Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Brukbart med is i fjorden idag, lå utover hele sundet fra drøbak - var ingenting i går - Onsdag blir det endel vind, så ligger båten din utsatt - pass på

Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490

Link to post
Share on other sites

Vært forholdsvis kaldt i natt. Omtrentlig +/- 10 kalde og ingen vind. Isen benyttet selvsagt sjansen til å legge et skikkelig grep i havna. Også en del drivis, ute på Langesundsbukta ser det heller ikke bra ut. Legger ved noen bilder tatt i dag.

 

Langøytangen fyr i bakgrunnen.

img_0759.jpg

img_0761.jpg

img_0762.jpg

 

Båthavna.

img_0764.jpg

img_0765.jpg

 

Litt frostvæske i selvlensinga gjorde susen. Ispluggen forsvant greit.

img_0767.jpg

img_0770.jpg

img_0769.jpg

Link to post
Share on other sites

Vester elva i Fredrikstad er igjenfrosset.:headbang:

 

Ligger med "ny båt" i Elva, nå er det bare å sette igang isproppellen

 

Minst 20 år siden sist.

 

Kjenner at jeg ikke blir fornøyd før trærne spretter grøøønt løv.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke noen som spådde en usedvanlig mild vinter i år. :lol: Ble skrevet om det her på BP.

Kan vel konkludere med at de har bomma. :cryin:

Bortsett fra noen få time julaften, har det vel ikke vært + grader siden midten av Desemberpå østlandet.

 

I dag i Esbjerg.

-8

Var mye is i havna 05.01

Noe mindre 21.01.

Nå har den vistnok begynt å legge seg igjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Også på Storsand og i Drøbaksundet ligger isen nå. I havna vår på Storsand har det vært nesten isfritt i hele vinter. Bå har isen lagt seg og den ligger så langt man kan se utover Drøbaksundet.

 

havnesjef_svein_fyrer_opp_havnebaaten.jpg

Havnesjefen har i hele vinter holdt isen unna havna på Storsand. Her furer hanh opp Maloen.

 

svein_i_driv..jpg

Maloen drar seg fram i isen med sin 85 hk Perkins.

 

isen_i_droebaksundet_3.jpg

Det blir spennende å se hvor lenge isen har tenkt å ligge.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den Svenske istjenesten har (etter min mening) mye bedre iskart for de som foretrekker kart fremfor tekstvarsel.

 

Ismeldingstjenesten fra smhi.se er fin den for de farvann den er myntet på, men den er lite detaljert for norske farvann. Studerer man iskart for Oslofjorden og sørover, er det for eksempel ikke så lett å få tilgang til denne informasjonen som er tilgjengelig via Kystverket istjeneste(utheving av meg):

 

CC5 Drammensfjorden (Drammen): Råk i meget tett eller helt tett drivis. Gråhvit is, 15 - 30 cm. Seiling kun for store fartøyer assistert av isbryter.

 

EE4 Vestfjorden (Tønsberg): Fastis. Tynn vinteris, 30 - 50 cm. Seiling kun for isklasset fartøy ass. av isbryter.

 

II1 Tromøysund (Arendal): Fastis. Gråhvit is 15 - 30 cm. Tallerken eller småis, mindre enn 20 m tvers. Seiling kun for isklasset fartøy assistert av isbryter.

Link to post
Share on other sites

Var ute på Vestre Bolæren i dag, og hele leia ligger frosset til. Is ut på Teinebåen, og ut hele Huikjæla. Mildværet og vinden i dag, har ikke løst opp isen, den har råtnet litt, men slår værmeldingen til med kuldegrader igjen, kommer det til å bli skikkelig isvinter på østsiden av Nøtterø og Tjøme.

Link to post
Share on other sites

I dag er det jo plussgrader for første gang i år. Benyttet sjansen i formiddag til å få startet opp Yamahaen og bli kvitt litt is rundt båten. Det gikk fint å få startet selv om et er 2 1/2 måned siden sist. Litt uggen til å begynne med men blei bedre og bedre etter hvert. Så nå er det snart på tide med en liten fisketur på fjorden med mindre isen setter en stopper for det. Ser at isen har løsnet opp ute på Langesundsbukta også. Værmeldingen sier noen få kuldegrader daglig den neste uken. Det kan vi fint leve med.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke være særlig oppdatert karta til kystverket.. i sandefjordfjorden står det at det er isfritt noe det ikke er.. ferga går fint og ja den er ikke tjukk men for lystbåt/liten fiskebåt vil jeg tro at det er problematisk.. Kystverket sin melding lyder isfritt.. Svenskene sin melding lyder nyis 5-10cm etter hva jeg kan se.

 

Her er et bilde tatt for under 1 min siden ved thorøya i sandefjord i det ferja passerer

 

thoroeya.jpg

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

i sandefjordfjorden står det at det er isfritt noe det ikke er.. ferga går fint og ja den er ikke tjukk men for lystbåt/liten fiskebåt vil jeg tro at det er problematisk.. Kystverket sin melding lyder isfritt.. Svenskene sin melding lyder nyis 5-10cm etter hva jeg kan se.

 

Dersom det åpenbart er is i Sandefjorden, og Kystverkets istjeneste melder isfritt, noe den faktisk gjør i dag 27.01.2010, er det for dårlig. Kanskje du burde gjøre Kystverket oppmerksomme på dette, Thorlyn? Muligens venter det ære og berømmelse, eller i det minste blir du takket for din årvåkenhet. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vi var ute på Vestre Bollæren i dag også, nå er det nok borti tre tommer is ute i leia. Det så ut som om fjorden var frosset helt over, og jeg hørte fra Losbåtene på Hvasser at de måtte til med tyngre materiell enn de nye båtene sine nå. De tyder jo på at det er is der ute også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...