Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 1 time siden:

 

ettersom det var vansklig å få tak på starke motorer.....fikk han jobbe med skrogkonstruksjonen  å hydrodynamikken.

 

 

Og akkurat der beskriver du vel egentlig "stopp- punktet" for utviklingen av effektive motorbåtskrog. Stadig sterkere motorer og billig drivstoff har så og si stått i veien for nytenkning. Dvs tenkinga har vel vært der hele tiden men behovet har ikke vært der, det meste kunne løses med større motor i stedet. Og fortsatt er drivstoff billig, nå handler det vel nesten mest om vilje i markedet. Om drivstoff blir dyrt i tillegg så vil ting skje fort. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 30.10.2019 at 11.24:

Noen andre kan sikkert regne ut hvor stor batteripakke en kan lade opp på 16A landstrøm om den ligger hjemmhavna 5 dager. 

 

5 døgn * 24 timer/døgn * 16 A * 230 V = 120 timer * 3680 W = 441.6 kWh

 

Som jeg var inne på helt innledningsvis, er pris, størrelse og vekt på batteriene en utfordring. Batterier koster rundt 16 000 kroner per kWh, så hvis du tar sikte på å lade hele uken for å bruke båten i helgen, trenger du en batteripakke til rundt 700 000 kroner. Denne batteripakken vil veie rundt 1.8 tonn.

 

Noe sier meg imidlertid at det i en vanlig båthavn i dag ikke er mulig å la veldig mange båter trekke en konstant strøm på 16 A samtidig, uten at det først må gjøres betydelige oppgraderinger i strømnettet.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 5 minutter siden:

Det tror jeg ikkeno om.

Jeg venter fremdeles på forklaringen på at det ikke lar seg gjøre.

Det er så mange forklaringer her på at en elektrisk båt er ugjennomførbart.

 

 

Hvorfor venter du på denne forklaringen? Er det noen som har påstått at det ikke lar seg gjøre? Det eneste jeg har sett av innvendinger handler om de klare ulempene som hefter ved en elektrisk båt.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 5 minutter siden:

Og akkurat der beskriver du vel egentlig "stopp- punktet" for utviklingen av effektive motorbåtskrog. Stadig sterkere motorer og billig drivstoff har så og si stått i veien for nytenkning. Dvs tenkinga har vel vært der hele tiden men behovet har ikke vært der, det meste kunne løses med større motor i stedet. Og fortsatt er drivstoff billig, nå handler det vel nesten mest om vilje i markedet. Om drivstoff blir dyrt i tillegg så vil ting skje fort. 

 

Det har alltid vært et behov for nytenkning og hvis du ser på virkningsgraden til motorene opp gjennom tiden, vil du oppdage at det har skjedd stadige forbedringer og man ligger i dag så nær carnot-virkningsgraden (den teoretisk maksimale virkningsgraden man kan få fra en varmekraftmaskin) at det faktisk ikke er så mye rom igjen for forbedring. Likevel skviser man stadig ut litt mer av hver dråpe med drivstoff.

 

Så snart man har et fullgodt alternativ, vil forbrenningsmotoren forsvinne, men vi er ikke der i dag. Langt ifra! At noen få rike mennesker har råd til å kjøpe seg elektriske biler betyr ikke at forbrenningsmotorens tid er forbi. Jeg mener å ha sett at det globalt selges rundt 80 millioner biler i året. Rundt 2 millioner av disse er elbiler. Altså er rundt 97.5% av alle biler som selges i dag utstyrt med forbrenningsmotor. Lurer du på hvorfor det er slik?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 17 minutter siden:

 

Og akkurat der beskriver du vel egentlig "stopp- punktet" for utviklingen av effektive motorbåtskrog. Stadig sterkere motorer og billig drivstoff har så og si stått i veien for nytenkning. Dvs tenkinga har vel vært der hele tiden men behovet har ikke vært der, det meste kunne løses med større motor i stedet. Og fortsatt er drivstoff billig, nå handler det vel nesten mest om vilje i markedet. Om drivstoff blir dyrt i tillegg så vil ting skje fort. 

