Jump to content

Livet med Windy 8600 MC, vår første "store" båt


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Takk for respons folkens :)

Ikke verst at noen fortsatt klikker seg inn på denne tråden etter ei så lang pause :yesnod:

Må bare advare om at det kommer til å handle mye om reparasjoner og slikt de neste postene, og lite tur-action. 

Men kan love litt av det også seinere:rolleyes:

 

Transom og slikt

En ikke ukjent sangstrofe fra Sørstatene går slik:

"(...)Ran her for years, till the transom got rotten."

Det er båt det er snakk om i denne sangen, og jeg vil jo nødig havne der Mr Jackson og Daddy Gene gjorde, så "Jeg burde vel likegodt gå over transom og slikt også" tenkte jeg en dag i mars. 

I et tidligere innlegg nevnte jeg at jeg hadde slitt en smule med å få ut styreakselen. Målet med operasjonen var jo blant annet å skifte foringer til denne akslingen for å redusere slark i styringa, og for å vite at dette er på stell. Drev og installasjon er tross alt fra slutten av åttitallet... 

 

Sist viste jeg dette bildet, som viser en forholdsvis gjenstridig styreakselforing: 

 

IMG_1267.JPEG.fbca594d3f15ef75ca2fe00bded96143.JPEG

 

I følge VP-manualen skal man da "pressa försiktigt ut den gamla bussningen" eller noe slikt. 

Yeah right! 

Denne satt som den var sveisa fast, så her var det stemjern, tollekniv og hammer som måtte til. 

Foringa gikk ut i mikroskopiske partikler, så dette tok jo selvsagt litt mer tid enn svenskene antyder i sin manual. 

Etter mye om og men var den i alle fall ute, og det så slik ut etter litt puss og gnikk: 

 

IMG_1557.JPEG.4cdbce6ee832dba5a3d799af9ac05468.JPEG

 

Tendenser til tæring enkelte steder i denne transomen (heter vel noe annet kanskje på VP-språk?), men ellers ok. 

Nye foringer var kommet i posten, og i følge den medfølgende installasjonsveiledningen skulle ny foring festes med tokomponent epoksylim. Stakkars neste mann som skal skifte denne foringa, med andre ord. 

Turen gikk til den lokale jernvaren for å finne noe slikt. 

 

IMG_1558.JPEG.931d64c131ff092d79ed572b2dea6d67.JPEG

 

 

Noe svineri er det, og bør ikke fås på fingrene. Men engangshansker var på dette tidspunktet like lett å få tak i som hønsetenner. 

 

IMG_1559.JPEG.95b3e10f97c54cb6e8a38f1bdcdc61f5.JPEG

 

 

De nye foringene sklei forholdsvis greit på plass heldigvis, og satt som juling etter få minutter. 

De har ulik innvendig diameter, og må for all del monteres på riktig plass og riktig vei! 

 

IMG_1564.JPEG.7a78f7b8b93eab360fafea5f1a11cf3c.JPEG

 

 

Neste post var å skifte S-slangen. Ingen mistanke om at den gamle var dårlig, men "Jeg burde vel likegodt...".
Det gikk heldigvis greit, og jeg fikk også løsna og smurt opp igjen stengeventilen til sjøvannsinntaket. Her er gjennomføringa ferdig rensa og klar for ny slange. 

 

IMG_1567.JPEG.962cfd17f4a76e6e77ad61ab463e6d3c.JPEG

 

 

Da jeg demonterte styresylinder og servosylinder, la jeg merke til noe begynnende tæring på transom under braketten. 

Her ble det renset godt, slipt jevnt, påført tokomponent epoksysparkel og deretter slipt litt igjen. Det blei langt fra perfekt, men svært mye bedre. 

 

IMG_1848.JPEG.383263f4f0bf9499334626b159d10254.JPEG

 

 

Deretter ble det lakkering så dette fikk herde noen døgn før montering av styresylindre igjen. 

 

IMG_1850.JPEG.4c1be2584cc289e2b04399d7a7b5ecac.JPEG

 

Så håper vi den holder ti år lenger enn den så ut til å gjøre. 

 

Klemringen som står mellom drev og transom var hel og grei, men ikke særlig pen. 

 

IMG_1857.JPEG.df7bdfd2424a554f80d5be3989dc297c.JPEG

 

 

"Jeg burde vel likegodt få det litt finere her også".

Denne gangen kun grundig vask og litt polering. Godt nok sier vi. 

 

IMG_1858.JPEG.6def251349cadfdb8498b993efe8cae7.JPEG

 

 

Så la jeg jo merke til at eksosrøret ikke var helt tipp topp. Det vil si, det var begynnende tæring i øverste del som vender mot eksoskneet.

"Jeg burde vel likegodt..."
Reparasjonssett fra VP ble bestilt, og operasjon "livsforlengende behandling" igangsatt. 

