Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

SOC i BMS ser jeg aldri på. Antall brukte Ah stemmer faktisk ganske bra på JK BMS sammenlignet med Victron Smartshunt.

På Heyo BMS stemte dette dårlig da den ikke telte når man hadde forbruk på under 3A mener jeg å huske. Det skal visst kunne tweakes i innstillingene, men der er en batterimonitor overlegen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 1 time siden:

SOC i BMS ser jeg aldri på. Antall brukte Ah stemmer faktisk ganske bra på JK BMS sammenlignet med Victron Smartshunt.

SOC er jo bare 100/kapasitet i Ah*Resterende Ah. På mine 2 JK BMSer stemmer resterende Ah helt 100 med SOC.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men Balancestrøm på 2. Hva er det?

Å antall batteristringer som står på 2 må jo være feil, siden det er 4 celler. I det vanlige fremside bilde, med status, står det jo 4 stringer, som jeg tolker som 4 celler.

Prøvde å endre det til 4, men den oppdaterte ikke det. 

 

Det var å komt blå å rød farge på høyeste å laveste celle.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tippe at denne siden er «dedikert» for balansering. Hos meg kommer balanseparatere fra de andre sidene inn her. Har ikke hørt om funksjonalitet for ekstern/intern balansering i Daly/Heyo/Deligreen før i alle fall. Hva legger du i begrepene ekstern og intern balansering @Dreuf?


Får plunder med å oppdatere parametre på denne siden jeg også. Finner liksom ingen «teknikk» for å komme rundt problemet. Brukerflaten på appen til Daly/Heyo/Deligreen er noenlunde oversiktlig, men håpløs å bruke for justeringer.

 

Jeg vil tro at streng = celle ja Okkaby. Samme bruk finner man igjen på oversikten. Hos meg står det slik:

batteri strenger: 4

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å endre igjen når jeg er i båten neste gang. 

For ser jo ut som det skal være mulig.

 

Står jo aktiv balancering. Å da må en jo kunne starte det på en måte

Kanskje prøve å sette denne Balansert åpen differansespenning ned til 0,005 å se om den da starter å balansere.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ser det står "likevekt" og lurer om det er om man har f.eks 2stk 12v banker i serie for å skape ett 24v batteri.

Mange av de andre parametre har med balansering å gjøre. Men mener intern balansering ble justert ett annet sted, det kan jo være flyttet på i oppdatering 

 

Dette er bare gjetning fra min side, har som skrevet tidligere en annen BMS nå så jeg har ikke sett eller lekt med de nye innstillingene i Daly 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Skal bestille meg BMS, og tenker å gå for en på 500A.

 

Er det denne jeg skal ha? Synes det er en jungel av BMSer der ute :crazy: 

 

Daly er vel av de bedre ja. 

Men var jo veldig kraftige du skal ha. Skal du kjøre noe spesielt kraftig utstyr via den?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Drøftet med @Dreuf på telefon, og ble enig om at det er den jeg bør ha. 

 

Men jeg synes det virker som om det er mange modeller ute og går. Har den i annonsen riktige spesifikasjoner? Og er prisen grei i forhold til hva dere andre har funnet der ute på www?

Link to post
Share on other sites

Er vel samme jeg har, bare på 150 å uten fan.

Har å en med egen lade kabel. men den står i batteri, som ikke er ferdig montert ennå.

Men er fornøyde så langt.

 

Er app til denne jeg nettopp fikk nye funksjoner i som nevnt lengre oppe.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 52 minutter siden:

Skal bestille meg BMS, og tenker å gå for en på 500A.

 

Er det denne jeg skal ha? Synes det er en jungel av BMSer der ute :crazy: 

 

Det er en jungel. Men om du vil ha typen med app styring mener jeg du må gå for de som kalles ‘smart’, feks denne linken: NOK 441.80  18% Off | Daly Smart BMS 4S 12V Lifepo4 Li ion lipo 16S 3S 7S 8S 10S 12S 13S 15S 24S Bluetooth APP  30A -500A Solar System Storage BMS 16S
https://a.aliexpress.com/_mKkWrpM

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 8 timer siden:

Det er en jungel. Men om du vil ha typen med app styring mener jeg du må gå for de som kalles ‘smart’,

Takk  👍 

Men med det reiser du et nytt spørsmål. Bør jeg har den med app-styring? Det blir vel kanskje veldig tungvint uten?

 

Ser også at det er en variant med parallell funksjon. Men det er kanskje unødvendig? 

 

Og er det atter andre varianter? Tenker å gå for Daly eller Heyo.

 

Link to post
Share on other sites

Kjøper du en "dum" bms så er du prisgitt innstillingene fra leverandør (mulig de kan forandres med RS485). Men med BT er det lettere å gjøre forandringer samt at man kan koble seg til for å følge med på celle spenning og balanse. Jeg har ikke sjekket prisforskjellen men tipper den er så liten at det er verdt det.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 1 time siden:

Kjøper du en "dum" bms så er du prisgitt innstillingene fra leverandør (mulig de kan forandres med RS485).

Da må det bli med blåtann.

 

Dreuf skrev 1 time siden:

Jeg har ikke sjekket prisforskjellen men tipper den er så liten at det er verdt det.

