Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev for 9 timer siden:

Tenker at denne jeanneau 43 ds kanskje er det nærmeste jeg kommer i bokvalitet i forhold til princessa,  å jeg sliter med å ikke ha båt😅😅😅

Det tror jeg også. Skal du ha noe større blir det fort dyrere, eldre eller veldig ukurant. Får du en god pris her og får ordnet masta så har du en flott bobåt som også seiler greit. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev On 14.1.2023 at 10.49:

Gang mellom salong og forpiggen var trang.  Der fikk jeg nesten problemer med å passere. Jeg er brei over raua😅😅😅

 

Du får begynne å gå med sånne glatte treningstights. Så sklir du gjennom gangen...:tongue::giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt usikker på mastefot når masten står på dekk. Men har erfaring med at mastestøtten inne i båten trykker ned i glassfiberbjelken den står på, som så sprekker opp rett under støtten. Løsningen vi brukte var å borre hull for å så fylle bjelken med polyester. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev On 15.1.2023 at 21.17:

Kan ikke helt svare på det. Men @Sun Flyer antydet at det var en vanlig feil på disse båtene. Å jeg reagerte veldig på veldig løse akterstag. Å da kom det frem at Heitmann marin kjente godt til denne svakheten. Heitmann marin synes jeg har vært veldig reale i denne prosessen.  Så det frister å følge rådet de har. Med å reparere denne finerplata på enkleste måte

Kjenner ikke båten, så bare synsing. Kritiske er å stoppe kompresjon, så det ikke skjer mer. Men ikke like viktig å bygge opp igjen. Kan godt sette inn en kjile på 1 cm, så er alt som før. Alternativet er å stramme forstaget 6 mm, da vil nok riggen være som før. Du må kunne seile for å kjenne forskjellen på litt strammere forslag. Beste er å følge anbefalingen fra de som kjenner båten. 

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Lykke til med ev seilbåtkjøp. Husk bare på at det er litt annerledes å bakke med en seilbåt kontra motorbåt. Gi gass et kort øyeblikk med giret i bakk, sett så giret i fri. Så siger båten akterover og lystrer roret. Sjekk at roret ikke står på tvers når du starter bakkingen. Roret er stort på en seilbåt i forhold til motorbåtens ror. Var litt uvant da jeg gikk fra motor (Fairline Phantom) til seil, men gikk greit etter å ha skjønt poenget. Men dette vet du sikkert om. Flott med de store vinduene inn i salongen på båten du ser på.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne tråden illustrerer hvor lite profesjonell store deler av den norske båtbransjen er. Heitmann gjør sikkert sitt beste, men at store aktører selger brukte båter til millionsummer uten skikkelig kvalitetsgjennomgang og dokumentasjon (survey) viser at vi fortsatt har et stykke igjen til det internasjonale markedet. Store båter er komplekse konstruksjoner med mange feilkilder, for kjøper tar en handel lett form av et lotteri. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 24 minutter siden:

Megler har opplyst at selger er i retten, å ikke  kan svare. Jeg har latt budet stå enda litt... 

 

Det høres litt rart ut i dagens moderne samfunn, og all den tid retten som oftest stenger i god tid før 17.00. Lykke til uansett. 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, W27 said:

Jeg synes denne tråden illustrerer hvor lite profesjonell store deler av den norske båtbransjen er. Heitmann gjør sikkert sitt beste, men at store aktører selger brukte båter til millionsummer uten skikkelig kvalitetsgjennomgang og dokumentasjon (survey) viser at vi fortsatt har et stykke igjen til det internasjonale markedet. Store båter er komplekse konstruksjoner med mange feilkilder, for kjøper tar en handel lett form av et lotteri. 

Forlanger ikke forsikringsselskapet survey ?  Jeg har kjøpt to båter her i USA, og begge gangene var det et krav for å få tegne forsikring at båten hadde en relativt ny survey (mindre enn 6 mnd tror jeg det var). Jeg betalte noen tusen for besiktigelsen, mellom 5 og 10 tusen tror jeg det var, men begge gangene fant besiktigelsesmannen saker og ting som jeg benyttet til å prute ned prisen med mer enn det jeg betallte for surveyen.

Link to post
Share on other sites

Der er dessverre relativt slapp praksis mtp survey og forsikring i Norge. Det hender, men da gjerne i form av lokale besiktelsesmenn som en båtforening har engasjert. Jeg har vært borti ordningen, men da var det lite som ble undersøkt bortsett fra sjekk av enkle sikkerhetsløsninger som slukkeutstyr, synlig elopplegg og skroggjennomføringer.  Det hele var amatørmessig. Det finnes ikke mange profesjonelle besiktigelsespersoner i Norge,  og det er dessverre ikke kultur for å gjøre slike gjennomganger. Dette gjelder også forhold som for eksempel riggsjekk på seilbåter, der ser vi at for eksempel engelske forsikringsselskaper som regel har krav om full demontering og sjekk av rigg minimum hvert 10. år. 

Redigert av W27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norge og skandinavia er et U-land met tanke på kjøp og salg av brukte, større båter.

 

Noen har godt med kunnskap og erfaring for å vurdere det meste på en båt slik som Bjørn, men langt flere har det ikke.

 

Mange kjøper gamle, store drog stappfulle av gammelt teknisk og mekanisk utstyr uten det minste peiling med et enormt utgiftspotensial. De samme folkene ville ikke drømt om å gjøre det samme med en bil eller bolig til 1, 5 eller 10 mill.

 

Ellers i europa er noe slikt utenkelig, men det finnes også et større og proffere apparat som står for teknisk besiktigelse av båter. Kommer kanskje dit en gang her på berget vi og...

 

Tror mange kunne spart mye penger og frustrasjon ved å betale for en kyndig gjennomgang før kjøp.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...