 

Først slipes rørenden noenlunde jevn. Det viktigste er å rense godt og komme ned på bart metall i størst mulig grad. Så litt lakkering. 

 

IMG_1580.JPEG.7c96afba13daf61df1a3e19fcc442320.JPEG

 

 

Så legges det medfølgende limet rikelig på i strenger som skal gå rundt hele eksosrøret i to ulike høyder, både utvendig og innvendig i eksosrøret. Det fylles også i selve reparasjonsdelen, før man klemmer denne nedpå rørenden og lar det hele herde et par døgn før belastning. 

 

IMG_1582.JPEG.a1fd96efb88ff824a621e8c9b9bfe260.JPEG

 

 

Deretter lakkerte jeg eksosrøret også. 

 

IMG_1855.JPEG.0794f7a550867bd7ba840563500f924f.JPEG

 

 

Så var det tid for å montere styreaksel med styrehjelm igjen. 

Før denne ble montert brukte jeg atskillig tid på å rense opp smørekanalene i selve styreakselen, slik at denne ikke skal irre fast igjen i framtida. Ny smørenippel ble montert i styrearmen, og her fastmonterte jeg også en slange fra ei fettpresse. Nippelen er nemling omtrent umulig å komme til når motor er på plass, og det er sikkert derfor det ikke har vært tilført fett her på ca 20 år... Slange jeg monterte har sin ende rett under motordekselet, så nå tar det meg 30 sekunder å pumpe i nytt fett rundt akslinga.

 

Det ble også montert komplett ny trimsensor med tannhjul, aksling, tettinger, holdebrakett og hele sulamitten. 

 

IMG_1941.JPEG.808fca29f09d5fe8621f0cb853a02178.JPEG

 

 

Styresylinder og brakett fikk også rens, slip og lakkering. 

Alle koblinger av ledninger ble behørig kontrollert og erstattet der det var behov for det, for å sørge for full kontakt med sinken som er montert utvendig på transom. 

Her er oppsettet omtrent på plass igjen.

Noen hakk mer tiltalende enn den rustmølja jeg demonterte en måned før...

 

IMG_1940.JPEG.07cd7c735557af280bf62032e9ec8d2e.JPEG

 

 

Et motorrom som nærmer seg klart for motor igjen! 

Gjenstår selvsagt mye, men kranbil og mekaniker var ikke mange dagene unna, så dette fikk holde i denne omgang. 

Det ble også skiftet dieselslanger. De gamle stålomspunnede var farlige å håndtere pga ståltråder som stakk ut i alle retninger, og da tenker man jo fort at "jeg burde vel likegodt..." osv. 

 

IMG_1959.JPEG.75738b0bd5628e4442e8f5b148e529e9.JPEG

 

 

Nok for i kveld, skal forsøke å komme med hyppige innlegg nå slik at vi etterhvert nærmer oss real-time. 

Jobben som er omtalt i dette innlegget ble gjort i april omtrent. 

 

Litt relevant musikk til arbeidet: 

 

 

 

 

 

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Hatten av for et godt og grundig arbeide for å forhindre problemer senere. Her var det mye forsømt vedlikehold fra tidligere eiere som før eller siden ville ha forårsaket problemer.

 

Håper du fikk kontroll på undervannsskroget også, så du ikke får flere lekkasjer på grunn av gamle dårlige reparasjoner. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jauda, takk for responsen, det varmer et småbåtpleierhjerte :yesnod:

 

Synes forøvrig begrepet "fritidsbåt" er en direkte løgn. 

Har aldri hatt så lite fritid før jeg?

Jeg har en del andre ting jeg liker å stelle med også i tillegg til familie, slikt som golf, motorsykler, jakt, skikjøring etc. 

Etter at båten kom inn på tunet har det blitt mindre og mindre tid til alt annet, må jeg innrømme. 

Men av og til må man likevel finne fram en av syklene og blåse ut litt irritasjon over sitt marine problembarn. 

 

Dette klippet er fra noen sesonger siden, men dere skjønner tegninga, og terapien er den samme i dag.  

 

 

Det fine med å bygge motorsykler er at jo at delene kan kjøpes med normale penger, og man kan alltids ringe en kompis med tilhenger når noe går adundas mens man er på reise. 

 

Ikke helt slik med Windy og VP :rolleyes:

 

Ok, nok digresjoner, tilbake til båtlivets gleder.

(Må advare sarte sjeler om at her kommer et langt innlegg med masse bilder stort sett tatt på skrå og i dårlig belysning med en utrangert telefon)

 

Slit og strev med motor og drev

Motoren stod fortsatt på pall i garasjen og det er ikke fritt for at flere ting måtte ordnes før den forhåpentlig skulle skli på plass i skroget igjen. 

 

Da jeg skulle montere varmeveksler igjen etter rens, ompakking og lakkering, la jeg merke til at stussen for tilkobling av returrøret for kjøling fra turboen roterte litt da jeg strammet skruen :smash:

Forsøkte først å lime dette med kjemisk metall, men måtte bite i det sure eplet og slipe ned igjen til bart metall. 

