Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Kjenner du noen som bor i Oslo du kan sende batteriene til? Vet enkelte leverandører kun leverer til Oslo-postnummer.

Dette var grunnen til at jeg i fjor endte opp med 64 celler i stede for de 4 jeg egentlig trengte. Da kunne jeg bruke sjøfrakt og få delt frakten ut over flere celler.

 

Ser jeg hadde fått mail fra ene leverandøren min om at prisene på lithium nå var på vei ned igjen. Vurderer å ta inn en pall over nyåret, men må bare se an hvordan benet mitt utvikler seg.. Vanskelig å administrere mottak og sending av cellene med brukket hofte :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 31 minutter siden:

Kjenner du noen som bor i Oslo du kan sende batteriene til?


Jeg bor i Oslo og kunne være interessert i å være med på en bestilling. I så fall kan det sendes til meg. Men jeg er småbarnsfar og har ikke tid og anledning til å organisere videredistribusjon til mange enkeltmottakere rundt i hele Norge. Det må i så fall hentes hos meg eller shippes videre i bulk til en som kan stå for distribusjon til endepunktene.

 

Hvor er vi på design av et mer eller mindre komplett opplegg for de som vil være med på noe sånt? Har noen laget en oversikt over gode battericeller og BMSer som spiller bra sammen? Gjerne noe som skalerer for forskjellig behov. Og gjerne en slags veileder for hvordan man balanserer celler og kan/bør sette opp BMS?
 

Grunnen til at jeg spør er at det for min del egentlig står på hvor enkelt og greit det er å gå fra varer på pall til batteripakke i drift i båten. Jeg har alt for mange andre prosjekter med hus, bil og båt til å bruke masse tid på å fikle til noe…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 1 time siden:

Vurderer å ta inn en pall over nyåret,

 

Popeye70 skrev 1 time siden:

Jeg bor i Oslo og kunne være interessert i å være med på en bestilling.

 

Hvis noen drar i gang en fellesbestilling fra Alibaba e.l. er jeg interessert i å bli med. Men en forutsetning må være at det er snakk om kvalitetsceller, ikke mursteiner pakket i avispapir. Et alternativ er selvsagt at cellene er så billige at man tåler å bli lurt, men da er jeg mer skeptisk på brannsikkerheten ombord, i tillegg til unødvendig jobb med et dødfødt prosjekt. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev On 5.12.2021 at 9.55:

Kjenner du noen som bor i Oslo du kan sende batteriene til? Vet enkelte leverandører kun leverer til Oslo-postnummer.

Dette var grunnen til at jeg i fjor endte opp med 64 celler i stede for de 4 jeg egentlig trengte. Da kunne jeg bruke sjøfrakt og få delt frakten ut over flere celler.

 

Ser jeg hadde fått mail fra ene leverandøren min om at prisene på lithium nå var på vei ned igjen. Vurderer å ta inn en pall over nyåret, men må bare se an hvordan benet mitt utvikler seg.. Vanskelig å administrere mottak og sending av cellene med brukket hofte :thumbsdown:

 

Aha, det forklarer hvorfor kontaktpersonen hos Docan var opptatt av å finne ut om jeg hadde alternative postnummer som jeg kunne sende til. Hun mente at det var en begrensning hos UPS. Har kjenninger i Oslo, men jeg vil nødig belemre dem med slikt. Det blir jo litt styr og som potensielt kommer i en ganske hektisk førjulstid.

 

Er det slik å forstå at det er flyfrakten som medfører slike begrensninger? Jeg er komfortabel med å frakte cellene sjøveien så lenge cellene kommer helt frem (til Trondheim.) Om jeg må hente på en terminal nede ved havna er ikke det noe problem.

 

Jeg vil tro du skulle fått god omsetning på celler hvis du tar inn en pall, men har selvsagt full forståelse for at du prioriterer helsa. :-)

 

For øvrig vil jeg berømme deg og den "harde kjernen" her med å gå foran på DIY LiFoPO4 sporet!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er også interessert i å bli med på bestilling av celler fra Kina. Ser for meg 2 x 4 celler som hver er på 280Ah eller 304Ah slik som EVE batteriene. Ellers så er jeg enig med Popeye sitt andre avsnitt :

 

Quote

Hvor er vi på design av et mer eller mindre komplett opplegg for de som vil være med på noe sånt? Har noen laget en oversikt over gode battericeller og BMSer som spiller bra sammen? Gjerne noe som skalerer for forskjellig behov. Og gjerne en slags veileder for hvordan man balanserer celler og kan/bør sette opp BMS?

