Bårdp Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Da jeg fikk bil i 1980 hadde jeg bensinmerker som jeg fikk av min bestefar. Tror vi da betalte 20-30 øre literen for superbensin. Link to post
Escaro Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 En liten korrigering, bensinprisen i 1980 var kr. 1,30 for ''superbensin''. Link to post
Bårdp Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Escaro skrev 30 minutter siden: En liten korrigering, bensinprisen i 1980 var kr. 1,30 for ''superbensin''. Ikke når en hadde bensinmerker da var den lattelig billig. Link to post
Martine29 Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Ikke alle som hørt om "frimerkene" du fikk utlevert hos nærpolitiet den gangen hvis du var reg på fiskermanntallet... Link to post
Havarita Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Fra SSB: Priser på drivstoff. (Til bil): Her er en artikkel (2017) om hvordan dette ser ut om en korrigerer for kjøpekraft. 2017: 2,98% av gjennomsnittslønnen for å kjøpe 1000l bensin 90-tallet: 3,64% 1950 (dyrest utenom krigsårene): 12,46% Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Lovte å komme tilbake med dagens dieselpris levert av BLM Transport i Son: Nå renner dieselen ut av bildet, men jeg gidder ikke å fikse på det. Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Den prisen har de hatt en god stund nå. På veien hjem fra Aktiv Marin for å handle inn bunnstoff, ble det en tur innom nærmeste Esso-stasjon for å tanke opp bilen; kr.19,79 pr.l for 95 bensin. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Lars H. skrev 30 minutter siden: Den prisen har de hatt en god stund nå. På veien hjem fra Aktiv Marin for å handle inn bunnstoff, ble det en tur innom nærmeste Esso-stasjon for å tanke opp bilen; kr.19,79 pr.l for 95 bensin. Kr. 26.- pr. l. for diesel på YX i Kristiansand nå. Link to post
Bonita I Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Ida Marie III skrev for 17 timer siden: Noen som har sjekket båtdiesel prisene i dag..? Jeg har fått høre om priser opp i 19 kr literen i dag...vet ikke om det stemmer... Fylte i Åstveitvågen i går - kr 17.52 !! (Avgiftsfri) Tror desverre ikke det stopper her - må nok regne med vi kan se både 20 og 25 tallet i løpet av denne sesongen BONITA I Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 (redigert) torbi skrev for 15 timer siden: Husker da eg var ungdom, fylte eg 10 l bensin til 48 kr , tror det var i 86, mulig eg husker feil. Jeg husker på 60-tallet at bensinprisen bikket 1 krone. Det synes jeg gikk over alle grenser . . Men det tilsvarer nok rundt 20 kroner i nå . . . I dag var dieselen dyrere enn bensinen. Kostet 26.04 på Skedsmokorset . . !!! Men bare vel 18 kroner på Hvam noen kilometer unna. Gjett hvor det var ingen biler som tanket og hvor det var lang kø . . . I Hankø Marina lå båtdieselen på noe over 13 kroner i går ifølge nettsiden deres . . . Redigert 9.Mars.2022 av NilsPils (see edit history) Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dude Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 NilsPils skrev 1 time siden: Jeg husker på 60-tallet at bensinprisen bikket 1 krone. Det synes jeg gikk over alle grenser . . Men det tilsvarer nok rundt 20 kroner i nå . . . midt på sekstitallet var gjennomsnittslønna i norge 20000 pr år.. i dag er den 600000. så det er nok ganske mange rundtomkring som har større grunn til å sutre enn oss :-) Link to post
