Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Det var også veldig hyggelig å treffe selveste kanalsjefkapteinen. Neste gang må vi ha litt bedre tid. Å kanskje en kaffekopp, eller noe annet godt i kroppen..😅 så må du jo hilse på hva det enn nå blir for noe av ny skute. I dag går veien til Drøbak, av alle merkelige  steder :sailing:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Rart å lese dette ja. Kjenner meg igjen - satt med klump i halsen da jeg tøffet den siste turen med snekka mi fra Oksval og over til Aker Brygge da den skulle overleveres til nye eiere...

 

Men nå må du bare få ordnet deg ny båt i løpet av vinteren! Det blir jo ikke det samme å komme innom Arendal hvis ikke du er der slik at jeg kan stemple inn! Planlegger jo å dra den veien i årets hovedtokt! 

 

Lykke til i jakten på ny båt, blir spennende å følge med på!

 

IMG-2980.jpg.4286cb602110755794cb1c3ee97b6512.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 10 timer siden:

Da er sannelig en epoke over. Nå er White Lady snart historie I Arendal.  Vemodig,  og tårene presser på. Takknemlig for den tiden jeg har fått glede meg over et aldeles fantastisk båtliv. En kvalitetsopplevelse🥰 det har vært et fantastisk forhold mellom meg og denne gilde båten. Fredag ettermiddag kommer det en ny eier, som skal ta med seg det som alltid kommer til å være drømmebåten min.  

 

Føler med deg Bjørn, og tenk så nære den ble min i 2017.

 

Lykke til i jakten på ny båt

Link to post
Share on other sites

Det er ikke få ganger jeg har sett stemplingskontoret ligge oppi elva...

 

..muligens det blir et stemplingskontor med pinne nå da?

 

Lykke til med neste epoke, uansett hva det innebærer!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takker for gode hilsninger og bilder. Seilbåten som jeg bruker å leke med er en Maxi 68. Den er nok litt for liten å bo i  🙂 så den fortsetter å være en liten lekebåt

Jeg var i Drøbak I går, å kikket på Jeanneau 43 Ds. En bra båt, med god bokomfort. Men du verden å mye mindre plass en hva jeg har vært vant til. Det må jeg bare leve med🙂 jeg likte akterkabinen

20230113_123435.jpg.c50200d08cc869c78d205730012afc16.jpg

Der var det god plass. 

Litt trangere enn White Lady,  men helt greit. 

Salongen er også grei. 

20230113_123247.jpg.02d547b33551809758fdebe38c87ad60.jpg

Kan nok trives med å se ut vinduer her. 👍

20230113_123521.jpg.cf99bd4a243ef5887cdf64f510480291.jpg

Gang mellom salong og forpiggen var trang.  Der fikk jeg nesten problemer med å passere. Jeg er brei over raua😅😅😅

20230113_123531.jpg.fa4bacce65f995fcdef2850f4f80ff48.jpg

Forpiggen skal jeg aldri sove i, der var det trangt🙂

Ellers likte jeg båten. Den har behov for noe påkost.

 

Mastefisk, et utrykk jeg aldri har hørt før, men som har vært nevnt tidligere I tråden,  er defekt å må byttes. Masten er seget noe ned. 

Prisoverslag på ca 100 k. 

Men muligens kan det føres noe enklere. Det blir fortløpende vurdert. 

Er det noen med erfaring på det området, som kan utdype litt?

Det var også noe slitt innfesting til bom.

20230113_124107.jpg.ea73652a27b423e46f84cdc6e3705d54.jpg

Det regner jeg med ikke er så kostbart. Det ble foreslått å bare legge på ei skive, for å unngå videre slitasje. 

Hva mener seilere på BP?

 

Ellers er jeg sterkt fristet til å legge inn bud, 

Absolutt hyggelig å være gjest hos Heitmann. 

Det kommer en kar for å se samme båt i dag. Så det blir litt spennende.  

