Mulligan Svart 4.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Korsfjord skrev for 1 time siden: Kan ikke elbiler ruste, forresten? i3 kan ikke ruste. Den inneholder ikkenoe' stål. Link to post
tilplan Svart 4.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Om eldrift skal være levedyktig over tid tror jeg vi må få åpne internasjonale standarder slik at motorer, batterier og elektronikk rundt kan benyttes på tvers av fabrikater og årsmodeller. Da vil det være mulig å holde liv i båter over flere tiår uten for store kostnader og oppgraderinger vil kunne gjøre båten bedre. Link to post
Korsfjord Svart 4.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Mulligan skrev 1 time siden: Den inneholder ikkenoe' stål. Men da er det derfor den ikke ruster. Ikke fordi den er en elbil? Link to post
Mouche Svart 5.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Korsfjord skrev for 12 timer siden: Om man ikke får bilen til å vare mer enn 150 tusen kilometer, eller rundt 10 år i mange tilfeller, så ..... Ti år er vel omtrent gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge og alder når bilene skrotes er vel fra femten år (Skoda) og oppover til overkant av tyve år(Volvo og MB) i gjennomsnitt. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lazyjack Svart 5.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Mulligan skrev for 11 timer siden: i3 kan ikke ruste. Den inneholder ikkenoe' stål. Kan ikke tenke meg at forstilling, bakstilling, bremsesystem, drivverk, motorer osv. er laget i annet materiale enn stål. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Korsfjord skrev for 13 timer siden: Kan ikke elbiler ruste, forresten? Nei, de er fritatt for rust og dekkslitasje Men båter derimot, de ruster ikke i filler. Et motorsystem i en fritidsbåt, hvor lenge pleier det å "overleve"? 20+ år? Jeg har vel ikke hatt en båt med motor under 30 år ;-) Link to post
Korsfjord Svart 5.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Mouche skrev for 2 timer siden: Ti år er vel omtrent gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge og alder når bilene skrotes er vel fra femten år (Skoda) og oppover til overkant av tyve år(Volvo og MB) i gjennomsnitt. Og akkurat det forsto jeg, og jeg skrev det? Link to post
Mulligan Svart 5.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Lazyjack skrev for 1 time siden: Kan ikke tenke meg at forstilling, bakstilling, bremsesystem, drivverk, motorer osv. er laget i annet materiale enn stål. Stort sett er den laget av karbonfiber og aluminium. Link to post
Lazyjack Svart 5.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Mulligan skrev for 4 timer siden: Stort sett er den laget av karbonfiber og aluminium. Når det gjelder karosseri er det riktig. 9 Link to post
alidal Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Den elektriske båten skal gjøre hver tur 95 prosent billigere enn med fossilbåt Link to post
Hedwig Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 (redigert) alidal skrev 32 minutter siden: Den elektriske båten skal gjøre hver tur 95 prosent billigere enn med fossilbåt Evt. kan du ha en pinne på båten og gjøre turen gratis* *seil et.al. skal fornyes og kapitalkostnader kommer i tillegg. Noe av det samme gjelder elbåter. Redigert 4.Februar.2020 av Havelle (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Havelle skrev for 2 timer siden: Evt. kan du ha en pinne på båten og gjøre turen gratis* *seil et.al. skal fornyes og kapitalkostnader kommer i tillegg. Noe av det samme gjelder elbåter. Og med "pinnebåt" i Danmark kan en lovlig ta en pinne, og fem, så lenge en klarer å seile forsvarlig hjem. ;-) Link to post
