Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

...Båt for deg Astor?

 

:wink: Hvor vanskelig er det å stave ordet "DREAM" riktig --- ???

97_991686423.jpg

 

Jeg er jo bare misunnelig, så jeg må jo finne noe å kritisere...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Den italienske båten er lekker! - Jeg så den for en stund siden (på Finn.no), og falt umiddelbart for den. Litt annerledes, men stilig.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde visning i går og vil få et bud etter hvert. De ville også se på en annen NW somligger i Oslo.

I mens så koser vi oss ombord i Astor, hvor vi nå ligger i Sandspollen og nyter båtlivet.

Vi venter at Escada skal annomme om et par timer.

Koslig!

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:wink: Hvor vanskelig er det å stave ordet "DREAM" --- ???

 

Jeg er jo bare misunnelig, så jeg må jo finne noe å kritisere...

 

Nei, misunnelig er jeg veldig sjelden. Ingen vits å bruke energi på det for det hjelper ikke, snarere tvert i mot.

Har ikke råd, plass eller bruk for en slik båt vi Walter. Hadde ikke hatt råd til å bruke den mer enn en uke i året heller tenker jeg. :lol::wink:

Uansett så synes jeg det er en ok båt til den prisen sammenliknet med mye annet.

Link to post
Share on other sites

Hei Astor.

Du har jo en "vanlig" båt i dag (les: Lett å fortøye de fleste steder).

 

Jeg har også det, men drømmer om noe større (derav navnet på båten min: Grand Banks Jr. II ). Men det er én ting jeg ikke "liker" med trawler, dvs er usikker på. Hvordan er det å fortøye disse på vanlig vis med bauen inn?

 

Jeg spør deg da dette helt sikkert er noe du har tenkt gjennom, i og med at du nå skal ta det båtbyttet. Hvordan gjør man det i praksis når man vil ligge med bauen inn? - Bruke stige som "landgang"?

 

 

Lykke til med kjøp og salg!

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er få trawlere som har ankervinsj akter. Det vil fpr oss være en omstillingsaak. VI har diskutert dette inngående og kommet fram til at vi om noen år trolig monterer dreggvinsj akter. Vi må se dette i noe perspektiv. Longside eller hekken inn eller ligge på svai er alternativene.

NWen er lett å hanskes med. Kommer inn over alt, og er lettmanøvrert.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor - med litt trening er det ikke noe problem å slippe ut anker foran og bakke inn heller. Du har to motorer og en baugpropell antakelig. Kona tar ankeret - du tar båten. Er du enda heldiger er det frittfallvinsj foran - da er det bare å glemme ankeret til du må stramme opp. Båten tar du forsiktig inn med 1 motor av gangen.

Link to post
Share on other sites

Den er litt rååå , sett på den lenge jeg . Men det er jo lov å drømme da , håper huset blir solgt i sommer . Da er vi kansje igang :) Håper du for et bud som du kan leve med i helga da Astor , den i tbg ligger vel ikke der i evigheter ? Men nok andre å velge i ettervært som varmen kommer tenker jeg ,folk er litt treige iår . Men plutselig så kommer det masse båt til salgs vil jeg mene . Good luck

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Den er litt rååå , sett på den lenge jeg .........

 

God kvalitetsbåt, ingen tvil om det !! ... men for den prisen så kan en få en nyere båt over til Norge .... inkl HK avgift og MVA..(MY Navigator selges muligens da vi vurderer noe annet fra Italia :cool: ... og hun har minst like god plass ombord med tre separate kabiner osv..)... Liker egentlig ikke byssa nede her da det er lite sosialt, og salongen virker, på bildene, liten for en 47 foter... Men at det er en god båt er det liten tvil om.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kansje litt liten for deg , men strøken ser den ut for å være . Kan vel ikke klage på prisen heller vel ? http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...mp;WT.svl=Bilde

Tine III

 

Hvis dette er den samme båten som Båtmagasinet brukte tidligere, så er dette en båt som er bygget opp igjen etter brannskader i salongen. Jeg mener det var en elektrisk feil som var kilden til brannen.

I så fall er båten bygget opp med nytt interiør, mye nytt utstyr og elektrisk anlegg +++, siden det meste ble ødelagt innvending i og rundt salong/ styreposisjonen.

Link to post
Share on other sites

............ Hvordan er det å fortøye disse på vanlig vis med bauen inn?.....

