Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Stradivarius skrev 1 time siden:

Golf er jo en av svært få biler som over tid har kunnet leveres med enten elektrisk eller fossil fremdrift (og til og med som plugin-hybrid), slik at man kan sammenligne elektrisk fremdrift med fossil fremdrift direkte.

 

Tja, er solgt noen tusen Ioniq som både hybrid, plug in hybrid og elektrisk. Og så har en WV e-up, Mercedes B klasse, Citroen Berlingo, og Renaut sin Kangoo og noen kassevogner, MB har vel en, Nissan har. 

 

Ideen din om at en bil som fåes både som eksosbil og helelktrisk gir best sammenligningslag er absurd, eller oppheng i 1:1 tenkning. e- Golf er kanskje den mest vellykkede "konvertitten", men VW ID3 kommer til å feie den av banen fordi den er bygd som elbil fra grunnen av. 

 

Elbiler bygd som elbil fra grunnen av feier eksosbiler av banen. Den dårligste måten å sammenligne eksosbil og elbil er å sammenligne eksosbilen og en konvertitt av eksosbilen. 

 

Stradivarius skrev 1 time siden:

 

Og det vi ser er at salget av elbiler er forsvinnende lavt sammenlignet med fossil fremdrift.

 

I Norge, med de faktiske prisene som er for kunden, ikke teoretiske priser som ingen kunder faktisk får, har elbilen desidert størst andel av nybilsalget med rundt 45%. Diesel og bensin har ca 15-16 prosent hver og ladbar hybrid resten. Og ja, i Norge er elbil billig pga avgiftsfritak på nybil, men de er også utrolig billig i drift pga lav drivstoffkostnad og mindre vedlikehold, dvs pga mangelen av en komplisert eksosmotor. Samlet sett er elbil en langt bedre bil for veldig mange ifht eksosbiler, noe nybilsalget viser. Nordmenn har mye penger de kjøper ikke en bil som er ubrukelig bare fordi de får den billig. 

 

Og bilprodusentene blir nå ganske snart "bøtlagt" for hver eksosbil de produserer. At VW legger om til å produsere elbiler og Merkel lanserer at Tyskland skal ha en million ladestasjoner i løpet av kort tid er ikke tilfeldig. 

-----

Alle nyblimarkedet er styrt av ulike politiske avgjørelser i større og mindre grad, Norge er ikke noe spesielt tilfelle. Det er ett ønske om å styre salget og utviklingen, og det blir gjort. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 11 timer siden:

Nordmenn har mye penger de kjøper ikke en bil som er ubrukelig bare fordi de får den billig. 

 

Men det mener du altså at man gjør i resten av verden? Jmf. 800 000 solgte golf, og mindre enn 50 000 solgte e-golf globalt.

 

Når det gjelder sammenligning av elbil vs eksosbil er jeg enig i at en bil ikke bli optimal om den bare er en modifisert eksosbil, som e-golf er. Men det var du som trakk den frem i utgangspunktet og når det gjelder plass og utforming er i hvert fall golfen egnet til å sammenligne og den er også prismessig innenfor rekkevidde for mange, i motsetning til f.eks. Tesla S fordi det er vanskeligere å finne eksosbiler som er sammenlignbare, i hvert fall innenfor budsjettet til folk flest.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Havarita skrev for 1 time siden:

For bil i storbyen er jo batteri-elektrisk kanskje rasjonelt ift lokal luftkvalitet.

For båt er det veldig få argumenter relevante for å 'gå over' til batterielektrisk.

 

For båter med lettdrevet skrog et det mange gode og relevante argumenter. 

 

Du har kanskje frostsikret, byttet olje og filtre på båtmotoren din i det siste? Antar at du ikke har drivstoffpumpe som du rekker fra båsen? Og du må aktivt fylle brannfarlig og giftig væske på tanker ombord regelmessig? Kommer muligens litt lyd om du starter motoren i gjestehavna en litt tidlig morgen?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 11 timer siden:

Og bilprodusentene blir nå ganske snart "bøtlagt" for hver eksosbil de produserer. At VW legger om til å produsere elbiler og Merkel lanserer at Tyskland skal ha en million ladestasjoner i løpet av kort tid er ikke tilfeldig.

