Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

Allan E skrev 54 minutter siden:

Kan jeg sette inn et annet hvis jeg er nøy på differansen i volt?

Jeg må vel passe på at de er like i sammenkoblingstidspunktet.

Jeg har et slikt opplegg med to nesten like batterier. Jeg har ikke hatt noen problemer med det. Men det kan være greit å ha et tangamperemeter, så en ser hvordan strømmene går. Jeg har separate hovedbrytere, og lar av og til det ene stå som frakoblet reserve. Men da bør en tenke seg om hvis en har ett utladet og ett fulladet ja. 

Lading av amg start batteri via ac/dc laderen eg har som e i stilt på lithium 

Har bytta forbruksbank frå amg til lithium,

400ah lithium til forbruk og 1 amg 100 til start, 

Lader ac/dc"victron blue smart 12v/30ah 3 uttak i stilt på lithium, 

Victron Argo FET 200-2, batteriskiller, 200A, 

Kjøpte 3 kanal lader da eg trudde eg kunne programmere uttak seperat for lithium og amg,,  men huff funka vist ikkje sån, 

Bruker ofte trusteren (6hk) når me skal i hamn,, henter no strøm frå startbatteriet (tidligere frå amg forbruksbank), føler da e greit å få fylt opp da batteriet også. 

Er det muligt å lade batteriene med laderen eg har via batteriskiller på samme kontaktpunkt som fra dynamo)

Kan benytte relestyring frå Cerbo gx'n for aktivering av ladestrøm på skilleren

Gazella skrev for 13 timer siden:

Er det muligt å lade batteriene med laderen eg har via batteriskiller på samme kontaktpunkt som fra dynamo)

Det er vel mulig, men den laderen med 3 uttak har vel sin egen batteriskiller på utgangen, så jeg ser ikke helt poenget. Bedre med en dedikert lader for thrusterbatteriene ja. Enten fra AC eller DC forbruk.

Gazella skrev for 19 timer siden:

Lading av amg start batteri via ac/dc laderen eg har som e i stilt på lithium 

Har bytta forbruksbank frå amg til lithium,

400ah lithium til forbruk og 1 amg 100 til start, 

Lader ac/dc"victron blue smart 12v/30ah 3 uttak i stilt på lithium, 

Victron Argo FET 200-2, batteriskiller, 200A, 

Kjøpte 3 kanal lader da eg trudde eg kunne programmere uttak seperat for lithium og amg,,  men huff funka vist ikkje sån, 

Bruker ofte trusteren (6hk) når me skal i hamn,, henter no strøm frå startbatteriet (tidligere frå amg forbruksbank), føler da e greit å få fylt opp da batteriet også. 

Mine batteribanker lades fra dynamo/MPPT/landstrømlader inn på felles inngang på 2 stk ArgoFET 200A så det skal gå fint. Men med 3 kanals lader har du vel et ekstra ladeskille i den allerede? (3-kanals lader er bare en vanlig lader med ladeskille på utgangen i 99% av tilfellene..)

Allan E skrev 2 minutter siden:

Jeg har et spørsmål til om denne paralellkoblingen av to lithium batterier.

Hva er maks differanse på volt når dere kobler batteriene?

Fikk et nytt batteri levert på døra her i går. 

Offgrid garage på youtube testet dette med å koble ett helt utladet og ett helt oppladet batteri sammen. Om jeg ikke husker feil så mener jeg han målte 40-50A i starten også dabbet det fort av.

https://youtu.be/wUvfzDuRVtE?si=8dEOYFsCeIzZuK8q

Så sant ingen av batteriene dine er tomme eller fulle så hadde jeg ikke brydd meg stort om det. Du kan måle med ett tangampermeter for å se hvor mye som går i mellom om du ikke gidder å topplade begge før du kobler dem sammen.

