke og slikt. 

 

Batterikasse er laget så når alt er ladet og klart så blir det å montere i båten. Sammen med ny Victron 30A DCDC lader, Victron 30A lader og Victron MPPT solcelleregulator! Alt med smart funksjon sånn at jeg kan koble de opp til telefonen for justeringer. 

Link to post
Share on other sites

Dette kommer an på hva slags lader(e) du har tilgang til?

 

Skal du lade i serie for ‘å få opp farten’ i første omgang så ville jeg gjort det med BMS oppkoplet, da har du kontroll. Vi erfarte at gamle og dumme 12V bly-ladere gav seg på spenning lenge før vi var i mål. Svei av en lånt lab power supply på parallell-lading. Det som gjorde susen var en gammel lader til mitt nå pensjonerte RC helikopter (RIP). Den håndterte både parallell og serielading med celleovervåking (hadde stikk for balansekabler). Bare 50W så det tok sin tid da. Ser de finnes i større versjoner nå til dags.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er en god plan der.

Koble opp cellene med bms, lade til første cellen når feks 3.6V, så setter du de i parallell og lader til 3.65. Koble fra lader og la dem stå sånn ett døgn så topper du de opp igjen. Da er de fint i balanse. 

 

Det er ikke sikkert du greier å vekke bms med Victron laderen første gang. Du kobler opp alt som det skal også trenger du en lader/strømforsyning som har høyere spenning enn batteriet for å få bmsen til å skru seg på. Jeg har brukt lab forsyningen på 14.4V og bare hatt den på 2-3sek for å vekke bms. 

Man skal også kunne kortslutte B- og P- på bms for å vekke men det har jeg aldri fått til. 

 

Ligger også en guide tidligere i tråden for å skru av at Bluetooth kutter etter 1 time når batteriet er inaktivt. Utrolig irriterende å måtte koble til en last/lading for å vekke BT når man driver å leker. 

 

Og husk å måle at du har riktig spenning (og polaritet) på balansekabelen før du kobler den til bmsen. Jeg byttet polaritet og da var den bmsen Long gone...

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er det noen god måte å splitte opp 16s Lifepo4 batterier som skal kobles i serie for å oppnå 48V? Ser at jeg vil få plassmangel for å koble samtlige i serie. 

Er dette mulig:

(4 stk 3,2V @ 280Ah seriekoblet til 12v) 4 (Hvor de fire batterikassene seriekobles for å oppnå 48V.)

 

 

Innser at dette vil resultere i forskjellig lengde mellom koblingene av batteriene. Alternativt må jeg lage én lang kasse og benytte ledningsstumper på 10cm for å koble sammen batteriene i én lang serie under dørken. 

Tanker? 
 

 

@Dreuf, har du mulighet til å linke gjengerør og muttere som du har benyttet til batteriene dine? 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med fantino her. Bare dimensjoner godt nok kablene/busbars mellom pakkene. Og sjekk med bms leverandør om det er noen begrensninger på lengde på balansekablene. Kanskje du må kalibrere avlesningen på balansekablene. 

 

Pinneskruer:

US $0.97  20%OFF | NINDEJIN 2/50pcs hex socket set screw cup point stainless steel m2 m3 m4 m5 m6 m8 m10 headless hexagon socket grub screw DIN916
https://a.aliexpress.com/_m06aoQZ

 

Mener det er M6x25mm jeg bruker. 20mm blir litt kort. 

 

Mutter:

US $0.85  10%OFF | 20Pcs DIN6923 M3 M4 M5 M6 M8 304 Stainless Steel Hexagon Flange Nuts Pinking Slip Locking Lock Nut HW015
https://a.aliexpress.com/_mMIQh69

 

Og vær nøye med å ikke trekke til for hardt.. Jeg greide å dra ut gjengene på ene cellen som jeg skulle montere i båten.. 

Noen som har trua på å støpe fast en pinneskrue med kjemisk metall? Får ikke helicoilen til å sitte heller.. 

Link to post
Share on other sites

Har hatt mareritt om akkurat det å rive de gjengene 😝😬 Så lenge det er toppen av pol som skal lede strømmen og ikke bolten så mener jeg det burde være helt innafor å lime med kjemisk metall. Med gjenger på både bolt og noe riller igjen i hullet i polen, og evt helicoilen som ikke vil sitte i mellom som armering så burde det henge godt fast. Sikkert lurt å maskere poltoppen med en tapebit først? (klønete å file vekk limet etterpå med bolt stående i)

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 28.6.2021 at 18.10:

Så lenge du bruker en 16S BMS så skulle det være fullt mulig - er jo bare en praktisk forskjell, ikke elektrisk - men ville vært nøye med gode koplinger mellom pakkene for å minimere forskjell i spenningsfall. Og kanskje et eget 16S balansekort just in case?