 

 


Ja, absolutt......ettersom forbrenningsmotor og drivstoff fortsatt er billigt, jmf alternative motorer

men vi nærmer oss en punkt, eller vi ser den reden komme, med alternative motorer

med høyd skatt på båtdrivstoff, vill utviklingen skje fortere, da tvinges man til alternativ.

vi ser det på bil-fronten.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fra TU: Hydrogendrevet taubåt i 2022 - En batteri- og brenselcelledrevet taubåt med 50 tonn trekkraft skal settes i drift i løpet av 2022.

 

Batterier kan ikke erstatte fossilt drivstoff slik vi bruker det i dag. Vi er nødt til å bytte til et annet drivstoff som er miljøvennlig. Jeg har ikke som mål å gå tilbake i komfort, jeg har tro på at vi finner løsninger som er bedre enn dem vi har i dag. El-drift er stort sett bedre enn en Otto-motor på alle måter, mindre bråk og mindre lukt. Brenselceller som bruker hydrogen som drivstoff og oksygen som oksidasjonsmiddel kan produsere strøm og batterier kan brukes som et mellomlager for å ta effekttopper.

 

Store batteripakkeløsninger er bare en midlertidig løsning.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Stradivarius skrev 52 minutter siden:

 

5 døgn * 24 timer/døgn * 16 A * 230 V = 120 timer * 3680 W = 441.6 kWh

 

Som jeg var inne på helt innledningsvis, er pris, størrelse og vekt på batteriene en utfordring. Batterier koster rundt 16 000 kroner per kWh, så hvis du tar sikte på å lade hele uken for å bruke båten i helgen, trenger du en batteripakke til rundt 700 000 kroner. Denne batteripakken vil veie rundt 1.8 tonn.

 

Noe sier meg imidlertid at det i en vanlig båthavn i dag ikke er mulig å la veldig mange båter trekke en konstant strøm på 16 A samtidig, uten at det først må gjøres betydelige oppgraderinger i strømnettet.

 

Balansert lading i borettslag har vel egentlig aldri vært noe problem. "Alle" får dette til med biler. Så ja, du har jo rett, om alle plugger inn og "krever" 16A på søndagskvelden ;-) De fleste båter ligger ubrukt stort sett hele året. Om alle båter var batteribåter ville en båtforening utgjøre en svær batteribank som lokalmiljøet/nettleverandør ville ha stor interesse av å koble seg på for å ta unna topper i leveransene. Skal ikke se bort fra at en så stor akkumulering av ubrukte batterier på ett sted ville gjøre det interessant å sponse utbygging av infrastrukturen for å utnytte dette. 

 

Min seilbåt vil aldri trenge en batteripakke til 700 000,- på 1,8 tonn. De færreste ville trenge det, og de som trenger det finner andre løsninger. Poenget var å illustrere alt snakket om at en må hurtiglade i løpet av minutter. Folk flest vil være fornøyd om den batteripakka de har bruk for er fulladet når de kommer til båten. Mao samme opplevelsen som folk med batteribil har når de kjører på jobb om morgenen så er tanken full. 

 

Poeng II: Om noen har en gigantisk batteripakke på hele 441 kWh så kan de faktisk lade den opp på kun 16A vanlig stikk i løpet av en uke. Mao, selv med bare vanlig landstrøm kan en komme til "full tank" på fredag selv om man har en kolossal batteripakke. 

---------------

 

 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 1 time siden:

......

med høyd skatt på båtdrivstoff, vill utviklingen skje fortere, da tvinges man til alternativ.

vi ser det på bil-fronten.....

Er nok mye riktig i dette, men er det det vi vil?

 

Skal det bli så svindyr diesel at jeg (vi) med 80- talls båter som oppfyller alle behov for å ferdes og trives på sjøen ikke har råd til å bruke de.

Den vil jo ende opp med å  ikke være verd noen ting og må destrueres.

 

 Det er ikke alle forundt å kjøpe båt til  x antall millioner, fyllt med alværdens batteriteknologi, for å kunne tøffe rundt i skjærgården på fine sommerdager.