Havarita Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 (redigert) Dette blir som å drikke seg full, fordi man skal bli rik på panten. En batteripakke på 120kWh tilsvarer 9 stk Tesla Powerwalls. Batteripakka koster ca 700kNOK og veier ca 1000 kg av båtens deplasement på 2600kg. Fremdriftslinjen forøvrig koster og veier også en del. 1600kg på resten av båten er bra for 25fot, men ikke superlett. Den ser veldig spartansk ut. Askeladden C76 veier 1600kg (ex motor): 40 knop på oppnåes med 200hk outboard. Rekkevidde 30-35 nm ved 20-30 knop krever 36-47 liter bensin. (ref Askeladdens produktark) Båtens vekt: 1600kg 50l bensin: ~50kg (Har 230liters tank, så du rekker 5 ganger så langt) Suzuki DF200ATX: 275kg Da drar du rundt med: 1925 kg Suzuki DF 200ATX koster ca 150KNOK av C76 utsalgspris på ca 800.000,- Edit: Den spratansk innredede elektroherligheten er priset til €300.000,- (kr 3.057.000,-). Prisdifferansen til C76 er hele kr 2.251.000,-. Man kan da brenne 132.000 liter med bensin for ekstrakostnaden, ex renter. (ca 66 år med gjennomsnitt bruk). Gitt at batteripakken varer så lenge, og man har tilgang på gratis penger, kan man deretter kanskje spare noen kroner. Rentekostnaden av 2.251 kNOK er kr 67.000,- kr per år med 3%. Det kan man alternativt kjøpe bensin for. På toppen får man en latterlig lav rekkevidde. Man kan faktisk spare kroner: Om man bruke hele batterikapasiteten mer en 1667 ganger i året og har tilgang på gratis strøm. (4,5 ganger om dagen, alle dager, året rundt). Og forutsatt at man får igjen 2.251kNOK mer enn for alternativet den dagen man skal selge. Dette må bli en superbra investering. . Noen tror at man gjør miljøet en tjeneste med å flytte rundt på 600kg ekstra på sjøen med samme hastighet. Virkeligheten er dog ikke slik. Det vil ganske enkelt kreve en større energimengde som må komme fra et sted. I tillegg har batteriproduksjon og avhending noen betydelige ulemper ift miljø og samfunnsansvar. Redigert 4.Februar.2020 av Havarita Fant prisen på herligheten. Takk Google min venn. (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Morsomt regnestykke :-) Men den praktiske gjennomføringen blir bedre og bedre. Priser i "utviklingsfasen" er vel i grunnen mer kuriosa enn noe annet. Om noen har penger og vil ha noe ingen andre har så lykke til med kjøpet. Resten av verden venter nok til det kommer et konkurransedyktig produkt. Men så er dette innen "presse båt opp og ut av vannet" segmenetet, det er nok interssant nok for en del men de tidlige/første markedet ligger nok mer naturlig hos saktegående båter. Seilbåter, snekker, saktegående utleiebåter osv. Tenker de gangene vi har leid en sånn åpen 17-18 fots "kogg" med soltak over i Hellas og Croatsia. Mener det har vært 4 eller 6 hk påhengs. Kunne like godt vært elektrisk motor på de båtene. Smell opp solceller på soltaket så ville de kunne lade en del selv også. Mmm. Mange gode minner med sånne båter. Håndklær og utstyr til snorkling. En kjølebag med god drikke og mat. Finne ei bukt og kose seg hele dagen i sola. Kanskje det er neste båt :-) Og Cavtat er også en trivelig plass. Link to post
playball Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 For å slippe unna diesel røyk kunne jeg tenkt meg elmotor i snekka. Her er et scenario som kunne funket for meg: Båttur hvaler i 4 knop Snekke 28 fot Forbruk i 4 knop er ca 4 kW Forutsetter pent vær og ikke motstrøm Solceller på ca 1000W Lading solceller ca 5 kWh per dag 20KW Elmotor Batteripakke 20 kWh Bærbart aggregat 2 kW ++ for sikkerhet Dag 1 Hankø - Papper: Fjell 6,07 nm 1t 30min Forbruk 6 kWh Status batteripakke kl 22: 19 kWh Dag 2 Papper - Furuholmen: Svai 7,33 nm 1t 47 min Forbruk 8 kWh Status Batteripakke kl 22: 16 kWh Dag 3 Hviledag :) Svai Bading Lading Status Batteripakke kl 22: Full 20 kWh Dag 4 Furuholmen - Holtekilen Svai 7.06 nm 1t 43min Forbruk 8 kWh Status Batteripakke kl 22: 17 kWh Dag 5 Holtekilen - Ekholmen/Skjærhalden Svai 3,4 nm 49min Forbruk 4 kWt Status Batteripakke kl 22: 18 kWh Dag 6 - ∞ Velg selv Link to post
Mulligan Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Lazyjack skrev On 5.1.2020 at 17.11: Når det gjelder karosseri er det riktig. 9 Plattformen til i3. Hele den bærende konstruksjonen er laget av karbon/epoksy. Dører er laget på samme vis. Bakluka er laget av glass. Ellers er det brukt aluminium. Interiøret er laget av resirkulert plast og formpressede plantefibre. Stål er selvfølgelig tilstede men i svært liten grad. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 playball skrev for 3 timer siden: For å slippe unna diesel røyk kunne jeg tenkt meg elmotor i snekka. Her er et scenario som kunne funket for meg: Helt ypperlig. Men må innrømme at jeg ville hatt enten en påhengsmotor som backup, eller ett aggregat om det var mulig å kjøre motor direkte på det. Men foreløpig er vel slike batteripakker for dyre, med mindre man kan bygge pakker selv. Og alt stjæsjet rundt ser ut til å være dyre greier. Håper det kommer rimelige "selvbyggerpakker" snart. Solcellene... mener en får 240W paneler for rett over tusenlappen. Men så store panel krever dyre regulatorer og mye plass. Men to paneler som bimini over cockpit og ett tredje panel akter eller noe, kan vel gå. ---------- Kosesnekker for de lokale turene. Tror nok det blir noen elektrifiserte snekker etterhvert, det er en ypperlig båttype. Link to post
