Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Snekketiden har jeg lagt bak meg. Jeg hadde en gang, i mange år, en 24 fots grimstadsnekke med en 2-syl. 7/9 Sleipner som etter hvert ble byttet ut med en VP-4-syl. bensin. B-20. Den gjorde 12 knop! Raskeste snekke i hele Oslofjorden. :lol: (Vi kjørte motorbåtregatta i Moss på den tiden)

Siden har det vært Saga 27, en sesong med lånt 32 fots stålbåt, FM-snekka, Marex Suncruier 27, Elvaro 30 og nå Nord West 900. Pensjonistbåten vil bli en trawler. En sedat båttype som gir rom for betrakninger og ettertanke. :wink:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Snekketiden har jeg lagt bak meg. Jeg hadde en gang, i mange år, en 24 fots grimstadsnekke med en 2-syl. 7/9 Sleipner som etter hvert ble byttet ut med en VP-4-syl. bensin. B-20. Den gjorde 12 knop! Raskeste snekke i hele Oslofjorden.

mvh Astor

Det er vel ikke Tora du snakker om? Hun har riktignok ikke VP B-20, men B-18.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Perkinsen er en sliter. Lav-turtall (2.300 på fullt), lite støy og bruker lite olje. Ryker endel på oppstart men gir seg når motoren blir varm. Svetter lite olje. Deler fås hos Universal diesel i Oslo.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva med en scand baltic? Det er mange fine eksemplarer av de fra midten av 80-tallet.

 

Men hvis det sitter originale motorer i de båtane fra 80-tallet, blir nok de i minste laget. Tror 158hk var det meste den var godkjent for på den tiden, og da gjør de nok ikke mer enn 17 knop.

 

 

 

Det er jo en veldig praktisk bobåt, og den holder seg veldig i pris.

 

EDIT: ok , visste ikke at du skulle ha trawler, lykke til med båtkjøp.

Redigert av capteinen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Astor.

men jeg ønsker to motorer

Hvorfor vil du egentlig det, Astor?

Dobbelt så mange motorer er dobbelt vedlikehold. Driftsøkonomi er bedre med en enn med to(vanligvis). Propell og ror er best beskyttet i forlengelse av kjølen, d.v.s en propell. Driftsikkerhet? Jeg har aldri hatt to motorer, og aldri hatt stopp. Ikke det at jeg er så mye ute i forhold til f.eks fiskerne, men og de har også stort sett bare en. (Nå har jeg riktignok fått meg en motor til, en liten en med seilbåtpropell til dorging og evt. nødbruk).

 

Jeg kjøper argumentet for to motorer for havnemanøvrering, men akkurat den biten er jeg temmelig sikker på at du håndterer godt nå! Dessuten, en trawler er mye tyngre, sitter bedre fast i vannet og er langt behageligere i finmanøvrering enn den du er vant til!

Link to post
Share on other sites

Det er mye i det du skriver, Pascal. Men som du sikkert vet så har jeg alltid hatt lyst på en trawler med to motorer. I tillegg litt mer fart når sjøen står på. En GB har kjøl mellom propellene bak og vil virke omtrent like sikkert som en kjølbåt med en motor og flyndre.

 

Mye vil skje i dag og i morgen når det gjelder den GB-36 jeg har på hånden. Jeg har to intresserte som kommer opg ser på Astor.

GB-36 er ønskebåten. En grei båt for fruen og jeg og våre fjærkre når vi kaster loss. I tillegg har den maskinkraft i reserve, selv om vi liker oss best i 8-10 knops leie.

 

gbpropeller.jpg

 

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gamle Astor fikk ny justert pris i dag. Ny pris er nå kr. 690.000.-. Det ligger totalt 11 Nord Wester til salgs på Finn. Mener selv at min er blant de peneste innredningsmessig. Det begynner nå å løsne for folk som vil forhøre seg om båten.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, lykke til med salget av gamle Astor og lykke til med din "nye" GB36 med adresse Sandefjord.

Men en ting er jeg litt usikker på ( i følge din egen uttalelse i Trawler tråden.... ) Du mente der at "treskrog kanskje ville være vanskelig å selge"....og for såvidt har du kanskje helt rett, da den GB 36 du nå ønsker å kjøpe har vært tilsalgs i et drøyt år.... MED treskrog..riktignok teak, men dog tre... MEN uansett...båten ser fin ut på bildene, og er kanskje enda finere i "virkeligheten"... ????

Kanskje var din uttalelse vedr. treskrog et lite forsøk på å " snakke ned " prisen på båten ...?? Hva vet jeg...bare en tanke altså... :rolleyes::rolleyes: Uansett....som den båtentusiast du er, så vil du nok sikkert trives i GBèrn..............om jeg ikke byr over deg da ...kan godt skje ..?? til tross for treskroget.................. :smiley: :smiley:

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den trebåten du sikter til ligger i Sandefjord. Den jeg er klar for å handle ligger i Tønsberg.

Det er denne Grand Banks 36 classic vi ønsker oss.

 

Vi var å så på denne Taiwan-trawleren i fjor, men den virket ikke særlig innbydende. Vi har sagt til selger at hvis han ønsker å selge så får han rydde litt ombord, så skal vi reise ned å se på den igjen med nye øyne. Vi har kun sett på den fra utsiden, og nå ønsker vi å komme ombord å ta den i skikkelig øyesyn.

 

Jeg har tro på at Nord Westen blir solgt til den utlagte prisen. Båten skal være ship-shape og strøken slik at en ny kjøper slipper å måtte sette i gang med noe som helst.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kanskje fjerne bildene hvor du bruker båten som isbryter, noen meg inkludert, ville vel bli noe skeptisk til slik bruk av båten! Dete mht salg mener jeg :sweat:

 

 

Etter å ha sett båten på land etter bruken har jeg ingen dårlig samvittighet for denne måten å bruke båten. Ingen riper eller skader noen steder. Ikke uvanlig der hvor båtfolk bruker båten vintertid. Det ser nok værre ut enn det er.

 

Vi har i dag vært å sett på trawleren som ligger i Strømstad. Båten har fine linjer og jeg liker skrogtypen svært godt. Mer vil jeg ikke si om båten med hensyn til andre som skal titte og av hensyn til eieren av båten. 42 fot er en stor båt med mange muligheter.

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...