Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Thor II i Drammensfjorden er en som får endel å gjøre fremover. Den går nå daglig mellom Drammen og Svelvik for å holde råka oppe inn til Drammen. En skikkelig sliter, som i år fyller 50 år! :flag:

 

thor_iii_i_tykk_is.jpg

Dette bilde tok jeg en isvinter for noen år siden. Isen her er rundt halvmeteren tykk!

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kom med Color Fantasy i morges fra Kiel, og iflg mannskapet begynte isen og skure langs sidene kl 0030 litt øst for Skagen(det hadde vært umulige og sove for enkelte med alt bråket. Jeg var da i seng men våknet i morges i 5 tiden et stykke utenfor Færder, da bråkte og ristet det god selv i 11 etg. Satte meg i vinduet med dyna og kikket fremover og bakover langs styrbord side, lyskasteren gikk foran båten jevnlig og en kunne kjenne at båten jobbet. Hadde på Tv som viser kamera foran men så ikke særlig(dårlig lys).

 

Kjekt og få oppleve for en vestlending som ikke er vant til is. (samboer snorket igjennom alt)

Link to post
Share on other sites

.....................

 

Møtte Hafrsfjord som satt og leste VG i båten. Han hadde mer lyst til å komme seg ut på fjorden for å fiske middagen..................

 

Hei igjen :-)

Ja det var trivelig at du tittet innom, er ikke så mange baatplass-folk å treffe

Når det blir mildere i været skal jeg passe på å ha litt bedre utvalg på serveringsfronten (rødbrus fortsatt? ).......... :lol:

Link to post
Share on other sites

Når det blir mildere i været skal jeg passe på å ha litt bedre utvalg på serveringsfronten (rødbrus fortsatt? ).......... :lol:

:lol: Hadde ikke forventet at du hadde matskapet fyllt midt på vinteren.. :giggle:

Men rødbrus er fine greier det... Du finner vel veien til treffet også i år..?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ref # 784

 

Jeg var på "harrytur" idag med Color Viking kl 10.00 fra Sandefjord. Det ble riktig nok stopp halveis til Færder, men det som stoppet oss var sjøvannsinnaket som gikk tett pga is/slush. Vi ble liggende på samme plassen i 1,5 time inntil inntaket ble rensket og tinet opp.

Isen lå faktisk hele veien fra Sandefjord til Strømstad, møtte flere fartøyer underveis som slet litt. Men når hovedmotor på Color Viking ble startet opp igjen gjorde vi ca 8 knop i isen. Ankom Strømstad kl.15.15 mot normalt kl 12.30 :lol:

En spesiell tur! God Norsk vinter :flag:

Link to post
Share on other sites

Og en varm applaus til de som dimensjonerte bobleanlegget på surka ,

 

jeg har forresten senket ned en slik pumpe til 339.- fra biltema i dag , ser ut som det hjelper

Ja, og når de også skrur det av for å spare strøm, da blir det dårlig butikk.

 

Hva slags pumpe er det du bruker da? Er det en luftpumpe fra Biltema?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hva slags pumpe er det du bruker da? Er det en luftpumpe fra Biltema?

Tror de kjører den døgnet rundt nå som det er så mye is , håper ihvertfall de gjør det.

 

Jeg kjøpte en slik nedsenkbar lensepumpe på 250w på biltema , et par tau i håndtaket og en meter + ned i vannet og det er godt med bevegelse i vannet der bak under hekken , tror det skal fungere greit

Link to post
Share on other sites

Med en 10 -15 kuldegrader, ingen vind så er det rimelig klart for de fleste at isen får gode vekstforhold. Meldt noe vind i morgen, så vi får se hva godt den gjør. Hadde meg en god runde nå i ettermiddag for å sjekke forholdene utpå bukta. Ikke mye båt å se bortsett fra en enslig garnfisker som kom inn. Ser ut som at fuglene også sliter nå. Fikk tatt noen bilder som jeg legger ut.

 

p1313122.jpg

 

p1313142.jpg

 

p1313127.jpg

 

p1313119.jpg

 

p1313147.jpg

 

p1313148.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...