Trophy Svart 11.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 (redigert) Over helgen blir det bestilling av kalesje. Valgt farge er mørk blå, men hvilket stoff jeg skal velge er jeg usikker på. Noen anbefalinger?? Lurer litt på Hellytech for det ser flott ut og virker veldig lett. Er det dyrere enn de andre ?? Andre tips om hva som er viktig ved kjøp av kalesje ? tillegg : brukte søkefunksjonen i går uten å finne det jeg var ute etter, men i dag gikk jeg inn på emneoversikten og da gikk det litt bedre mest sannsynlig går jeg for captain's blue med sorte bånd og glidelås. Hva er det beste kalesjestoffet og hvorfor Redigert 11.Februar.2007 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 11.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 flytter denne opp for å få vite hvilke kalesjestoff som er "best", siden jeg skal treffe kalesjemaker'n en gang i neste uke og gjerne vil ha deres mening. . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Markilux 37, ingen over, ingen ved siden. (Ja, hvis ikke VolvoPenta lager kalesjer da.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 (redigert) kalesjemaker som vi har bestilt med ser ikke ut til å kunne levere , så han som vi bestilte sammen med (samme båt) har kontaktet Måløy industrisøm og fått avtalt 1 kalesje i midten av Mai og kanskje 1 litt senere så der er håp. Legger ved noen bilder av det som er gjort i vinter https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/b_3.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/el_sentr._m...rdfeibryter.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/landstroem__lensepumpe.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/manuell_lensepumpe.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/nye_doerkplater.jpg Skjøtene på dørkplatene ble ikke så bra, men er ikke ferdig så jeg funderer på hva slags list jeg skal bruke. Det blir også et par mindre mørkeblå tepper på dørken som dekker skjøtene . . . Har også laget skroggjennomføring for tømming av septiktank etter ejektor prinsippet. Og skroggjennomføring for ekstra sjøvannsinntak til motor. Stengeventil til dieseltilførsel. Forløbig uten fjernstyring. Montert automatisk/manuellt brannslukkingingsapparat i motorrom. Fjernstyring/alarm ikke montert ennå. Er funkjonen med bilde innlegging endret ??? noen som kan hjelpe. . . Redigert 6.Mai.2007 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Mørejarl Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 (redigert) Har du fått montert Bravo 3 undervannshuset og hvilken fart oppnådde du eventuelt med dette. Redigert 6.Mai.2007 av Mørejarl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 B 3 undervannshuset er montert. Vises på bilde nr 1, ikke så godt å se når propellen ikke er på. B 3 med 24 pitch/stigning. Kom akkurat hjem fra en liten test tur. Såvidt over 34 kn på fullt med full dieseltank og 2 pers + bord og stoler osv. Klarer 30 kn på 3600 omdr. og 23 kn på 3000 omdr. Synes også at det var bedre å manøvrere akterover Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Siden 2006 modellene med 250hk oppgir toppfart på 32kn kan de ikke ha hatt mer enn 50 l drivstoff på tanken Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Såvidt over 34 kn på fullt med full dieseltank og 2 pers + bord og stoler osv. Klarer 30 kn på 3600 omdr. og 23 kn på 3000 omdr. Synes også at det var bedre å manøvrere akterover Regner med at toppfarten vil øke når motor er skikkelig innkjørt . . . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Her kjøpte jeg båt. http://atlantiqueboats.com Dyktig megler og store pruttemuligheter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 (redigert) Liker ikke helt koblingen på hovedbryter da det er strøm til lys osv selv om denne er av. Skrudde av bryter og sjekket på baksiden. Der var det koblet som følger: Batteri på batt 1, batteri på batt 2 og starter på feeder. Det var også noen mindre stømledninger på både batt 1 og batt 2. Noe stjeler strøm Tips til kobling ?? Selv tenkte jeg at strømledningene burde kobles på feeder untatt strøm til lensepumpe Redigert 29.Mai.2007 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Selv tenkte jeg at strømledningene burde kobles på feeder untatt strøm til lensepumpe Deler den oppfatningen ja, noen mener at vhf bør kobles direkte også da det er nødutstyr, da må man også huske å slå den av Du får bruke elimineringsmetoden, koble inn amperemeter (ikke tang) på plusskabelen og fjerne en og en ledning... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 11.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Da er det i orden med kalesje. Båten ligger hos Flatanger ind for montering. Det ble ikke den kalesjen vi hadde vært med og "konstuert", for da hadde vi måttet vente til etter ferien(august) Den er ganske lik den vi ville ha, men mer avrundet i taket og det er ganske praktisk at det ikke samler seg vann på taket. Den har også 4 vinduer bak mens vi gjerne skulle hatt bare 3, men det kan vi jo endre siden. Det var helt tilfeldig at vi kom over denne kalesjen som lå ferdigsydd Kan hende vi modifiserer den litt etter hvert https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/000_0007.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/0/162/000_0009.jpg Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 12.