Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

J-Å skrev for 11 timer siden:

Når du nå har en emergencybryter mellom blybatteriene, så kan du like gjerne la én dynamo lade startbatteriet, og den andre thrusterbatteriet (direkte uten ArgoFET). Så kan du koble én 70A DC-DC inngang til startbatteriet og den andre til thrusterbatteriet. 

Hadde det sånn i Bavarian vi hadde for noen år siden. Det ble mye ubenyttet ladekapasitet og dynamoer på tomgang dengang :-)  Uansett: takk for innspillet @J-Å !

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev 21 minutter siden:

Hadde det sånn i Bavarian vi hadde for noen år siden. Det ble mye ubenyttet ladekapasitet og dynamoer på tomgang dengang :-)  

Vel, med 70A DC-DC tilkoblet hver dynamo vil det jo ikke gjøre noen særlig forskjell for lading av litiumbatteriet. Og det blir enklere å styre ladingen ned til 70A når bare én motor går.  Det kan ta litt lengre tid å lade thrusterbatteriet, men med bedre kontroll og redundans, siden ladespenning på startbatteri og thrusterbatteri blir uavhengige. Hvis du har kjørt mye thrustere, så kan du evt. legge inn nødbryteren. 

Når det gjelder landstrømlading via Sterling DC-DC, så trenger du en måte å få Sterling til å tro at en motor går. Det kan gjøres ut fra spenningen, men med ArgoFet vil du da risikere at begge 70A DC-DC kobler inn når bare én motor går.

J-Å skrev 22 minutter siden:

Når det gjelder landstrømlading via Sterling DC-DC, så trenger du en måte å få Sterling til å tro at en motor går. Det kan gjøres ut fra spenningen, men med ArgoFet vil du da risikere at begge 70A DC-DC kobler inn når bare én motor går.

Veldig god tanke, takk for det. Her må det tenkes mer altså. Og Mastervolt landstrømladern må sjekkes nøyere hva den kan annet enn å ha 3 utganger. Godt det er romjul og lenge til våren!

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

På en dobbelinstallasjon ville jeg hatt ett dedikert startbatteri for hver av maskinene, både ift at styring av motor krever strøm + at man har redundans om noe feiler. En "emergency" bryter mellom de to bankene kan være en god løsning. Deretter ville jeg brukt en DCDC på hver av startbatteriene, og inn på forbruksbatteri.

Da har du passe med lading fra begge motor, samt redundans om noe feiler.

Her ville jeg videre brukt 3 separate landstrømladere, to på 5-10A på hver av startbatteriene og en på 10% av kapasiteten på forbruksbatteriet, og som er tilpasset lading av Litium. Deretter ville jeg ha separert "kritisk", "alltid" og "forbruk" på tre forskjellige fordelinger, med "kritisk" forsynt fra både forbruk og ett av startbatteriene vha en Victron battery combiner på egen hovedbryter/automatsikring. Lensepumpe, VHF, Kritisk belysning, Lanterner og muligens kartplotter. Alltid utenom hovedbryter, og forbruk på egen hovedbryter gjerne fjernstyrt med automatsikring.

Jeg har stor sans for løsningene @shaukaas angir, for å designe et robust anlegg. Samtidig har jeg litt sans for bokser som kan kombinere flere funksjoner. Gjerne da to like bokser, så man beholder redundans. 

Jeg ser det begynner å komme "power stations" fra Ecoflow og andre, hvor både 230V lading, solcellelading og 12V lading er integrert i enheten sammen med batteriet. Og hvor man også har 230V, 12V og USB utganger, Det er ikke utenkelig at slike enheter med litt tilpasning kan erstatte forbruksbatteri  og elektronikk for å lade disse. 

shaukaas skrev On 3.1.2024 at 9.44:

På en dobbelinstallasjon ville jeg hatt ett dedikert startbatteri for hver av maskinene, både ift at styring av motor krever strøm + at man har redundans om noe feiler. En "emergency" bryter mellom de to bankene kan være en god løsning. Deretter ville jeg brukt en DCDC på hver av startbatteriene, og inn på forbruksbatteri.

Et startbatteri er nok :-) 

Når først den ene motoren har startet er den motoren selvforsynende med strøm fra sin egen generator. Jeg har hatt en hyggelig prat med @Joerg Becker så det blir nok DC-DC lader og 2 Victron Argofet.  Skal tegne litt ikveld hvis jeg orker (har vært litt pjusk). Ecoflow som @J-Å nevner er spennende, men jeg tør ikke å ha alt i en boks.

mvh Windy37GM

Windy37GM skrev for 1 time siden:

Ecoflow som @J-Å nevner er spennende, men jeg tør ikke å ha alt i en boks.

Nå mente jeg uansett ikke at man kan ta en Ecoflow "kraftstasjon" fra hyllen og putte rett inn som forbruksbatteriløsning. Til det er de for lite tilrettelagt for hurtig 12V lading og høyt 12V forbruk. Men jeg tror det er veldig sannsynlig at det kommer.  

Det med "alt i en boks" kan man jo løse med å ha flere like bokser. I en tomotors installasjon kan det jo virke fristende å lage to identiske tvillinganlegg, med noen overkrysningsbrytere. Det forenkler jo både feilsøking og reservedelsbehov.

Hvordan går det med utvikling av LiFePo-batterier som tåler høyt amperetrekk? Noen som vet?

Jeg har trustere koblet til forbruksbanken som pt består av 3x142 Ah bly/syrebatterier. Det ideelle ved overgang til lithium vil være å erstatte forbruksbanken med lithiumbatterier som tåler at både for- og aktertruster kjøres samtidig. Disse er sikret med henholdsvis 300 og 400 A sikring, og i følge tangamperemeteret er strømtrekket større enn sikringsstørrelsene under drift. 

Finnes det Lithium-batterier i markedet som kan håndtere noe sånt?

Og ja, jeg vet ar det er mulig med seperate bly/syre, AGM eller Gel-batterier for hver truster, men det er ikke et tema for meg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 3 timer siden:

Hvordan går det med utvikling av LiFePo-batterier som tåler høyt amperetrekk? Noen som vet?

Jeg har trustere koblet til forbruksbanken som pt består av 3x142 Ah bly/syrebatterier. Det ideelle ved overgang til lithium vil være å erstatte forbruksbanken med lithiumbatterier som tåler at både for- og aktertruster kjøres samtidig. Disse er sikret med henholdsvis 300 og 400 A sikring, og i følge tangamperemeteret er strømtrekket større enn sikringsstørrelsene under drift. 

Det er nok ikke lithiumbatteriene det står på der, det er nok heller BMSen. Dette er en del omtalt i @Dreufs budsjettråd om diy lithiumbatteri. 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Det er nok ikke lithiumbatteriene det står på der, det er nok heller BMSen. Dette er en del omtalt i @Dreufs budsjettråd om diy lithiumbatteri. 

Jeg må innrømme at jeg har ramlet av lasset når det gjelder den tråden. Slik jeg ser det nå er det lite aktuelt for meg å bygge batterier selv, derfor spørsmålet om utvklingen når det gjelder hyllevare. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev for 13 timer siden:

Og ja, jeg vet ar det er mulig med seperate bly/syre, AGM eller Gel-batterier for hver truster, men det er ikke et tema for meg. 

Som @Komodo sier, det er BMS som er begrensning, ikke batteriene. Du får opp til 500A BMS av type Heyo/‘Kina’ i alle fall, og de tåler vel kortvarig 2 x spec om jeg husker rett. @Dreuf kjørte baugpropell fra selvbygget batteri med 250A BMS. Så det bør ikke være noen begrensning. Men dette ekskluderer da ferdige Lithium-batterier som ofte har en 50-200A BMS. Ellers finnes det jo også BMS som er basert på at en monterer sine egne brytere for lading/utlading, og da står en jo ganske fritt: https://123electric.eu/products/123smartbms-gen3/

lassepelle skrev for 3 timer siden:

Batteriet fra Farco et vel uten BMS om jeg tolker spesifikasjonen riktig. Dette er vel ikke egnet når batteriet skal kombinere kapasitet til trustere og samtidig være forbruksbatteri. 

Batteriet fra Seasea ser derimot spennende ut. Dersom dette faktisk klarer å levere de oppgitte 1500A så lenge det behøves for å kjøre trustere ved havnemanøvere. 