 

IMG_1819.JPEG.5a37777f2715a6c665a845a02dc05fd4.JPEG

 

Leverte veksleren inn til min lokale blikkenslager som er god på å lodde messing og kobber, og fikk dagen etter en hyggelig snap: 

 

IMG_1896.PNG.91ef0dd227caae07ccedcb962f420c73.PNG

 

Da var veksleren klar til lakkering og montering igjen, og denne gangen holdt reparasjonen skikkelig :thumbsup:

 

Jeg hadde ingen mistanke om problemer med eksoskneet, men det så jo heller ikke akkurat lekkert ut, så "jeg burde vel likegodt..."

 

IMG_1829.JPEG.c25f6b972649d6a49b8da3f8f028227b.JPEG

 

 

Litt puss og slip både her og der, heldigvis ingen veldig alvorlig rust enda. 

 

IMG_1830.JPEG.6f8e7660d701348fb14b906b850011e0.JPEG

 

 

Puss og lakkering, så stod eksoskneet bedre i stil med resten av motoren. 

 

IMG_1867.JPEG.c372af40d918a5efa803645e41c3dee0.JPEG

 

 

Turboen lader greit, men det ser faktisk ut til å være den originale, og den lekker litt olje gjennom lageret og ut til aftercooleren. Ikke trivelig eller en langsiktig løsning, men nå hadde jeg absolutt ikke rom i budsjettet for å skifte ut turboen i denne omgang. Lot være å flikke eller lakkere på den, for å motivere meg selv til å kjøpe ny neste år. 

 

IMG_1868.JPEG.7a545bc50aadc1d65e3183de2a20fdd0.JPEG

 

 

Aftercooleren er heldigvis tett, men huset som den bor i har sett bedre dager. Her var det heller ikke rom i budsjettet for et nytt hus i denne omgang. 

På bildet ser man tydelig at her har det vært flikket før, den har blitt utsatt for hissig tæring på ett eller annet tidspunkt. Det manglet også sladrehull i bunnen av aftercoolerhuset, og pakningen mot innsugssida hadde dårlig anleggsflate. 

 

IMG_2169.JPEG.470c631ceaac9532deff93c13f49520c.JPEG

 

 

"Jeg burde vel likegodt" tenkte jeg, og fant fram noe kjemisk tokomponent metall basert på aluminium, og gjorde det beste ut av det. Borret også opp et nytt sladrehull etter bildet var tatt for å ha litt bedre kontroll i framtida. 

 

IMG_2223.JPEG.d7b45e742e137045a234c5456af6bc59.JPEG

 

 

Fikk også flikka litt på anlegget for pakninga, og brukte noe pakningssilikon for å sikre minst mulig lekkasje her. Litt redneck må det være når man skrur båt oppi fjellheimen :giggle:

 

IMG_2226.JPEG.eb55b9dcdb4909f61b0594f1e8c1c0ac.JPEG

 

 

Nå begynte det å nærme seg dagen for installering av motor med stormskritt, og den grønne på europallen var stort sett klar for det. Et deilig løft fra i høst sånn visuelt i alle fall. 

 

Før: 

 

IMG_0605.JPEG.e1096f1808544a82106ac52196117327.JPEG

 

IMG_0606.JPEG.97a9a3db09c2b12d35ee7befbcc0b712.JPEG

 

Og etter vinterens stell: 

 

IMG_1947.JPEG.a151859e8ec3cd2f826e69973d53c9b1.JPEG

 

IMG_1946.JPEG.32286218248d5cc81aa6e5d9171649d8.JPEG

 

IMG_1950.JPEG.85688a8d55be5de5784f7057f3026480.JPEG

 

IMG_1955.JPEG.61a1465ab55066ccbaf384a1c4ffbe6c.JPEG

 

Som dere ser nederst på forrige bilde, tenkte jeg jo selvsagt at "Jeg burde vel likegodt" og bestilte nye motorlabber og ny original gummimansjett til koblinga eksoskne/eksosrør, samt at jeg bestemte meg for å bygge om til et større og kraftigere sjøvannsfilter med glasslokk. Motoren har også fått ny dynamo, lagre i svinghjulskåpa, og nye filtre rundt om. 

 

Før sjøsetting ville jeg kikke nedi dieseltanken. Er jo kjedelig å potensielt pøse gammal skit gjennom skvett nye dysespisser? Her var det umulig å se noe fornuftig da jeg tok av mannlokket, det var rett og slett for mye diesel på tanken til at jeg klarte å se ned til bunnen selv om jeg brukte ei kraftig lykt. 

 

"Jeg burde vel likegodt"...

 

Opp med ermene og fram med tomkanner.

Først tømte vi ca 250 liter diesel på rengjorte kanner ved hjelp av hevertmetoden. 

Det tok tid ja. 