 

Det er vel ingen som har hevdet at det er tilfeldig? De fleste er enige om at elbil er fremtiden, så du kan legge bort stråmennene. Poenget mitt er nettopp at det er fremtiden, ikke nåtiden. Bilprodusentene innser selvsagt at de er nødt til å posisjonere seg både med tanke på fremtiden og med tanke på nåtiden. Derfor lager de begge deler, men det er fortsatt eksosbiler de selger desidert mest av.

 

Hadde det vært slik at elbilen allerede i dag var overlegen, slik du later til å tro, ville du ikke sett en så treg og forsiktig overgang til elektrisk fremdrift. Bilprodusentene leker ikke butikk, de prøver i det lengste å produsere det de mener de kan få solgt, og de er nødt til å tenke ganske langsiktig.

 

Sitat

Alle nyblimarkedet er styrt av ulike politiske avgjørelser i større og mindre grad, Norge er ikke noe spesielt tilfelle. Det er ett ønske om å styre salget og utviklingen, og det blir gjort. 

 

Ja, som jeg selv har nevnt flere ganger alllerede, finnes det små økonomiske incentiver i andre land for å kjøpe elbil. Men Norge er likevel et helt spesielt tilfelle når det gjelder slike økonomiske incentiver for elbiler. Hvis du ikke har skjønt det ennå, har du ikke forstått mye. I Norge kan disse incentivene utgjøre flere hundre tusen kroner for én bil bare i innkjøp. Og deretter fortsetter det med fordeler som gratis parkering og bompassering. Samtidig er avgiftene på bensin så høye at man må betale 3 ganger så mye som selve bensinprisen, resten er avgifter. For diesel er det litt mindre, men fortsatt tilsvarende mer enn en dobling av prisen.

 

Nå må du ikke oppfatte meg som at jeg mener det er noe galt med at det er slik. Det du må reflektere over er at alt dette gir store økonomiske incentiver til å velge elbil fremfor eksosbil. Og ved å se på globale salg, får man et inntrykk av hvor stor denne effekten er. Likevel selges det altså, selv i Norge, flere eksosbiler enn elbiler den dag i dag. Det er poenget her. Elektrisk fremdrift har sine fordeler, men det har også sine ulemper og er derfor fremdeles langt unna å kunne erstatte fossil fremdrift i den forstand at det vil dekke de samme behovene, som var min opprinnelige påstand som du hadde så mange innvendinger mot.

Link to post
Share on other sites

Når vi ser tilbake på denne tråden om 10-12år tipper jeg fortsatt 95% av alle lystbåter går på fossilt.   Selv om utviklingen av el biler også vil påvirke alle andre fremkomstmidler, så er markede for "nordiske lystbåter" (20-40 fotere) marginalt i forhold, og det setter mindre press på utviklingen. Luftforurensingen er heller ikke et tema på lik linje med biltrafikk. En forsering av utskiftningen vil heller ikke gi noen CO2 gevinst, da et CO2 avtrykk i stor grad også er knyttet til produksjon av båter, motorer, batterier og infrastruktur for el lading. Tipper vi ser noen nisjebåter på messene fremover, både hybrid og rene el båter, men at dette vil dominere om kun 10-12 år tviler jeg sterkt på....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
R.O skrev 1 time siden:

 Selv om utviklingen av el biler også vil påvirke alle andre fremkomstmidler, så er markede for "nordiske lystbåter" (20-40 fotere) marginalt i forhold, og det setter mindre press på utviklingen.

 

Det er jeg helt enig i. Det du kaller "nordiske lysbåter" utgjør vel kanskje noe sånt som pluss-minus 15% av fritidsbåtene i Norge. 