På mine Ritar 200Ah er det 100A BMS. Men det står at puls discharg current er 270A@10s. Jeg har 2 slike koplet sammen.

Kan jeg da teoretisk belaste 540A ila 10s en gang innimellom? Betyr det også at om man har en truster på feks 300A så burde det gå bra å bruke de litt forsiktig med slike batterier?

Jeg har AGM tilkoplet trusterne idag så ikke aktuelt for meg, men jamfør duskusjonen lenger opp om kapasitet til trusterbruk på Lithium-batterier. 

Screenshot_20230723_121612_Adobe Acrobat.jpg

Gabi skrev 49 minutter siden:

På mine Ritar 200Ah er det 100A BMS. Men det står at puls discharg current er 270A@10s. Jeg har 2 slike koplet sammen.

Kan jeg da teoretisk belaste 540A ila 10s en gang innimellom? Betyr det også at om man har en truster på feks 300A så burde det gå bra å bruke de litt forsiktig med slike batterier?

Jeg har AGM tilkoplet trusterne idag så ikke aktuelt for meg, men jamfør duskusjonen lenger opp om kapasitet til trusterbruk på Lithium-batterier. 

Screenshot_20230723_121612_Adobe Acrobat.jpg

Disse kinesiske gutta jeg var litt i kontakt med advarte voldsomt mot dette da det kunne bli ‘skjevtrekk’ og en derfor ikke hadde kontroll Hva som skjer i praksis vet jeg ikke. Heyo/Daly har en overstrøm-parameter som kan settes både mhp strøm og varighet. Det er sikkert noe tilsvarende i Ritar-batteriene som vil kutte dersom en når grensene. Blir nok gjerne litt uforutsigbart?

Det Lithiumbatteriet fra seasea så jo ut til å ha plenty spec, men det blir jo forholdsvis dyrt da.

Fantino skrev for 20 timer siden:

Det Lithiumbatteriet fra seasea så jo ut til å ha plenty spec, men det blir jo forholdsvis dyrt da.

Det et et poeng. Og særlig når det er ønskelig med en forbruksbank med større kapasitet enn 200 Ah. 

Vil det være mulig å kombinere ett stk batteri med høyt amperekapasitet som kan takle trustere med et eller to andre batterier med «vanlig» BMS. Feks det batteriet fra Seasea + to 200Ah LiFePo med 100A BMS parallellkoblet i en bank. Om dette er mulig kunne det gitt en forbruksbank med høy Ah-kapasitet og som samtidig klarer å drive trusterne. 

Brigg skrev 41 minutter siden:

Det et et poeng. Og særlig når det er ønskelig med en forbruksbank med større kapasitet enn 200 Ah. 

Vil det være mulig å kombinere ett stk batteri med høyt amperekapasitet som kan takle trustere med et eller to andre batterier med «vanlig» BMS. Feks det batteriet fra Seasea + to 200Ah LiFePo med 100A BMS parallellkoblet i en bank. Om dette er mulig kunne det gitt en forbruksbank med høy Ah-kapasitet og som samtidig klarer å drive trusterne. 

Det burde gå, da de andre BMS-ene vel vil kutte dersom det trekkes for mye fra de ved kjøring av thruster. Det går jo også an å ha de sammenkoplet med en fjernstyrt bryter som åpnes når en aktiverer thruster for å spare de små BMS-ene for påkjenningen. 

Brigg skrev 57 minutter siden:

Vil det være mulig å kombinere ett stk batteri med høyt amperekapasitet som kan takle trustere med et eller to andre batterier med «vanlig» BMS. Feks det batteriet fra Seasea + to 200Ah LiFePo med 100A BMS parallellkoblet i en bank. 

Det sikreste vil vel være å ha en DC-DC omformer som henter strøm fra thrusterbatteriet og leverer til forbruk. Den kan man da sette til en gitt utspenning, slik at den begynner å levere når spenningen på forbruksbatteriet går under den spenningen. Eller man kan starte den manuelt ved behov.

Eventuelt la forbruket gå via en combiner, men da må den beskyttes mot overbelasnting.

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Argo-Diode-Battery-Combiners-EN.pdf

Med begge disse løsningene vil man unngå spenningsfall på forbruksutstyret under thrusting. 

Batteriene bør ha separat lading både fra motor og landstrøm.  

Brigg skrev On 6.1.2024 at 12.42:

Jeg må innrømme at jeg har ramlet av lasset når det gjelder den tråden. Slik jeg ser det nå er det lite aktuelt for meg å bygge batterier selv, derfor spørsmålet om utvklingen når det gjelder hyllevare. 

Jeg ser den :thumbsup: Poenget mitt var mest det ikke er noen stor utfordring med høye strømtrekk for lithiumteknologien, det er elektronikken rundt cellene som er flaskehalsen.

Det som i korte trekk er konklusjonen fra den andre tråden (som nå er oppe i 40 sider med nerdeprat :giggle:) er at 

• @Dreuf har kjørt sin truster på sitt hjemmebygde lithiumbatteri, det gikk helt fint.
  • Du kan bygge et batteri med mye større BMS enn de fleste batteriene som er hyllevare.
  • Du kan hente ut strøm til store forbrukere direkte fra batteriet (før BMSen).

Det siste der høres kanskje ikke helt greit ut, men det er helt uproblematisk ved bruk av truster. Eneste forutsetningen er at du vet at du har strøm nok på batteriet. Det BMSen skal gjøre for deg er å sikre at du ikke tapper noen av cellene for langt ned, sikre at ingen av cellene blir overladet, samt balansere cellene når de lades helt opp

Bruk av truster er et veldig kortvarig behov akkurat når du skal legge til eller gå fra kai, det kan derfor ikke sammenlignes med normalt, vedvarende forbruk  som forbruksbanken ellers utsettes for. At BMSen ikke "vet" at du trekker ut litt strøm til trustere har ingenting å si for balanseringen av cellene. 

Så kanskje det kunne vært en god løsning for deg å sette sammen et kraftig batteri selv allikevel? Da slipper du å styre med flere batterier med integrert BMS og det puslespillet det er å få dette til å fungere sammen. Du vil få ett stort batteri, og en BMS. Lettere å holde styr på i ettertid, og du kan kjøre all lading direkte inn på dette uten diverse ladedistribusjon og dyre DC-DC ladere. 

Legger ved tre bilder av mitt ferdige batteri for å vise hvordan jeg gjorde det. Byggingen er beskrevet i den andre tråden.

20230707_223623.jpg.be0aaa07997015b34f54554d6d2b0ad5.jpg

20230712_185129.jpg.95b9557b12a9b71e5dc3ce81b164c77e.jpg

20230712_185059.jpg.8b9542340f48608e525d3db9503f0284.jpg

J-Å skrev for 8 timer siden:

Med begge disse løsningene vil man unngå spenningsfall på forbruksutstyret under thrusting. 

Godt poeng dette med spenningsfall. Men dette kan også løses med 

Fantino skrev for 8 timer siden:

Det går jo også an å ha de sammenkoplet med en fjernstyrt bryter som åpnes når en aktiverer thruster for å spare de små BMS-ene for påkjenningen. 

Ved å ha vanlige forbrukere koblet til de to «små» batteriene og kun trustere til det «store» vil ikke eventuelt spenningsdropp påvirke øvrig forbruk. 

J-Å skrev for 8 timer siden:

Batteriene bør ha separat lading både fra motor og landstrøm.  

Vil dette være nødvendig? Vil ikke batterienes BMSer håndtere ladingen dersom banken blir forsynt med ladespenning ihht batterienes spesifikasjon?

Komodo skrev for 8 timer siden:

Så kanskje det kunne vært en god løsning for deg å sette sammen et kraftig batteri selv allikevel? Da slipper du å styre med flere batterier med integrert BMS og det puslespillet det er å få dette til å fungere sammen. Du vil få ett stort batteri, og en BMS. Lettere å holde styr på i ettertid, og du kan kjøre all lading direkte inn på dette uten diverse ladedistribusjon og dyre DC-DC ladere. 

Ja, jo, kanskje. Men jeg er skrudd sammen på en sånn måte at når jeg skal sette igang med noe slikt er jeg nødt til å sette meg skikkelig inn i ting slik at jeg virkelig forstår hva jeg gjør. Problemet er å finne tiden som kreves for å lese seg opp og etablere den forståelsen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...