De kronene der driter jeg uansett i. Det som er poenget mitt her er at jeg ikke bestiller meg en BMS, og når jeg kommer med den så sier dere: "Å, du har kjøpt deg en sånn ja. Vet ikke om jeg ville gjort det..."

 

Fant også denne på ebay, men som sagt så vet jeg ikke om den parallellfunksjonen er noe nyttig.

 

Her er to andre alternativer, men jeg ønsker egentlig ikke å begynne å laborere med noe dere ikke kan gå god for.

 

MGood 500A BMS

 

Real Smart 500A BMS

 

Lurer også på denne. Er det en slik dere kaller for balansekort? Koster jo ikke mange kronene, men unødvendig å kjøpe duppeditter man ikke får bruk for. 

 

Hvis jeg har forstått teksten på disse BMSene riktig, så er det slik at de setter i gang med å balansere cellene når spenningen når et visst nivå, f.eks. 3,6V (3,6 x 4 = 14,4). Og hvis BMSen ikke klarer å balansere batteriet, så er det ei eller flere celler som har så stort avvik fra de andre at den/de skal byttes ut. Korrekt?

 

 

Link to post
Share on other sites

Å ha BT for å følge med er veldig kjekt, men for å få tilgang til alle parametre under bygging og oppsett syntes jeg det var uhyre nyttig å ha PC connection også, jeg ville hatt begge deler.

 

Veldig mange av disse Kina-BMSene ser ut til å være basert på samme chip/innmat, enten de heter Daly/Heyo/… Legg merke til skjermbildet av appen i annonsene.

 

Paralellfunksjonen er ny, har ikke vært borti denne. Kan muligens være brukendes om en ønsker å bare lage single-cell 4S batterier men ser ikke helt anvendelsen om en lager XP4S.

 

En celle som ikke er i balanse trenger ikke kastes, men om ubalansen blir stor kan en fort havne bort i å trigge BMS beskyttelsesfunksjon ved kraftig lading (en celle ligger foran de andre og når 3.65V). Har erfart dette etter rundt 2 års drift. BMS har vel passiv balansering med Max 30mA strøm (altså at denne effekten svis av i interne motstander). Aktive ‘overfører’ lading fra høyeste til laveste celle. Har ikke prøvd de nye BMS fra Daly med balansefunksjon. Hadde noen små balansekort men de gikk skoene av seg på stor batteripakke og knelte (816 Ah). Fikk på plass en QNBBM aktiv balanser for noen måneder siden og den holder ubalansen i sjakk, så det ville vært min anbefaling for ‘fail safe’ bygging, men det er jo andre her som aldri har hatt dette problemet. Kan nok skyldes at pakken lades av 2 umodifiserte 115A dynamoer fra VP D6 som ikke gir seg før 14.2V ish. Om en kontrollerer ladingen via DC-DC lader og kan velge toppspenning selv så tror jeg nesten en kan justere seg bort fra problemet med litt lavere setpunkt: NOK 850.21  18% Off | QNBBM 4S 12V Active Battery Equalizer Balancer BMS for LiFePO4,LiPO,LTO,NCM,LiMN 18650 DIY Battery Pack
https://a.aliexpress.com/_mMV1DXu

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva jeg skal gjøre nå...  Bestilte 12 stk EVE 304ah (4S3P 12V) til båten, men kjøpte ny båt før batteriene kom.. 

 

Så enten trenger jeg 4 flere slik at jeg får en 8S2P 24V batteripakke eller så er cellene for salg.

 

 

Noen som har 4 stk til overs?  :crazy:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått bestilt BMS. 

 

Har som smått begynt å tenke litt på hvordan jeg skal utforme kabinett til cellene. Det skal altså være 8 celler som kobles til 12V.

Har tenkt å støpe kasse i glassfiber for at det ikke skal bli unødvendig klumpete. Men er det ideelt at cellene skal stå helt kloss inntil hverandre, eller bør det være luft mellom? Og skal det være luft mellom veggene i kabinettet og cellene? I så tilfelle bør man vel lime inn noen klosser eller noe slik at de står trangt. Lurer også på hvordan det er smartest å montere BMS. Tenker da særlig i forhold til varmeutvikling (500A BMS). Skal det være i kassa sammen med cellene, eller blir det vanskelig å bli kvitt varmen? Bør BMSen monteres utenpå kassa? Skal kassa være tett, eller bør det være luftespalter? Skal den ha lokk? Osv. osv.  

 

Ser for meg at jeg lager en plugg som jeg støper rundt, renskjære, og coate med gelcoat eller polyurethanmaling til slutt. Tenker også på hvordan det er smartest å lage polene/terminalene. Så jo at en lenger opp fikk litt pepper for å ha montert skruer rett i trekasse. Tenker også at vanlige rustfrie skruer ikke leder like godt som kobber, så jeg er litt usikker på hva som er smart. 

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev On 19.7.2022 at 11.18:

Litt usikker på hva jeg skal gjøre nå...  Bestilte 12 stk EVE 304ah (4S3P 12V) til båten, men kjøpte ny båt før batteriene kom.. 

 

Så enten trenger jeg 4 flere slik at jeg får en 8S2P 24V batteripakke eller så er cellene for salg.

 

 

Noen som har 4 stk til overs?  :crazy:

Pris?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...