Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Lucky Strike skrev 50 minutter siden:

Siden det er flere som har anskaffet lithiumbatterier på denne tråden, og har drevet litt med dette, så kanskje noen vet noe om DC multimetere for testing. Jeg har kjøpt et billig DC multimeter på eBay, har sett slike i bruk på Youtube. Men det var ingen bruksanvisning med, og for meg ikke veldig intuitivt kontrollpanel. 

Noen som har sett en bruksanvisning for denne?

Multimeter.JPG


Dette er vel egentlig en batterimonitor, men om du rigger deg med en passende last og trekker strømmen gjennom shunt så skulle det la seg gjøre å bruke den til å teste med også vil jeg tro!

 

Jeg lagret bildet og gjorde billedsøk på Ali - som er et brukbart triks når gutta i Kina sender lite info. Du finner en slags bruksanvisning nederst i ‘description’ her:

 

NOK 182.40  10% Off | DYKB 100A/200A/300A/500A LCD Voltmeter ammeter \ temperature \ coulomb \ capacity \ power meter \ battery system monitor shunt
https://a.aliexpress.com/_mLskZ2M

Link to post
Share on other sites

Det er ikke app på 125A, men jeg ser differansen mellom Victron og SmartBMS appen. Uten å ha sett så nøye på det ser det ut som 2/3 går fra det hjemmelagde batteriet. Spenningen steg til 13v helt uten belastning. Det var høyere strømytelse i starten da Webastoen sto på fullt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg var litt spent på om det lille batteriet ble med fra topp og ned til det var tomt, eller om strømmen fordelte seg mellom batteriene sånn at det er med hele veien. I teorien så skulle det være sånn at strømmene fordeler seg, men gøy å se at det oppfører seg sånn i praksis også.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Trenger litt erfaringsoverføring etter 1.5 års drift av 816 Ah pakke. En celle (en 3P 280Ah) av 4 har tatt litt av. Brukte balansekort for å få denne ned igjen (type 5.5A fra Ali). Heyo 500A BMS. Det fønket bra i begynnelsen men så ble denne cellen lav og så konket balansekortet og backupkortet. Blir forsøk på nødløsning med RC balanselader men skulle hatt en mer permanent løsning. Noen som har tips/erfaring med å løse denne problemstillingen uten å plukke pakken fra hverandre for balansering i parallell? Forskjell 3.4V på celle 1 når de andre er ca 3.6V.

 

Har sett på denne som jeg ser får en del hederlig omtale på enkelte forum. Den hevder å kunne serve pakker opp til 1000Ah pluss. Har også sett på diverse ISDT balanseladere uten å finne en som ser ‘riktig’ ut. @Dreuf eller andre?

 

NOK 826.39  17% Off | QNBBM 4S 12V Active Battery Equalizer Balancer BMS for LiFePO4,LiPO,LTO,NCM,LiMN 18650 DIY Battery Pack
https://a.aliexpress.com/_mOBqxzo

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

https://www.isdt.co/air8.html?lang=en

Dette er nyere modell enn min. Med app ;)

Denne bruker jeg når jeg balanserer nå. Bruker denne til å kjøre cellene opp til 3.55V også bruker jeg å koble cellene i parallell for å kjøre dem til 3.65V.  Den kan balansere selv helt opp til 3.65V, kan stille inn hvor mye den skal lade så ville stilt den inn på 3.65V og 0.5A ladehastighet for å få en fin balanse igjen.

 

Jeg tror jeg ville prøvd å stoppe ladingen på 13.6V/13.8V (3.4V/3.45V) i fremtiden for å unngå ubalanse. Når man strekker strikkene i ene eller andre enden så kommer dessverre ubalansen. Dere taper ikke mange Ah på å stoppe litt tidligere.

 

Problemet med å lade med høy effekt er at balansekortene ikke rekker å balansere før pakken har kommet i ubalanse.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har kjørt på lav ladespenning fra landstrøm hele tida, dvs den slås av automagisk når cellespenning 3.4V oppnås med under 15A i ladestrøm. Problemet er at dynamoene er litt viltrere og dermed nå trigget den ene cellen. Justerte opp float på lader og prøvde å ‘kile’ det på plass men så sviktet 2 balansekort at en eller annen grunn.. Vi skal prøve den gamle RC laderen min. Har erfart at den ikke greier å henge med helt til toppen/slår seg ut men tror det går an å begrense strøm på den også så kan prøve det.

 

Har forøvrig kjørt uten balansering i BMS. Prøvde å aktivere denne nå via PC men ikke f, dvs indikator for balansering slår seg aldri på i statusvindu på mobilapp.

 

Har også 10A lablader så får til å sette pakkene i paralell og lade opp men er mye styr for han med båten. Er jo alltid 1000 andre ting som skal fikses også. Var derfor jeg lurte på å prøve en slik QNBBM, evt i kombinasjon med finjustert landstrømlader som kiler spenning oppunder triggerpunkt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En ide som kan være verdt å prøve:

Aktivere balansering på BMS på f.eks 3.55V og 1mV differanse. Sette på lab-lader på 14.4V og veldig lav strøm kanskje 0.1-0.5A. Da vil BMS greie å balansere uten at pakken skal slå ut på høy cellespenning på de andre.

Men det kommer nok til å ta litt tid..

 

Jeg mener "offgrid garage" på youtube har fiklet litt med dette.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I en perfekt verden, ja.

 

Men problemet når man lader med 70-100A og BMS balanserer med 0.5A, da rekker ikke BMS å balansere før de høye cellene slår ut.. På så høy lade-strøm burde egentlig balanseringen være på flere A.