 

Motorbåter uten overnattingsmuligheter, typiske åpne båter, utgjør den klart største gruppa av fritidsbåter. Der er det ett marked.

 

Den neste store gruppa er "båter" uten motor, som faller utenfor tema og har hatt enkle løsninger for elektrisk fremdrift tilgjengelig til lav pris i mange år. Men har en først kjøpt en kajakk eller kano så er det jo gjerne for å bruke kroppen, ikke elmotor ;-)

---

Foilende skjærgårdsjeep og elektrisk "kogg" er midt i markedet. De som drømmer om å løfte sin tunge og firkanta "familiecamper" ut av sjøen med elektrisk kraft er helt ute av markedet og kommer aldri inn i det heller. 

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å svare på denne, selv om jeg ikke er Havarita.

 

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Du har kanskje frostsikret, byttet olje og filtre på båtmotoren din i det siste?

Ja, jeg har det, det tok meg ca 1time og var som vanlig en grei jobb.

Moderne elbiler har også ett kjølesystem på batterier/elmotor. Jeg ville blitt forundret om kraftige elbåter ikke vil trenge et samme, og nødvendigvis benytte sjøvann i den forbindelse.

 

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Antar at du ikke har drivstoffpumpe som du rekker fra båsen?

Nei hva skal jeg med det? Det fylles trygt og enkelt i en marina. Det tar meg forøvrig ca 10 minutter å fylle ca 2000kwt på "batteriet". Gjøres 2-3 ganger i sesongen.

 

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Og du må aktivt fylle brannfarlig og giftig væske på tanker ombord regelmessig?

Ja, hva er problemet?

Gjort riktig, er det ingen fare forbundet med dette.

Batterier er forøvrig også brannfarlige og giftige.

 

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Kommer muligens litt lyd om du starter motoren i gjestehavna en litt tidlig morgen?

Det gjør det, men jeg ligger 99%  i uthavn så du vil neppe høre det. Jeg kan nemlig ligge plasser uten strømtilgang, da energi til hjemturen allerede er på plass.

 

Dessuten er det de elektriske baugpropellene jeg våkner av en tidlig morgen i havna, ikke den svake summingen fra de moderne dieselmotorene.

 

 

Vi vet "alle" at du er helfrelst på elbil/båt, og vil bruke ethvert lite halmstrå av argumenter for å tale din sak. Problemet er bare at de er du som ser problemene med de sakene du ramset opp, jeg (og veldig mange andre) gjør ikke det.

 

 

Eldrift ikke alltid er best for alle.

 

Eldrift har mange fordeler, men også svakheter, akkurat som alle andre fremdriftssystemer.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 2 minutter siden:

 

 

Eldrift ikke alltid er best for alle.

 

Eldrift har mange fordeler, men også svakheter, akkurat som alle andre fremdriftssystemer.

 

 

Som du sier, svaret var til Havarita. Har aldri hevdet at eldrift alltid er best, selvfølgelig ikke det er jo en motsigelse i seg selv ;-). Men som Havarita skrev "For båt er det veldig få argumenter relevante for å 'gå over' til batterielektrisk."

 

Noe jeg da svarte på. Det vil selvfølgelig være mange relevante argument for å gå over til eldrift for mange. I grunnen ikke så mye å lure på det. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 27 minutter siden:

 

Det er jeg helt enig i. Det du kaller "nordiske lysbåter" utgjør vel kanskje noe sånt som pluss-minus 15% av fritidsbåtene i Norge.

 

Seilbåter og motorbåter med overnattingsmuligheter utgjør rundt 20% av alle fritidsbåter inklusive kanoer, kajakker, vannscootere osv Når det gjelder "større" båter hvor eldrift kan bli en for stor utfordring så snakker vi kanskje ti prosent eller noe sånn, eller kanskje enda færre?

