Ida Marie III Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Jeg syns Bavariaen ser veldig bra ut... Har forstått det slik at du bruker den som et hjem, og da er jo størrelse vesentlig.. Ta deg en tur sør å kikk på den, så får du " tint " deg litt opp i samme rennet...? Du skal heller ikke se vekk fra at der er mulighet for litt pruting.... Det meste der nede er satt over forventet pris, for å ha noe å gå på.... Uansett.. tror det er mye båt for pengene... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Karbonmast er fordyrende, og det kompliserer vedlikehold/ettermontasjer. Jeg ville ikke prioritert dette, men samtidig vil nok en bruktbåt fort ha tapt verdien masten hadde på nybåt, så da kan regnestykket bli noe annerledes. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Ask skrev 1 time siden: Må" du ha Bavaria? No er jo eg i katamaranmenigheten, men eg trur at Privilige eller Lagoon på 38-42 fot vil vera supre bubåtar. Jeg vil egentligha katamaran. Men ser at det blir dyrt. Som regel over min grense Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 (redigert) Spennede prosess dette. Du starter i enden «bo i båt» hvilket mange andre også gjør. ikke glem teknisk sjekk. Rigg og seil er dyrt. Regn med 50.000 per seil til en 50 foter av normal turkvalitet. Bytte av wire på rigg ca 35-40 tusen. Bytte av fall/tau 15-20 tusen. Motor og teknikk kan du, men ta en skikkelig sjekk uansett. Det koster penger på seilbåt også. Lading er ofte mer krevende på seilbåt da motortimene er færre (om man seiler da ) kanskje få med seg en erfaren seiler på sjekk før kjøp? hva slags seiling tenker du deg på? Det er stor forskjell på kystseilas og havseilas. Det er stas med frittstående queensbed i havn, men på havet funker det svært dårlig. Byssas utforming er også viktig for å være brukbar i sjøen. Gode sjøkøyer er viktig, og er det er ikke særlig stas å sove i baugen i kuling. Men skal du tusle i Skagerak er ikke dette så viktig, men tenker du deg over Nordsjøen og kanskje Biscaya blir dette viktige punkter for komfort og sikkerhet En dyp og trygg cockpit er heller ikke å forakte. Center cockpit foretrekkes av mange. Jeg hadde det høyt på lista, men endte opp med dekkshus, og angrer ikke på det i dag. Havseilas med åpen hekk og grunn cockpit er ikke min favoritt. budsjettet ditt på 1,3 gir klare føringer for hva som kan velges. Bavaria står høyt på min liste innenfor de krav du har. Redigert 26.Desember.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Det var karbonmast på den båten Usterud seilte. Jeg seilte med dnne båten hjem fra skagen. Det er en luftig salong og høyt under taket der. Den het "No Limit" https://www.seilmagasinet.no/innhold/regatta/?article_id=3346 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Bitteliten skrev for 5 timer siden: Spennede prosess dette. Du starter i enden «bo i båt» hvilket mange andre også gjør. Jeg har jo bodd i båt i 7 år nå. Så som bobåt, ville jeg nok foretrukket prinsessa, livet ombord der har vært meget bra. ikke glem teknisk sjekk. Rigg og seil er dyrt. Regn med 50.000 per seil til en 50 foter av normal turkvalitet. Bytte av wire på rigg ca 35-40 tusen. Bytte av fall/tau 15-20 tusen. Dette er nok min store svakhet ja. Det har jeg også nevnt til dem som har båten jeg ser på nå, nemlig Rogaland plastservice. De har beroliget meg med at dem går over riggen. Båten står jo nå til reparasjon. Å de har lovet å gå grundig gjennom stående rigg. Når den blir montert igjen. Jeg er vel såpass naiv at jeg tror det da blir bra. Motor og teknikk kan du, men ta en skikkelig sjekk uansett. Det koster penger på seilbåt også. Lading er ofte mer krevende på seilbåt da motortimene er færre (om man seiler da ) kanskje få med seg en erfaren seiler på sjekk før kjøp? hva slags seiling tenker du deg på? Det er stor forskjell på kystseilas og havseilas. Det er stas med frittstående queensbed i havn, men på havet funker det svært dårlig. Byssas utforming er også viktig for å være brukbar i sjøen. Gode sjøkøyer er viktig, og er det er ikke særlig stas å sove i baugen i kuling. Men skal du tusle i Skagerak er