Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Med denne isen som har lagt seg rundt omkring kan vi nok forvente prisøkning på forsikringene utover året. Tydelig at mange er blitt tatt på senga denne vinteren. Mange flere burde nok ha fått opp båtene denne vinteren.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Med denne isen som har lagt seg rundt omkring kan vi nok forvente prisøkning på forsikringene utover året. ....

Det tror jeg ikke du behøver å bekymre deg for.

Jeg leste akkurat et eller annet sted at forsikringsselskapene ikke dekker skader av is og kulde alene.

Bekymringen kan du derfor overføre til de som har båten liggende ute.

De er antagelig for øyeblikket selvassurandører med hensyn til is- og kuldeskader.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det tror jeg ikke du behøver å bekymre deg for.

Velkommen til BP :flag:

 

Av mine vilkår framgår det ikke noe om at jeg ikke skulle få dekning på tross av isen. Isen holder jeg meg unna, men om isen holder seg unna meg er jeg ikke så sikker på. To ganger i Januar var jeg innestengt, men det gikk bra når denne løsnet. Og jeg ligger på svai i en fjord :smiley: Nå er jeg klar døgnet rundt og skal forflytte meg så raskt jeg aner urå.

 

Misunner ikke de som er blitt fanget og ikke kommer noen vei.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tydelig at mange er blitt tatt på senga denne vinteren.

Her i området kan vi best sammenligne det vi opplever nå med vinteren 86 / 87. I disse tider er jo det nesten en mannsalder. Med de forholdsvis milde vintrene som har vært skjønner jeg meget godt at enkelte har sjanset på at båten kan være å vannet uten at problemer oppstår.

Link to post
Share on other sites

Det er vel fortsatt mulig for mange å få opp båtene. Her bør vel marinaer og foreninger stille solidarisk opp og ikke bare tenke på klingende mynt. Bruke plassen som er ledig i havna og gi fanden i hvordan resultatet med oppstillingen blir. En samfunnsinnsats kan berge mange fra katastrofen. For katastrofen kommer det er jeg overbevist om. Litt dugnad blant båtfolket er på sin plass nå og ikke bare tenke på seg selv og sitt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fant dette svenske iskartet som også dekker Oslofjorden og svenskekysten. Oppdateres daglig. Snart kan vi ta sparken til Skagen.

 

Var ute i Drøbaksundet i kveld og nå har det frosset til også på innsiden av sundet mot Oslo.

 

 

 

Prøv: http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/is_prod.php

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ombord idag og fjernet snø og is. Skuta hevet seg 5-7 cm i baugen, så det var nok på tide. Godt å ha snøen liggende fordi den isolerer kjempebra, men en bør ikke gamble med dette alt for lenge.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger i boblehavn men ser nå at bobleanlegget ikke klarer å holde isen unna , det er litt åpning på sidene men i baug og hekk så tetter det seg igjen så jeg ble litt bekymret og sendte en mail til forsikringen min i går kveld og fortalte hvordan forholdene er og stilte spørsmål med hva som skjer om det oppstår skade til tross for bobleanlegg eller om eventuelt at bobleanleggest skulle svikte ogdet skulle fryse totalt i havnen , fikk svar på den nå i morges.

 

Svaret jeg fikk fra min forsikringsagent Norwegian broker var hyggelig:

Ikke noe problem. Skulle du mot formodning få skade på båten er dette dekket. (Vi har ikke unntak for is-skader)

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ligger i samme boblehavna som Enzo, og har sett samme utvikling. Fryser godt til nå.

 

Sjekket derfor forsikringsvilkårene mine som kanskje er litt utydelige.

Skader som følge av is og kulde er i utgangspunktet ikke dekket, men skader som følge av at bobleanlegg svikter er dekket (dersom man har betalt for å ligge i boblehavn hos tredjepart).

 

Båten min er forsikret hos Gjensidige.

Redigert av Herr Felle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...