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bominnfestning er normalt ett slitasjeområde. Enkelt å bytte hele beslaget, men setter du inn skiver holder det sikkert 10 år. Viktig at det ikke blir slitasje, da må det byttes mye raskere. 

 

Mastefisk har jeg ikke hørt før, men etter googling ser det mer ut som glassfiberjobb. Ikke kritisk å stramme vantene en cm mer, men skaden må stabiliseres. Heitman vet helt sikkert mye om denne skaden, absolutt en vanlig feil. 

 

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 6 minutter siden:

Bominnfestning er normalt ett slitasjeområde. Enkelt å bytte hele beslaget, men setter du inn skiver holder det sikkert 10 år. Viktig at det ikke blir slitasje, da må det byttes mye raskere. 

Var det som ble foreslått ja, så da er det godt å få bekreftet. Dette er laaangt unna mitt erfaringsområde. 

 

Når det gjelder aktervant, så var det ikke mulig å stramme særlig mer på det. Så de mente jobben måtte utføres ganske snart.  

 

Etter som det er blitt meg fortalt, er det en finerplate som holder dette oppe. Å den er utsatt for fukt. For meg virker det som en noe dårlig patent. Men igjen, totalt uerfaren på dette området. Kan det være andre dypereliggende skader? At det kommer fukt i en båt, er jo mere en regel,  enn et unntak, slik jeg ser det

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Vurderte ein Bacaria 34AC for ein del år sidan. Der hadde masta også sege litt ned, og fisken fiksa på den måten du skisserer. Dersom masta er nede, kan eg ikkje skjøne at dette er ein reparasjon til 100,-. Trur nok at dette er ein ein jobb som kan gjerast sjølv. Sjølvsagt ein grunn til å diskutere pris...

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Ellers er jeg sterkt fristet til å legge inn bud, 

Absolutt hyggelig å være gjest hos Heitmann. 

Det kommer en kar for å se samme båt i dag. Så det blir litt spennende.  

 

Det var en båt hvor det var litt å ta tak i og oppgraderingsbehov, men i bunn og grunn virket det som en trivelig båt med godt potensiale som jeg tror du vil trives godt i :yesnod:.  Sjeldent store vinduer og godt med lys nedi "kjelleren". Man kan jo se noenlunde bra fremover også fra salongen. Det virker for meg som en sjeldenhet på seilbåter.

 

Fordelen med en båt som trenger endel nytt og fiks så sant det reflekteres i prisen, er at man får en båt med mye nytt og up to date utstyr og ikke minst utstyr som man har valgt selv :thumbsup:

 

Blir spennede dette Bjørn :smiley: Litt uvant syn med deg i en båt med stilk, men det går seg nok til :giggle:

 

56AC4CB4-8D62-41D3-828E-D9F261EC6FF6.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

On 1/14/2023 at 1:49 AM, Bjørn Løvjomås said:

Gang mellom salong og forpiggen var trang.  Der fikk jeg nesten problemer med å passere. Jeg er brei over raua😅😅😅

Dersom du får behov for å bevege deg til forpiggen mens du seiler kryss i 3m høye bølger, vil du sette pris på at gangen er trang.  Store, åpne flater er ikke nødvendigvis en fordel i en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I det siste har eg sett litt på sider med om båtar med rote innplastra treverk.

M. a. ein tråd her på forumet, og nokre utanlandske sider med rote i skott og dekk på Lagoon katamarananer.

 

Eg er litt uroa over den råtne mastefisken. Det er sikkert råd å fiksa relativt rimeleg, om tilkomsten er ok, men er det meir slikt i båten?

 

Her er eit døme.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt svare på det. Men @Sun Flyer antydet at det var en vanlig feil på disse båtene. Å jeg reagerte veldig på veldig løse akterstag. Å da kom det frem at Heitmann marin kjente godt til denne svakheten. Heitmann marin synes jeg har vært veldig reale i denne prosessen.  Så det frister å følge rådet de har. Med å reparere denne finerplata på enkleste måte. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...