Komodo Svart 25.September.2021 Del på Facebook Svart 25.September.2021 Vestlandssong skrev for 6 timer siden: Er det nokon som har ein meir "hands on" framgsngsmåte som er litt meir forståelig for meg? Følger du ikke med på forumet her Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vestlandssong Svart 26.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2021 Komodo skrev for 8 timer siden: Følger du ikke med på forumet her Haha, nei tydeligvis ikkje. Pleier å gjere det men denne gjekk under radaren. Men det var jo perfekt timing Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 27.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2021 I går fekk eg kopla frå alle rør, slanger og filteret frå turboen. Det var litt kronglete å få av enkelte av boltene, men det gjekk til slutt. Ein anna ting som var ekstra utfordrende var at ein må kople av metallrøra som frakter olje inn og ut av turboen utan å bøye desse. Ein "How to" tråd om turboskifte på dette forumet var til stor hjelp, saman med Servicemanualen. No gjenstår berre dei fire hovedboltene som fester turboen til motoren. Desse måtte eg vente med til i morgon, fordi eg hadde gløymt å ta med fastenøkkel i størrelse 15/16. Då satser eg også på å få montert den nye turboen. Det var litt olje å finne i systemet. Eit belegg på innsida av røret mellom turbo og intercooler. I tillegg var luftfilteret ganske svart. På dette bildet vises to kobberskiver som eg foreløpig ikkje har funne ut kor skal. Desse fulgte med den nye turboen. Er det nokon som veit? Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 På banjobolten til oljerøret som du har bilde av 3 bilder opp kansje? Hvis de ikke er til den, å du skal bruke de gamle om igjenn må de glødes for å bli myke igjenn å tette. Dette gjør du enkelt på gassblusset i båten, heng de på en ståltråd feks å varm de så de forandrer farge, så bråkjøle i et glass vann el. Da er de gode som nye. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 27.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2021 Andora skrev for 2 timer siden: På banjobolten til oljerøret som du har bilde av 3 bilder opp kansje? Hvis de ikke er til den, å du skal bruke de gamle om igjenn må de glødes for å bli myke igjenn å tette. Dette gjør du enkelt på gassblusset i båten, heng de på en ståltråd feks å varm de så de forandrer farge, så bråkjøle i et glass vann el. Da er de gode som nye. Ah, så klart. Det er nok til banjoskruen ja 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Det luftfilteret har nok spist noen knop på toppfarten din🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Komodo Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Vestlandssong skrev for 3 timer siden: Ein anna ting som var ekstra utfordrende var at ein må kople av metallrøra som frakter olje inn og ut av turboen utan å bøye desse. De stålrøra tåler å bli bøyd litt, du skal ikke være alt for redd for å gi dem litt juling. Vestlandssong skrev for 3 timer siden: No gjenstår berre dei fire hovedboltene som fester turboen til motoren. Desse måtte eg vente med til i morgon, fordi eg hadde gløymt å ta med fastenøkkel i størrelse 15/16. Hvis du ikke har den nøkkelen går det nok like bra med 24mm. Og som @Bjørn Løvjomås skriver, det luftfilteret der har nok gitt motoren litt pusteproblemer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grufolf Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Skulle jeg gjettet så mangler TS leddnøkkel eller fastnøkkel til en M10 bolt😎😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Den som holder oljerørene sammen Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 27.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2021 (redigert) Grufolf skrev 57 minutter siden: Skulle jeg gjettet så mangler TS leddnøkkel eller fastnøkkel til en M10 bolt😎😂😂 Komodo skrev for 1 time siden: Hvis du ikke har den nøkkelen går det nok like bra med 24mm @Bjørn Løvjomås Eg mangla nøkkel til å løsne av desse boltene. Størrelse 14 var for lite så då antar eg at 15 eller 16 er det eg treng. Bruker eg feil terminologi? 😅 Redigert 27.September.2021 av Vestlandssong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas mortensen Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Lite tips, når du har demontert. Sjekk at det ikke er noe som tetter i slangen (kjølevann) på toppen av turboen. (Den lille tynne). Har opplevd selv at denne har vert potte tett på en båt jeg hadde...(Motor TAMD41-A) Passe på å rengjøre dem skikkelig innvendig :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.September.2021 Del på Facebook Svart 27.September.2021 Vestlandssong skrev 10 minutter siden: Eg mangla nøkkel til å løsne av desse boltene. Størrelse 14 var for lite så då antar eg at 15 eller 16 er det eg treng. Bruker eg feil terminologi? 😅 Neida, det var bare jeg som misforstod og leste litt kjapt. Tolket deg som at du trengte en tommenøkkel i 15/16" (hva du nå skulle brukt den til ). Kan forøvrig anbefale et leddnøkkelsett fra Biltema når du holder på med slike jobber. Ofte greit med en leddnøkkel istedenfor fastnøkkel. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/verktoynokler/leddnokler/leddnokler-6-stk-2000041550 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vestlandssong Svart 28.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2021 Då har eg fått av den gamle turboen. Hadde drenert den og gjorde alt eg kunne for å ikkje få noko kjølevæske i eksosmanifold. Men nokre få dråper kom det nedi då eg tok den av. Eg stakk straks ein klut nedi og trur eg fekk tørka opp alt. Det skal vel litt mengder til før det er skadelig? Det var jo ein del rust, sot og koks i den så det var nok greit å skifte den, sjølv om den fortsatt var funksjonell. Det sat litt rester etter gamle pakninger på manifolden. Eg brukte forsiktig eit våtslipepapir for å prøve å fjerne dette, men fekk ikkje bort alt, for eg var redd for å pusse for mykje og dermed gjere skade. Vanskelig balanse det der... Burde eg ha fjerna meir? Eg fjerna belgen som eksosbendet festes på, sidan eg skal bytte dette. Nedi eksosrøret var det mykje sot. Det ser også ut til å være ein pakning her som bør byttes. Det kan imidlertid bli ein utfordring når den er innkapsla i sot. Eg er også litt redd for at klumper med sot skal falle ned i røret dersom eg prøver å fjerne det. Men det gjer kanskje ikkje noko? Eg prøvde forøvrig å skifte olje på kald motor. Varma opp bunnpanna med vifteovn i tre kvarter, men det hjalp ikkje. Etter ein halv times svetting ved oljepumpa hadde eg kanskje fått opp litt over ein halv liter. Den nye turboen vil helst ha ny olje, men eg trur den får klare seg med den gamle i starten. 🙂 I morgon skal eg få tak i dei siste pakningene slik at eg kan montere alle tilkoplingane på turboen, samt få på igjen oljerøra på sida av motoren. Når dette er gjort skal eg få på eksosbendet og luftfilteret, før eg tar fatt på oljekjøleren. 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.September.2021 Del på Facebook Svart 28.September.2021 Vestlandssong skrev 28 minutter siden: Eg prøvde forøvrig å skifte olje på kald motor. Varma opp bunnpanna med vifteovn i tre kvarter, men det hjalp ikkje. Etter ein halv times svetting ved oljepumpa hadde eg kanskje fått opp litt over ein halv liter. Den nye turboen vil helst ha ny olje, men eg trur den får klare seg med den gamle i starten. Du må nok la den vifteovnen stå på ganske mange timer for at det skal hjelpe noe særlig. Husk at varmen vil spre seg utover i motoren etterhvert, så det tar nok en del timer før olja får opp temperaturen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 28.September.2021 Del på Facebook Svart 28.September.2021 Hei Interessant tråd, og eg synest du har kome langt! Lykke til med resten av prosjektet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 29.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2021 Då er den nye turboen kome på. Dei fire boltene var krunglete nok. Men det olje retur-røret var det værste. Veldig vanskelig å komme til, og eg måtte holde oppe røret mens eg skrudde i blinde. Au! Sa ryggen min etter kvart. Men godt å få det på! 🙂👍 Har også blåst gjennom begge oljerøra og røret for kjølevatn for å sjekke at det var god gjennomstrømming. Eg monterte også det nye eksosbendet, men endte opp med å ta det av igjen fordi eg må prøve å plukke vekk litt meir laust avfall frå innsida av eksosrøyret (rester etter fugemasse og sot). Har ellers fått bunnsmørt vannlinja på båten i dag. Ang oljekjøler, er det mogleg å opne denne og sjå etter impellerrester uten å montere den av motoren? Eg byrja nemleg på dette også no i kveld, men slangene på kjøleren sit bom fast. Eg forsøkte å varme med vifteovn men det hjalp ikkje. Og så byrja eg å tenke... Det har vore nokre intense siste par veker nedi motorrommet, og eg byrjer å kjenne det litt i ryggen no. Om eg kunne unngått jobben med å demontere oljekjøler i denne omgang hadde det sikra at eg unngår å miste motivasjonen før eg kjem i mål 😃 Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Kjøler er det nok ikkje belegg i .Om det er impellerrester ligger dei i innløpet på oljejjøleren.Går å spyle tilbake,da vil dei kansje komme tilbake til sjøvannsfilteret.Årsaken til varmgang hos deg var nok impelleren.Dei 41 motorane som jeg hadde låg på 90 grader på instrumentene,litt lavere på motor målt med ir måler. Om du utsetter oljekjøleren,er den kurant å ta mens du ligger på sjøen .Ville sett etter om det er synlige tæringer på huset.Marinedeler har hus til kjøler om det er tæring på det. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 29.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2021 Jakob T skrev 48 minutter siden: Går å spyle tilbake,da vil dei kansje komme tilbake til sjøvannsfilteret. Sidan slangene på oljekjøleren sit så godt fast, vil det fungere å skylle tilbake heilt frå slangen som går inn på intercooler? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Bør kunne gå greit,er litt forskjellige utgaver på oljekjølerene.Er det skrudde endelokk på den som du har. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.September.2021 Del på Facebook Svart 29.September.2021 Jeg ville latt oljekjøleren være i fred. Skruene som er skrudd inn i aluminiumshuset kan sitte noe innmari med risiko for å ødelegge noe om du begynner å skru på dette. Mest sannsynlig var impelleren årsaken til kjøleproblemene. Og med sjøvannsfilter etter sjøvannspumpen er det lite sannsynlig at impellerbiter har kommet inn i systemet. Og som nevnt over, om det skulle vise seg at du fremdeles har kjøleproblemer kan kjølerne demonteres mens båten ligger på vannet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Vestlandssong Svart 29.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2021 Jakob T skrev 59 minutter siden: Bør kunne gå greit,er litt forskjellige utgaver på oljekjølerene.Er det skrudde endelokk på den som du har. Ja, umbraco skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 1.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Eg vurderer å gå litt over propellene før eg eg sjøsetter båten også. Dei har vore malt eller lakkert og har flassa av ein heil del. Er det litt å hente på å få dei litt glattere, eller vil det ha marginal betydning? Ein fullverdig og grundig propelljobb må eg vente med til vårpussen, men kan eg feks bruke eit fint sandpapir og pusse lett over? Noko spesielt eg IKKJE bør gjere? Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 3.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2021 Vel, eg endte opp med å pusse litt på propellene. Tenker å gje dei ein runde med spray før båten går på sjøen. Så får det være greit med propellene fram til våren. I dag har eg montert eksosbend, varmeveksler og ekspansjonstanken tilbake der dei skal. Eg merka at eg mangla eit par slangeklemmer så eg fekk ikkje kolpla alle slangene ferdig, men det skal no være fort gjort. Tappeskruene på varmeveksler, turbo og intercooler fekk seg ein runde med blå Loctite 243 før eg skrudde dei i, i henhold til Servicemanual. I tillegg til nokre slangar, slangeklemmer, ny kjølevæske og Impelleren, er det intercooleren og luftfilter som står att av montering. Eg har bestilt ny pakning til luftfilter, og intercooler vil eg vente litt til med å montere. Dette er fordi eg også har bestilt ein ventil som skal monteres i transom, for å kunne stenge sjøvannsinntaket. Her er det lettere å kome til når intercooleren er ute. No håper eg berre delene kjem i tide, for planen er å sjøsette neste helg. 🙂 Før det tenker eg også å prøvekjøre motoren med drevpose mens båten fortsatt er på land. Dette for å sjå etter lekkasjer osv. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 Det er verdt og merke seg at bakgrunnen for at du hadde så mye rust på turbo har gjerne en sammenheng med at eksosutløpet fra turbo er for nærme vannlinjen og mindre mengder sjøvann kommer opp til eksosutløpet på turbo og skaper rust. Anbefaler sterkt og vurdere eksosriser for og unngå dette. Har selv en båt hvor jeg har modifsert slik at høyeste punkt hvor vann kan passere mot turbo er nærmere 30 cm over vannnlinjen. Det er ikke antydning til rust etter 1700 timer.... Et par meget bra artikkler om emnet som bør leses: What a Marine Diesel Turbo should look like when Inspected Fra artiklen: Bilde til venste er en turbo som har vært eksport for saltvann og den til høyre er slik den bør være etter 20.000 timer... Everything you Need to Know About Marine Exhaust System Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Vestlandssong Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Dei siste par dagene har eg fått gjort ein del. Den verste jobben var å montere stengeventil for inntaksvatn i drevet/transom. Dette innebar at eg måtte fjerne den gamle stussen i transom, og montere ventilen i. Tilkomsten var mildt sagt elendig, og arbeidet var tungt. I rundt 3 timer låg eg i ein ugunstig kroppspositur og strevde med det. 😅 Eg fekk det imidlertid til til slutt. Den gamle stussen fekk eg endelig ut. Den sat godt fast! Her har den nye ventilen fått plass i holet. Det var imidlertid ein utfordring å få vannslangen til å passe på denne. Den nye ventilen hadde ein anna vinkel enn den gamle stussen, så eg måtte bøye vannslangen ein del. Eg var litt usikker på om dette ville gå, men eg trur det går bra. Eg måtte hekte slangen av eit av festene, og deretter gje den ein ekstra svai nedover for å komme i riktig vinkel for å treffe ventilen. Det er ingen knekk på slangen, men den har vorte ein anelse sammentrykt i svaien. Eg satser på det går bra for no, sidan båten skal på vatnet snart. Men hvis det går utover kjøleeffekten får eg bytte ut slangen til våren. Eg fekk også monter aftercooleren, og brukte loctite 574 (flytende pakning) som forskrive i manualen. På tampen av kvelden rakk eg også akkurat å bytte ut sinkene på trimflapsene. De var det lite igjen av... No er motoren stort sett klar for prøvekjøring med drevpose. Det vert spennande å finne ut om alt er montert riktig og om alt er tett. 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.