 

IMG_1882.JPEG.920a57aad0753c7ba1315f4ea7442295.JPEG

 

 

Etterhvert fikk jeg bange anelser: 

 

IMG_1883.JPEG.b38f6222d1ba1a24c9e3072b452c4f44.JPEG

 

 

Og ganske riktig, nederst i tanken var det et helt eget samfunn basert på fossile planterester og gammelt vann. 

 

IMG_1891.JPEG.12665933792830d9e8086c0baa29e1bf.JPEG

 

 

Her er det meste av dieselen borte, og jeg kunne begynne vaskejobben: 

 

IMG_1924.JPEG.02cfe4e487899d4a3082e8699b9b2afc.JPEG

 

 

Først ble alt tørket opp med et heftig antall filler jeg lagde til av et stjålet dobbeltsenglaken (kona leter fortsatt...).

Deretter ble det vask med kaldavfetting, ny runde med tørking, før en vaskerunde med aceton og deretter tørking med varmluft noen timer. Det blei gullende reint, selv om det ikke ser slik ut på bildet under, jeg glemte nemlig å ta bilde helt på slutten av prosessen. Men denne tanken må nok settes på lista over ting som bør skiftes en gang...

 

IMG_1927.JPEG.317c48dfbf6de05d1c4749e57d70dd6f.JPEG

 

Så helte vi på dieselen igjen, men kun de kannene som vi hadde tappet i starten av prosessen. Dieselen jeg tappet fra de nederste 50 literne av tanken stolte jeg ikke på. 

Det skal sies at jeg aldri har hatt problemer med skit i dieselfiltre eller slanger. All moroa lå et par cm under der pick-up-røret (aner ikke hva det heter egentlig) suger opp diesel til motoren. Jeg vil si det var i grevens tid å ta en tanksjau :giggle::sweat:

 

Så fikk fatter lov å ta seg ei lita men velfortjent pause med kanelbolle og Mozell. 

Tror han var spent på om dette greiene ville starte igjen noen gang...

 

IMG_1934.JPEG.959188ba071893e91fde5ca9ea6c92f2.JPEG

 

 

 

 

Dagen etter var det igjen tid for besøk av kranbil og mekanikere som skulle bistå med installasjonen: 

 

IMG_1962.JPEG.91d53b6790adff877ffb6cd3ae6aa8e9.JPEG

 

 

Her skal det lirkes...
 

IMG_1964.JPEG.ec06f1a2cdff38307f50788f86aebb4a.JPEG

 

 

Jeg må innrømme at jeg ble nesten litt rørt da maskina var på plass i båten igjen i et triveligere motorrom enn sist :giggle:

 

IMG_1982.JPEG.d73276d5eed16617f8a434384fc2e250.JPEG

 

 

Deretter laget jeg til en brakett og slanger for å koble opp det nye sjøvannsfilteret som nå ble lett å kontrollere kun ved å gløtte litt på den ene dørkplata over motorrommet:

 

IMG_1999.JPEG.fd1435154857ce7ecd3d3635cf1594be.JPEG

 

På bildet over skimter dere øverst i venstre hjørnet også de nye bjelkene i aluminium som jeg mekka til. Her var det tidligere trebjelker som var helt umulige å flytte på, nå kan jeg vippe ut alubjelkene veldig kjapt og greit for å få et helt åpent rom over motoren. Enklere hvis når man må ned og skru igjen seinere, eller dersom når man må løfte ut motoren flere ganger neste gang. 

 

Første oppstart etter installasjon var et følelsesladd øyeblikk og lettelsen var stor da den hostet til liv. 

Yes!! Vi klarte det!!

 

 

 

Mens jeg og fatter stod der og beundra mesterverket, var det jo ett lite skår i den visuelle gleden, nærmere bestemt i bakkant av motoren... 

Så hører jeg det komme stille fra opphavet: "Du Svein, du burde vel likegodt"...

"Nei," sa jeg. "Budsjettet er ikke der!" 

"Joda," sa han. "Det skal vi få til."

 

Dermed føyk det avgårde en kjapp melding til Greg Robinson, og nesten like kjapt kom det et nytt sneglehus i retur i posten fra han :clap: Upåklagelig service hos den karen! 

 

Lo, and behold: 

 

IMG_2183.JPEG.ea384457f5e06e11d29837bf7309d7aa.JPEG

 

Gammelt vs nytt: 

 

IMG_2176.JPEG.846151f80483cda0f28585008bfb7c75.JPEG

 

 

Den nye er av en oppgradert variant, som lader opptil 400 rpm tidligere enn den gamle.

Kjappere opp i plan med andre ord  :drink:

 

Før montering blei det en runde med vannsliping av turbosiden av eksosmanifolden også: 

 

IMG_2202.JPEG.4e6bba4a15be017fcbba3e438ea0b001.JPEG

 

 

Viktig å få godt anlegg for den nye pakningen mellom manifold og turbo: 

 

IMG_2206.JPEG.6d78d6ed91cef9c7289ded885cf0cbc6.JPEG

 

 

Tenk at jeg skulle få på plass ny turbo også??!?