Kilde er KNBFs båtlivundersøkelse for 2018

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 4 minutter siden:

 

Seilbåter og motorbåter med overnattingsmuligheter utgjør rundt 20% av alle fritidsbåter inklusive kanoer, kajakker, vannscootere osv Når det gjelder "større" båter hvor eldrift kan bli en for stor utfordring så snakker vi kanskje ti prosent eller noe sånn, eller kanskje enda færre?

Kilde er KNBFs båtlivundersøkelse for 2018

 

Du har et poeng, jolla vår er allerede drevet med el-motor og batteri. Deilig stille og vedlikeholdsfritt.

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Pinkvin said:

Ideen din om at en bil som fåes både som eksosbil og helelktrisk gir best sammenligningslag er absurd, eller oppheng i 1:1 tenkning. e- Golf er kanskje den mest vellykkede "konvertitten", men VW ID3 kommer til å feie den av banen fordi den er bygd som elbil fra grunnen av. 

 

Elbiler bygd som elbil fra grunnen av feier eksosbiler av banen. Den dårligste måten å sammenligne eksosbil og elbil er å sammenligne eksosbilen og en konvertitt av eksosbilen.

 

Hva er egentlig den enorme og dertil revolusjonerende endringen av konstruksjonen "bil" i sin helhet - fra "eksos" til "konvertitt"?

 

Interessant nok bruk av siste ordet. Noe som ofte benyttes om trossamfunn. Og det er vel kanskje riktig nok til tider basert på debatter høyt og lavt.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Klart, Opel Mondeo stv diesel og Tesla har en del vesentlige likheter, men jeg skal ikke ta på meg, eller en gang gi inntrykk av at jeg kan, beskrive alle forskjellene i konstruksjonene. På samme måte som jeg heller ikke vil ta på meg å beskrive forskjellene mellom en kajakk og Symphoni of the seas, men de er begge båter, de flyter begge to og en kan ta seg fra A til B over vann med begge. 

 

Syns bruken av "konvertitt" var beskrivende som resultat av en bil som er omformet fra eksos til elektrisk drift. Jeg bruker det nøytralt/teknisk med utgangspunkt i "konvertere" som i "omforme/omdanne", ikke som en religiøs greie her selvsagt... 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Pinkvin said:

Klart, Opel Mondeo stv diesel og Tesla har en del vesentlige likheter, men jeg skal ikke ta på meg, eller en gang gi inntrykk av at jeg kan, beskrive alle forskjellene i konstruksjonene. På samme måte som jeg heller ikke vil ta på meg å beskrive forskjellene mellom en kajakk og Symphoni of the seas, men de er begge båter, de flyter begge to og en kan ta seg fra A til B over vann med begge. 

 

Syns bruken av "konvertitt" var beskrivende som resultat av en bil som er omformet fra eksos til elektrisk drift. Jeg bruker det nøytralt/teknisk med utgangspunkt i "konvertere" som i "omforme/omdanne", ikke som en religiøs greie her selvsagt... 

 

Du nevnte nå Golf ICE vs. Golf EV, så ikke begynn å ta inn to helt forskjellige bilmodeller heller. Den ene var så underlegen av den neste "rene" elbilen vil feie Golfen (antatt da ICE, gammel EV) av banen uten noen forbehold. Eller var det bare noen tomme fraser uten særlig teknisk, vektet eller annet innhold - ærlig nok sak i seg selv.

 

Konvertitt har jeg aldri snappet opp som en del av noen teknisk sjargong. Men dukker ofte opp i noen diskusjoner spesielt - merkelig nok...

 

Og så "eksosbil"... skal man kalle el-biler "blåsyre/gruvebiler"? Eller er det egentlig bare fordummende språk og påtatt selvherlighet? Uten adresse forøvrig, men interessant nok... det som for noen år siden var en redning (les; effektiv forbrenningsmotor med lav CO2 utslipp) er plutselig selve han styggemann. Og det er interessant nok kanskje de samme som lå ytterst i argumentasjonen sist som også gjør det nå.

