Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Da er den dagen kommet som jeg fryktet, bavaria som jeg har ønsket meg har fått en pris. Desverre over mitt budsjett. Dermed gikk den drømmebåten i knas. 1.4 ble den satt i, og de hadde en kjøper som var villig å gi den prisen. Så da får en fortsette å lete etter aktuelle båter. Nå i sommer kommer jeg til å kose meg i princessa.  Når den blir fikset igjen.. nå er det bare et stort hull i dørken, og en mekaniker er fast ansatt 🙂

20200630_200030.jpg.f4e248c31726223dffff868acdbaa43b.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Står i teksten at teakdekket er meget pent. Da har de jo lovet det. 
 

Rart at ikke mortoren er tørket over når alt annet er strøkent. Uansett nydelig 16 år gammel yanmarlakk 👍 

 

cockpit kalesje er muligens hyllevare hos de store ettermarkedetleverandørene. For med kalesje, vil du få en enda større båt, og ikke mist lunere og tørrere. Men det koster jo halvannen turbo 😁

 

mye båt for pengene. Veldig mye. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alt det motortekniske klarer du å sjekke selv. Ut over det må du sjekke kjølboltene (rustfritt, tørt og uten sprekker rundt), alder/tilstand på seil, samt generell tilstand på båt og utstyr.
 

Ligger den på vannet må du få arrangert et løft for å se undervannsskroget. Se etter merker/sår foran på kjølen, sjekk at det ikke er slark i roret og se etter delaminering i bakkant av kjølen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båtnabo som har maken. Flott båt med stor cockpit og veranda bak. 

Han gikk på et skjær rett utenfor havnen, ble et halvt år på land for reparasjon. Han ble helt sjokkert hvor friskt det rant inn. Ikke gå på land, veldig ømfintlig. Han bruker markmatter på dekk for isolasjon om vinteren. Aluminiumsrammene kondenserer så det renner. 

Båten seiler som et tog, veldig bra. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 9 timer siden:

@Hakkannen, kjenner du til disse båtene?


Har en Oceanis 443 fra 1992 selv. Som Hulda skriver, seiler bra, som et tog:thumbsup: Gjerne ikke verdens skarpeste seiler, men godt nok, med gode seil har jeg seilt skarpere enn flere nyere turseilere, spesielt når det begynner blåse litt. Skroget er visstnok basert på et First-skrog, noe breddet. Var ute i 18-20 m/s med god seilføring og båten seilte trygt og raskt. En kommentar fra en båtnabo med 10 år nyere 40-fots Bavaria Vision var «broachet du ikke der ute? Galskap å seile i sånn en vind, min hadde ikke taklet dette!». Oceanisen broachet ikke, men han hadde rett, det var nok noe i overkant å seile med fulle seil den dagen (hadde akkurat montert splitter nye seil som måtte testes ut, ikke min feil at det blåste opp mer enn meldt den dagen😅). 
 

Min er jo litt mindre enn den du ser på, men innredningen ellers ligner. Jeg har tre bad og dermed langsgående pentry, det fungerer det altså, men liker egentlig bedre løsningen i den du ser på med ekstra sitteplasser og mer komprimert pentry. Bedre å lage mat under seiling når man står slik at man kan ta spenntak og slippe å bli kastet rundt hele tiden. Det er gode lagringsplasser ombord, både i skap og under dørk og benker. Den du ser på har også fordelen med dedikert sitteplass for kartbordet, hos meg er denne sitteplassen enden av sofaen (bakdelen med å presse 3 stk bad inn i en båt hvor det hadde holdt lenge med ett, maks to). En annen fordel din har er separat dusjsone, du slipper dusje oppå dassen slik som jeg må. Ser din har flere luker og generelt mer tilgang til lys fra oven enn min. Ellers er jo lysventilene i skutesidene greie, slipper inn litt lys der.
 

Kvalitetsmessig (nå er jo den jeg har en gammel charterbåt på nærmere 30 år) virker Oceanisen min god. Det har stort sett blitt brukt greit utstyr som ikke er av laveste kvalitet. F.eks. slikt som fotpumper og mannlokk er fra Whale, riggen Sparcraft, vinsjer og luker Lewmar. Gjerne ikke Rolls Roys, men holdbart og greit utstyr.

 

Virker som den du ser på har gjennomgående mast? Se opp for lekkasjer der, hos meg renner det vann inn via masta når det regner «feil» retning.