Ufattelig deilig, og en enorm takk til pensjonisten og båtentusiasten ved min side som ville bidra litt for å få det realisert :pray:

 

IMG_2230.JPEG.5df119c034bc0b753110958e6f60da5e.JPEG

 

 

Nå blir det skikkelig gjennomtrekk baki der tenker jeg :thumbsup:

 

IMG_2229.JPEG.e1d74855d87b0ebf87b615b0cc009dc1.JPEG

 

 

Ok, da var motor på plass, neste punkt var drevet som hadde fått komplett ny knyte, nye tettinger rundt omkring, oljeskift, trykktest, nye opphengsforinger og diverse annen pleie. Det gjenstod å gjøre noe med det kosmetiske, men rakk ikke lakkering denne gangen. 

 

En lang vinter på bukk i garasjen gikk mot slutten for denne tassen:

 

IMG_2617.JPEG.2342d99d764a834c99f7a00d4f635bea.JPEG

 

 

Nydelig med ny komplett knute! 

 

IMG_2619.JPEG.1b69ad45ff517a04d341b1f62d01a800.JPEG

 

 

Ble ikke lakkering i denne omgang, så jeg nøyde meg med drevspray. 

Nye originale belger og sinker ble selvsagt også montert. 

 

IMG_2684.JPEG.756bfd6472fdde0142fea43fb2bc4f6e.JPEG

 

Ok, so far so good!

Kommer tilbake om ikke lenge med neste punkt på lista. 

 

Men vi nærmer oss sjøsetting og jomfrutur altså... 

 

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Dette var den beste avslutningen på nattevakta jeg kunne fått!😃😃😃

Gratulerer med en helt herlig oppgradering av maskin og maskinrom samt drev!

Nå krysser jeg alt jeg har for en vellykket fortsettelse!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Herlig skildring av en flott oppgradering :flag_bp: 

 

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

Men denne tanken må nok settes på lista over ting som bør skiftes en gang...

Det er ikke sikkert. Når du først har rengjort tanken og fått på ren diesel, så stopper korrosjonsangrepene. Du må bare sørge for at det fortsatt holder seg rent nedi der. De korrosjonsangrepene du har fått skyldes at det har stått en skvett med vann i bunn av tanken, samt at det blir tildekkingskorrosjon under avleiringene fra dieseldyrene. 

 

Vi gleder oss til å høre fortsettelsen av historien. Men en ting slo meg, er ikke denne motoren veldig lik den du har @Vestlandssong? Det burde vel være en del tips å plukke opp for deg i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Som hos deg, så tar båten all den tid jeg kunne ha brukt på motorsykkelen. Men det er tydeligvis mer "heroin" i båtinteressen enn det det er i MC. Sistnevnte vil derfor bli solgt til våren. Tror den har fått kanskje 10-15 totalt i år.

Jeg får også mer gleder av båten da den blir brukt som "hytte på sjøen", og vi har båtplass innenfor Oslo´s grenser.

Gøy med gutteturer og kos med kjerringa når vi ligger på svai. Så valgets kval er enkelt for min del, selv om det sitter langt inne å selge BMW´n.

Link to post
Share on other sites

Dixie 2100 skrev On 14.9.2021 at 5.07:

En herlig oppdatering å lese på morgenkvisten.. Morsomt skrevet, og kjempeflott jobb du har gjort :thumbsup:

Tusen takk! Jeg har sikkert gjort en del feil også, men det blir i alle fall bedre enn det var. 

Håper jeg :giggle:

 

 

Bjørn Løvjomås skrev On 14.9.2021 at 5.14:

Du bygger opp en fantastisk stemning i innleggene dine, det blir ufattelig spennende å høre hvordan resultatet ble, etter denne jobben. :flag_bp:

Takk, det hjelper på motivasjonen til å skrive med positive tilbakemeldinger :thumbsup:

Ja, jeg var rimelig spent på resultatet selv :sweat:

 

 

Solbris II skrev On 14.9.2021 at 7.30:

Dette var den beste avslutningen på nattevakta jeg kunne fått!😃😃😃

Gratulerer med en helt herlig oppgradering av maskin og maskinrom samt drev!

Nå krysser jeg alt jeg har for en vellykket fortsettelse!😊😊😊

Mange takk :smiley:
Hvis jeg kan bidra til å glede en nattearbeider, så er det verdt det!

 

 

Komodo skrev On 14.9.2021 at 8.48:

Herlig skildring av en flott oppgradering :flag_bp: 

 

Det er ikke sikkert. Når du først har rengjort tanken og fått på ren diesel, så stopper korrosjonsangrepene. Du må bare sørge for at det fortsatt holder seg rent nedi der. De korrosjonsangrepene du har fått skyldes at det har stått en skvett med vann i bunn av tanken, samt at det blir tildekkingskorrosjon under avleiringene fra dieseldyrene. 