Jeg gjorde nettopp dette med 3 stk 125 Ah batterier. 2 stk fulle og 1 stk på SOC0%/10V. Jeg syntes der ble litt mye gnist med en gang så jeg valgte å lade opp det tomme til ca 30% og da ble der ingen gnist og der gikk bare inn 2 A. Regner det som helt sikkert at det hadde gått helt fint å bare koble alle 3 sammen med en gang men siden jeg aldri hadde gjort dette før og lithiumbatterier er ganske hissige så valgte jeg å være litt ekstra forsiktig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg driver et enmanns firma og jobber for tiden med å lage et universal hovedbryterpanel  for to batteribanker der lithium forbruksbatterier er temaet. Bl a så har jeg utviklet en løsning som sikrer dieselbrennere mot å miste strøm i tilfelle BMS i lithiumbatteriet kopler batteriet i fra. Med min løsning så vil dieselvarmeren gå i normalt i noen minutter for så å slå seg selv av. Ingen kutt av vifte for nedkjøling under stans og dermed ingen mulighet for brann eller skade på dieselvarmeren

Allan E skrev for 3 timer siden:

Jeg har et spørsmål til om denne paralellkoblingen av to lithium batterier.

Hva er maks differanse på volt når dere kobler batteriene?

Fikk et nytt batteri levert på døra her i går. 

Jeg koblet mine sammen med en 2-3m 1,5mm2 kabel. Da blir strømmen som kan gå mellom batteriene kraftig redusert. Når strømmen senkes kobler jeg sammen med 50mm2 kabler. Har 3 i parallell og det fungerer utmerket. 

Dreuf skrev for 4 timer siden:

Offgrid garage på youtube testet dette med å koble ett helt utladet og ett helt oppladet batteri sammen. Om jeg ikke husker feil så mener jeg han målte 40-50A i starten også dabbet det fort av.

Så sant ingen av batteriene dine er tomme eller fulle så hadde jeg ikke brydd meg stort om det. Du kan måle med ett tangampermeter for å se hvor mye som går i mellom om du ikke gidder å topplade begge før du kobler dem sammen.

Har 4 x 100 Ah og 1 stk 304 Ah @ 24v paralellt.   Har sett tall som er mye høyere enn det.. :crazy:

Dreuf skrev for 16 timer siden:

Var en kjapp tur innom den videoen. Han står i kortbukse og korterma, og kobler sammen to stykk 3,3V celler uten hverken briller eller annen beskyttelse.  Har forøvrig sett ham på youtube før, og synest han deler mye interessant.  Men to celler må forøvrig ikke sammenlignes med ett helt 12V batteri. Seriekobler man  4 slike tomme celler, og legger lasker over til en tilsvarende full batteri streng, så får man ett helt annet resultat.  

Det var 0.3 v forskjell så da koblet jeg sammen. Så langt ser alt bra ut men når jeg ser på appen til batteriet som viser single volt infomation, denne varierer med 0,25 volt fra 3,6xx til 3,4xx som det laveste. Er dette naturlig, skal det være slik?

Screenshot_20240317-171831.png

Det er vel ikke så sjeldent at nye batterier har litt ujevne celler. Nå kjenner jeg ikke batteritypen du benytter, men medisinen er gjerne at man lar dem stå til lading x antall timer med ei spenning som er stor nok til at batteriet aktiverer balansering. Da er det gjerne bleed transistorer som brenner av litt av energien i sterke celler.  Men man må hos deg holde total ladespenning lavere enn hva som skal til for at BMS stenger pga. for høy spenning på celle 1 (3,7V?). Jeg ville latt batteri stå med feks. 14V lading i x antall timer.  Men før du gjør noe slikt, så ville jeg kontaktet leverandør for å gjøre det i samarbeid med dem.  Det er tross alt dem du har garantien hos.  Start først en vanlig ladesekvens med 30-60 minutter absorpsjon der du velger en lav absorpsjons spenning og maksimal float spenning ihht. datablad på batteri. Stenger batteriet da ned, så har du ett klart behov for assistanse fra leverandør.  Går det fint, så lad det ut og opp ett par ganger og se om ting bedrer seg. Husk 30-60 minutter absorpsjon, da celle balansering er spesielt viktig for å finne ut om det løser seg uten videre tiltak.  Jeg tror det er mange som har batterier uten blåtann som er parallellkoblet med ujevne celler. Men de finner aldri ut av det, ettersom de ikke måler ladestrøm på hvert enkelt batteri frem til det er fulladet. 

