Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Jeg var i Vesterelva, gressvik, fredrikstad og så til båten tidligere i dag og kunne med glede konstantere at det var isfritt rundt båten. Det lå et digert isflak mellom meg og nabobåten som greit lot seg flytte på med båtshaken. Ellers var det bare noen få isklumper i vannet lengre ut i elva. Da tror jeg vi har ridd den værste "istiden" av her i østfoldbyene for denne gang :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Nå er snart all isen på indrehavn i Horten borte , noe mærklig vinter for å si det sånn.Lå is her siden jula,folk var ute å fisket på isen.Nå er den nesten borte , å gradestokken har ikke vært under -7 på lenge .har vel vært et snitt på 10- i et par uker nå. Men ok det ,trenger ikkeno is jeg ;)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tok turen til båten idag for å sjekke isforholdene. Gleden og jubelen ble høy av det som møtte meg. Isen har gjort rask retrett, nærmere bestemt ca.100 meter på 1uke. På bildet under kan du se noen små flytebrygger/mologreier ved innseilingen til havna, isen var 50 meter utenfor disse på det kaldeste. Optimistiske meg håper nå på at båten min er fri fra isen til lørdag, og klar for seiling :flag:

 

567337.jpeg

Link to post
Share on other sites

Litt rart at mye av isen har forsvunnet [...]

 

Ikke rart i det hele tatt, sjøisen er ikke så veldig avhengig av lufttempereturen (men må selvsagt være minusgrader). Havtemperaturen, derimot, er veldig viktig og må ligge godt under null (-1 til -1,5) de øverste meterene for at det skal bli mye is. Og akkurat som om sommeren, når det ikke er mye badevann og skryte av i juni men riktig varmt i august. Er det om vinteren ikke særlig kaldt i vannet i desember/januar, men riktig kaldt i februar/mars. Litt kort fortalt er det fordi 1) det tar tid å varme opp/kjøle ned ett helt hav og 2) På grunn av strømmene i Skagerakk/Kattegat/Oslofjorden får Norskekysten først kaldt vann litt sent når kattegat er nedkjølt (og delvis fryst) og det kalde vannet fraktes opp hit via Svenskekysten. Har vi i tillegg vindforhold som lar overflatevannet bli inne i fjordene er det ikke mange minusgradene som skal til før det fryser, sånn i midten av februar. Trygg is over lengre tid i Oslofjordområdet er det "nesten aldri" før i februar, med unntak av beskyttede viker og sund og plasser det renner ut (kaldt)ferskvann (Sandebukta, Tønsbergfjorden etc.).

Link to post
Share on other sites

Isen langs skagerakk kysten er svert ujevn. Så vær forsiktig med ferdsel. Jeg var på brygga i dag og målte temp i vannet: -0,5 *C ved overflaten og OBS! +8*C på 4m dyp. Det skal ikke mye strøm og vind til før åttegraders vann tiner isen! Måle posisjon er 58 grader 35 minutter og 14 sekunder nord,

9 grader 0 minutter og 12 sekunder øst.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Vi kjørte rundt Håøya i går og så lite til is bortsett fra rundt øyene utenfor Sætre. Vanntemperaturen en meter ned i vannet var pluss 4.5 grad i hjemmehavna på Storsand. I Drøbaksundet sank den til pluss 2.5 mens utenfor Sætre målte vi pluss 1.5.

dsc_0817.jpg

Halvard (A-Joda) konsentrert ved roret på Astor.

 

dsc_0820.jpg

Ikke mye båttrafikk. En og annen var nede å måkte av snæen på båten.

 

dsc_0822.jpg

Gylteskjær ved kai. Flott båt til faren til Hilmar II.

 

dsc_0834.jpg

Vi møtte Pål (faren til Hilmar) like etterpå. Han er skipper på Oscarsborg II som trafikkerer Oscarsborg og Drøbak.

 

dsc_0837.jpg

Ikke mange gjestehavnplasser igjen i Drøbak. Denne røde båten i bildet har okkupert en gjesteplass. Jeg tror den tilhører en lokal dykkerklubb.

 

dsc_0839.jpg

På vei over til hjemmehavn møtte vi Tevlus, en gammel traver i fjorden. På vei til Oslo med sand fra Svelviksand sandtak på Verket i Hurum.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Litt små irritert jeg ,at isen på indrehavn er borte nå.Kommer jo ikke på tur likevel da alt står på hue ombord,ikke mye som er i vater .Men hjelper på da,ikke mye igjen ombord.Nata ferdig pentry å littt småttis,men har lyst på tur nå .Men håper jeg er klar til påske å Koster,for vel være trøsten det

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Runo! Det er en stund til påske enda.

Har litt jobb igjen da,så håper jeg skal være ferdig te påske .Nate-slipe-lakke og lakke innventaret , tipper det fort går noen uker ja :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hehe neida men det er ei stønn til jeg kommer dit , + at all innventar skal slipes/lakkes .Blir noen timer det tipper jeg , men pytt pytt . Er lei kulde å is ,men nå er det null ute ,noe som er perfekt for meg som nater om dagen .Trenger tørk så jeg kan få slipt og lakka ,men kulda har stoppa det ei stønn .

mærklig detta med isen også som jeg sa,nå er den nesten borte på hele indre havn ( Horten ). Har jo vært rundt -8 eller kaldere siden jul,sies at dem måler mange + grader i vannet ute ved bastøya.Bare glad isen forsvinner jeg ,men noe mærklig er det da.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...