 

Vi gleder oss til å høre fortsettelsen av historien. Men en ting slo meg, er ikke denne motoren veldig lik den du har @Vestlandssong? Det burde vel være en del tips å plukke opp for deg i denne tråden.

Godt poeng, Komodo! 

Jeg håper jo at jeg har fått tatt dette i tide, men kjenner litt lukt av diesel i det skottet tanken ligger i, så jeg mistenker en ørliten drypp av diesel ett eller annet sted. Skulle ønske det fantes et vidundermiddel man kunne smøre i tanken innvendig for å tette eventuelle porer som har oppstått?

Inspeksjon og rens av tanken blir nok fort et årlig servicepunkt heretter :thumbsup:

 

 

Torsen67 skrev for 20 timer siden:

Som hos deg, så tar båten all den tid jeg kunne ha brukt på motorsykkelen. Men det er tydeligvis mer "heroin" i båtinteressen enn det det er i MC. Sistnevnte vil derfor bli solgt til våren. Tror den har fått kanskje 10-15 totalt i år.

Jeg får også mer gleder av båten da den blir brukt som "hytte på sjøen", og vi har båtplass innenfor Oslo´s grenser.

Gøy med gutteturer og kos med kjerringa når vi ligger på svai. Så valgets kval er enkelt for min del, selv om det sitter langt inne å selge BMW´n.

Høres veldig gjenkjennelig ut :yesnod:

Nå vil jeg jo bare være i båten HELE TIDA helst, men slik er jo ikke livet (eller entusiasmen hos resten av famlien). 

Har i tillegg to hytter i familien som liksom må brukes av og til for å forsvare eierskapet...

 

Har stående en DL650 V-Strom som kun har fått lada batteriet og starta en gang i garasjen i år. Fullt langturrigga, men det skjer jo ikke. Vurdere å selge den. 

Den gamle haugen av en chopper bygde jeg selv for ti år siden, og den har fått seg kanskje fem turer i sommer. Men den blir nok værende så lenge jeg har noe jeg skulle sagt :giggle:

 

 

Skal forsøke å komme med neste oppdatering innen kort tid!

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Hvis du komner til nede i tanken din kan du bruke Belzona til å tette og viste tanken med. Ta kontakt med Belzona.no og få hjelp der. De selger kjemisk metall og coating som er godkjent til nettopp dette formålet. Koster litt men det er det verdt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 1 time siden:

Hvis du komner til nede i tanken din kan du bruke Belzona til å tette og viste tanken med. Ta kontakt med Belzona.no og få hjelp der. De selger kjemisk metall og coating som er godkjent til nettopp dette formålet. Koster litt men det er det verdt. 

Supert!

Takk for tips👍
Jeg kommer akkurat ned med hånda, men ser da ingen ting mens jeg holder på. Kan jo eventuelt lage et større mannhull sånn midlertidig 🤔

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Ja, burde vel gå greit å lage ett hull til. Noe herk hvis man ikke ser noe. Hva med også lodde ned ett rør, Sånn at man kan koble til en slange for å pumpe opp evt vann fra bunnen når båten har stått en stund. Da kan man bruke en slange med håndblemme, sånn som man bruker på små utenbordsmotorer. 

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

Ja, burde vel gå greit å lage ett hull til. Noe herk hvis man ikke ser noe. Hva med også lodde ned ett rør, Sånn at man kan koble til en slange for å pumpe opp evt vann fra bunnen når båten har stått en stund. Da kan man bruke en slange med håndblemme, sånn som man bruker på små utenbordsmotorer. 

Ja, det er mulig. 
Utfordringen er ikke å få gjort reint, trenger ikke å se så mye for å få til det, kan føle seg fram og kontrollere ofte underveis. Tenker først og fremst på om man skal til å «sparkle» med feks Belzona nedi der, da treng litt mer finmanøvrering 🙂

Men et godt tips du kommer med for å drenere vann og dritt fra bunnen av tanken 👍

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

-Tikk, takk! Teak, takk!

 

Et moment som hele tiden har gremmet meg med denne gamle båten har vært den elendige forfatningen på teak både utvendig og under kalesjen. Windy var jo glade i slikt i tidligere tider, og man får nesten trebåtfølelse når man er om bord. Alt bør gåes over, men nå gikk tida styggfort mot sjøsetting, og slitt teak inne i båten måtte jeg forsøke å leve med til neste vinter hadde jeg innsett. 