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2007 (redigert) Jeg må nå finne meg en ny plass til flagget etter at jeg fikk meg ny kalesje og det blir vanskelig. Jeg har tenkt på targa'n, men det blir litt tungvindt siden jeg må på fly'n og åpne kalesjen for å nå frem. Har testet i dag med å holde flagget i posisjon ytterst på styrbord side akter og da blafrer flagget flott i fartsvinden, men det vil være i veien når vi ligger longside. Kanskje jeg skulle valgt et flaggfeste på hver side så jeg kan bytte alt etter som.... Midt på er uaktuellt siden det henger rettt ned under fart Noen forslag??? PS. dette er ikke min båt, men en med helt lik kalsje Redigert 12.August.2007 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 (redigert) Jeg så en båt lik din i Haugesund med flagget montert på targaen, etter min mening var dette lite pent. Jeg ville valgt babord side helt bak på hekken. Har lest flere som mener at det skal stå på "hjerte" siden av båten om det ikke er midt på. Du har sikkert badetrappen din på denne siden også og skal du en gang sette opp en jolle i daviter vil den da kunne ha baugen mot flagget/badestigen og dermed ikke stå i veien av noen av de. Som du sier vil det stå noe i veien når du ligger til kai, skal folk gå via badeplattformen ut til båten utenpå er det bare å fjerne flagget... Redigert 13.August.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Du har vel ikke så mange andre realistiske plasseringer enn på akterspeilet. Men fester du stangfestet høyt på akterspeilet og vinkler det godt oppover trenger ikke flagget å gi så mye besvær når man beveger seg på badeplattformen. Jeg ville prøvd meg frem med provisoriske fester av flaggstangen. Da får du svar på om flagget bare blir hengende flatt ned når det festes midt på akterspeilet. Jeg tror det blir penest. Du kommer kanskje til å bruke 100 cm flagg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 14.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2007 Har sett noen båter med flagg på targa'n og det var flott syne jeg, men de båtene var også en del større enn min. Valget blir nok babord side på hekken. Der blafrer det også fint i fartsvinden Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Har du vurdert hvor stort flagg du vil ha. I sommer har jeg lagt merke til at flaggene på omtrent like store båter varierer fra 50 cm til 200 cm. Det er mulig at de største flaggene er enda større. Særlig i Sverige finner man endel båter med store flagg, men har også registrert endel norske seilbåter med STORE flagg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Husker ikke størrelsen på mitt, men er kjøpt ut fra størrelsen på båten. Synes å huske at det stod noe på esken til flagget. Der jeg har tenkt å feste flaggholderen kan jeg bruke gjennomgående skruer til festet. Kan ha ganske stort flagg da, men jeg synes ikke om flagg som ligger ned på skroget eller andre steder Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Er nå begynnt på en del oppgraderinger siden båten står innendørs. Skifter blant annet noen gjennomgående skruer på støttene under badeplattformen. Der var dårlig med tettningsstoff , så det var kommet noen rustrender på innsiden av skrogen. Vil helst at motorrommet skal være tørt. Jeg skal nå montere en temperaturføler i motorrommet som gir alarm ved begge styreposisjoner når det blir for varmt. Jeg kan da også utløse brannslokningsapparatet manuelt fra styreposisjonen. Jeg vil helst ikke montere den alt for nærme varme deler av motoren. Hvor er motoren varmest ? Er det turboen ? Hvor langt fra motoren må jeg montere føleren for å få omgivelsestemperaturen ? Noen som har gjort det samme eller har fabrikkmontert som husker avstanden ?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 10.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Ingen som har montert temp føler i motorrom???????? Jeg skal også monteret et dieselfilter av typen for/grovfilter. Har kikket så vidt på Racor sine ,men hvilket skal jeg satse på ? Motor er 320 hk diesel. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 den originale tempføleren på min er montert oppunder dekket foren motoren på høyre side og jeg plasserte filtret på fiskekummens (denne har ikke du) bakside mot motoren men dette er nok en lite gunstig løsning for dieselmotorer om du ikke har elektrisk matepumpe fra tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 10.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 (redigert) Har også mulighet for å montere føleren fremme på høyre side av motor, ca 40 cm avstand. Hvor langt unna motoren er føleren montert hos deg ? Når det gjelder dieselfilteret skal det monteres på venstre side like ved finfilter på motor. Hvor mye diesel må filteret ta unna i timen på en 4,2 liter Mercruiser 320hk ?? 2 å velge mellom, men lite opplysninger. Noen erfaringer... http://www.maritim.no/product.aspx?id=4463...upkey=006003132 http://www.maritim.no/product.aspx?id=4460...upkey=006003132 Jeg tror det dyreste er det beste valget, men jeg vet det ikke... noen som har mer peiling ? Redigert 10.Desember.2007 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 burde holde i haugevis med den minste ... 170 l i timen klarer du ikke med 320 hk tror jeg . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Jeg har det "store" på min 240HK Steyr. Dette ble installert av merkeforhandler. Du må huske at motoren sirkulerer mye mer diesel enn den forbruker. Jeg vill gått for RACOR 500FG . Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 11.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Det minste holder når det gjelder diesel gjennomstrømning i timen, men er det noe forskjell i skifting av filter, avtapping osv. Den gjennomsiktige delen er jo mye større på det dyreste så det er kanskje enklere å se vann og dritt ??? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.