Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Det ligger tykk is inn til Sætre. Isfiskerne vet å verdsette dette.

Rundt Håøya er det isfritt untatt i noen viker her og der.

Varmere vann, he-he, er kommet inn i fjorden noe som har minket tilvekst av is i fjorden. (Noe godt er det hvis man ser nærmere etter. )

I kveld har snøen på nytt fallt over Hurumhalvøya. Så i morgen blir det måking på nytt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli litt is på palmekysten også, svært mange kjører forbi her med båt om sommeren og i dag var det folk ute og spaserte der det skulle vært båter.. Underlig. Alle ser hvor dette er?

img_0653_large.jpg

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

ca 20cm rundt om i kristiansand på sjøen og iallefall det dobbelte på innlands vann..

Har heldigvis ikke mer enn 2m fra hveranda døra og ned i sjekta så starter den hver dag etter jobb og lar den gå noen timer, så passer jeg på å hakke isen fri rundt bak partiet.... gleder meg som en unge nå til jeg klarer å komme meg ut på noen nydelige dager på sjøen i vinter sola

Link to post
Share on other sites

-Fjorden kan fryse til is over natta

 

Fra Fredrikstad Blad:

 

"Skipperen på Redningsskøyta, Pål Bustgaard (56), frykter havisen når nordavinden løyer og minner om at så sent som i 1996 la isen seg mellom Hvaler og Sverige."

 

Fjorden kan fryse fort

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

topdalsfjorden_vinter.jpg

Topdalsfjorden søndag som var. Isen ligger tykk helt på utsiden av varoddbroa (som skimtes i bakgrunnen) Helt topp skøyteis. Speilblank. Har prøvet å fiske litt. Tipper isen er mellom 15-20cm. Fikk en makrell på 840gram innerst i ålefjærfjorden i dag.

topdalsfjorden_vinter2.jpg

Mye folk utpå her i dag. Hamresanden rett inn her.

topdalsfjorden_vinter3.jpg

Skinnet vårt, en wheaten terrier. 9mnd gammel og full av tull :yesnod: Litt glatt for ham tror jeg, for han danset step-dance hele tiden når vi var på isen........

Link to post
Share on other sites

Det fryser i havna hos oss, men isen er ikke så tykk. Slo løs rundt hekken og litt langs siden idag, gjorde samme jobb for noen dager siden.

Tipper den er 4-5 cm tykk.

Nå håper jeg snart kulda gir deg noe. 4-5 minus er ok, men minus 15-20 over lang tid blir litt slitsomt (og kaldt). :yesnod:

 

Nå er det pizza tid :drink:

Link to post
Share on other sites

Nå håper jeg snart kulda gir deg noe. 4-5 minus er ok, men minus 15-20 over lang tid blir litt slitsomt (og kaldt). :yesnod:

Stakars... Andre uka med under -30 grader! Eneste for for båtaktivitet her er en tur ombord av og til for å sjekke at kjølevæska holder. Gleder oss til våren...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Pluss fire grader i motorrommet i dag. Ute var det bitende kaldt.

Selv om jeg kun har entk. frostvakt i det store motorommet i Astor gjør en vifte jobben godt nok. Den sprer den lille varmen rundt i motorrommet.

Fortsatt isfritt rundt Astor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På Sølyst fryser det ikke. Alt for mye strøm gjennom der hele tiden...

 

Men på Hølen i Sandnes (Høgsfjorden, på innsiden av Ådnøy) er det nesten 30 cm is og ekstremt gode forhold for dem som liker å ha skøyter under bena. Hvorfor gå i kø på vannene i byen, når både isen og plassen er bedre på Hølen..? :flag:

 

is_paa_holen.jpg

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...