Greier man f.eks å begrense ladingen over 13.8V ned til 0.5A så BMS kan jobbe i ro og mak så er det ikke noe problem.

Min erfaring er at om man holder seg mellom 12 og 13.8v så skal det mye til å få ubalanse. Det får man når man "presser grensene".

Link to post
Share on other sites

Mange BMSer har passiv balansering slik at sellene med lavest spenning får strøm fra de med høyest. Aktiv balansering gir som regel høyere balanseringsstrøm og tapper ikke de høyeste sellene for å fylle på de laveste. Hvordan dette funker i praksis på høye seller er jeg litt usikker på...

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 3 timer siden:

En ide som kan være verdt å prøve:

Aktivere balansering på BMS på f.eks 3.55V og 1mV differanse. Sette på lab-lader på 14.4V og veldig lav strøm kanskje 0.1-0.5A. Da vil BMS greie å balansere uten at pakken skal slå ut på høy cellespenning på de andre.

Men det kommer nok til å ta litt tid..

 

Jeg mener "offgrid garage" på youtube har fiklet litt med dette.

Hadde vi bare fått den hersens BMS balanseringen til å bli aktiv. Har gått gjennom parametrene osv men nei.. Mener RC lader kan settes til begrenset strøm så tenker å la den kjøre på 5A til den stopper. Pause litt og så la den gå på veldig lav strøm.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev for 1 time siden:

Mange BMSer har passiv balansering slik at sellene med lavest spenning får strøm fra de med høyest. Aktiv balansering gir som regel høyere balanseringsstrøm og tapper ikke de høyeste sellene for å fylle på de laveste. Hvordan dette funker i praksis på høye seller er jeg litt usikker på...

Slik jeg har forstått det har BMS (Heyo) passiv balansering som kun er aktiv når det lades over et visst setpunkt. Den ‘svir av’ overflødig i de høyeste cellene, men har veldig liten kapasitet. Mener den kalles passiv. Balansekortene vi har ødelagt nå skulle klare 5.5A ved 0.5V differanse (og dermed 1A ved 0.1 differanse slik jeg forstår de). De er basert på kondensatorer som kontinuerlig lades opp fra høyeste celle og lades ut i laveste celle og skal dermed være ‘aktive’ visstnok. Men de har fått på seg tape med dødningehode på nå 😁 Og ett er slaktet for å lage overgang til balanseconnector for RC lader

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 2 timer siden:

Mine batterier ligger stort sett på 81% - 13,3v. 
Setter den opp til 100% når jeg skal ut. 
Burde jeg kanskje gjøre noen innstillinger i BMS for at balansering gjøres i dette området?

 

0C14CDEE-E503-4143-85F0-305F4DEBAD6C.jpeg

 

Ikke start balanseringer for tidlig.

BMS ser kun spenningsforskjell og da lager den mer krøll enn godt.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 22 timer siden:

Noen som har tips/erfaring med å løse denne problemstillingen uten å plukke pakken fra hverandre for balansering i parallell? 

Som så mange andre har også jeg hatt balanseproblemer. Mine BMS'er har også kun passiv balansering med lite kapasitet. Da vi skulle ut på første tur med båten i år, hadde BMS koblet ut en av to batteripakker pga overspenning i en celle. Jeg hadde jo ikke justerbart power supply som kunne brukes på enkeltcellenivå, men tenkte at om jeg kunne få cellene i parallell, så kunne de balansere seg selv ut. Koble fra, stable om celler etc ville være en sur jobb, så jeg lagde meg en tegning jeg var sikker på, og 6 kabler som jeg brukte til å parallellkoble cellene i uten å ta de ut fra batterikassa.

Måtte jo selvfølgelig ta bort BMS-kablene.

 

 

Ellers var det skremmende, Fantino, at to balansekort bare kutter ut. Jeg har skaffet meg et par små selv, får da håpe de holder. De brant ikke eller svidde seg synlig?

Parallell.JPG

Link to post
Share on other sites

@Lucky Strike Ja vi har en ‘last resort’ der vi også. Trenger bare fjerne 3 stk kopperskinner som forbinder de 4 cellepakkene og så kople de til i paralell.

 

Akkurat nå står RC lader og går på balansering med 1.1A Max strøm = 0.20-0.50A inn på batteri netto pga div tomgangsforbruk. Main switch av men kontrollerbar via Blynk så når de nærmer seg toppen tar vi de litt ned ved å legge inn forbruk. Overvåking via laptop i motorrommet som viser BMS app i Teams-møte 😂

 

Vi bestiller nok en eller to av de QNBBM balanserene. De er jo faktisk anbefalt til så store pakker. Mulig vi bør ha to pga høye ladestrømmer. 
 

De små kortene viste egentlig ingen tegn på død. Så like pene ut, indikator LED lyste - men de gjorde ingen jobb lenger. Veldig usikker på hva som knekte de. Det første gjorde en god jobb i et døgn når det ble aktivert. Backupen så ut til å dø på få minutter (litt usikkert, da spenninger flyr i hytt og pine).

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Vi bestiller nok en eller to av de QNBBM balanserene.

Her har jeg sikkert noe å plukke opp :smiley:. Hvorfor tror du/ hvor kommer informasjonen fra om at disse QNBBM sakene er bedre? Kjøpte noen små kort, type Heltec, så på diverse fora at mange bruker dem. Håper de holder. Det er jo bare sprøtt at alle BMS-produsentene ikke har lagt inn aktiv balansering for lenge siden synes jeg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...