ikke dette så viktig, men tenker du deg over Nordsjøen og kanskje Biscaya blir dette viktige punkter for komfort og sikkerhet Når det gjelder hva slags seiling jeg begir meg ut på, så blir det nok særdeles rolig i starten. Med unntak av eventuell hentetur, så blir det nok rolig nattseilas de første årene. Samtidig som jeg nok drømmer om å kunne ta med meg båten til et sted som er varmere enn Norge om vinteren. En dyp og trygg cockpit er heller ikke å forakte. Center cockpit foretrekkes av mange. Jeg hadde det høyt på lista, men endte opp med dekkshus, og angrer ikke på det i dag. Havseilas med åpen hekk og grunn cockpit er ikke min favoritt. budsjettet ditt på 1,3 gir klare føringer for hva som kan velges. Bavaria står høyt på min liste innenfor de krav du har. Takk for mange gode betraktninger. Har svart litt på det du nevner i teksten din. Jeg har jo fulgt ganske grundig med på din overgang og forberedelser til Seiltur Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
-morten- Svart 3.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 On 12/26/2019 at 10:21 AM, Ask said: Lagoon 39 er ihvertfal min drømmebåt, selv om jeg egentlig liker motorbåter.. men er vel rundt 4mill for en sånn.. "Må" du ha Bavaria? No er jo eg i katamaranmenigheten, men eg trur at Privilige eller Lagoon på 38-42 fot vil vera supre bubåtar. Karbonmast er lettare, og båten vil då vera raskare. Med same kjøl som same båtmodell med tyngre mast, vil den med karbonmast har eit større rettande moment, og såleis krenga mindre/ kunne ha større seglareal under same tilhøve. Dette kan sikkert andre meir om. Karbonmast er sikkert kjekt å ha, men neppe noko du har mykje att for å betala meir for. Ask Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 Spennende besøk i Stavanger i dag. Jeg ble for sen til normal åpningstid. Men sendte mail, å fikk beskjed om at det bare var å komme. De ventet gjerne. Noen bilder fra båten Liker linjene her Skal ikke stå på propell her. Er dette bra saker? Så ut til å være tung kjøl. Nedsenkbar baugpropell. Ikke sikker på størrelse. Her er skaden ferdig reparert. Båten veltet i krybben, og seg rolig ned på betonglodd på babord side. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 Noen fler bilder Dette er båtens navn Motorstyring og ror styrbord 12 tommer skjerm Raymarine. Antakelig fra 2007. 12 tommer skjerm babord side og. Så det skal ikke stå på plottere? Vinsj for å styre forseil fikk jeg høre. Men er vel gjerne mer muligheter. Manglet cockpitbord. Men det må finnes en løsning antar jeg. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 Bilder inne Her er innredning i ferd med å bli bygd opp igjen. Den ble også knust Mye takvinduer gir godt lys inne. Forpigg/rederlugar. Ikke større plass i hodeenden en jeg føler det må være. Men tror det kan gå. Romslig salong. Men jeg har lyst å rive ut den fastmonterte stolen for enda mer gulvplass. God.plass i akterlugar babord side og. Her tenker jeg en mulig plassering av vaskemaskin og oppvask maskin. God plass å rote på kjøkken? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hakkannen Svart 3.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 Husker denne, den sto på land på Åmøy for et par år siden. Blåste heftig den natta, skikkelig kraftige vindkast. Kjekt å se båten er bygget opp igjen og snart kan tas i bruk Noe må du nok regne med å gjøre selv ja. Håper du får en god pris! Her et par bilder jeg tok da den lå på siden (beklager at det ene bildet er uskarpt, men det regnet og blåste slik at jeg ikke ville gå ut av bilen). Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 Litt teknisk Søt liten motor. Ikke det jeg er vant med Motor til baugpropell. Limt teakdekk. Liker disse to stolene. Ser for meg noen gode puter der, så kan livet være godt. helt separat dusjrom til rederlugar. Det liker jeg. mer vinsjer. Fall føres til cockpit. lang baug. Det blir uvant. Det blir spennende å se om dette kan bli en ny båt for meg. Jeg kjenner det frister Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 Hakkannen skrev 1 minutt siden: Husker denne, den sto på land på Åmøy for et par år siden. Blåste heftig den natta, skikkelig kraftige vindkast. Kjekt å se båten er bygget opp igjen og snart kan tas i bruk Noe må du nok regne med å gjøre selv ja. Håper du får en god pris! Her et par bilder jeg tok da den lå på siden (beklager at det ene bildet er uskarpt, men det regnet og blåste slik at jeg ikke ville gå ut av bilen). Båten ferdigstilles hos Rogaland Plastservice. Så om jeg kjøper den, så er den klar for seiling. Jeg fikk forklart hvordan den kantet i dag, den løftet rett å slett det ene betongloddet, så skle den på krybba, å seg rolig nedpå det andre betongloddet, som da ble presset gjennom skuteside uten slag. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hakkannen Svart 3.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 Høres bra ut Ja, det har vært veldige krefter i sving, det er sikkert. Vet ikke hvor mye betongloddene veier, men forsto det slik på en av de ansatte i havna at de pleier forankre alle større båter slik under vinterlagring på land, uten at noen båter har veltet der tidligere. De lagrer likt enda, selv om den Bavariaen veltet den gangen. Ser at enkelte havner forlanger at masta skal ned under lagring på land over tid, selv om dette praktiseres ulikt. Er nok ikke dumt! Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 3.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 Du har spørsmål om propellen et par innlegg lenger oppe. For meg ser dette ut som standard Volvo Penta 4-bladers foldepropell og seildrevet er antagelig Volvo Penta S150-drev. Dette er en ganske standard konfigurasjon med D2-75-motoren. Det er kurante saker og deler bør være hyllevare hos VP. Uten at jeg har så veldig mye detaljkunnskap om andre merker, har jeg inntrykk av at Bavaria kan være enklere å komme til overalt, bak skott, under gulv, i vegger, til tekniske installasjoner, m.m. enn enkelte andre produsenter. Vi vurderte sist ca 10-12 seilbåter av forskjellige typer på ca 40 - 42 fot, og når det gjelder servicevennlighet er det forskjeller. Ved bruktkjøp blir det alltid noe som skal byttes ettervert, skiftes ut eller oppgraderes, og jeg har allerede satt stor pris enkel tilgang til stort sett alle installasjoner i vår Bavaria 40 Cruiser som er fra 2012. Hva slags rigg og seilgarderobe er det på denne? Du bør forvente at båten leveres med komplett riggsjekk etter påkjenningen denne har vært gjennom. Alder og tilstand på seil, fall og skjøter kan videre utgjøre endel kroner hvis dette ligger i grenseland for utskifting. Denne båten har vel ca 135 m2 seilareal? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 (redigert) Phoebe skrev for 5 timer siden: Du har spørsmål om propellen et par innlegg lenger oppe. For meg ser dette ut som standard Volvo Penta 4-bladers foldepropell og seildrevet er antagelig Volvo Penta S150-drev. Dette er en ganske standard konfigurasjon med D2-75-motoren. Det er kurante saker og deler bør være hyllevare hos VP. Ved bruktkjøp blir det alltid noe som skal byttes ettervert, skiftes ut eller oppgraderes Hva slags rigg og seilgarderobe er det på denne? Du bør forvente at båten leveres med komplett riggsjekk etter påkjenningen denne har vært gjennom. Alder og tilstand på seil, fall og skjøter kan videre utgjøre endel kroner hvis dette ligger i grenseland for utskifting. Denne båten har vel ca 135 m2 seilareal? Takk for greit svar Phoebe, greit for meg å vite at dette er standard saker, når det gjelder propell og drev. Når det gjelder utskifting av deler ved bruktbåtkjøp, så er prosess videre med denne båten, at alt skal funksjonstestes og kontrolleres nå. Jeg fant et ødelagt agm batteri. Å det blir byttet. Frekk som jeg var, spurte jeg om det var mulig å bytte til Lithium, og det kunne la seg gjøre? Det ble også nevnt riggsjekk av proffe riggere. Det er karbonmast på denne båten. Skal også være en formidabel seilgarderobe siden båten er brukt til regatta. Om dette følger med, er jeg usikker på. Men båten skal være I God stand når den leveres. Det vil også være garanti som følger med ble det nevnt. Redigert 4.Januar.2020 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Framtia Svart 4.