Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Eureka skrev for 20 timer siden:

 

cockpit kalesje er muligens hyllevare hos de store ettermarkedetleverandørene. For med kalesje, vil du få en enda større båt, og ikke mist lunere og tørrere. Men det koster jo halvannen turbo 😁

 

 

Ville sett på løsninger som nyere båter har i stedet for tradisjonell cockpitkalesje. Dvs en slags semipermanent variant av bimini som strekker seg som en forlengelse av spryhoodtaket bakover, så kan en feste på vegger på sidene/bak om en vil holde vind og regn ute. 

 

Så en kan da velge å seile med spryhood og tette spalten mellom spry og bimini, eller seile med spry og ha åpent (og se seila osv) men slippe å få svidd skallen fra rormannposisjon, eller legge bimini bak og spry ned og være i "regattamodus" med alle tekstiler vekk. 

 

"Vanlig" cockpitkalesje er veldig kjekt, og langt bedre enn å ikke ha, men grådig stygt og upraktisk ifht de moderne variantene, skal se om jeg finner noen bilder som viser hva jeg mener.. og det er veldig ok med tak over cockpit, både for å slippe å få svidd skallen av sola og ellers. 

 

473.jpg.3df62f45b61b4e072507924451263716.jpg471.jpg.50c9e180fe76a2f86a5c25b2205bf053.jpg472.jpg.c428b507e66c7290117c5a436ae16470.jpg

 

Bavaria:

 

1450001837_Bavaria1.jpg.3679a40bdfc7aa2f956a0870a7c41512.jpg

 

Uansett, gode muligheter til å svi av både en og to turbopenger på sånt :-)

 

 

473.jpg

Redigert av Hper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev for 1 time siden:

Redigert 2: Når jeg tenker meg om, tror jeg vi hadde Oceanis 343 når vi gikk et stykke bak deg  @Bjørn Løvjomåsi Gøta kanal i 2013?

Så gøy at du husker det. Det var en fantastisk tur som jeg aldri glemmer.  Om det blir gjentatt har jeg ikke anelse om. Men med white lady blir det for kostbart med tanke på fuel

 

Når det gjelder cockpit telt, så blir det i tilfelle å vurdere mange løsninger. Jeg har veldig sansen for dem biminiløsningene som er nevnt ovenfor her av @Hper

Tusen takk

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Men med white lady blir det for kostbart med tanke på fuel


Angående fuel og forbruk: Vi har hatt vår seilbåt (Dufour 385) siden sommeren 2012. Hver sommer minst 3 uker sammenhengende sommerferie i båt, som regel 4 uker. Ingen somre har vi rundet 200 liter fuelforbruk. Det er vel omtrent det White Lady bruker på en kaldstart...? :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 7 minutter siden:

Det er vel omtrent det White Lady bruker på en kaldstart...? :giggle:

Hehe, en kaldstart, og en runde ut til Merdø så er vi nesten på de mengdene ja. Så det store spørsmålet er da, hva i all verden bruker du alle pengene på:drink:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 4 minutter siden:

@Bitteliten, jeg må innrømme at jeg har tenkt på det kalesjearrangementet ditt som noe nært fullkomment. Så dersom jeg må lage min egen versjon av cockpit telt, så skal den malen du har laget sterkt vurderes:thumbsup::flag_bp:

 

Enig. Det er en del som ender opp med en bøyle som er i veien om en kommer fra framdekket og skal ned foran i cockpit. Ser at Bitteliten har unngått det problemet. 

 

Enkelt og funksjonelt. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 7 minutter siden:

 Så det store spørsmålet er da, hva i all verden bruker du alle pengene på:drink:

Spar pengene til du trenger nye seil (hvis du er/blir interessert i slikt). Men ikke sikkert du vil kjøpe annet en xcut dacron. Vil du ha triradialt laminat koster det nok 150k+ 

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Hehe, en kaldstart, og en runde ut til Merdø så er vi nesten på de mengdene ja. Så det store spørsmålet er da, hva i all verden bruker du alle pengene på:drink:


Tidligere år har pengene gått til alt mulig rart en familie på fire trenger, men i år gikk pengene til ny lettmatros.

CBB57417-2FE2-4112-86CE-63434704F6D3.jpeg.6496e7330f3dea0488fe5e1dd45e2ca8.jpeg
 

5B9C551A-004E-47A2-945A-085CB159A633.jpeg.0f52f499598c37e4621d298f07e5a685.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, bjorngb said:

Spar pengene til du trenger nye seil (hvis du er/blir interessert i slikt). Men ikke sikkert du vil kjøpe annet en xcut dacron. Vil du ha triradialt laminat koster det nok 150k+ 


Som BP-medlemmet @Framtia sier: «Seiling, den dyreste måten å reise gratis».

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...