 

Så saklige, gode tekniske argumenter er nyttige og informerende. Men masse "tomprat" og føleri-svada basert på moralisme er jo mindre - for meg i hvertfall - interessant.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 49 minutter siden:

 

Du nevnte nå Golf ICE vs. Golf EV, så ikke begynn å ta inn to helt forskjellige bilmodeller heller. Den ene var så underlegen av den neste "rene" elbilen vil feie Golfen (antatt da ICE, gammel EV) av banen uten noen forbehold. Eller var det bare noen tomme fraser uten særlig teknisk, vektet eller annet innhold - ærlig nok sak i seg selv.

 

Konvertitt har jeg aldri snappet opp som en del av noen teknisk sjargong. Men dukker ofte opp i noen diskusjoner spesielt - merkelig nok...

 

Og så "eksosbil"... skal man kalle el-biler "blåsyre/gruvebiler"? Eller er det egentlig bare fordummende språk og påtatt selvherlighet? Uten adresse forøvrig, men interessant nok... det som for noen år siden var en redning (les; effektiv forbrenningsmotor med lav CO2 utslipp) er plutselig selve han styggemann. Og det er interessant nok kanskje de samme som lå ytterst i argumentasjonen sist som også gjør det nå.

 

Så saklige, gode tekniske argumenter er nyttige og informerende. Men masse "tomprat" og føleri-svada basert på moralisme er jo mindre - for meg i hvertfall - interessant.

 

Detvardavoldsomt! Rett inn i tolkehelvete. Når jeg skriver at jeg brukte ordet "konvertitt" om resultatet av en konvertering , eller omforme/omdanne, så må du lese og forstå det jeg skriver, jeg mener det faktisk. Jeg kunne da virkelig ikke ane at det skulle trigge noen så veldig, nesten så jeg angrer... kan jeg bytte alle konvertitter med "omformet/omdannet" så gjør jeg det gjerne :thumbsup:

 

Og når jeg skriver "eksosmotor" så mener jeg en motor som det kommer eksos ut av. Ikke noe mer. Enkel og grei norsk som alle forstår. Hva var det du foreslo, ICE, et mobilselskap, is, internsjargong på bilforum? 

 

Men klart din tolkning inn i "Styggemannen, føleri, tomprat, tomme fraser svada, moralisme" er nå litt underholdende. Kjekt at du kaller andre sine bidrag for "svada" rett før du kjører "tolkemaskinen" din og pumper ut styggemann, føleri, moralisme osv :crazy:

----

Når jeg var liten gutt på vestlandet ble jeg lært at dans var umoralsk. Takes two to tango blir det sagt. Takk som byr opp men det får holde med denne ene dansen så ikke umoralen her på BP blir total.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 16 timer siden:

 

Som du sier, svaret var til Havarita. Har aldri hevdet at eldrift alltid er best, selvfølgelig ikke det er jo en motsigelse i seg selv ;-). Men som Havarita skrev "For båt er det veldig få argumenter relevante for å 'gå over' til batterielektrisk."

 

Noe jeg da svarte på. Det vil selvfølgelig være mange relevante argument for å gå over til eldrift for mange. I grunnen ikke så mye å lure på det. 

For meg personlig kunne det sikkert fungert med batterielektrisk også. Men, jeg klarer ikke å regne det hjem.

Med skjærgården rett utenfor havna, blir de fleste turer under 1/2 t til den bukta vi ønsker å legge oss i. Der er det bademulighet, som ikke må forveksles med lademulighet. 

 

#nomen : Du er tilgitt for å lese tankene mine.?

 

Påstanden min var ment i et samfunnsmessig perspektiv.

Jeg mener det ikke er noen samfunnsmessige gevinster til å drive båtparken over på batterielektrisk fremdrift generelt. Da må man veie alle pros & cons opp mot hverandre.

Det er da ingen grunn til å drive det frem fra politisk hold heller.

At det har noen (få) praktiske anvendelser; sikkert ok.