 

Og jeg tviler på at staten stiller opp med milliarder til "gullkantede fritak" som de har gjort med elbilen.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

mange relevante spm nomen !

 

nomen skrev 1 time siden:

Er nok mye riktig i dette, men er det det vi vil?


Jeg tror, att hadde, du stilt samme spm på ett bil-forum for 30-40 år siden...så hadde det vart liknandes spm å svar...hvorfor må vi ha katalysator på eksosen, hvorfor skall en stor bil koste mer i skatt etc etc...........

 

Jeg er ganske sikker på att om ikke politikerne i Californien og EU begynt  å stille krav på utslippsnivåer og høyt skatter på diesel/bensin så hadde inget hent,   da hadde vi nok kjørt rundt med svære V8er alle sammen.......

 

Nå er de fleste politiker ganske kloke.(med noen unntak!:crazy:).......

enten forbyr de direkte.......eller så faser man ut gammelt mot nytt over en tidsperiode......

det er fortsatt ikke forbudt å kjøre rundt i en to-takts SAAB, men du hadde ikke fått lov å nyprodusere en sånn bil 

 

så jeg tror aldri vi får se ett forbud mot å kjøre rundt i våre gamle båter.......muligens att det kan bli strengerevkrav på nyproduserte......utfasning!

 

nomen skrev 1 time siden:

Og jeg tviler på at staten stiller opp med milliarder til "gullkantede fritak" som de har gjort med elbilen.

 

Du kan faktisk vare glad att du bor i Norge (eller England).....de er vel de ende land i Europa der det er tillatt med avgiftsfri-diesel i fritidsbåt ! ...........så der har du ett «gullkantet fritak» jmf båtkompiser i øvrige Europa

 


 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Joda, verden får fremover, og ren teknologi er en fin ting.

 

Jeg kan gjerne skifte over til batteridrift når det finnes ett reelt alternativ til f.eks en Skarpnes 30 til ca     400 000-500 000 kr. Og som ikke lenker meg til en stikkontakt.

 

Jeg vil ikke tvinges til å endre måten jeg benytter båten bare fordi de blir for dyrtå bruke den jeg har, samtidig som det ikke finnes gode alternativer.

 

Forleøpig er sjøen en plass for alle uansett om man har råd til en Nidelv til 30 000, eller en Princess til 5 000 000,-.

Det kan vi miste om "de" får det som "de" vil.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg nomen.......alle bør ha råd å vare på sjøen

 

o jeg hater skatter....alle skatter:smiley:.........om jeg ikke finner en nedgravd gull skatt selv :lol:

 

men dessverre er det ett av styrings midlene til politiker.......og de trengs for å få landet å gå rundt! 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har det noen gang vært billigere å kjøpe og bruke en familiebåt i Norge enn nå? En har vel aldri noen gang fått mer familiebåt pr. krone på finn.no enn det en får akkurat nå. 

 

Det er ingen "de" og "vi". Det er båtfolket selv som bestemmer hva det gidder å betale for en gammel princess 50 med svære eksosmotorer på finn.no i fremtiden, eller om de heller kjøper en moderne båt som ikke vekker halve gjestehavna/nabolaget når den skal gå, og som forøvrig vil være en langt bedre båt på mange måter.  

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 1 minutt siden:

Der har vi klisjeene igjen.

Jeg kjenner en bråte folk som kjører elbil. De er ikke rike noen av dem.

 

 

De som fortsetter å betale 15,- pr liter drivstoff for å få lov å kjøre eksosbil må være fulle av penger. Eksosbil er åpenbar luksusbruk, langtfra alle som har råd til å kjøre rund i noe som er så ekstremt dyrt i drift ifht en elbil. 

 

Første i gata vår som kjøpte elbil var den folkevalgte FRPeren, selvfølgelig. Elbil er jo helt klart en Frpers drømmebil, fritatt for avgifter, skitbillig drivstoff og belønning for å ha valgt "riktig" ved å få kjøre i kollektivfelt. 