Det var tanken ja. Ser på RECQ 16S BMS. Ønsker ikke å ta snarveier når det kommer til det elektriske så om jeg koster på meg litt ekstra utstyr her og der så for det være. Budsjettet har for lenge siden sprekt. :rolleyes:


 

Dreuf skrev On 29.6.2021 at 22.38:

Enig med fantino her. Bare dimensjoner godt nok kablene/busbars mellom pakkene. Og sjekk med bms leverandør om det er noen begrensninger på lengde på balansekablene. Kanskje du må kalibrere avlesningen på balansekablene. 

 

Pinneskruer:

US $0.97  20%OFF | NINDEJIN 2/50pcs hex socket set screw cup point stainless steel m2 m3 m4 m5 m6 m8 m10 headless hexagon socket grub screw DIN916
https://a.aliexpress.com/_m06aoQZ

 

Mener det er M6x25mm jeg bruker. 20mm blir litt kort. 

 

Mutter:

US $0.85  10%OFF | 20Pcs DIN6923 M3 M4 M5 M6 M8 304 Stainless Steel Hexagon Flange Nuts Pinking Slip Locking Lock Nut HW015
https://a.aliexpress.com/_mMIQh69

 

Og vær nøye med å ikke trekke til for hardt.. Jeg greide å dra ut gjengene på ene cellen som jeg skulle montere i båten.. 

Noen som har trua på å støpe fast en pinneskrue med kjemisk metall? Får ikke helicoilen til å sitte heller.. 



Takker! Da var det bestilt. Jeg har en lei tendens til å trekke til det meste for hardt, så skal bruke momentnøkkel her for sikkerhetsskyld. 
 

Fantino skrev On 29.6.2021 at 23.53:

@flogen: Hva er dimensjon på batterirommet?.. Ville trodd at de 16 cellene kunne arrangeres i en hel del ulike kombinasjoner for å få plass - dvs å lage 4 x 12V batterier er vel bare en av flere muligheter?


4x12 er rett og slett en fordeling jeg har sett på som praktisk. Vekt for batterier/koblinger/boks burde ikke overstige 30kg så da er det enklere å håndtere inn/ut av båten ved eventuelt service. 

Det fremtidige batterirommet ser slik ut: 

1108718021_Enginebay.jpg.e87ac361ddaa68754494086341f0692a.jpg1050336512_Enginebay2.jpg.c4910950a6df2da9faadc7c396219a2d.jpg



Jeg ønsker at ladepunktet på båten er utenpå skroget og ser for meg at det enten havner forut eller akter på dekket. Forut gir litt enklere tilgang ved lagring i marinaen, men er litt mer i veien og litt mer eksponert.
 

Link to post
Share on other sites

Opprinnelig tanke var å støpe egne kasser tilpasset båten, men har revurdert dette etter å ha funnet noen ganske bra kasser, såkalte enclosures for elektronikk og elektriske installsjoner. Ofte produsert i Polycarbonat eller aluminium, vanntett +++. 

Har til gode å finne en som treffer dimensjonene godt, men dette er det beste alternativet jeg har funnet hittils for batterikasser. 

 

https://www.polycase.com/zh-161407

 

 

 

 image.png.042ccbf7454a493158b1899bba04369f.png

Link to post
Share on other sites

Ser de kassene kan lages på mål også (customize it-knapp litt ned på sida). Vektmessig så stemmer det jo med 4 stk/kasse. 272Ah cellene vi brukte veide 5.3kg/stk.

 

Siden du splitter opp i pakker kan det være lurt å sjekke om BMS som velges kan monitorere temperatur på hver pakke. Og selve BMS vil muligens trenge tilgang til kjøleluft?

Link to post
Share on other sites

Kom hjem fra jobb igår(2 uker offshore) Da hadde noen slått av landstrømmen til båten. Siden kjøleskapet sto på når jeg reiste på jobb (fylt med god drikke) så hadde BMS kuttet ut. Men noe stemmer ikke. Om en ser på vedlagte bilde, så var celle 2 langt under minimum for å kutte ut, de andre var langt over nivå for å kutte ut. Når jeg koblet til landstrøm å lader, så gikk det ikke mange minuttene før bildet endret seg. Bildene er tatt med ca 30min mellomrom. Hva kan dette skyldes? Har koblet på Balansekortet, å det var nede i ca 0,2v forskjell når jeg gikk i går. Skal ned å sjekke om ikke lenge. Hvor lenge det har stått uten lading tør jeg ikke si. @Dreuf @Fantino Har dere noen ide her?

 

Screenshot_20210706-133130.jpg

Screenshot_20210706-140005.jpg

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...