Havarita Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Tysklands (og resten av Europas) grønne skifte, har gjort dem avhengige av russisk olje og gass. (og ikke redusert utslippene av klimagasser). Europa har stengt ned sin energiforsyning, før ny er på plass. Om kranene fra øst nå stenges, spås en oljepris på 240 USD/fat. (dagens er 122 USD/fat). Jeg trodde jeg tok godt i med å spå 30kr/liter for bensin før sommeren. Om denne spåmannen får rett, står vi overfor helt andre utfordringer enn om vi har råd til å tanke opp. Det blir rett og slett en samfunnskrise i hele den vestlige lånefinansierte verden. Kanskje akkurat det Putin ønsker seg. Russland har styringsrente på over 20%, som smerter. Men om dette fyrer tilbake til Europa, kommer alle våre verdier på billigsalg, båten inkludert. Men det kan også gå bedre. Link to post
El barco de Sol Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Ser mange snakker om priser før og nå. Husker godt en bekjent av meg som solgte bilen da 98 oktan kostet 2 kroner per liter. Men da var inntektene selvsagt lavere enn i dag. Jeg mener man skal sammenligne priser med disponibel nettoinntekt,dvs. etter skatt,avgifter inklusive eiendomsskatt etc. Ingen tvil om at myndighetene forsyner seg godt av vår inntekt. Av regjeringspartier er AP det grådigste. Rart de får stemmer ved valg Link to post
Okkaby Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Havarita skrev for 2 timer siden: Tysklands (og resten av Europas) grønne skifte, har gjort dem avhengige av russisk olje og gass. (og ikke redusert utslippene av klimagasser). Europa har stengt ned sin energiforsyning, før ny er på plass. Om kranene fra øst nå stenges, spås en oljepris på 240 USD/fat. (dagens er 122 USD/fat). Jeg trodde jeg tok godt i med å spå 30kr/liter for bensin før sommeren. Om denne spåmannen får rett, står vi overfor helt andre utfordringer enn om vi har råd til å tanke opp. Det blir rett og slett en samfunnskrise i hele den vestlige lånefinansierte verden. Kanskje akkurat det Putin ønsker seg. Russland har styringsrente på over 20%, som smerter. Men om dette fyrer tilbake til Europa, kommer alle våre verdier på billigsalg, båten inkludert. Men det kan også gå bedre. Derfor det er fint å være gjeldsfri, samt ha litt på bok til dårlige tider. Men det sagt. Plutselig blir det fred igjen, å olje prisen kan da gå rett i kjelleren på noen få dager. Kan fort gå fra 200 til 50 på kun noen dager, når ting plutselig endre seg. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Taskeladden Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 18,69 for "avgiftsfri" på vedholmen i Bjørnafjorden i går kveld . 22,90 for 95 blyfri. sjeleglad for at jernklumpen i båten bruker 1.5l/time på full pedal. Fortsetter det sånn blir det nok sjampagnebrus i konjakkglassene på noen av flybridgene Rundtom i år. A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Okkaby Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Taskeladden skrev 1 time siden: 18,69 for "avgiftsfri" på vedholmen i Bjørnafjorden i går kveld . 22,90 for 95 blyfri. sjeleglad for at jernklumpen i båten bruker 1.5l/time på full pedal. Fortsetter det sånn blir det nok sjampagnebrus i konjakkglassene på noen av flybridgene Rundtom i år. Spørs om ikke kalesjen/trekket forblir på, på Fly på mange om prisen fortsetter opp. Blir jo ikke alle som har råd å ta bilen til båten heller. Men Norges ferie med 2x350hk bensin på ræva, blir nok passe dyrt om bensin kommer opp på 30+, noe som den sikkert gjør før uka innen en uke, om ikke ting roer seg snart. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Havarita Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Okkaby skrev for 1 time siden: Derfor det er fint å være gjeldsfri, samt ha litt på bok til dårlige tider. 