60B skrev for 21 timer siden:

Jeg driver et enmanns firma og jobber for tiden med å lage et universal hovedbryterpanel  for to batteribanker der lithium forbruksbatterier er temaet. Bl a så har jeg utviklet en løsning som sikrer dieselbrennere mot å miste strøm i tilfelle BMS i lithiumbatteriet kopler batteriet i fra. Med min løsning så vil dieselvarmeren gå i normalt i noen minutter for så å slå seg selv av. Ingen kutt av vifte for nedkjøling under stans og dermed ingen mulighet for brann eller skade på dieselvarmeren

Dette var nye tanker for meg.

Er jo flere her som har rene litium batteribanker til forbruk. Hva tenker folket om denne problemstillingen? Er det en reel fare for at litium går så fort tomt at de kutter helt og dieselvarmer eller kokeapparat går varme eller det kan bli brann?

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 16 timer siden:

Dette var nye tanker for meg.

Er jo flere her som har rene litium batteribanker til forbruk. Hva tenker folket om denne problemstillingen? Er det en reel fare for at litium går så fort tomt at de kutter helt og dieselvarmer eller kokeapparat går varme eller det kan bli brann?

Jeg har et eget AGM batteri akterut som tar seg av varmeapparat og aktre ankervinsj. Det kan også tilkobles øvrig forbruk med en egen hovedbryter. Det har en egen liten landstrømlader. Det kunne gjerne hatt en DC-DC lader, men jeg ser ikke noe problem med å la det ligge direkte i parallell med lithiumbatteriene noen timer..

lurvetass skrev for 16 timer siden:

Hva tenker folket om denne problemstillingen? Er det en reel fare for at litium går så fort tomt at de kutter helt og dieselvarmer eller kokeapparat går varme eller det kan bli brann?

I tilfelle så har man lagt opp til knapp kapasitet, kombinert med at man ikke har kontroll på ladestatus. At BMSen kutter pga. lav cellespenning betyr jo at minst en av cellene er helt utladet. Det scenariet ser jeg ikke for meg å havne i. 

Om det er fare for brann i Webastoen fordi strømmen kutter er jeg usikker på. Tror nok det største problemet er at den ikke får kjørt seg ren før den stopper, med påfølgende startproblemer eller soting. 

Flate blybatterier vil forøvrig gi deg samme utfordringer. 

Komodo skrev 48 minutter siden:

Vil de det? Både Webasto og Eberspãcher begynner såvidt jeg kan se stoppeprosedyre når spenningen når 10.5V. Et blybatteri har vel da vanligvis nok energi igjen til å fullføre avkjølingen.

Komodo skrev 1 time siden:

Om det er fare for brann i Webastoen fordi strømmen kutter er jeg usikker på. Tror nok det største problemet er at den ikke får kjørt seg ren før den stopper, med påfølgende startproblemer eller soting. 

Det er nok riktig.

Komodo skrev 1 time siden:

Nei for når BMS kutter så er det 12V-->0V på millisekund, blybatteri går stilt og rolig nedover i løpet av minutter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
J-Å skrev for 2 timer siden:

Vil de det? Både Webasto og Eberspãcher begynner såvidt jeg kan se stoppeprosedyre når spenningen når 10.5V. Et blybatteri har vel da vanligvis nok energi igjen til å fullføre avkjølingen.

Denne problemstillingen har jeg ikke sett nevnt noe sted når det reklameres for at det bare er å bytte ut bly/agm med litium.

Er dette er mulig sikkerhetsproblem?

Er jo mulig å følge med på strømforbruk, men mange her har jo hatt mye rare avlesninger på måling over shunt.

Bør det sikres på noen måte? En reserveløsning som trer inn hvis bms kutter?

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 41 minutter siden:

Bør det sikres på noen måte? En reserveløsning som trer inn hvis bms kutter?

Kanskje @60B kan forklare litt nærmere hva han gjør. 

Jeg har ganske enkelt et AGM batteri som jeg kan legge i parallell med Lithiumbanken akkurat i de tilfellene hvor Eberspächer skal gå lenge uten tilsyn. En kan jo også gjøre det mer kontrollert med en "combiner": 

https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/argo-diode-battery-combiners

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...