 

Ps: Det er tilgang til diesel og bensinfylling i havna vår. Det er også tilgang til tilfeldig strøm. Men for å lade til fremdrift må det ny infrastruktur til. 

Til mitt bruk er bensin påhenger det beste kompromisset av kostnader, (n)ytelse og også av miljøhensyn. Fyller 1-2 ganger i året ca som en gjennomsnittsbruker. Er det kø på pumpa, fyller jeg neste gang, eller gangen etter. 

 

Hovedtrenden er at stadig større båter får outboard bensin. Sikkert fordi det er rasjonelt.?

Link to post
Share on other sites

Interessant tema, vi gikk fra seilbåt til motorbåt da familien ikke likte seilingen og det ble upraktisk med seilbåt ifht fart og det at vi har ett landsted, 16 nmil unna, da ble seilbåt upraktisk for dagsturer og egentlig også helgeturer.

 

Vi kjøpte en dieselbåt som går 20-25 knop på marsjfart med ca 1,3-1,5 liter pr nmil i forbruk. Vi har hatt den ett år og brukt den ca 100 timer. Ser at vi har brukt ca 10.000 i diesel og syns ikke det er så ille sidan vi har brukt den ganske jevnlig, men mest på sommeren selvsagt.

 

Problemet er at jeg kunne tenkt meg en litt større og mer beboelig båt, en ting er investeringen. Den kan jeg forsvare om vi får solgt den vi har til fornuftig pris, men så er det dette med forbruk. Den jeg ser for meg har 300 hk på aksling og bruker mye diesel i min verden. nært 50 liter når båten går 20 knop, dvs 2,5 liter pr mil og det dobbelte av dagens forbruk. Dagens båt har hekkaggregat og går dermed vesentlig rimeliger pga dette, men det gir selvsagt mer vedlikehold.

 

Jeg hadde stått i det ekstra forbruket, men det sitter langt inne. Båten er en stor investering ca 800-900.000 og om utviklingen/fokuset på miljø fortsetter som nå ser jeg for meg at det ikke er lenge før dieselprisen er mye høyere og dermed begynner det både å bli dyrt å bruke (det er jo allerede litt sprøtt å bruke 50 liter i timen for å komme seg 20 nmil av sted i en 29 foter). Men mer enn forbruket så er jeg bekymret for verdien på båtene.

 

Som andre ser jeg ingen løsning for eksisterende tunge turbåter, disse kan aldri elektrifiseres uten at vi snakker om å gå ned til 4-6 knop. Samtidig tror jeg det er veldig lenge til vi har raske turbåt på elektrisitet, men der kan jeg ta feil. Uansett om det skulle komme på markedet så blir det nok veldig kostbart. Jeg ser for meg at vi da snakker om det ypperste av foil teknologi i kombinasjon med ultra lette materialer...

 

Uansett jeg er i tvil, kanskje så mye i tvil at hele båtkjøpet blir lagt på is, vi klarer oss godt med dagens som er verd 450-500 og ja med halve forbruket...

 

Tenker at kanskje mange begynne å komme i denne tvilen og at markedet for drivstoff-tørste båter er tungt allerede? Båten jeg ser på er en NB870 og der ligger mange, felles er at de ligger lenge og selger må mye ned i pris for å få solgt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Skulle like å se 'miljøegenskapet' for dette elektroflyet fra vugge til grav.

 

I beste fall klarer man å flytte et 'karbonavtrykk' i Norge til en forurensing et annet sted i verden hvor man produserer og avvikler batterier.? Det er sannsynlig at den siste er størst.

 

Ett fly vil ha like stort kraftbehov som resten av flyplassen står det i artikkelen.

På hver flyplass. Strømprisen blir etterhvert så dyr at Avinor vil ha egne generatorer på flyplassen for å produsere strøm til flyene. Eller foresten; ihht Parisavtalen må de jo stå utenfor Norge slik at vi får med oss overføringstapene også. Her snakker vi global supermiljøgevinst med supereffektive elektromotorer folkens.??