Men, jeg plukket opp et godt tips her på forumet en gang: Når man jobber med store prosjekter, er det viktig å dele opp i mindre prosjekter, og innimellom ta noe som gir raske og umiddelbart synlige resultater. Slik holder man lettere motivasjonen oppe, for man ser jo plutselig resultater! Enda viktigere: min bedre halvdel så plutselig at når skjer det jo ting faktisk ting, så ho blei også inspirert til å være med på jobben. (De 200 timene i garasjen og under dekk gjennom vinteren var nok mest til irritasjon, og havnet visstnok på "alenetid-kontoen" i familieregnskapet)

 

Teak innvendig fikk altså vente, men denne badeplattforma hadde virkelig vært til skjemsel gjennom vårt så langt noget turbulente eierforhold til vår kjære Windy. 

 

 

Ikke bare var den stygg: 

 

IMG_2254.JPEG.e6495b0f345024efc86a569f71bbfe09.JPEG

 

 

Den var også utrolig slitt. 

 

IMG_2256.JPEG.d53418326c49bcd0406b073b09e70157.JPEG

 

 

Trinna i badetrappa hadde også levd et langt og hardt liv uten særlig kjærlighet. 

IMG_2259.JPEG.ea6ebaceb45c6f649853de36f0d90150.JPEG

 

 

På undersiden var det enda værre :thumbsdown:

 

IMG_2263.JPEG.3113b50375063c1250af1c6d31bdb7bd.JPEG

 

Jeg burde vel likegodt gjøre noe med det nå i år kanskje?

 

For å være ærlig, hadde jeg ikke særlig forventninger til at denne kunne reddes, men jeg hadde liggende noe møre royal terrassebord som jeg tenkte fikk gjøre nytten de neste årene. Ikke i nærheten av like klassisk og "riktig" som teak, men i alle fall ikke like flaut som å legge til med den nedslitte plankehaugen her. 

 

Jeg satte i gang med demontering, men først ble alle bord merket omhyggelig slik at jeg kunne bruke dem som mal til møre royal-brygga. Alle skruer var i grei stand, så disse sorterte jeg og merket også, slik at de kunne gjenbrukes til de nye plankene. 

 

IMG_2261.JPEG.4b8fc482beefd567fdb3483f47d82a5b.JPEG

 

 

Som dere ser var det omtrent ikke spor igjen i borda i det hele tatt. 

 

IMG_2275.JPEG.572e6d965b18afd42b6da48456604f3c.JPEG

 

 

I mitt stille sinn tenkte jeg at denne plankehaugen duger ikke til sankthansbål en gang :headbang:

Et trist syn etter sikkert 20 år uten så mye som en skvett olje eller rens...

 

IMG_2282.JPEG.b511e5802c3c8c7f645d96910c3d3709.JPEG

 

 

Likevel kjentes veden forholdsvis kompakt ut, og jeg fant ut at jeg skulle slipe litt for å sjekke om det som så ut som råte faktisk var pill råttent. Merket derfor alle bord om igjen ved å gravere inn plassering med dremel. Merket ble laget ytterst på hver plank, der de hadde hatt anlegg mot plattforma sitt rustfrie stål. Gikk så på med en runde ufortynnet husvask og skrubbing, deretter prikk-bort avfetting og skrubbing, før en ny runde husvask og skrubb. Utrolig hvor mye lysere og finere veden ble etter dette! Håpet steg. 

 

Merket med inngravering:

 

IMG_2295.JPEG.fb33d3aa966da0f82199ea4262154509.JPEG

 

 

Solid ved kom til syne under all dritten, men det var skralt med spor igjen: 

 

IMG_2286.JPEG.9ed165052eda651a85c9c526114301a9.JPEG

 

 

Enorm slitasje på enkelte bord! 

Furet, værbitt...

 

IMG_2297.JPEG.6d4d464f13748f6d5108a5a252a5f3f7.JPEG

 

 

Etter en god stund med slipemaskin med 40-papir, og deretter håndpussing med kloss og 120-papir begynte det å lukte godt av teak igjen, og fargen var slett ikke så værst! 

 

IMG_2298.JPEG.7879e738725dd0cda987f5aa39d6f0f0.JPEG

 

 

Deretter finstilte jeg bordsaga, og gikk på med å frese nye spor i hvert enkelt bord. Forsøkte å treffe akkurat der de gamle spora hadde vært. Dette tok en del tid med stadige justeringer på saga for å få rett avstand og vinkel, men jeg holdt meg til en dybde på ca 3mm hele veien. Nå begynte det å ligne noe! (Litt tørstedrikk måtte også til)

 

IMG_2283.JPEG.53d6b66ee935e2f22d4c5b1f9cf48d8f.JPEG

 

 

Fantastisk hva som skjulte seg under all driten, og en utrolig kvalitet på denne teaken. 

 

IMG_2284.JPEG.045fb5ebb2f386cd54c9b694ca018b52.JPEG

 

 

Jeg tipper denne teaken ikke er fra noen plantasje, men villteak som er seinvokst så det holder. For en båtprodusent å bruke noe slikt i dag hadde sikkert medført både bøter, omdømmekrise og et illsint regnskogvernmiljø på nakken. 