Det er nok gjerne mest en smakssak, men jeg ser på strak aksling som en fordel i seilbåt. Da kommer propellen nærmere roret og du får du større effekt på rorutslaget da propellstrømmen går mer direkte over roret. I tillegg krever strak aksling mindre vedlikehold enn seildrev (som, flåsete sagt, korroderer i stykker, lekker olje og vann og fungerer mer som lokal blåskjellfarm enn framdrift:giggle: Neida, men du tar poenget).
9AB3419C-DE82-480B-AA14-ED7E65E24B80.jpeg.664f56c15146ffece9a0bd8a170713d2.jpeg

 

Ser din har baugpropell. Absolutt kjekt å ha. Min har ikke dette, og selv om den «snur på femøringen» på grunn av finnekjøl og langt ror hadde det vært greit med baugpropell ved bakking i sidevind da baugen raskt driver av hvis ikke man bakker kjapt nok. For din del som er vant med motorbåt kan det nok oppleves litt uvant å bakke med seilbåt. Ikke har man to propeller eller svingbart drev, og på grunn av at propellen trekker raua mot en side under bakking og at roret tar lite før man oppnår litt fart bakover kan «presisjonsbakking» oppleves som litt annerledes i starten. Men når du får litt fart på sakene og får en god vannstrøm over rorbladet bakker disse båtene som en drøm, presist og fint. 


Hos meg sto det en «godt rustbar» varmtvannsbereder ombord, husker ikke merket, men den så ut som en stående sylinder. Denne røk med et kraftig smell en dag jeg satt og ventet på varmen for en bedre dusj. Det ble en alternativ dusj, nesten en form for bad den dagen, skulle ut på sprell og fikk ikke tid til annet enn kattevask. Satte inn en rustfri Isotemp i stedet for. 
 

Skrog og dekk er enkeltlaminat. Med de fordeler og bakdeler det innebærer. Du slipper råtten balsa og spesialoperasjoner hver gang det skal tas et hull i skroget (høres gjerne dagligdags ut, men slike behov kan jo komme av og til). Bakdelen er faren for kondens og større oppvarmingsbehov. For å gjøre det litt mer komfortabelt vinterstid isolerte jeg med Maritims skrogisolasjon (10mm gullprisede plater på 0,5 kvadratmeter stykekt) bak benker, skutesidene i fremre lugar, opp under dekk der innerlineren var demonterbar og delvis under dørkplatene i salong og framlugar. Isolerte også ut mot skroget på to av badene, der det var mulig å komme greit nok til. Merkbart lunere båt. 
 

Ellers, Oceanis Clipper-modellene (disse kom etter modellen jeg har) kan ha en noe svak kjølinnfestning. Det sto en lik som den du ser på på land et halvt års tid da det var kommet delaminering av laminatet rundt kjølen uten at det var tegn til grunnstøting på kjølen. De merket det da båten ble heist opp og skulle settes ned på kjølen at den pendlet mer enn normalt. Ble en omfattende reparasjon. Godt mulig dette bare gjaldt den jeg studerte, men kanskje noe å søke opp før en eventuell handel. 

Det er nok også mange flere ting som kunne ha blitt nevnt, føler det bare ble en oppramsing av det jeg kom på her og nå😄 Kom dessverre ikke på mer i farten😄 Ser ut som kjekk båt du ser på! Har lagt merke til denne selv og tenkt at den kunne vært en grei oppgradering når/hvis tiden en gang kommer.

 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Fikk tilbakemelding fra megler nå, det sto folk i kø for å kjøpe den båten. 😳

Megler kan du bare glemme å høre på!

Er det han sier sant skulle båten vært borte fra Finn allerede. 
Sra og se på den!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dette er gode båter som seiler godt og trygt. Som noen nevner her er det ikke den aller skarpeste seileren, men det tror jeg heller ikke du trenger. Klarer du å leve med litt mørk teak og mahogny og de blå/hvite putene så tror jeg ikke du gjør så mye galt i å satse på en 443 så lenge den er greit vedlikeholdt. Det er en del større seilbåter som går raskt på finn.no, usikker på om dette også gjelder denne. Uansett, det at en båt har flere som er interesserte viser ofte at det er en båt som er lett å omsette. 

 

Lykke til med eventuell besiktigelse! 

Link to post
Share on other sites

Sjekk hva ‘oppgraderte seil’ er (vit hva du betaler for). Dersom det er nye cross cut dacron seil (billigste type seil) fra 2017 er det greit å vite. Det kan se slik ut hvis det er de ‘oppgraderte’ seilene som er på bilde. Men det trenger ikke være noe i veien med cross cut dacron - vi hadde en Oceanis 343 med det i 12-13 år. Vi likte Oceanis godt - spesielt på komfort siden 👍
 

Sjekk løsning (det å sette opp, gå inn/ut) og tilstand på cockpittelt. 
 

Redigert: ang seil - ser det er bilde av søsterskip... og det er ikke sikkert det er cockpittelt med. Du kan sikkert regne 50+ lapper for det. Det kan tyde på båten stort sett har blitt brukt i finvær

 

Redigert 2: Når jeg tenker meg om, tror jeg vi hadde Oceanis 343 når vi gikk et stykke bak deg  @Bjørn Løvjomåsi Gøta kanal i 2013?

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...