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Hvis det er med mange forseil antar jeg båten (også?) har et racing forstag. Dette er kjekt for regattabruk med mannskap, men mindre praktisk for tur/shorthanded seiling. Normalt har man også da i tillegg et rulleforseil for turbruk. Be om en seiloversikt :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 @Framtia Eller andre kyndige folk Denne type vinsj å plassering har jeg ikke sett før. Har jeg bruk for slikt? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen Svart 4.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Til ditt bruk har du trolig ikke bruk til den, er det løygang på hyttetak? Du trenger et sted å ha storseilskjøte slik at du kan nå det (i fall du må slakke ut) fra styreposisjon. Men det ser ut til at du også har vinsjer der bak til slikt. Romslig skute? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Den vil vel være helt ubrukelig med bord over. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
pacuare Svart 4.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 (redigert) Til din bruk vil jeg si at standard fra Bavaria sannsynligvis er veldig mye bedre enn vinsj i cockpit. På regatta sitter en og justerer storseilet hele tiden, genoaen justeres hvis vindhastigheten endrer seg ca 1 m/s, og det er ofte. På tur reduserer en seilarealet slik at en bare behøver å justere ved større endringer av vindhastighet. At en da må bevege seg er ikke noe problem. Heller ikke krise at vekten på den som justerer er feil plassert mer enn 10 sekunder... Ville nok fjernet dette og satt inn ett vanlig cocpitbord. Karbonmast ser jeg klare fordeler ved, ville gjerne valgt det. At det er raskere ved regatta spiller ingen rolle for deg, men at den har bedre rettende moment betyr at du får mer kraft fremover og mindre sideveis kraft i bølger, dermed mer komfortabelt. Fint med mye regattaseiling, men tviler litt på hvor mye du får bruk for de. Trenger storseil og genoa på rull, resten av genoaen vil nok sjelden brukes. Herlig å sette en genakker når det blåser akkurat litt for lite til å seile uten når en skal til Skagen. Har vært noen kommentarer om størrelse over. I havn og på havet vil en båt aldri være for stor, men kystseilas og spesielt uthavner er størrelse en ulempe. Mastehøyde er ikke noe stort problem i øst for Stavanger. Egersund kommer de fleste under, Mandal er litt lavere, sjekk den. Siste jeg kommer på er Blindleia ved Lillesand. Ellers kommer en stort sett under det meste (både Hvaler og Tjøme har noe motorbåter kommer under, men uansett ikke aktuelt med større seilbåt). Nord for Stadt er det mer utfordrende med høyde på broer. Redigert 4.Januar.2020 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 4.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Det originale bordet ser slik ut (dette er fra en 2007, samme båt). Båten ser ut til å være modifisert til regattabruk for å få en "ren" cockpit uten hindere når man skal bevege seg og at den sentermonterte vinsjen er ettermontert. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Det finnes noen båter som har en stor vinsj sentralt i cocpit (se f.eks First 50 og Dehler CWS serien). Denne erstatter da en eller flere vanlige vinsjer og man har da stor glede av evt motor på denne. Her ser det ut til at det er 5-6 vanlige vinsjer i tillegg, så da vil du ha nok vinsjer til normal bruk. Men å ha en motorisert vinsj som dette ser jeg som er stor fordel (med unntak av at det jo tar plass fra evt cocpitbord... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Jeg må ha bord, er det noen verdi i slik vinsj evt? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Framtia Svart 4.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2020 Om du vurderer båten seriøst bør du ta en prat med første eier, han kan nok opplyse deg om hvordan den sentrale vinsjen har blitt brukt. Kan det være at de har fått laget et cockpitbord som dekker denne vinsjen når det ikke seiles regatta? Jeg setter stor pris på å kunne ta bort cocpitbodet når det skal seiles... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.