--------

Elbiler er billigbiler. Mitsubishi, Citroen, Peogeut, VW, Smart og enda flere produsenter har biler til under 200, faktisk ned i 150K. Og setter du grensa på 250 får du mellomstore familiebiler som Berlingo, Peugeot Partner, Kia Soul, Zoe, spett nye. 

 

Brukt elbil har rast i pris. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Der har vi klisjeene igjen.

Jeg kjenner en bråte folk som kjører elbil. De er ikke rike noen av dem.

 

Det kan jeg uten videre si meg uenig i. Her var det snakk om et globalt perspektiv og da er de rike, i likhet med de fleste nordmenn. Sammenlignet med nordmenn flest trenger de slett ikke å være rike, men Norge er som kjent et av verdens rikeste land og hvis de kjører rundt i elektrisk bil, kan jeg ikke se for meg noe annet enn at de har en del milliarder mennesker under seg i levestandard. Det er forøvrig ikke mange land i verden hvor det er aktuelt å subsidiere elbiler like mye som i Norge. Det finnes små "rabattordninger" andre steder, men ikke noe i nærheten av det vi har i Norge. Og det henger sammen med at Norge er et rikt land.

Link to post
Share on other sites

 

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Eksosbil er åpenbar luksusbruk, langtfra alle som har råd til å kjøre rund i noe som er så ekstremt dyrt i drift ifht en elbil.

[...]

Elbiler er billigbiler. Mitsubishi, Citroen, Peogeut, VW, Smart og enda flere produsenter har biler til under 200, faktisk ned i 150K. Og setter du grensa på 250 får du mellomstore familiebiler som Berlingo, Peugeot Partner, Kia Soul, Zoe, spett nye. 

 

Du svarte ikke på spørsmålet jeg stilte (så vidt jeg kan se), altså:

 

Rundt 2 millioner av 80 millioner solgte biler i verden per år er elbiler. Altså er rundt 97.5% av alle biler som selges i dag utstyrt med forbrenningsmotor. Lurer du på hvorfor det er slik? Du må vel undres over dette dersom du faktisk tror at elbiler er så billige?

 

Sitat

Brukt elbil har rast i pris. 

I likhet med gamle Princess 50 med svære eksosmotorer, mener du? Hvordan var det igjen? Er lav pris et tegn på lav etterspørsel, eller er det et tegn på at det er et gunstig valg?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Avgiftsfritak, ikke subsidiering. Sverige har subsidiering av elbil. Der får du utbetalt ett beløp ved kjøp av elbil, som de så selger brukt til nordmenn, da har du kjøpt en subsidiert elbil. Når du spiser lammekjøtt og drikker melk har du også kjøpt subsidierte produkt. 

 

Og forresten, har ikke svenskene lave avgifter på bil? Kanskje noe på linje med elbil i Norge? ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Stradivarius skrev 2 minutter siden:

 

 

Du svarte ikke på spørsmålet jeg stilte (så vidt jeg kan se), altså:

 

Rundt 2 millioner av 80 millioner solgte biler i verden per år er elbiler. Altså er rundt 97.5% av alle biler som selges i dag utstyrt med forbrenningsmotor. Lurer du på hvorfor det er slik? Du må vel undres over dette dersom du faktisk tror at elbiler er så billige?

 

Kan dessverre fælt lite om globalt bilsalg. Men i Norge er det flust av billige elbiler, med null subsidier fra staten. Både nye og brukte. 

 

Ja de er billig med elbil i Norge, både i kjøp, men i særdeleshet i bruk. Det er ikke tro, det er sånn. Eksosbil er dyrt i kjøp og ekstremt dyrt i bruk. 

 

Stradivarius skrev 2 minutter siden:

 

I likhet med gamle Princess 50 med svære eksosmotorer, mener du? Hvordan var det igjen? Er lav pris et tegn på lav etterspørsel, eller er det et tegn på at det er et gunstig valg?

