Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Siden eier av Clipperen tar mindre cabincruiser i delbetaling er vel saken grei.. :cool:

:cool: Sukk. Det var en flott trawler! Men her trenger jeg 100-kroners rulling blant medlemmene.... :cryin:

14866 meldemmer x 100 kroner blir en bra sum. :lol:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på mange bilder av Clipper båtene de siste årene, også Clipper 34+3. For noen år siden vurderte jeg seriøst å kjøpe en av de større Clipper-båtene, men jeg klarte ikke å få tak i noen som hadde brukererfaring med båten. Jeg var litt engstelig for at trawleren kunne rulle endel i sidesjø.

Er det noen her på BP som nå har erfaring med hvordan Clipper-båtene seiler under forskjellige sjøforhold, jeg tenker da på vind og bølger?

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på mange bilder av Clipper båtene de siste årene, også Clipper 34+3. For noen år siden vurderte jeg seriøst å kjøpe en av de større Clipper-båtene, men jeg klarte ikke å få tak i noen som hadde brukererfaring med båten. Jeg var litt engstelig for at trawleren kunne rulle endel i sidesjø.

Er det noen her på BP som nå har erfaring med hvordan Clipper-båtene seiler under forskjellige sjøforhold, jeg tenker da på vind og bølger?

 

Hvordan fikk du fatt i brukererfaring med den båten du til slutt kjøpte - fikk du testet den før kjøp, og kunne du ikke eventuelt fått gjort drt samme med en clipper båt???

Link to post
Share on other sites

Takk for spørsmålet. Jeg brukte lang tid på beslutningen om kjøp av ny båt, ikke minst grunnet utfordrende spørsmål fra ektefellen som til syvende og sist må trives ombord.

Jeg fikk tak i følgende informasjon:

1) Flere tester av båten i internasjonale tidsskift. Jeg fikk tak i disse testene, jeg tror det dreide seg om 5 uavhengige tester.

2) Båttypen ble første gang solgt i Norge i 2005. Denne båten hadde opplag innomhus hos selger på Sletta i Son, like ved vårt bosted. Jeg fikk avtale om at jeg kunne gå gjennom båten hele høsten 2005/ våren 2006. Jeg tok omlag 1.500 digitale bilder av denne båten. Jeg oppsøkte båten hver eneste helg i denne perioden i det det dreide seg om et relativt kostbart kjøp. Jeg snakket også med eier av båten som tidligere hadde eid både større Fairlane og Princess og som fremstod som erfaren båtfører.

3) Jeg sjekket alle detaljene på fotografiene med alternative leverandører.

4) Jeg drøftet via e-mail ulike tema knyttet til trawlere med andre trawlereiere både i Europa og USA.

5) Jeg hadde tanker om å importere trawler fra USA, men fikk så mange motforestillinger fra Sjøfreatsdirektoratet at jeg kansellerte disse tankene. Dette tok mye tid (jeg hadde kanskje konkludert anderledes i dag).

6) Jeg satt opp en detaljert prioriteringsliste over hva som var viktige momenter med en trawler. På forhånd var det forhold i familien som hadde gjort at vi var klar over at vi måtte gå fra den båttypen vi likte og til trawler. Jeg vil ikke vise denne listen, men vil nevne faktorer som:

- komfort i sovekabin for oss voksne

- komfort i sovekabin for barna

- fomfort i dusjkabinet

- komfort i toilettrom

- pentry og matlaging

- alminnelig komfort ombord

- hutighet og fremkommelighet

- bevegelighet ombord

- solingsmuligheter

- mulighete for å oppholde seg opp til en uke ombord uten å være i land

- gode dusjmuligheter

- rikelig med strøm

- og flere andre momenter.

 

Jeg kunne skrive ganske mange sider om de vurderinger som ble gjort, men noen av disse kan omtales senere.