Havarita Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 playball skrev for 4 timer siden: For å slippe unna diesel røyk kunne jeg tenkt meg elmotor i snekka. Her er et scenario som kunne funket for meg: Båttur hvaler i 4 knop Snekke 28 fot Forbruk i 4 knop er ca 4 kW Forutsetter pent vær og ikke motstrøm Solceller på ca 1000W Lading solceller ca 5 kWh per dag 20KW Elmotor Batteripakke 20 kWh Bærbart aggregat 2 kW ++ for sikkerhet 2x Tesla powerwalls, og el-motor, så er du der. (Dog 10 kW kontinuerlig maxeffekt) 228 kg. kr 155.000,- inkl mva + motor og evt aksling og propell. +Solcellepaneler Eller f.eks 30hk Honda 4t. 73kg. kr 45.000,-+ ombygging motorbrønn i akterstussen, og plass til lugar i kjelleren. Link to post
playball Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Havarita skrev 39 minutter siden: 2x Tesla powerwalls Så for meg noe helt annet f.eks battleborn med 10 års garanti. 4 i serie gir 48V 100Ah ca 5kWh https://battlebornbatteries.com/ Det er 1C batterier. 2C i 30 sekunder. Altså kraft blir ikke noe problem. Når jeg så på dette for et par år siden så var prisen noe lavere enn nå. Og dollarkursen var også noe helt annet. Med 20kWh blir vekten noe mindre enn full dieseltank. Det er også mulig å finne batterier til ca 250 dollar per kWh uten garanti. https://www.youtube.com/watch?v=bMXR1UYSMa4 Motor: Har jeg mye penger kan jeg gå for en slik :) https://electricyacht.com/product/quiettorque-20-electric-motor/ Havarita skrev 48 minutter siden: Eller f.eks 30hk Honda 4t. 73kg. kr 45.000,-+ ombygging motorbrønn i akterstussen, og plass til lugar i kjelleren. Hva skal jeg med den på en snekke? Link to post
Havarita Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Den går under poop-dekket akter, så du får frigjort all plass innvendig. Ganske stille også. Greit å stille alternativer opp mot hverandre for se hva man får for pengene. Var nær ved å gjøre dette på en søt liten 70-talls plastsnekke med utdatert motor en gang. (da med 9,9hk slik at ungene kunne føre den lovlig) Link to post
shipahoy Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Geir Kåre S skrev for 17 timer siden: Tenker de gangene vi har leid en sånn åpen 17-18 fots "kogg" med soltak over i Hellas og Croatsia. Mener det har vært 4 eller 6 hk påhengs. Kunne like godt vært elektrisk motor på de båtene. Smell opp solceller på soltaket så ville de kunne lade en del selv også. I Kroatia så jeg en båt som så omtrent slik ut, med solcellepanel som tak og en elektrisk påhengs. Så ganske praktisk ut. Link to post
Havarita Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Så denne utleiebåten i Gdansk i fjor sommer. Link to post
Mouche Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Leie elbåt; https://kruser.no/ Kjøpe elbåt; https://www.greenwaves.no/no/greenwaves-601 Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Mouche skrev 4 minutter siden: Leie elbåt; https://kruser.no/ Kjøpe elbåt; https://www.greenwaves.no/no/greenwaves-601 Det er den på Gjeving det ja. Syns jaggu prisen var helt innafor. 379 i standardutgave. Så vil sikkert "alle" ha ekstra batterikapasitet og litt diverse. 450,- + kostnad for egen fase til bryggestrøm på hytta så har en kogg med full tank liggende klar til bruk. Tror de kan klare å selge noen båter med det utgangspunktet. De ligger midt i det mest kjøpekraftige hytteområdet i landet. Når første tenåringsdattera sier "æsj, det er så teit med sånn Rib med bråkete motor og sånt som ødelegger verden" så kan vinden snu på et blunk i et sånt miljø ;-) Blir spennende å følge. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Men den elektrifiserte koggen Majlis er nå litt penere enn de nye syns jeg ;-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn