Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Det var ikke mye trist å se i den kjelleren der. Å slettes ikke mørk. 

Takk for et flott bilde. 

Men uansett så er det jo litt vanskelig å se ut, når en sitter nede. Den følelsen tenker jeg mye på. Men har akseptert at den muligheten til å se bortover fjorden forsvinner. 

 

Når @Ben Sin var på hentetur, ble han liggende ved siden av meg her på Havstad,  da var det liv i Redningsskøyta,  de tok avgårde med blålys. Men måtte helt opp for å se hva som skjedde. . Så jeg må nok ha en god løsning med varme i cockpit telt..?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg ser poenget med at man mister litt utsyn i en seilbåt sammenlignet med en motorbåt. Men skulle jeg bodd i båt ville jeg nok satt større pris på det at man mye lettere kan skjerme privatlivet i seilbåten. Ser jo at mange motorbåter også har alt av gardiner fortrukket for å slippe innsyn.  

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Framtia skrev 45 minutter siden:

Men jeg hadde ikke gått naken rundt innenfor disse persiennene der når det er mørkt ute, og lyst inne. Til det er jeg alt for blyg....

 

Er ikke blyg men vil spare omgivelsene mine for lidelsen. Trives godt i seilbåt ;-) 

 

Og aller best, ligge på svai alene ett sted, varmt og fint. Bade i sjøen, tørke i sola. Da trenger en ikke å slite på tøyet. 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 7 timer siden:

Jeg ser poenget med at man mister litt utsyn i en seilbåt sammenlignet med en motorbåt. Men skulle jeg bodd i båt ville jeg nok satt større pris på det at man mye lettere kan skjerme privatlivet i seilbåten. Ser jo at mange motorbåter også har alt av gardiner fortrukket for å slippe innsyn.  

 

Ikke vanskelig og skjerme innsyn i motorbåt, gardiner/persienner gjør den jobben, samtidig som du med et enkelt håndgrep har tilbake utsikten utover sjøen når du måtte ønske det...det siste er litt vanskeligere med en seilbåt... men helt klart, nyere seilbåter er langt bedre på akkurat dette...

Ellers tenker jeg også at seiling/kjøring av fartøyet skjer mer eller mindre utendørs, i beste fall under en kalesje..

Mye kalde sure dager i Norge, noe en ikke merker når en sitter inne å styrer i en god og varm motorbåt...

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 38 minutter siden:

Mye kalde sure dager i Norge, noe en ikke merker når en sitter inne å styrer i en god og varm motorbåt...

 

På sjøen bruker vi vel dagene og været som det er? Mange destruktive og mørke vibber her nå, gitt... ?

 

Synes Bjørn i stedet kan få noen tips om oppbyggende litteratur, litt åndelig føde, mens han ruger for- og i mot seil i ukene framover. Da blir det også lettere å ta en avgjørelse basert på fakta og praktiske egenskaper.

Jeg foreslår denne boka til deg, en knallgod innføring i det meste du bør vite om båt, seil og rigg de første par ukene.. ..

 

20200116_162242.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 25 minutter siden:

 

På sjøen bruker vi vel dagene og været som det er? Mange destruktive og mørke vibber her nå, gitt... ?

 

Synes Bjørn i stedet kan få noen tips om oppbyggende litteratur, litt åndelig føde, mens han ruger for- og i mot seil i ukene framover. Da blir det også lettere å ta en avgjørelse basert på fakta og praktiske egenskaper.

Jeg foreslår denne boka til deg, en knallgod innføring i det meste du bør vite om båt, seil og rigg de første par ukene.. ..


Nyttig bok det der. 
Også bør han lese seg opp på godt, anvendelig og vanntett seiltøy, det kommer utrolig godt med. Og varmt undertøy, og lue, og votter, og seilstøvler og, og....:yesnod:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ja, dekkshus båt og motorseilere blir noe annet, når det gjelder utsikt til verden utenfor...

Men jeg tror også det er dette med å stå ute å styre, som vil bli det største sjokket for en motorbåt mann...

Men, så spørs det hvor mye en vil forlytte seg i den kalde årstiden, samt muligheter for kalesje og dieselvarmer når en går for motor...

Eller kanskje aller best, forflytte seg på en rimelig måte til varmere strøk, før kulden får feste i Norge...:wink:

Link to post
Share on other sites

Er jo selv en konvertitt og har aldri angret. Å stå ute og seile er en del av det jeg foretrekker fremfor å sitte inne og kjøre. Ikke noe å grue seg til men rett og slett glede seg til en følelse av å være i ett med naturen på en måte jeg aldri fikk med motorbåten.

 

Nå skal jo ikke dette være en motor mot seilbåt tråd, det finnes det jo hundre andre tråder med:-).

 

Vi har en Jeanneau SO 469 med alt du ønsker. Har selv ikke vaskemaskin, men vet flere har montert det. Eeelsker senga i forpiggen og at det er ståhøyde for meg på 190cm i hele båten. Seil-locker mellom kabinen og ankerspillet foran gir 4 kantet bred seng, bedre enn hjemme. Den er lyst og fin i interiøret og lettseilt. en tur til Heitmann Marin kan også anbefales, de hjelper deg fra A til Å.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 19 timer siden:

Jeg ser poenget med at man mister litt utsyn i en seilbåt sammenlignet med en motorbåt. Men skulle jeg bodd i båt ville jeg nok satt større pris på det at man mye lettere kan skjerme privatlivet i seilbåten. Ser jo at mange motorbåter også har alt av gardiner fortrukket for å slippe innsyn.  

 

Det er et godt poeng og du har helt rett! 

Det er fantastisk deilig og ha muligheten til å dra seg tilbake ned under dekk. Det er i alle fall vår erfaring etter 8 år.

Seiling i uggent vær kan fint foregå med cocpit teltet oppe.

Link to post
Share on other sites

TICORA skrev for 2 timer siden:

 

Vi har en Jeanneau SO 469 med alt du ønsker. Har selv ikke vaskemaskin, men vet flere har montert det. Eeelsker senga i forpiggen og at det er ståhøyde for meg på 190cm i hele båten. Seil-locker mellom kabinen og ankerspillet foran gir 4 kantet bred seng, bedre enn hjemme

Takk for informativt innspill. Den vil jeg sjekke. Håper det finnes noen bilder på finn eller yachtworld. 

Heitmann er et godt tips og

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 23 timer siden:

 

Men uansett så er det jo litt vanskelig å se ut, når en sitter nede. Den følelsen tenker jeg mye på. Men har akseptert at den muligheten til å se bortover fjorden forsvinner. 

 

Neida, et skikkelig 360 graders kamera og en 65 tommers skjerm foran godstolen så ser du mere enn i Prinsessa. Ikke noe problem med innsyn heller. Spennende å følge med deg hvordan dette eventyret går. Ønsker deg lykke til! Jeg blir nok å beholde den gamle dieselpurka en stund til, så lenge de grønne tillater det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev for 2 timer siden:

Du kan jo montere periskop :-)

 

Har ikke lest alt, men hva med et overvåkingskamera i masten, og en stor (nok) flatskjerm akkurat der man savner et vindu?

Ikke for å seile etter, altså...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har kikket litt på den båten. Den ser ikke så verst ut. Er noe rimeligere. Men det kan jeg leve med. Har sendt en forespørsel til Rogaland Plastservice igjen. For å etterspørre fremdrift der borte. 

Kanskje jeg burde ta en runde med 47 som blir nevnt her og

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...