Jump to content

Bergtatt på tokt - 2022


Pequod

Recommended Posts

Lykke til med operasjon og fremtidige båtturer. Når det gjelder maten på Ahus, kan jeg istemme en del av det som er nevnt. Har tilbakelagt et par-tre måneder med innleggelse siste halvåret og må si at nivået på mat og ikke minst renhold av rom er under enhver kritikk. Det er ille når til og med legene sier at man helst bør holde seg hjemme for å bli frisk, grunnet infeksjonsfaren ved sykehuset.

 

Daglig tørrmopping gjennomført på sekunder, heller enn minutter og f.eks badegulv/linoleum som nærmest er gråsort av farge, tross egentlig lysebrun, er ganske leit å oppleve. Kun nærmest tørrmopping over tid kan umulig gi rene flater. Badet, eller badene jeg etterhvert ble kjent med var av slik art at jeg ikke hadde lyst til å stå barbent i dusjen. Spesielt ikke de gangene jeg måtte ligge på flermannsrom, som forøvrig var en tragedie i seg selv, grunnet trafikk gjennom hele natten. Nå lå jeg heldigvis mest på enerom, men renholdet var under pari uansett.

 

Maten på avdelingen(e) jeg lå på, hadde eget kjøkken, dette til tross var den sjelden spesielt varm eller smakfull. Suppen til lunsj var faktisk høydepunktet. Man kunne få spesialretter som man skulle bestille på eget skjema, men disse var ikke særlig spesielle, annet enn at f.eks pommes frites var spesielt slapp. Lapskausen var som du nevner av de bedre rettene. Vi kunne velge mellom å hente maten selv, hvis vi var i stand til det, eller få den bragt. Problemet var at maten kun var tilgjengelig 1/2 time. Kom du senere enn 15 minutter etter "start", eller sykepleier var sent ute til deg, var gjerne enkelte av valgmulighetene allerede borte. 

Link to post
Share on other sites

Enig med alt du skriver @Shore - nøyaktig samme erfaring jeg hadde i to ganger to måneder i 2015 og hittil i år.

 

Den eneste forskjellen på disse sju årene er at det er fire måltider om dagen - men altså uten at kvaliteten er blitt bedre.

 

Rommet jeg er på nå har ikke blitt rengjort i helgen, i den grad man kan kalle det renhold…

 

I 2015 fikk jeg ikke info om at det fantes en spesialmeny før den siste uka av mitt andre opphold der, så den fikk jeg aldri prøvd!

 

Jeg er nå tilbake på rommet etter amputasjonen og i grei form. Hvor mye som er tatt får jeg nok ikke vite før i morgen.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått bekreftet at hele tåa er tatt, så da har jeg de tre minste igjen.

 

I tillegg vil de ha meg inn til nærmere undersøkelser på gastro da jeg nok en gang har høye leververdier.


De fant jo ut  på ultralyd i forrige uke at jeg hadde en del stein i galleblæren, og selv om jeg aldri har hatt noen symptomer eller ubehag, så vurderer de å fjerne de steinene.

 

Dette er veldig typisk for folk med diabetes.

 

Så jeg slipper nok ikke ut herfra med det første…

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens matblogg:

 

Lunsjen var en høyst forglemmelig affære med en suppe jeg egentlig ikke er helt sikker på hva var ment å smake,men det var noen grønnsaksbiter oppi. Og i det minste var den ikke for salt. Det hele servert med et stykke tørt brød…

 

66A2E76A-A1A7-4340-9A44-FEF642F055EC.jpeg.cbd62f219b3972eba405813de4285514.jpeg


Jeg kunne nok ha ringt etter den lille margarinfirkanten som manglet, men den ville vel ikke ha kommet før jeg hadde spist opp.

 

Etter sårstellet tidligere i dag fikk jeg nemlig beskjed om å hvile foten, så når naturens behov meldte seg trakk jeg i snora for å få en tisseflaske.

 

Det tok 25 minutter før noen kom, og da var det ikke som respons på ringingen min, men en sykepleier som var ute på medisinrunden og kom med noen tabletter. 

 

Hun hentet en tisseflaske til meg slik at jeg unngikk et uhell…

 

Hadde hun ikke kommet, så ville jeg nok gitt blaffen i beskjeden fra legen og hinket til toalettet uansett, men jeg har jo fått beskjed om å hvile foten av en grunn, for å si det slik.

 

Det har nok gått ei kule varmt her i dag, for brettet med frokosttestene ble ikke hentet før lunsjen skulle serveres. Og innimellom har det vært både sårstell og ei tørrmoppedame innom…

 

Jeg vil understreke at jeg ikke skriver disse oppdateringene for å drite ut de som jobber her. De er underbetalte, underbemannet og overarbeidet fordi politikere og helsebyråkratene er mer opptatt av bunnlinja enn av å gi et forsvarlig helsetilbud. Så er det sagt.