 

Kan ikke bruke vanlig markedstenkning i bilmarkedet i Norge som "lav pris= lav etterspørsel". Mange grunner til det, et forbud mot nysalg av eksosbiler som nærmer seg, mulige forbud i byer og/eller i perioder, deler av nybilene selges avgifstfritt og har avgiftslettelser på bruk og drivstoffpriser på 1/10 av eksosbiler, pluss ventelister og udekket etterspørsel og lasteskip med tusener av nybiler som brått pøses inn i ett relativt lite marked osv. 

 

Noe til lav pris vil alltid kunne være ett gunstig valg for den rette. En gammel Princess 50 vil sikkert kunne være et supert studentkollektiv i fremtiden en gang  ;-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 49 minutter siden:

Ja de er billig med elbil i Norge, både i kjøp, men i særdeleshet i bruk. Det er ikke tro, det er sånn. Eksosbil er dyrt i kjøp og ekstremt dyrt i bruk. 

Nå er det på tide du slutter med dette. ?

Det er dyrt med elbil.

Jeg kjører diesel Mondeo. Kjøpt brukt. ENESTE alternativet mitt pr. I dag er Tesla X. Men da kan jeg ha 4 slike jeg har nå for samme prisen.

Jada, en tass av en elbiler billig, men det hjelper meg dessverre ikke, da jeg må ha plass. Og hengerfeste.

Det tyter kanskje penger ut av ræva di, men det gjør det dessverre ikke av ræva mi.

 

Dette er forresten et båtforum.

 

Kjøper gjerne elbåt.

Når den tid kommer at dem passer meg og min båtbruk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Balansert lading i borettslag har vel egentlig aldri vært noe problem. "Alle" får dette til med biler. Så ja, du har jo rett, om alle plugger inn og "krever" 16A på søndagskvelden ;-)

 

En rekke borettslag nekter lading av el-bil. Rett og slett fordi nettet ikke er dimensjonert for det, og en 'sladd' ut gjennom vinduet fort blir brannfarlig.

Det blir heller ikke ladekurser på p-plassen før et flertall av innskyterne synes det er vel anvendte penger.

Tipper båtforeninger har samme holdning.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Fuglen skrev 14 minutter siden:

Nå er det på tide du slutter med dette. ?

Det er dyrt med elbil.

Jeg kjører diesel Mondeo. Kjøpt brukt. ENESTE alternativet mitt pr. I dag er Tesla X. Men da kan jeg ha 4 slike jeg har nå for samme prisen.

 

Ingen som nekter deg å kjøre Mondeo, eller mene at Tesla X er eneste alternative bil til Mondeo, for deg. 

 

Fuglen skrev 14 minutter siden:

Jada, en tass av en elbiler billig, men det hjelper meg dessverre ikke, da jeg må ha plass. Og hengerfeste.

 

Ok. 

 

Fuglen skrev 14 minutter siden:

Det tyter kanskje penger ut av ræva di, men det gjør det dessverre ikke av ræva mi.

 

Jævlig saklig. 

 

Fuglen skrev 14 minutter siden:

 

Dette er forresten et båtforum.

 

Kjøper gjerne elbåt.

Når den tid kommer at dem passer meg og min båtbruk.

 

Kommer neppe til å skje. ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Havarita skrev 16 minutter siden:

En rekke borettslag nekter lading av el-bil. Rett og slett fordi nettet ikke er dimensjonert for det,

 

Mens de fleste løser det enkelt. 

 

Havarita skrev 16 minutter siden:

 

og en 'sladd' ut gjennom vinduet fort blir brannfarlig.

 

Som det alltid har vært. 

 

Havarita skrev 16 minutter siden:

Det blir heller ikke ladekurser på p-plassen før et flertall av innskyterne synes det er vel anvendte penger.

 

Jo det blir det. 

 

Havarita skrev 16 minutter siden:

Tipper båtforeninger har samme holdning.

 

Selvfølgelig, private båtforeninger gjør som de vil og det vil være mange år frem i tid før det er en aktuell problemstilling. Men når den tid kommer vil ikke båtforeninger med riktig tilbud få kunder (nok). Holdninger endres fort når lommeboka krymper. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...