 

Ett fly klarer kanskje 1 g t/r SVG-BGO per arbeidsdag og må lade 4-8t i hver ende. 

6-8 fly for å opprettholde dagen rutetilbud. Vi snakker om supermiljøgevinster. Gevinsten med 8 fly er jo 8 ganger så stor som ett fly. 

Å f%&#, det var 7 batterier som skulle lades samtidig, og ett i lufta.

 

Hvordan kom vi dit at vi ikke stiller noen kritiske spørsmål før slike artikler publiseres?

 

PS: Det er ikke bare flyplassens sin strømpris og nettleie som blir høyere når etterspørselen etter strøm øker.

OBS: Finansdepartementet kan faktisk finne ut at de tjener penger på dette. 

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En tendens til å dra ting veeeldig ut av proposisjoner syns jeg. Er en viss forskjell på den drøftinga dere fører om å "redde verden" og hvorvidt det vil skje en viss overgang til eldrift også innen fritidsbåter i Norge. "Redde jorda" diskusjonen er vel i overkant stor....

 

Personlig ser jeg ikke noe "for eller i mot" perspektiv, men merker godt at en del andre gjør det. Må innrømme at jeg ikke skjønner en puck av det når noen er direkte i mot utvikling og bruk av ny teknologi/produkter så sånn sett er jeg jo for... som om hva jeg syns betyr noe :-)

 

Når det er sagt så har jeg i det minste fått med meg at ny teknologi ofte blir møtt med frykt og motstand fra enkelte miljøer. Lærte en gang i verden litt om Ludittene i England som gikk til angrep på automatiserte vever en gang på 1800 tallet, da ut fra deres begrensede perspektiv som viste seg å være totalt feil. Men vi har også eksempler på det motsatte, som spredning av ny teknologi gjennom Haugianerne i Norge på 1800 tallet som la grunnlaget for mye industri i langt tid fremover. Lurer på om denne tråden preges av, den heldigvis snart utdødde "elbilmotstanden", som vel også er uforståelig for de fleste... vel, nok om det. 

 

Når det gjelder eldrift av fritidsbåter i Norge så regner jeg med at "spillover" fra utviklingen vil kunne åpne for mange muligheter kjappere enn det vi egentlig klarer å forutse. Det som er "vondt og vanskelig" i dag kan være den enkleste og beste løsningen i morgen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 33 minutter siden:

En tendens til å dra ting veeeldig ut av proposisjoner syns jeg. Er en viss forskjell på den drøftinga dere fører om å "redde verden" og hvorvidt det vil skje en viss overgang til eldrift også innen fritidsbåter i Norge. "Redde jorda" diskusjonen er vel i overkant  

 

 

Når det er sagt så har jeg i det minste fått med meg at ny teknologi ofte blir møtt med frykt og motstand fra enkelte miljøer.

 

 

 

Nå er det vel ikke å stikke under en stol at denne en " bil teknologien " neppe hadde blitt serlig stor i Norge uten betydelig støtte tiltak fra staten..

Det er neppe teknologien alene som imponerer, og gjør den så etterspurt...til det er den for lite effektiv..bare se på andre land som er naturlig å sammenligne seg med...

Om en ikke får de samme massive  støtte tiltakene fra staten til fritids båter, så vil det neppe svare seg for noen og elektrifisere  båten sin...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 28 minutter siden:

Om en ikke får de samme massive  støtte tiltakene fra staten til fritids båter, så vil det neppe svare seg for noen og elektrifisere  båten sin...

 

"elektrifisere  båten"? Å "elektrifisere" eksisterende diesel/bensinbiler har vel aldri vært aktuelt. Jeg kunne aldri tenkt meg å bygge om Opel'n min til strøm, og heller ikke min Saga 27 båt. Men må jeg kjøpe ny bil (neppe aktuelt) eller ny båt (også like lite aktuelt), ville jeg vurdert mulighetene for elektrisk drift. Det er spennende med ny teknologi, uansett miljø!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...