Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Har set ofte at frakt var ok priset når en ville bestille 1 celle. Men med en gang en gikk opp til 2 eller flere, så eksploderte fraktprisen.

 

Men har vel fått de celler jeg trenger nå tenker jeg. Får jo nok strøm til 14 dager på en holme neste sesong hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Har ikke du nok juice i skuta snart? 🥴

 

Fant ingen tester noe sted. Ofte mangler disse low temp disconnect. Bruker man ikke båten på vinter så er ikke d noe problem. Litt skeptisk til kabeldim internt i batteriet. 

Har man mer bruk for kapasitet og ikke stort momentant trekk så bør det gå fint.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Har ikke du nok juice i skuta snart? 🥴

 

Fant ingen tester noe sted. Ofte mangler disse low temp disconnect. Bruker man ikke båten på vinter så er ikke d noe problem. Litt skeptisk til kabeldim internt i batteriet. 

Har man mer bruk for kapasitet og ikke stort momentant trekk så bør det gå fint.

haha Joda har sikkert mer enn nok i båten, når bare jeg får bygget batteri nummer 2. Har vært jævla mye jobb frem til nå, så ikke fått tid å bygge det ennå. Holder jo på med andre oppgraderinger i båten også(bygger om fremme og i salongen)

Å så blir det motorbytte i vinter. Bytter ut VP41 med sprit ny FNM 30HPE 270. Så blir mer enn nok jobb i vinter også hehe

 

Men fikk bare opp disse tilfeldig når jeg logget inn på Ali, så derfor jeg lurte. Å syns prisen hadde komt veldig langt ned.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har lenge tenkt på å skifte ut mitt nåværende 240 At blybatteri på forbruk med LiFe batteri. Men når en har en baugpropell som trekker 500 A koblet på der har det liksom ikke vært noe alternativ. Men her kan jeg jo få to 200 At batterier med 300 A BSM levert hjem for Kr 9.500,- og da blir det jo fort et alternativ. Med to slike i parallell vil de jo klare baugpropellen. Usikker på om prisen som kommer opp er med moms eller ikke, kommer den i tillegg blir det jo fort ikke like attraktivt. 

Link to post
Share on other sites

Andora skrev for 4 timer siden:

Oi det blir spennende @Okkabymed motorbytte👍kan du ikke lage en egen tråd om det? 

Får prøve å huske å lage tråd ja. Men siden det blir mye jobb(den jeg får lønn for) i hele vinter. så får den lokale sjappa lov å montere nye motor i en jobb periode. Men skal prøve å lage en tråd ja

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg jo satt instrumentet på peak hold og kjørt baugpropellen og etterpå har instrumentet fra 505-520A. Men det kan jo selvsagt være kun en kortvarig startstrøm. Men mye strøm går det nå uansett så batteripakken bør jo handtere den uten fare for og slå ut og legge hale båten død.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 16 timer siden:

Side Power SP 75 Ti.

Kan bekrefte at den motoren kan trekke mer enn 500A. De motorene tar nesten så mye strøm de får, begrensningen ligger gjerne i hva strømkilden klarer å levere. Ellers er det slik at Sleipner på den tiden SP ble produsert (endret betegnelse til SE en gang på midten av 2000), hadde de to leverandører på motorer. Den ene motoren var friskere enn den andre. Dette er ikke merket på trusterne. 

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg tar feil. Jeg snakket med Sleipner første gangen motoren konket pga børstestøv. Da ble jeg fortalt at motoren jeg har er den største 12 V motoren de leverer. 

 

Jeg har montert lyskastere på samme 170 Ah startbatteri som Sleipner. Lysene slukker når motoren starter. Motorstart er nærmest kortslutning.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 48 minutter siden:

Kanskje jeg tar feil. Jeg snakket med Sleipner første gangen motoren konket pga børstestøv. Da ble jeg fortalt at motoren jeg har er den største 12 V motoren de leverer. 

Nei, stemmer det. SP95 / SE100 er den største 12V motoren. Eller var det i hvertfall. 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 4 minutter siden:

Men uansett med to 200 At batterier med vær sin 300A BSM koblet i parallell burde det holde greit. Disse kan jag da få for ca Kr 12.000,- inklusiv frakt og moms samt to ladere jeg ikke trenger. Skal jeg kjøpe tilsvarende batterier her på berget må jeg jo ut med mer en Kr 50.000,- 

Ja hvis bare kvaliteten holder er dette billig. Å mye strøm😁

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det kommer mye an på den interne kablingen i batteriene. Hjelper lite med 300A bms om kablingen er 2.5mm2..

Jeg ville bedt om å se bilder av komponenter eller spesifikasjoner den interne kablingen.

 

280Ah celler selges som oftest på finn for 1700-2000,-. En 250-300A BMS ligger på rundt 2000,-.

Totalen er litt dyrere men da vet du hva du har..

 

Ville også spurt hvilke celler batteriene er bygget opp av.

Prisen er god, ikke noe å si på det. Men derfor er jeg litt skeptisk mtp at du skal pushe grensene litt for hva dem kan levere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så du sendte meg PM, men svarer her i tilfelle andre også lurer på det samme:

 

Mener det var en her på forumet som kjøpte 300Ah og mente de holdt mål.

Jeg har blitt anbefalt å ikke kjøpe 320Ah cellene, vekt og mål er ofte likt som 280Ah cellene og de fleste tester jeg har sett så leverer de likt som 280Ah cellene, altså fra 280-295Ah.

Leverandøren jeg har brukt tilbyr 320Ah celler, men ville ikke selge til meg. Grunnen var at de har alt for mye svell, fikk ett bilde og det så ikke bra ut.

Dette var i vår og leverandøren mente at det gikk ett års tid før de fikk inn "gode" celler av typen (CALB var det i dette tilfellet). De hadde samme problemet med EVE280Ah cellene i starten fortalte selger.

 

Jeg ville sjekket på diysolarforum.com for å se på erfaringene der. Gjerne da se på de som har bestilt i mindre kvanta. Har hørt i fra flere hold at om du bestiller lite kvanta så kan du få de "dårlige" cellene og kjøper du i større kvanta (eller driver en youtube-kanal) så får du de gode cellene.. Gjentar meg selv, men ikke kjøpt der det er billigst, kjøp heller fra de du er "trygg" på at leverer gode varer. Kostnaden på pakkene blir noen kroner uansett, så bedre å betale en tusenlapp eller 2 ekstra og bli fornøyd enn å spare pengene for så å bli misfornøyd..

 

De siste tilbudene jeg har fått har heller ikke vært noe å rope hurra for, lithium-prisene har visst gått i taket etter at Tesla har støvsugd markedet, og fraktprisene har på ett års tid gått 3-5x.. 

Det ser man også på finn.no, jeg hadde mine 280Ah celler for 1690,- pr celle, ser det er en som prøver seg på 2700,- pr celle for 302Ah..

Det kan kanskje være lurt å vente til nærmere jul med å sjekke fraktpriser. Alle skal nå fylle opp lageret med div juggel til jul og det drar fraktprisene opp..

Link to post
Share on other sites

Til tross for høye fraktpriser og store forsinkelser i frakt fra Kina har jeg gjort et par forsøk på å få tak i 280 Ah LiFePO4 celler fra AliExpress og Alibaba. Begge forsøkene strandet. Første forsøk, med BLS Official Store hos AliExpress endte i refusjon da selger ikke sendte cellene som avtalt. Ble ganske enkelt forsøkt lurt. Kjørte "dispute" prosessen som tok litt tid. Omtrent 1 måned fra bestilling til refusjon i orden. Veldig frustrerende. Andre forsøk, med Docan Technology, hos Alibaba, endte også i refusjon da representanten hos Docan ikke fikk UPS til å ta ansvaret for å få cellene fra Kina til Trondheim. Det ble her sagt at DHL heller ikke hadde villet påta seg oppgaven. Opplevelsen med Docan var egentlig ganske grei jeg ganske fort fikk beskjed om fraktproblematikken og refusjonen ble effektuert uten å kjøre "dispute" som hos AliExpress. I løpet av noen få timer var pengene tilbake på konto. Har ikke gitt opp prosjektet med LiFePO4 celler fra Kina helt enda, for jeg har lyst til å bygge meg en ny forbruksbank med en mer seilervennlig teknologi enn bly/syre. Er det andre her som har erfart noe tilsvarende, og som kan gi råd til hvordan jeg kan få bedre resultat på tredje forsøk?

 

 

Redigert av tor_ef (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...