Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Hadde under dagens tur ganske urolig vann.

 

Hoppet himmelhøyt når jeg kom borti større isflak som ikke var synlig......

 

Lå litt under vann, bølgene som presset flaket ned tror jeg. Tenkte i samme stund at jeg var glad jeg ikke førte plast eller trebåt. Flaket var på størrelse rundt 2x2 meter.

 

Vær derfor forsiktig dere som er ute og ferdes for tiden!

 

Måtte også leke litt isbryter for å komme inn til brygga igjen. Isen begynner å legge seg i indre deler av Arendal havn. Var også issørpe i halvparten av Galtesund. i Grimstad observerte jeg bare is i Vikkilen.

Link to post
Share on other sites

Nå tetter Iddefjorden seg til. Isen ligger helt ut til Nexans.

I dag var det åpent der Ringdalsfjorden er smalest og grunnest under Svinesundbruene, men is utover mot Sponvika igjen. Is innafor gamlebrua også.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det forskjell på styrken i sjø og innlandsis?

I gymboken min fra vidergående står det;

 

-Stålis: Mørk farge, sterk is. 10 regnes som sikker is.

-Snøblandet is:gråhvit farge, svært porøs. 20 cm regnes som sikker is.

-Havis: fryser seint og smlter tidlig. 20 cm er sikker is.

- Våris: varierende farge, svært porøs, bæreevnen er avhengig av temperaturen. God om morgenen, dårlig utpå dagen. FARLIG IS!

 

Stavanger Kommune regner 13 cm som trygg is. Og 15cm trygg for biler.

Likevel gikk det galt i fjor.. http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger..._Vannassen.html

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Takker for den :smiley:

Virker rart at en kan kjøre på 15cm (1800kg), mot at den må være 10cm for å gå...(100kg)

Trur nok 20 er tryggere ja.

 

Hadde ein runde med drillen på fredag, og det rare...rundt båten var det ca 8 cm på sjøen, medan

på land var det 6 cm i ferskvann.... Sikkert strømmforhold el. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvordan er forholdene i Sandvika? Noen som vet om det er skøyteforhold når jeg kommer innover etter nyttår? Eller er det mye snø oppå isen, tro?

 

Det er en god del snø på isen utenfor Sandvika så neppe føre for å gå på skøyter heller føre for skigåing. Det er heller ikke satt opp kvister som indikerer trygg is, enda, men det kommer nok snart.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det noe som vet hvordan det er med is i Drøbak nå! Vi har nemlig tenkt oss ut med båt onsdag kveld for å dykke litt!!

 

Det har vært mye nordavind i det siste, så det er minimalt med is. Vet ikke hvor du har tenkt å gå ut i fra, men i Vindfangerbukta der jeg ligger, så er det bare den innerste delen som er islagt.

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Isfritt i Drøbaksundet fortsatt. Inne i havna på Storsand er 90% av havnebassenget isfritt. Havnesjefen gjør en god jobb og tar et sveip rundt med havnebåten hver ettermiddag. Bobla tar resten.

Det var en minus ombord i Astor i dag. Nå går Ebern på halvt maskin slik at tempen kommer seg opp nå som sprengkulda står på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var og skar ut isen rundt ror og propellere på min fars båter i dag. Jeg hr mine på land :smiley: Ved seilbåten var det jevnt 10 cm men opp i 20 cm på det tykkeste. Båten lå helt fast. Fiskesjekta ligger i elv med strøm og her var det ca 15 cm med ferskvannsis. Båtene ligger i Søgne vest av Kristiansand. Litt skremende å se at noen pirer er det ingen tegn til at det har hvert folk med båtene!

 

06012010.jpg

 

05012010.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...