Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

2 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Men som det har vært nevnt i andre tråder, så er nåtidens youtubere mer opptatt av å vise frem jenter med minimale bikinier, enn å vise noe særlig teknisk seiling.


Det er vel bare å gjøre som youtuberne - ta med jenter med minimale bikinier. :giggle: Kanskje kan du også bli en kjent youtuber som kan leve av å seile og vlogge. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nå fikk Bjørn noen flere ideer. Mulig det blir ennå flere lesere på neste sommers hentetråder...

 

..så dabber det av etterhvert som høsten trenger seg på.

 

Skikkelig sesong-youtuber...

 

 

Edit: Skriveleifer...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Jeg tror 50 fot er stort for aleneseiling for en som ikke har seilt før………………………...

 

jeg er veldig enig med deg Bitteliten.

Alt bygger på att alt funker ombord...…..da går det fint å seile singlehanded i godt væer…......hur stor er genuan, om den bare må ned ? tror man trenger  noen til som kan seile ombord

 

vad med havnemanøver?  

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 35 minutter siden:

Så plutselig min gode venn og samarbeidspartner @sap_2000 i en minimal Bikini???????? 

Ha ha ha ha ha ????

 

Mankini...

 

Vet ikke om det egentlig øker interessen...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dere som sier at dette ikke er særlig klokt, med en slik stor båt alene, dere har helt rett. Det vil være mange ganger at jeg vil droppe å ta turen utpå, før jeg får draget på å håndtere båten. Først som motorbåt. Det skal læres først. Så det blir en del trening på havnemanøver. I helt rolige forhold. Deretter vil jeg nok for første gang prøve meg å slippe ut et lite frimerke av forseil. Det vil også bli gjort en dag med lite vind. Å når jeg etter hvert får litt kontroll på seilet foran, så kan vi teste litt med storseil. Men også bare et lite frimerke ute.. jeg har faktisk troa?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden:

Dere som sier at dette ikke er særlig klokt, med en slik stor båt alene, dere har helt rett. Det vil være mange ganger at jeg vil droppe å ta turen utpå, før jeg får draget på å håndtere båten. Først som motorbåt. Det skal læres først. Så det blir en del trening på havnemanøver. I helt rolige forhold. Deretter vil jeg nok for første gang prøve meg å slippe ut et lite frimerke av forseil. Det vil også bli gjort en dag med lite vind. Å når jeg etter hvert får litt kontroll på seilet foran, så kan vi teste litt med storseil. Men også bare et lite frimerke ute.. jeg har faktisk troa?

 

Det har jeg også, selv om jeg ikke kjenner deg...

Du har lang erfaring fra motorbåt, å seile er ikke noe hokkos pokkus… det greide faktisk primitive mennesker for flere tusen år siden...

Gå for drømmen din, du kommer garantert til å takle det...:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Jeg ser seil filmer til øyet blir stort å vått.  Prøver å plukke opp litt. 

Men som det har vært nevnt i andre tråder, så er nåtidens youtubere mer opptatt av å vise frem jenter med minimale bikinier, enn å vise noe særlig teknisk seiling. Ref, La Vagabonde og sailing doodles ?

 

Tillater meg og slå eit slag for Patrick Laine, som har fine og informative videoar, der ein kan plukke opp tips og triks: https://www.youtube.com/channel/UCEZSvXwSH6flqA0q_EEDDBQ/videos

 

Spennande båt du ser på! Trur, som fleire her, at du fint lærer deg å handtere båten. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 5 minutter siden:

seilkurs

Det kan nok hende. 

Det kan også hende at jeg får med meg en seilerkyndig skipper. 

Samtidig, så vet jeg jo at det er en lang tur fra Stvgr til Arendal. Er været bra, noe det ofte er, når jeg drar over det strekket. Så kan det nok tenkes at jeg prøver meg med en seilflik.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

aleksbe skrev 2 minutter siden:

Tillater meg og slå eit slag for Patrick Laine, som har fine og informative videoar, der ein kan plukke opp tips og triks: https://www.youtube.com/channel/UCEZSvXwSH6flqA0q_EEDDBQ/videos

Glimrende. Det så meget bra ut. Lagt til som abonnent 

Tusen takk for link

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden:

Det kan nok hende. 

Det kan også hende at jeg får med meg en seilerkyndig skipper. 

Samtidig, så vet jeg jo at det er en lang tur fra Stvgr til Arendal. Er været bra, noe det ofte er, når jeg drar over det strekket. Så kan det nok tenkes at jeg prøver meg med en seilflik.  

Om du har bruk for mannskap på hentetur er det bare å hyle ut :thumbsup:

Ser ut som en veldig flott båt!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bjørn Løvjomås skrev for 7 timer siden:

Samtidig, så vet jeg jo at det er en lang tur fra Stvgr til Arendal. Er været bra, noe det ofte er, når jeg drar over det strekket. Så kan det nok tenkes at jeg prøver meg med en seilflik.  

 

Ville satset på å gå med seil som støtteseil i åpen sjø nær sagt uansett. Selv om seilbåt har kjøl så er de fortsatt en rullebalje om en går i sjø uten seil. Det er mye å hente i komfort på å få opp litt seil for å redusere rulling og gi finere gang i sjøen. 

 

Full komfort og nytelse med seila oppe og motoren av kan komme etterhvert :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noen ombord som kan seile. Lærte meg litt og litt med boka i hånda. 
mang en gang har jeg tenkt at det hadde vært mye læring å ha med meg noen ombord i MIN båt, som kan seiling, presse litt grenser og ikke bare holde seg til komfortsonen. 
 

husker godt den 3. turen utpå fjorden. Alene. Rolige vindforhold og hadde lekt meg noen timer med trimming og hvordan båten reagerte på justeringer. Plutselig blåste det opp, alt var satt feil. Hadde null kontroll over båten og hvor den ville. Starta motoren for å prøve å presse bauen mot vinden for å reve. Ikke sjans... storseilet revna og jeg kom meg til gjestehavna til Seilforeninga. Svett og sliten. 

idet det dro seg til hadde jeg allerede rukket å bli sulten, tørst og pissatrenge. Da går det ikke ann å tenke klart. 
 

Så få med deg noen ombord 

Link to post
Share on other sites

Regner ikke med at du har problemer med å få mannskap, hverken på hentetur eller til å få litt seilererfaring. Turen fra Stavanger og hjem kan være ren kosetur, eller den kan være tøff. Hadde jo begge deler når jeg hentet hjem Tabita for snart 6 år siden.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 16 timer siden:

Men som det har vært nevnt i andre tråder, så er nåtidens youtubere mer opptatt av å vise frem jenter med minimale bikinier, enn å vise noe særlig teknisk seiling. Ref, La Vagabonde og sailing doodles ?

 

Lite bikinier, men mye teknisk seiling :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt både Bav 42 og 44 Vision. Kort cock pit telt på 42 og langt på Vision. Kort kan du seile med. Langt har du bedre bo forhold med. Kapell och Annat er produsent. 
 

Ellers har jeg seilt begge 2 alene ganske mye.  Håndtering til kai oppleves forskjellig på båtene. Vision har blykjøl med torpedo i bunnen. Driver lettere av en Bav 42 som da hadde jernkjøl. Håndtering til sjøs, ikke så forskjellig, men trimmingen er viktigere på Vision. 

 

seilhåndtering 42 har stor genoa, mens på Vision er seilene omtrent samme kvadrat. Mao Vision trives med balanse mellom seilene, mens 42 for bra fart på genoa. Vision har kraftigere rigg og winscher. Hadde 52 wincher på Vision, og 46 mener jeg å huske på 42. Så Vision har kraftigere dekksutstyr. 
 

bokomfort er Vision overlegen. De 2 stolene er konge. 
 

Men vi solgte vår 13/14 sesongen og siden har vi hatt Azimut. Og har tenkt å bytte den flere ganger, men det er faktisk en godbåt. Men kan godt bli seil igjen. 
 

Lykke til.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...