Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Ifølge intervjuet med Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund i Aftenposten jobber i alle fall forbundet for unntak fra prøven:

 

Foreløpig er det uklart hvilke krav departementet vil legge seg på, men de skal blant annet samarbeide med båtforeningene. Generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund er ikke i tvil. - Kravene i ICC er greie som minimumskrav. Vi ønsker at krav om båtsertifikatet skal gjelde båter lengre enn åtte meter med over 35 hk, og som går raskere enn 15 knop. Samtidig vil vi at de som har kjørt slike båter i fem år kan slippe prøven, sier Syvertsen.

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre flere i prosent en det du forespeiler.............

Å, er det det? Hvor finner vi statistikk om det, da?? Antall fritidsbåter i landet sett i forhold til antall straffereaksjoner og ulykker tilsier i alle fall at antallet idioter er relativt lite. Og de vil fortsette å være idioter, også ETTER at de har tatt Båtførerprøven. Om de er født idioter eller har arbeidet hele livet med å bli det*, gjør ingen forskjell. Idioter vil de være, både med og uten Båtførerprøve.

 

 

* Sitert/tilpasset fra en sang av en amerikansk country-artist. To :drink: til den som avslører navnet på artisten og låten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På høy tid at sertifikatkravet kommer. Kan ikke se at det finnes noen gode argumenter med tanke på båtlivet, som skulle tale mot innføring av sertifikat på sjøen. Jeg ser imidlertid svært mange grunner til å innføre det. At mange her på båtplassen har et generelt politisk ståsted som tilsier en massiv motstand mot lover å regler, har jeg merket meg. Om sjøen av disse blir betraktet som en "siste skanse" mot byråkratiet, er det vel en forklaring på denne sytinga mot sertifikat, men god båtpolitikk skal ingen få innbilt meg at det er. Sytinga og protestene burde kunne settes litt i perspektiv, de var massive i forkant av innføring av båtregisteret. I ettertid har svært mange av hylekoret mot registeret, insett at det kanske ikke var så dumt likevel. Siden gode argumenter mot sertifikat er til de grader fraværende her :wink: , er jeg overbevist om at det samme skjer i denne saken.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke denne negative holdningen til obligatorisk opplæring til sjøs, men jeg en nå en enkel sjel... Det er vanlig svært mange andre land.... Ser man f.eks til Sør Afrika så er det i tillegg til teoretisk opplæring krav om praktisk utsjekk med den båten du skal føre... skifter du båt til en større, så er det ny utsjekk på den...

 

Her i kongeriket er det snakk om båtførerprøven som i dag en fin og grei opplæring... Det koster den nette sum av 200 kroner, og siden dere som er så negative og som kan dette fra før så er jo dette ren plankekjøring.. Dere trenger jo ikke kurs eller noen ting... Det er kun å sette av en time til prøven..... Da rekker dere en kaffekopp også :wink: ... Prøven tar vel i underkant av en halvtime for de kan dette til fingerspissene...

 

Det er jo tåpelig å komme med slike kommenarer om der hvor jeg ferdes så er inngen andre båter... Det er vel samme krav til teoretisk opplæring i bil, enten man kjører i Oslo eller Masi... Man kan da ikke seriøst mene at det skal diffrensieres med tanke på båttetthet....

 

Skal man slippe VHF sertifikat hvis man kun bruker radioen i områder hvor det er få båter...

 

Jeg regner med at dere som er imot en slik obligatorisk opplæring for føring av båt kan forklare dumme meg hvorfor man trenger et obligatorisk sertifkat for å snakke via VHF med en annen båt, men for å ferdes blant dem i trange havner eller utaskjærs skal man ikke trenger noe sertifkat...

 

Innføring av sertifikat krever vel ikke at politiet trenger å intensivere sine kontroller... siden vi alle her er så lovlydige og moralske på alle andre felter, så regner jeg med at vi også sørger for at nødvendig papirer er i orden før vi seiler..

