Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

22 minutes ago, finnarne said:

Velkommen i Små-maxi-klubben.

 


Man skal ikke kimse av småmaxiene. Det er gode båter. Og nå som «normalen» er stadig større båter, så vil snart folk tro at tallet indikerer fot, ikke desimeter.

 

Rundt år 2000, da jeg ble spurt hva slags båt jeg hadde, og svarte en Maxi 77, så begynte spørsmålsstilleren å virre med hodet og se seg rundt. Jeg skjønte at han så etter båten, så jeg sa at den lå litt lenger bort i gjestehavnen. Det virtuelle spørsmålstegnet ble om mulig enda større, og han spurte litt forvirret: «Men det er ikke plass til en 77-foter der borte??». Jeg svarte litt tvetydig at «Jeg hadde da fått plass», og lot han leve i troen... :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg synes seiling er fantastisk morro. En nytelse å slå av motor å kjenne båten likevel sklir i ønsket retning.  Var utpå å seilte tilsammen ca 12 timer inkl to overnattinger sist helg. 

Det er også morsomt når jeg på andre seilturer min klarer å logge 6.5 knop på GPS i ca 10 ms vind. Kjente kraften i vinden da. Samtidig som jeg også kjente at det nok var litt i overkant sterk vind uten å reve. Løste det problemet med å gå opp mot vinden slik at kraften avtok å båten rettet seg mer opp.  

Alt i alt trives jeg med å seile. Men bobåt på skråplanet er nok en liten utfordring ser jeg😉

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Denne er vel 36 fot, så litt liten? Men pris og kvalitet virker meget bra...

 

Kanskje litt trangt i dobbeltsengen bak? Er usikker på bredden i den.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=190913617

 

Er vinterisolert, "laget" for å bo i. Lys hovedkabin uten "kjellerfølelse". Denne likte jeg virkelig godt!

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Det har gått en stund siden siste post her, jeg hadde vel da blitt nysgjerrig på veien videre, hadde det vært meg som hadde bidratt med viktige og gode råd. 

 

Utvikling i saken er vel mest at jeg har fått montert et nytt(brukt onan) aggregat i white lady.  Dermed er den på en måte blitt enda mer kjær for meg. 

Skaden som ble påført, synes å være tilfredsstillende reparert. 

 

Seilgleden er stor i den lille maxi 68. Jeg har satt ny personlig rekord i fart.  7.1 knop. Det knaker i riggen og båten skyver godt i sjøen. Mens alt raser ut av hyller og skap. 

Det og gjør at jeg blir litt skeptisk til å bo i seilbåt

 De korte turene, krever orden i sysakene. Kan ikke bare la stettglassene stå med brus på bordet under seil. 

 

Jeg har dermed gitt meg selv noe mer tid med White Lady.  Som nå oppleves som perfekt tur og bobåt. Dog med noe høyt forbruk av diesel 😉

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 29 minutter siden:

Lurer på å montere kombi vask og tørk ombord, er det noen som har erfaring med slike maskiner i båt?

Kombo vask/tørk bruker skrekkelig lang tid på å tørke tøyet. Tar maskinen 8 kg anbefales stort sett halvparten til tørk. 
Skal du ha en dom funker er prisen deretter…🤔🤔

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Litt usikker om jeg skal kommentete da jeg bare har erfaring med slik maskin hjemme, og konklusjonen var at vi ikke likte det i det hele tatt. Hadde to utfordringer: Ble en rar uønsket lukt i tøyet, og en vask med tørk tar maaaange timer. Så vi rakk på en måte ikke igjennom vaskekøen. Men nå er nok vaskepresset mindre hos deg enn hos oss med 3 aktive barn... 😉

 

Lukten forstod vi aldri hva kom av, så vi returnerte maskinen. Var en maskin til ca 10 båtlapper, så ikke av de billigste. Kan jo ha vært en defekt også. Ikke vet jeg. Endte opp med to maskiner. Men det kan jo være du ikke har plass til det om bord. 

 

I teorien virker en slik maskin utrolig praktisk. 👍

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare å prøve. 🙂 👉 Kjøpe på Elkjøp eller Power, og levere tilbake dersom det ikke er noe for deg. 

 

https://www.elkjop.no/catalog/hvitevarer/no-vaskemaskin-med-torketrommel/vaskemaskin-med-torketrommel

 

https://www.power.no/c/8006/hvitevarer/klesvask/kombinert-vasktoerk/

 

Du har som nevnt sikkert vesentlig mindre klesvask enn hos oss. og de spiller det vel ingen rolle om den må gå sammenhengende i 5-6 timer...?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...