 

Link to post
Share on other sites

Løfter denne tråden, da det ser ut til at det går mot DIY lithium i Viksunden til våren. Jeg har satt meg ned for å lese gjennom hele tråden fra begynnelse til slutt, og må jo bare si at her er det proppfullt av gode refleksjoner og tips 👍

 

Jeg kommer til å gå for 8 celler á 280Ah koblet til 12V i serie-parallell. Det kommer nok til å bli mange spørsmål i denne tråden etterhvert. Jeg ser jo at det blir brukt mye terminologi og forkortelser i disse lithium trådene, så mye er sikkert besvart allerede, men noen ganger trenger man litt teskjed for å sikre å unngå misforståelser. 

 

Første spørsmål blir om koblingen. Er det slik at man bør koble to og to celler i parallell, og deretter seriekoble disse, eller eller er det like bra å koble 4 og 4 i serie, og deretter parallellkoble disse? 

 

Neste spørsmål er om batterikasse. Jeg ser for meg å støpe ei kasse i glassfiber i passelig størrelse. Spørsmålet er da om jeg bør lage ei kasse til alle 8 cellene, eller om det er bedre å fordele cellene i to kasser. 

 

Flere spørsmål følger garantert etterhvert, har så langt bare kommet til side 7 i tråden 😅 Ligger på sofaen med ødelagt rygg, så klarer uansett ikke å gjøre noe annet i dag 😖

Link to post
Share on other sites

@Komodo

I alle bygg jeg har sett så er cellene to i parallell også er de pakkene satt i serie. Når du stilte spørsmålet tenkte jeg at selvfølgelig må det være sånn for å fordele strømmene over mest mulig "busbar-areal". Men jeg har aldri sett noen kalkulasjon eller noe på det..

 

Om du bygger en eller to kasser så tenker jeg at med 2 kasser så blir kanskje kablingen mellom pakkene lenger og med mer tap enn med å bare bruke busbars? 

Så lenge diameter på kablingen er stor nok så er det nok ikke noe problem, men da enklere å bruke busbars?

 

Og ikke minst god bedring! Det er dyrt å ligge med vondter på sofaen og nettbutikker på telefonen.. Det vet jeg alt om :)

Link to post
Share on other sites

@dreu

Er de siste cellene jeg fikk fra deg sist 272 som de første, eller 280?

Skal jo parallell koble de når jeg er ferdige med fiks av det gamle batteri, å da blir det litt forskjell i ah, men er vel så lite at det kanskje ikke har noe å si eller?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

272Ah cellene du kjøpte kan belastes med 2C og de siste 280Ah med 1C. Siden du parallell kobler disse så kan du belaste med 2C på hele pakken uten problem. Altså 560A momentant.

Det er nok ikke heeeeeeeelt optimalt å parallell koble 2 forskjellige pakker slik. Men da er vi på lab-nivå. I praktisk bruk så merker du nok ingen forskjell, i værstefall vil BMS på 272Ah kutte noen minutter før 280Ah pakken kutter.. 

 

Offgrid garage på YouTube mener jeg har testet å parallell koble ett 280Ah batteri og ett 5Ah batteri for å se hva som skjedde. Jeg har ikke sett videoen selv men skal prøve å få gjort det da det er spennede å se resultatet.. Det blir jo veldig ekstremt i forhold til det vi driver med.

Link to post
Share on other sites

Blir ingen stor belastning på disse, da truster kjøre på startbatteri uansett.

Skal bygge om når tid blir ledig, til 2x optima til start/truster. Da flytter jeg truster batteri frem til truster.

Men mye mulig det blir prosjekt for neste vinter.

 

Men tenker som du at dette med 272 å 280 nok ikke blir noe problem i praksis

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen alarmutgang eller lignende på disse BMSene som forteller når de kutter?

Lekte med tanken på å bygge opp en 12V pakke med 8 celler og rett og slett kjøre pysevispen utenom BMS da den drar over 500A. Om BMS har noen form for alarmutgang kan jeg da bruke den som en forrigling i styrestrømskretsen til pysevispen. Jeg vi jo da klare meg med en 100A BMS til det øvrige. Da vil det jo kun være overstrøm til pysevispen som ikke er sikret men det er det jo for så vidt en 600A sikring der i dag som tar seg av. 

 

Kom nå til å tenke på at om jeg tar ut styrestrømmen til pysevispen fra BMSen så løses jo problemstillingen seg helt av seg selv.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev for 7 timer siden:

Okkaby, ser du bruker Daly BMS. Kikket på Daly selv også, men det jeg så hadde ikke temperaturføler og den funksjonen som kutter lading under 0 grader. Din har kanskje det?

Ja den har tempføler. Er det på begge mine bms fra de.

 

Takker @Swingswong👍

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...