 

D1875981-3C9B-44E5-9404-25026EF50FB4.jpeg.22e6387c000274b05a7d3b18172d5e93.jpeg


Så over til middagen, som for andre gang på rad var spiselig.

 

Kunne godt påspandert oss en tredje kjøttkake, men kjøttkakene og sausen var godkjent.

 

Potetene var dog ikke gjennomkokte og noen slappe kålblader er ikke det samme som kålstuing.

 

Men i det minste er de rause på saften - det skal de ha!

Link to post
Share on other sites

jørn skrev for 7 timer siden:

God bedring 👍

Jeg har vært på Ahus et par ganger siste uka (besøk), og kan underskrive på at renholdet er labre greier. Maten har jeg ikke fått «gleden» av å smake på.

 

Ellers kan jeg rapportere at Bergtatt ligger fint til kai.

 

CC998EC9-EB32-4981-8F47-8B5E17A4537F.jpeg.287104d58195ecc1adda79c6abd1772d.jpeg 

Håper å kunne føre den hjem selv, men det kan hende det vil ta for lang tid til jeg får gjort.

Link to post
Share on other sites

Ikke vært helt i form i dag, blir alltid litt uvel etter sårskiftet og da får jeg smertestillende som er såpass kraftig at jeg er utslått i flere timer.

 

Forrige tirsdag fikk jeg to pannekaker til lunsjen. Det må ha vært et arbeidsuhell, for det har kun vært servert en de andre gangene. I dag også uten noe syltetøy.

 

Det skal vel være ganske godt gjort å trå feil med tomatsuppe, som nok kommer fra en Toro storkjøkkenposevariant. To halve egg også! Heldigvis ikke Tommy Sharif-varianten! Ville vært en fordel om den hadde vært litt mer enn lunken…

 

8E3A48F9-6341-436C-82F8-13C0E95364F1.jpeg.62dcf04bfce275adbe25d0266ad2795f.jpeg

 

Til middag i dag valgte jeg torsk i form. Den var dog ganske så formløs, men med salt og pepper ble det litt smak. Sausen var ikke så verst og potetene var endelig gjennomkokte! Og til alt overmål var alt varmt!

 

Bortsett fra grønnsakene, som begynte å bli kalde og var overkokte og smakte mest vann.. 

 

Jaja.

 

A123C865-76C1-420D-93A4-6A867A094C2F.jpeg.9712af68237321e75496e5860946a6f6.jpeg

 

Jeg venter fortsatt på MR av magen, men ingen kan si når det blir. Så det opprettholdes litt spenning i hverdagen.

 

Han som har hatt ansvaret for meg i kveld er det umulig å be om mer enn én ting av gangen. Han husker ikke mer enn en ting uansett…

 

Jaja, nå er det brødskiver til kveldsmat. Jeg ba om diasaft, men han mumlet noe om isvann, så jeg får se hva jeg ender opp med! :giggle:
 

De har for øvrig vært litt knipne på safta i dag…

Link to post
Share on other sites

Dagens matblogg…

 

Dagens meny var ikke noe å skryte av.

 

9B864281-31F7-43CA-9335-57991D8BA6E9.jpeg.5b4f872250bc2e56862fde9423bef05c.jpeg

En purreløksuppe (visstnok) med en grøtaktig konsistens til lunsj (rundstykket og makroomeletten var OK), og tre pølser med en sparsom klatt med potetstappe (som ikke smakte så verst når jeg fikk litt salt og pepper på), men hverken ketchup eller sennep til middag.

 

Grønnsakene forbigår jeg i stillhet.
 

13EE5833-D4FB-42D5-AF43-1372AB881CDD.jpeg.4d5a203342ef8dff5e7d4c88b7f7e5af.jpeg

 

Frokosten i dag var også spesiell, med pålegg nok til kun tre av de fire halve skivene, men salat, paprika, tomat og agurk nok til det tredobbelte… I det minste spiser jeg sunt…

 

Hyggelig besøk av en gammel nærradiokollega  i dag. Har ikke sett hverandre siden forrige gang jeg lå her, for sju år siden! Da lå han noen etasjer under meg.

 

Slik er det når han bor langt »inni skauen» og jeg farter halve Norge rundt langs kysten…:giggle:

 

 Og nå har jeg fått ny forsyning med Pepsi-Max.

 

Som vanlig etter sårstellet kommer smertene, så jeg fikk smertestillende som gjør meg litt susete en stund.
 

Såret heler visst bra, men det tar tid. Har fått beskjed om at det skal tas MR av magen i morgen, så det skjer ting…

 

For øvrig er det ikke noe aircondition her, så det har vært ganske så varmt i dag. Sykepleierne har tatt med vifter hjemmefra for å overleve på vaktrommet…

 

Tidsperspektivet her er det vanskelig å si noe om. Jeg tror neppe jeg blir utskrevet denne måneden. Jeg håper fremdeles å kunne få gjennomført Sørlandsturen de to siste ukene av august, men håpet svinnet litt for hver dag som går.

 

Nyt den tiden dere har på sjøen, kjære båtvenner!

Link to post
Share on other sites

Siden tråden etter hvert har mer preg av matretter........:lol:

 

Nei, det er nok ikke maten man blir frisk av på Ahus. Potetene var meget sjelden ferdigkokte, fisken var sjelden noe høydare og grønnsakene var antagelig oppkokte frosne saker, vissent og totalt uten smak. Fikk aldri wienerpølser, det kan jo tidvis være godt, men ofte også motsatt, spørs hvem som har produsert.

 

Jeg hadde derimot aldri problemer med å få store nok porsjoner. Enten ba jeg pleier om så å så mange skiver, eller litt mer suppe enn normalt, ellers, når jeg var frisk nok, gikk jeg til matutdelingen på egne ben og da kunne jeg styre megden av det som ble lesset opp på talerkenen selv, Fikk aldri nei om jeg ba om en  kjøttkake ekstra, eller mer eggerøre til frokost, som forøvrig ble en nyhet mens jeg lå der. Eggerøren var med ett unntak forholdsvis varm, mens de kokte eggene som regel var ganske så kalde.

 

Nå er jeg temmelig glad i duppe og som regel synes jeg suppen jeg fikk var god, tomatsuppen var ingen favoritt for meg, ei heller fiskesuppen, men greie nok. Asparges, purreløk og blomkålsuppen var som regel ganske god. 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal slutte litt med matbloggingen nå, kan bli litt for mye av det gode…og dere har jo skjønt tegninga…

 

@Shore - eggerøre? Har ikke fått noe slikt her. Det er litt opp og ned når det gjelder om eggene er kalde eller varme.

 

Suppene er nok ingen höjdare hos meg, gårsdagens kunne jeg spist med gaffel…

 

Ikke noe problem å få noen ekstra brødskiver, men jeg får ikke hentet middag selv ettersom jeg såvidt for lov til å sitte i rullestol når jeg skal i kiosken eller på badet.

 

I dag har jeg tatt MR av magen, men det ser ikke ut til at det blir foretatt noe med galleblæra. Jeg må vel vente til jeg får akutt vondt før de gjør noe.

 

Link to post
Share on other sites

Har fått bekreftet at jeg blir skrevet ut i morgen, hvis ikke de siste blodprøvene som ble tatt i ettermiddag skulle tilsi noe annet.

 

I takt med stigende form har jeg også prøvd å oppdatere båtbloggen min, for de som skulle være interessert i å ta en titt.

 

https://pequod.nesodd1.no/?p=24558

 

https://pequod.nesodd1.no/?p=24583

 

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 10 minutter siden:

Det var jo gode nyheter. Hva med å få med en sykepleier til sårstellet på båttur, 2 eller flere fluer i ett smekk :saint:

Jeg kunne jo alltids gått på Tinder og finne en ny rederinne som er sykepleier! Men akkurat det løpet er nok kjørt for meg. De damene jeg vil ha vil ikke ha meg, og de som vil ha meg vil ikke jeg ha! Mitt liv i et nøtteskal! :giggle: Så akkurat den siden av saken er jeg ferdig med, gidder ikke mer styr - og jeg vil dra ut med båten så ofte og så lenge jeg vil - noe som kan bli et problem i lengden hvis hun ikke er like båtgal som meg. Noe som vanskelig skal kunne gjøres! :lol:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 48 minutter siden:

… og jeg vil dra ut med båten så ofte og så lenge jeg vil - noe som kan bli et problem i lengden hvis hun ikke er like båtgal som meg. Noe som vanskelig skal kunne gjøres!


Joda, slike båtfruer finnes. Jeg har selv snart vært gift med en slik i 50 år 🥰

Link to post
Share on other sites

Dere er heldige, mitt lengste forhold varte i bare ni år (og skulle vært avsluttet etter tre), så det er nok meg det er noe i veien med! :lol:
 

Det resulterte dog i tre flotte unger, så noe har jeg da fått til! :giggle:


Men nå skal jeg legge meg og forberede meg til returen i morgen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...