Det er levert 9 stk trawlere i Norge av den typen jeg har. Samtlige har montert ankervinsj også akterut. Utfordringen med å bruke akterfortøyning er at baugen på de fleste trawlere er svært høy, noe som gir komplisert ilandstigning. Jeg forsøker å legge ut ankeret i baugen og seile akterut mot brygge slik at vi kan gå på kaia via akterplattform. I havner i Tyskland og Danmark går det som regel greit å bakke inn i fortøyningsbåsen mellom fortøyningspæler hvor vi fester fortøyningstau til for baugen av båten. Det går greit å holde akterenden på plass mes kryssfortøyning av akterenden mot kaien holder denne delen av båten stabil.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er den samme båten som Båtmagasinet brukte tidligere, så er dette en båt som er bygget opp igjen etter brannskader i salongen. Jeg mener det var en elektrisk feil som var kilden til brannen.

I så fall er båten bygget opp med nytt interiør, mye nytt utstyr og elektrisk anlegg +++, siden det meste ble ødelagt innvending i og rundt salong/ styreposisjonen.

 

den repotasjen om brannen har jeg i et blad her på rommet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror det vil løsne litt nå Astor.

 

Nå kommer sommerværet for fullt. Etter hvert så vil nok bruktbåtkjøpere komme mer på banen. Kanskje båttrenden endres noe og flere kjøper bruktbåt isetdet for ny? Når renten øker så teller tusenlappene man sparer på kjøpesummen mer og mer. I hvertfall for dem som skal låne en del.

 

I dag er det full aktivitet i havna for å få båtene i ship shape stand.

Artig å se mange folk som er i høygear for å få sjøsatt og komme seg på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var vel på nyhetene for noen dager siden jeg hørte/ leste at nybåter i størrelsen av kr 500' - 1500' er vanskeligst å selge nye, så det kan jo bety at folk som ser etter slike båter fremover vil velge brukt i stedet for nytt... ?

 

Blir nok salg på deg snart Astor!

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I år ligger det mange Nord Wester på Finn. I fjor lå det kun noen få.

Har hatt et par visninger og en til står for tur. Hører med andre som også har båt liggende for salg at markedet er tregt om dagen.

Enda godt at man har en god båt å ferdes i utover sommeren, selv om jeg hadde ønsket at jeg kunne skrevet salgskontrakt på nybåten. Jeg vil IKKE bli sittende med to båter og bare en båtplass.

 

Det er vel fra nå og fram til St. Hans den beste salgsperioden ligger vil jeg tro?

 

Noen andre som har andre synspunkter?

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om andre som har dårlig respons på sine bruktbåtannonser også. Tror sesongen begynner nå - bare det blir varmt i været. Men renten har nok en effekt her også. Med dagens marked deler jeg ditt syn på at å sitte med 2 båter er en risiko man ikke vil ta.

 

De erfarne bruktbåtselgerne sier at pris alltid fungerer i markedet - alt blir solgt bare prisen er rett. Og det er kanskje det største problemet i dagens marked - prisene er høyere enn det folk vil gi

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det tok lang tid for meg å få solgt gamlebåten nå i vår, og jeg tror faktisk ikke at det hadde hjulpet å gå ned ytterligere 10% på prisen da det var som stillest. Jeg ville avvente til markedet blir bedre, du har jo en flott båt og det blir en dyr sesong hvis du dumper den til en alt for lav pris. På den annen side er det jo også slik at du som kjøper har et godt marked, og det er jo mellomlegget som betyr noe. Trawlermarkedet er vel så lite at det blir vel vanskelig med innbytte el.l.?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Min båt lå for salg fra mars, øredøvende stillhet frem til siste halvdel av april... Det var en del useriøse bud da på sms og mail stort sett hele tiden... Men i slutten av april så braket det løs og jeg burde hatt noe mere is i magen med tanke på budrunder... Det dro seg til med budrunde første helgen i mai med tre interesenter.. Da hadde jeg lovet båten til en kar og det ble litt hektisk og noe surmuling/skuffet fra de som ikke fikk kjøpe, noe jeg beklager på det sterkeste... Fikk tilnærmet prisforlangende og nå er båten snart i sin nye havn som er sør i Bergen.. Fikk mere enn jeg betalte for båten i 2006, men noe mindre enn jeg har lagt ut totalt med utstyret ombord... men er fornøyd... Fant rett kjøper som visste hva han skulle ha, og som var knakende fornøyd det 85-90nm jeg var med første dagen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...