Her er borda ferdig slipt og med nye spor: 

 

IMG_2308.JPEG.e36b7a1178e5c57e30da2dc9df5de77c.JPEG

 

 

Rigget til en provisorisk arbeidsbenk i hagen for videre arbeid:

 

IMG_2316.JPEG.8980b47702c8e513c8fccdf42818f944.JPEG

 

 

Så var tiden kommet for behandling av dette utrolig flotte materialet. Aller helst ville jeg bare hatt teaken akkurat slik den var her, men det er klart at den ville fort blitt grå og furet igjen. I seg selv ikke noen krise, men den lever tross alt i et beinhardt miljø med både saltvann, ferskvann, eksos, varme og sot i rikelig monn. Fant derfor ut at jeg ville behandle den og se hvordan det gikk gjennom sesongen.

Teakpleie er jo nærmest en religion, og uansett hva man velger av produkter så vil noen mene at man gjør helt feil og beveger seg på grensa til blasfemi. Derfor valgte jeg den enkle løsningen; det den lokale jernvaren hadde i hylla si. Her stod det både Owatrol D1 og D2. Jeg gikk for D1 da jeg ikke er ute etter noe lakkert finish på dette, og heller ikke ønsker høyglans som blir glatt med litt vann på. 

 

IMG_2300.JPEG.a097a4c6aa4f63205dc784f666f28e24.JPEG

 

 

Her er vi så smått i gang med arbeidet. Det er nok maaaaange år siden disse borda har kjent lukten av olje!

 

IMG_2320.JPEG.24b4f59008d1e07896bb34174c285fbe.JPEG

 

 

D1 er slik at den skal legges vått-i-vått til treet er metta og ikke suger til seg mer. Jeg lot det gå ca en halvtime mellom hver påføring, og tørket av med ei fille dersom det lå igjen dammer, før jeg gikk på med neste strøk. 

Det viste seg å ta noe tid, dette... 

 

IMG_2324.JPEG.9be64770dba72c81626c18fb0eb2ea12.JPEG

 

 

Etter 12 strøk merket jeg at teaken sugde til seg mindre og mindre, men vi var ikke helt i mål. Det stod over natta, og da var alle borda helt matte igjen. Bare å finne fram kost og fille på nytt :rolleyes:

 

IMG_2331.JPEG.3e719997e3e384cbd93cc84ae3219768.JPEG

 

Totalt gikk det 18 strøk fordelt over to dager før jeg ble fornøyd. 

Ikke like lekkert som da det var nupusset og ubehandlet, men kanskje noe mer praktisk og lettere å vedlikeholde?

 

IMG_2332.JPEG.262655f1a6af3032b18fe9cf3ac7f8f0.JPEG

 

 

Stor var spenningen da vi skulle montere alt på plass igjen, men alle skruer var der, og alle bord kom tilbake på sin vante plass i plattformen.

Her må jeg bare innrømme at jeg var grisefornøyd med både innsatsen og resultatet! 

Jeg hadde aldri trodd at det var mulig å få et såpass bra resultat med det utgangspunktet, men for en nytelse å faktisk gjøre noe med båten som folk kan se!! Hittil har jeg jo stort sett kloret på med saker som måtte fikses i motorrommet eller under vannlinja :giggle:

Her et bilde rett etter sjøsetting (kommer tilbake til det i et senere innlegg): 

 

IMG_0127.PNG.32ad2e647708b92e621faf05dacaca26.PNG

 

 

Så, hvordan fungerer det med Owatrol D1 gjennomg en sesong? 

Jeg var redd det ville bli stygt etter noen uker, men må si at jeg er utrolig fornøyd med holdbarheten!

Jeg har ikke gjort noe som helst med den gjennom hele sommeren utenom å bruke den hardt, og bildet under er tatt i dag, etter tre måneder på sjøen. Jeg tenker å vaske forsiktig over med vann og en skrubb nå før vinterlagring, og gi det et par strøk til oppfriskning. Og slik tipper jeg det kommer til å bli de neste åra; en vask og et par kjappe runder med D1 og kost eller rulle med litt tørking med fille mellom strøka. 

Brakettet til å feste jollemotoren på er ikke av teak, men av en ca 30mm tykk finér av en eller annen type. Denne var helt forferdelig i å se på, men den fikk to strøk med Epifanes mahognybeis før ca 15 strøk med Owatrol D1, og står nå bedre i stil med plattforma synes jeg. 

 

IMG_0131.JPEG.81aa0b70d91fd4365095cfcace2b8063.JPEG

 

 

Ok, det var bare et lite miniprosjekt, men kanskje det mest tilfredsstillende jeg har gjort med båten så langt :giggle:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 8 timer siden:

Teakpleie er jo nærmest en religion, og uansett hva man velger av produkter så vil noen mene at man gjør helt feil og beveger seg på grensa til blasfemi.

Glimrende formulering :lol: Og bra arbeid med teaken :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...