 

I ettertid er situasjonjen den at vi er 15 eiere av denne båttypen i Norge. 4 er for levering i Norge i 2008. Selger har enda ikke registrert kritiske merknader til båten. Vi skal ha samling i Son i forbindelse med Beneteau Festival/Seilmessen 26. og 27. april i Son.

Normar skriver: "Vi kunne vi tenke oss at vi samler norske Trawler 42 kunder til et hyggelig treff".

 

Jeg kan skrive mye mer om dette.

Link to post
Share on other sites

vi måtte gå fra den båttypen vi likte og til trawler.
Hva slags båttype var det dere likte da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt mange båter opp gjennom årene. Vi trivdes godt med flere Selco båter. Deretter Skipsplast, b.a. 660 Ht med seadrive - denne var vanskelig å manøvrere. Senere Scand Balric og Scand Atlantic.

Så langt jeg har erfart har jeg erfart at Scand Atlantic har gitt mest båt for pengene,

Link to post
Share on other sites

Gode valg :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tror en GB i tre ville være tungsolgt når den tiden kommer?

Ville ikke vært redd å kjøpe og selge en GB i teak. Flott båt den du henviser til som har ligget på nettet lenge.

 

Velkommen til BP!

Søker du på trawler vil du finne mye om båttypen her.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er nybegynner: Hvorfor har den ligget så lenge mon tro? Er folk skeptisk til tre/teak ? Jeg vet heller ikke så meget om Lehman motorer, hva sier dere ekspertene om de? Tilgjengelighet på reservedeler, gangtid de tåler etc.

 

Kail :confused:

Ford Lehman motorer er lavturtallsmotorer som er slitere. Deler å få verden over. Jeg kjøper gjerne en med slike motoprer innstallert.

 

Mvh Astor

 

Se også DENNE trawler-tråden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Artikkelen føyer seg nok inn i rekken av artikler som er skrevet av mer eller mindre kyndige/ukyndige journalister.

Når moms først er batalt på en bruktbåt får man ikke denne refundert ved privat kjøp av båten.

Man skal være ganske heldig om man får CE godkjent en dieselmotor i båt importert fra USA dersom båten/motorene er noen år gamle.

Det tilkommer moms på frakt og alle omkostninger ved kjøpet.

Det er endel gode råd i artikkelen så langt jeg har erfarit; nemlig å bruke lokale båtkyndige representanter ved kjøp av båt i USA.

Jeg vet ikke hva som går greiest i praksis når det gjelder import av eldre båter fra USA. Det er mulig det er greiest å importere båten uten motorer og installere nye motorer i Norge, eksempelvis noen gode VP-slitere.

Det er gjerne 110 volt opplegg i båtene i USA. Det koster gjerne noen kroner å tilpasse dette til 230 volt.

Det kan bli kostbart å få CE godkjent en eldre båt kjøpt fra USA.

Jeg regner med at det grunnet dollarkursen gradvis vil utvikle seg en "forretningside" med import av fritidsbåter fra USA til Europa. Kankje lurt å følge med på dette.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lite interesse rundt salg av båten. Har hatt en som var ute "på runden" med to kamerater. han likte båten og kommenterte at den var meget godt stelt. Hva slags båt han ønsket sa han ingenting om.

 

Ellers har jeg hatt et par telefoner. Det er alt.

På Finn har jeg lagt ut en rekke bilder. Er det noe jeg har glemt?

Som flere vet så ønsker vi oss en trawler noe jeg også sier i annonsen. Bytte med mellomlegg er også aktuellt. Lite med trawlere til salgs også.

Spennede tider. I mellomtiden trives vi utmerket ombord i Astor. Hun brukes som vanlig til helgturer og små dagsturer som ellers.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel kun 16 dager den har ligget ute på Finn og her på BP. Med den kalde vårmåneden vi har hatt her på Østlandet er det kun få som tenker sol og sommer og båtliv. Uansett blir det bilder av Perkinsen i morgen.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...