 

Jeg er så hjertens enig med Astor og de andre som hilser et slikt forslag velkommen... :flag:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

God retorikk egentlig, Sofaseileren, men helt forfeilet, siden du legger til grunn at de som var mot båtregisteret er de samme som er mot obligatorisk Båtførerprøve. Du glemmer også å kommentere det grunnleggende spørsmålet om det overhodet er behov for obligatorisk Båtførerprøve. Herunder mangler det kommentar til det overveldende antall som tar prøven FRIVILLIG hvert eneste år.

 

For the record: Jeg var FOR båtregisteret men er MOT obligatorisk båtførerprøve, MEN har tatt D5L frivillig.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Min motstand mot Båtsertifikat er ikke politisk betinget. Må den være det for å være imot denne saken ? Hvilke gode grunner ser du for å innføre sertifikat ? Og hva er god båtpolitikk ?

En ny bestemmelse som ikke kommer til å være mulig for politiet å håndheve med midlene de har,er det så god båtpolitikk ? Tror myndighetene hadde kommet like langt med holdnings kampanjer,og det hadde antagelig vært billigere.

Link to post
Share on other sites

En ny bestemmelse som ikke kommer til å være mulig for politiet å håndheve med midlene de har,er det så god båtpolitikk ?

Hvor har du dette fra?? Hvordan vet du at det ikke vil bli bevilget flere midler til politiet i forbindelse med innføring av dette sertifiaktet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor har du dette fra?? Hvordan vet du at det ikke vil bli bevilget flere midler til politiet i forbindelse med innføring av dette sertifiaktet...

Hadde man bevilget nok penger til Politiet fra før av, så hadde man antageligvis fått bukt med værstingene. Forebyggende arbeid virker som regel.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du dette fra?? Hvordan vet du at det ikke vil bli bevilget flere midler til politiet i forbindelse med innføring av dette sertifiaktet...

Det vet jeg ikke. Men i beste fall vil det ta tid å bygge opp politibåt flåten og kurse besetningene. Og siden politiet ikke er overbemannet så vil det mest sannsynlig ikke være noe kontrollapparat som er særlig effektivt på så kort tid som ett år.
Link to post
Share on other sites

.......men vil dagens båtførerbevis gjelde i 2007?..........

Det tror jeg ikke du skal satse på da nåværende ordning er svært ulykkesbelasta. Skal vi få orden på ulykkesstatistikken tror jeg det er viktig at du bytter beviset ut i henhold til ny forordning.
Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at forbebyggende og holdsningsskapende arbeid er det som hjelper best, og innføring av obligatorisk opplæring er et steg i riktig retning i dette arbeidet... Det kan det ikke være noe tvil om... Innholdet i denne opplæring i dag bygger på gode holdninger til sjøs, samt vise andre sjøfarende respekt blant annet...

 

Pr. i dag ser ikke jeg andre metoder som kan innføres og gjennomføres på kort tid som vil omfavne de som ferdes på sjøen ..... så mine venner, det er ingen grunn til å vente med å skaffe seg papirene.... Sett av en halvtime og stikk innom en sensor i morgen og avlegg eksamen så er det gjort.... lesing er vel unødvendig for dere formoder jeg :wink:

 

Bedre å være føre var... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De som er der i dag har fått full opplæring.

De jeg hadde i tankene var de minst 200 nye som må til for å kontrollere at alle har Båtførerbevis, at det finnes rett antall redningsvester om bord, og at alt toalettpapir om bord er minst to-lags.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

De jeg hadde i tankene var de minst 200 nye som må til for å kontrollere at alle har Båtførerbevis, at det finnes rett antall redningsvester om bord, og at alt toalettpapir om bord er minst to-lags.