'Cash is king' og gjør deg uavhengig av andre. Det kan bli muligheter for å sko seg på andres ulykke fremover. Aldri la en krise gå til spille... Okkaby skrev for 1 time siden: Men det sagt. Plutselig blir det fred igjen, å olje prisen kan da gå rett i kjelleren på noen få dager. Kan fort gå fra 200 til 50 på kun noen dager, når ting plutselig endre seg. Det er ikke krigen som driver prisen, slik en krig vanligvis gjør. Det er energiunderskudd i Europa. Tror det må være fred i Europa i noen dager før vi har lyst å forplikte seg til å kjøpe mer olje og gass fra Putin igjen. Nå er Biden & co på tiggerferd til Venezuela, Iran og Saudi for å be dem om å produsere mer for å kunne sanksjonere Russland. Dette driver prisen oppover. Men om Tyskland klarer å fyre opp igjen alle kullkraftverkene og kjernekraftverkene sine raskt, kan man kanskje unngå å sitte med Europas dårligste forhandlingskort i øyeblikket: Å være avhengige av Russiske leveranser når du ønsker å ramme dem. Lykkes de driver det prisen nedover. Spennede tider. Oljeprisen reagerer ned 10$ på 10 min etter Zelenski's kompromissvilje i dag. Dette kan fort gå bra også. Link to post
Okkaby Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Havarita skrev 39 minutter siden: 'Cash is king' og gjør deg uavhengig av andre. Det kan bli muligheter for å sko seg på andres ulykke fremover. Aldri la en krise gå til spille... Det er ikke krigen som driver prisen, slik en krig vanligvis gjør. Det er energiunderskudd i Europa. Tror det må være fred i Europa i noen dager før vi har lyst å forplikte seg til å kjøpe mer olje og gass fra Putin igjen. Nå er Biden & co på tiggerferd til Venezuela, Iran og Saudi for å be dem om å produsere mer for å kunne sanksjonere Russland. Dette driver prisen oppover. Men om Tyskland klarer å fyre opp igjen alle kullkraftverkene og kjernekraftverkene sine raskt, kan man kanskje unngå å sitte med Europas dårligste forhandlingskort i øyeblikket: Å være avhengige av Russiske leveranser når du ønsker å ramme dem. Lykkes de driver det prisen nedover. Spennede tider. Oljeprisen reagerer ned 10$ på 10 min etter Zelenski's kompromissvilje i dag. Dette kan fort gå bra også. Ned på rundt 60$ så er folk flest fornøyde, inkludert vi i oljen. Men greit om NOK styrker seg en goe del mere før olje prisen går ned. Da har vi sjans kursen forblir litt bedre enn siste par år. Men oljeprisen kan fort gå mye ned raskt om det blir fred. Da vil Russisk olje komme uansett, frem til tyskland får bedre sin situasjon med enten kul/atom eller mer vind/sol. Får vi i tillegg gang i Melkøya ut i mai(som vi der oppe håper på, men er noe usikker på) Så vil det også hjelpe ganske så mye på ting. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
ezach Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 En kompis med en planende feriebåt på 30 fot og marsjfart på 26 knop spøkte med å selge motoren og bruke skutan som hytte i hjemmehavna. Innrede med køyer i motorrommet, der gjestene får flott utsikt ved å erstatte hekkagregatet med et undervannsvindu... ? Link to post
Okkaby Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Ser prisen på olje datt til 111us nu i kveld. Skal ikke mye til før den faller mye, å like lite til før den gå opp mye. https://e24.no/olje-og-energi/i/1O318M/skarpt-fall-for-oljeprisen-etter-at-ukraina-sier-de-kan-inngaa-kompromiss?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
torbi Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 NilsPils skrev for 7 timer siden: Jeg husker på 60-tallet at bensinprisen bikket 1 krone. Det synes jeg gikk over alle grenser . . Men det tilsvarer nok rundt 20 kroner i nå . . . I dag var dieselen dyrere enn bensinen. Kostet 26.04 på Skedsmokorset . . !!! Men bare vel 18 kroner på Hvam noen kilometer unna. Gjett hvor det var ingen biler som tanket og hvor det var lang kø . . . I Hankø Marina lå båtdieselen på noe over 13 kroner i går ifølge nettsiden deres . . . ser det ligger ca 15-16 kr båtdiesel i Bergens området. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Lanber Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Seilt til Skagen natt til tirsdag :-) 12t seil og 3t sakte fart. Motor 90% av retur og 2 døgn med webasto = 45 liter. Tanka opp på Haslatangen. Kr 15.20 pr liter. Link to post
