Jens_P Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Fra Aftenposten/Båtliv. Det er mange måter å ha glede av isen på. Her fra Vestfjorden utenfor Tønsberg. Ikke spesilelt sikkert eller populært. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gullfisk Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Lite hekksjø å hoppe på da. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Jeg var i Vesterelva, gressvik, fredrikstad og så til båten tidligere i dag og kunne med glede konstantere at det var isfritt rundt båten. Det lå et digert isflak mellom meg og nabobåten som greit lot seg flytte på med båtshaken. Ellers var det bare noen få isklumper i vannet lengre ut i elva. Da tror jeg vi har ridd den værste "istiden" av her i østfoldbyene for denne gang Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
hermansen Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 bjorngb skrev: Ligger isen ut til ytterste brygge på Riska? Det ligger is helt ut, men den blir løsere jo lenger ut en kommer. I de ytterste båsene er det ikke fryst inntil båtene. /Ø Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Jens_P skrev: Fra Aftenposten/Båtliv. Det er mange måter å ha glede av isen på. ............ Og her koser "rånerene" seg midt i naturreservatet : http://www.aftenbladet.no/lokalt/jaeren/11...reservatet.html Sitér dette innlegget Link to post
svalerød Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Fra Halden Arbeiderblad: "Foxen 2 vinner over isen. Det har nettopp lysnet søndag morgen. Gradestokken viser mellom femten og tjue kalde i Ytre havn. Foxen 2 bryter seg løs fra isen som omkranser båten og legger av gårde." http://www.ha-halden.no/artikkel.asp?Artid=221583 Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
mingebretsen Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Hva skal til for at is på 10cm knekker opp og smelter? Er nå blitt mildere her i kr.sand, et par dager med 1+ nå, så melder de ned igjen på -1. Hva skal til? Nede å ser hver dag på isen, mens jeg venter på å kunne seile igjen;) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Nå er snart all isen på indrehavn i Horten borte , noe mærklig vinter for å si det sånn.Lå is her siden jula,folk var ute å fisket på isen.Nå er den nesten borte , å gradestokken har ikke vært under -7 på lenge .har vel vært et snitt på 10- i et par uker nå. Men ok det ,trenger ikkeno is jeg ;) Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
softneck Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Sjekk DENNE isfiskeren i kristiansand som måtte avslutte om han ville eller ei Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 svalerød skrev: "Foxen 2 bryter seg løs fra isen som omkranser båten og legger av gårde." Her er webkamera på gamle svinesundsbroen som viser isforholdene Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
mingebretsen Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Tok turen til båten idag for å sjekke isforholdene. Gleden og jubelen ble høy av det som møtte meg. Isen har gjort rask retrett, nærmere bestemt ca.100 meter på 1uke. På bildet under kan du se noen små flytebrygger/mologreier ved innseilingen til havna, isen var 50 meter utenfor disse på det kaldeste. Optimistiske meg håper nå på at båten min er fri fra isen til lørdag, og klar for seiling Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Pluss 4.5 grader i Drøbaksundet. Rene badevannet... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
skibsplast ohoi Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Isen er i ferd med å komme i Torgfjorden i Brønnøysund Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
millisivert Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 chrizz skrev: Litt rart at mye av isen har forsvunnet [...] Ikke rart i det hele tatt, sjøisen er ikke så veldig avhengig av lufttempereturen (men må selvsagt være minusgrader). Havtemperaturen, derimot, er veldig viktig og må ligge godt under null (-1 til -1,5) de øverste meterene for at det skal bli mye is. Og akkurat som om sommeren, når det ikke er mye badevann og skryte av i juni men riktig varmt i august. Er det om vinteren ikke særlig kaldt i vannet i desember/januar, men riktig kaldt i februar/mars. Litt kort fortalt er det fordi 1) det tar tid å varme opp/kjøle ned ett helt hav og 2) På grunn av strømmene i Skagerakk/Kattegat/Oslofjorden får Norskekysten først kaldt vann litt sent når kattegat er nedkjølt (og delvis fryst) og det kalde vannet fraktes opp hit via Svenskekysten. Har vi i tillegg vindforhold som lar overflatevannet bli inne i fjordene er det ikke mange minusgradene som skal til før det fryser, sånn i midten av februar. Trygg is over lengre tid i Oslofjordområdet er det "nesten aldri" før i februar, med unntak av beskyttede viker og sund og plasser det renner ut (kaldt)ferskvann (Sandebukta, Tønsbergfjorden etc.). Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Isen langs skagerakk kysten er svert ujevn. Så vær forsiktig med ferdsel. Jeg var på brygga i dag og målte temp i vannet: -0,5 *C ved overflaten og OBS! +8*C på 4m dyp. Det skal ikke mye strøm og vind til før åttegraders vann tiner isen! Måle posisjon er 58 grader 35 minutter og 14 sekunder nord, 9 grader 0 minutter og 12 sekunder øst. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Astor Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Vi kjørte rundt Håøya i går og så lite til is bortsett fra rundt øyene utenfor Sætre. Vanntemperaturen en meter ned i vannet var pluss 4.5 grad i hjemmehavna på Storsand. I Drøbaksundet sank den til pluss 2.5 mens utenfor Sætre målte vi pluss 1.5. Halvard (A-Joda) konsentrert ved roret på Astor. Ikke mye båttrafikk. En og annen var nede å måkte av snæen på båten. Gylteskjær ved kai. Flott båt til faren til Hilmar II. Vi møtte Pål (faren til Hilmar) like etterpå. Han er skipper på Oscarsborg II som trafikkerer Oscarsborg og Drøbak. Ikke mange gjestehavnplasser igjen i Drøbak. Denne røde båten i bildet har okkupert en gjesteplass. Jeg tror den tilhører en lokal dykkerklubb. På vei over til hjemmehavn møtte vi Tevlus, en gammel traver i fjorden. På vei til Oslo med sand fra Svelviksand sandtak på Verket i Hurum. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tine IV Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Litt små irritert jeg ,at isen på indrehavn er borte nå.Kommer jo ikke på tur likevel da alt står på hue ombord,ikke mye som er i vater .Men hjelper på da,ikke mye igjen ombord.Nata ferdig pentry å littt småttis,men har lyst på tur nå .Men håper jeg er klar til påske å Koster,for vel være trøsten det Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Flid Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Runo! Det er en stund til påske enda. Du må da komme deg en tur ut før det da. Rydd opp før batterivannet blir ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Her har jeg kjørt båten i båsen 2 timer og fått fjernet all is rundt båten og de to nærmeste båsene. Kjekt at det er isfritt rundt båten, fikk også kjørt varmeapparatet, temp økte fra -3°C til 11°C på vel en time. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Flid skrev: Runo! Det er en stund til påske enda. Har litt jobb igjen da,så håper jeg skal være ferdig te påske .Nate-slipe-lakke og lakke innventaret , tipper det fort går noen uker ja Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
SandAnker Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Litt lakking vær dag, så går det radig, er vel ikke 100 lag du skal ha Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Hehe neida men det er ei stønn til jeg kommer dit , + at all innventar skal slipes/lakkes .Blir noen timer det tipper jeg , men pytt pytt . Er lei kulde å is ,men nå er det null ute ,noe som er perfekt for meg som nater om dagen .Trenger tørk så jeg kan få slipt og lakka ,men kulda har stoppa det ei stønn . mærklig detta med isen også som jeg sa,nå er den nesten borte på hele indre havn ( Horten ). Har jo vært rundt -8 eller kaldere siden jul,sies at dem måler mange + grader i vannet ute ved bastøya.Bare glad isen forsvinner jeg ,men noe mærklig er det da. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
SandAnker Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Høres bra ut dette her, men hvor har du gjort av bildenne mens prosjektet har skridet frem? Isen blir vel styrt litt av temperatur på vannet tenker jeg, topp sjiktet er vel ikke kaldt nok til og fryse Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Noen som vet hvordan det er med is langs land ved prodykk på Svestad brygge? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Hvor ligger Svestad brygge? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.