Kontrollerer politiet at alle har bilsertifiakt mon tro hele tiden :rolleyes::nonod: ...... Dette blir vel litt vel litt tullete argumentasjon etter min mening.... Selv om man innfører obligatorisk båtførerbevis så trenger man ikke ha fjorden full av politi for å kontrollere dette hele tiden... Det handler om tillit og lovlydighet(det er vi jo)... og jeg tror at de fleste vil sørge for at de har dette.... slik som på landeveien...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror vi alle er enige om målet, men kanskje ikke om middelet? Påbud, forbud, kontroll og straff har ikke akkurat avskaffet alkoholmisbruk, narkotikamisbruk, kjøring i rus, fartsovertredelse, skattesnusk, tyverier osv osv osv

 

Hvordan, helt konkret, ser dere som er tilhengere for dere at dette skal gjennomføres i praksis, konsekvens av lovbrudd (straff og bøter - hvor mye?), nødvendig antall politi og båter for å gjennomføre dette, hvor mye skal det koste og ikke minst hvem skal betale for dette? Når dere gjør beregningene så ta en kikk på kystens lengde!

 

Og til slutt si gjerne noe om dagens situasjon mht ulykker, skader (i penger), dødsfall og så hvordan denne utviklingen vil bli etter at dette er innført, for dere har vel helt konkrete forventninger til dette?

 

Venter i spenning! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

så mine venner, det er ingen grunn til å vente med å skaffe seg papirene....

Hadde det vore så enkelt at det var dagens frivillige båtførarbevis som blei gjort obligatorisk, hadde det vore greit. Men, sydvesten, dette blir noko langt dyrare og mykje meir byråkratisk. Det kan i alle fall virka slik, ut frå det som har kome fram så langt. Og det ser ikkje ut som me som alt har båtførarbevis og nokre års erfaring, slepp unna utgiftene...

 

Til alle som ringer og gratulerer syvert: Kan de ikkje be han melda seg her på baatplassen? Me er mange som er spente på å høyra kva KNBF eigentleg tenker om dette no.

Link to post
Share on other sites

God retorikk egentlig, Sofaseileren, men helt forfeilet, siden du legger til grunn at de som var mot båtregisteret er de samme som er mot obligatorisk Båtførerprøve.

Stort sett mener jeg det er den samme gruppen. Selvfølgelig er det unntak, men å påstå at det er en ikke ubetydelig, og ikke akkurat taus del av båtfolket som har en dyptstikkende, generell motstand mot alt som smaker av regulering, er vel ikke særlig kontroversielt. I båtregistersaken var det overaskende mange som endret syn etter at registeret var etablert. Her fantes det til og med blant motstanderne et argument med en visst hold: at registrering ville gjøre det mulig å avgiftsbelegge båtfolket. I sertifikatsaken har jeg rett å slett ikke sett annet enn oppgulp om styringskåte byråkrater, trassig motstand mot å måtte verifisere elementær kunnskap, og påstander om at tullinger vil forbli tullinger.

Du glemmer også å kommentere det grunnleggende spørsmålet om det overhodet er behov for obligatorisk Båtførerprøve. Herunder mangler det kommentar til det overveldende antall som tar prøven FRIVILLIG hvert eneste år.

Ok: Antall båter øker. Størrelsen på båtene øker. Fart øker. Og: hensynsløsheten øker. (sistnevnte er hr Worse sikkert ikke enig i, men om han valgte ut en av sine lettbåter i passende størrelse, og tilbrakte en lørdags ettermiddag i denne, en fin dag i juli i et middels traffikert område, vil jeg ikke se det som svært usansynlig om conjakken fikk ben å gå på når skipperen siden entret moderfartøiet). Svært positivt at mange tar båtførerprøven frivillig, men, for å snu på det: Er det ikke litt betenkelig at de fornuftige tar båtførerprøven, mens "idiotene", (dine 0,01 %) som virkelig burde trengt den, kan skygge unna prøven og kunnskapen uten problem?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...