Chiefengineer Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Taskeladden skrev for 15 timer siden: Fortsetter det sånn blir det nok sjampagnebrus i konjakkglassene på noen av flybridgene Rundtom i år. Det tviler jeg nok på, de større flybridgebåtene er vel i skjelden grad lånefinansierte men eid av personer med sine inntekter fra kapitalmarkeder der de kanskje håver inn langt mer enn noensinne nå. Tror dessverre igjen det er gjennomsnittsbåtbrukeren som er normal lønnsmottaker dette kommer til å merkes mest for. Og så vil nok bruktmarkedet favorisere båter med fornuftig drivstofforbruk prismessig sett i tida framover. Kanskje det kan sette fart i utvikling av hybridløsninger. Om man tenker litt høyt her, en familiebåt a'la Viknes 1030 bruker ca. 50 liter/time i marsjfart 20 knop, effektuttak ca 70%. Dvs. 200kW/h. 370 hk dieselmotor. Kunne man utviklet en elektrisk tilleggs-motorpakke på 150 kW med el-motor input til drivlinja og vekt på max 200-250 kg så kunne man på en seilas på 50 nm redusert den dieseldrevne delen av effektbehovet fra 500kW til 350 kW. Altså med 30%. Går man tom for strøm så er det jo bare å kjøre videre på dieselpakken. Dette utgjør en hel del bespart dieselenergi selv på en transportetappe der energiforbruket er høyt. Kunne man kosekjørt i 6-7 knop så hadde dette rukket til ganske mange timers kjøring. Skulle vært interessant å sett et realistisk kost/nytteverdiregnskap for en slik installasjon. Link to post
Havarita Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 (redigert) Chiefengineer skrev 1 time siden: Kanskje det kan sette fart i utvikling av hybridløsninger. Om man tenker litt høyt her, en familiebåt a'la Viknes 1030 bruker ca. 50 liter/time i marsjfart 20 knop, effektuttak ca 70%. Dvs. 200kW/h. 370 hk dieselmotor. Kunne man utviklet en elektrisk tilleggs-motorpakke på 150 kW med el-motor input til drivlinja og vekt på max 200-250 kg så kunne man på en seilas på 50 nm redusert den dieseldrevne delen av effektbehovet fra 500kW til 350 kW. Altså med 30%. Går man tom for strøm så er det jo bare å kjøre videre på dieselpakken. 250kg batterier gir tilgang til 27kWh energi, dvs 10,8minutter ved 150kW effektuttak og 100% utladning. Hvilken hastighet du får med 150kW på en slik båt vet jeg ikke, men den gjør da mindre enn 20 knop. Om den gjør 15 knop, så rekker batteripakken til 2,7nm. Da har du et stykke igjen. Kilde: https://www.tesla.com/no_no/powerwall (dette er ikke riktige batterier, men for en energitetthet blir det riktig nok.) Finansielt er det ingen som vil finne på at dette er lurt om man skal betale regningen selv, og miljømessig er det ingenting å hente på dette. Det er en enkel måte å redusere forbruket på distansen: Simpelt hen redusere hastigheten. Jo mer du reduserer hastigheten, jo mindre drivstoff går det med. Litt forenklet: Reduseres hastigheten med 25%(fra 20-15 knop), reduseres effektbehovet med 50%, og du bruker 25% mer tid på distansen. Redigert 10.Mars.2022 av Havarita (see edit history) Link to post
Timmeeh Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Dieselprisen i havna mi gikk opp fra 12,49 forrige uke til 21,99 denne uken, de forventer videre økning. Da blir det jo å merkes… da må vel prisene på fisk og skalldyr også øke da. Sjøkreps til 280kr kiloen bør vi kunne få. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn