Jump to content

Prosjekt: Glen-L Squirt 10' Runabout


Honduras

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

For dere som er interessert i slike båter så ligger det en kul båt til salgs på Autodb.no. Ligger visst i Østfold, han kaller den Barossa, men det er nok en Glen-L L Dorado. Med 50-talls vinger og greier! Hadde nok dradd å sett på den om det hadde vært min kant av landet!

 

https://www.boatdesigns.com/13-L-Dorado-ultra-modern-tailed-runabout/products/334/

 

AutoDB-kode: 1240763, http://bat.autodb.no/

 

Mvh

Link to post
  • 1 måned senere...

Kommet igang og kommet igang fru Blom... Har puslet litt innimellom.

 

Fikk endelig tak i en Johson 18hk fra 1958 på vårparten i fjor. Det er den typen jeg har lett etter. Som dere sikkert har sett før i tråden har jeg tidligere funnet ett par Evinrude fra 57/58, men synes de vinrøde Johnson motorene passer bedre i fargen til Mahognyen. Er litt jålete på ett par områder :cool:

Ett greit restaureringsobjekt. Motor går rundt og skal være brukt inntil for ett par år siden av forrige eier. Den årvåkne ser kanskje at stammen er lakkert hvit, den skal ha samme rødfargen som på toppen. I tillegg er girhuset byttet til en nyere type(grønn, ca -69). Men jeg har ett par delemotorer, så dette skal jeg fikse. Mulig dette blir neste vinters prosjekt.

johnson_18hk_1958.jpg

 

På båten har jeg gjort følgende:

Resten av dekksbjelker og rammeverk har fått to strøk med epoxy. Deretter er dette slipet med vannslipepapir.

vannslipet.jpg

 

Her har jeg startet med å lakkere opp med 2k Epifanes. Legger på to strøk innvendig. Dere ser også det endelige valget når det gjaldt utforming av dashbord. Tror det blir bra :cool:

lakkert_foran.jpg

 

Klar for å legge på deksplatene.

klar_for_dekk.jpg

 

Lagt på to strøk med epoxy på undersiden av dekksplatene. Lagt på fortykket epoxy på alle bjelker og skrudd på platene.

plater_bak.jpg

 

plater_foran.jpg

 

Skruene fjernet på dekket. Nå skal alle skruehullene tettes med epoxyfyllinger og platene slipes til. Platene på luka har jeg ikke limt fast enda, derfor skruene. Når dekket er slipet plant skal jeg legge på 2,8mm mahognyfiner, beise, legge på epoxy, fuge og lakke ørten lag.

Men det blir antageligvis til høsten, for jeg har startet med å rive opp dekket på snekka og plukket ned vindskjermene. Alle båtene i havna settes ut første lørdag i mai, så det er ikke mer en tid av veien hvis jeg skal få alt klart. Har ett par andre ting jeg skal ha gjort også. Men det siger nå framover litt etter litt.

Problemet er at jeg egentlig ikke vet hvor jeg skal ha den når den er ferdig, så jeg stresser ikke :lol:

 

plater_ferdig.jpg

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Det gjør jeg også, har bare litt for mange punkter på "Honey-do-" listen før høsten kommer :rolleyes:

 

Er usikker på hvordan braketten vil fungere i praksis, men det er jo artig å eksprimentere litt. Hovedformålet er at jeg vil unngå brønn og ha så stort akterdekk som mulig. Ser at jeg får noe problemer med å tilte motoren helt opp, men jeg har primært tenkt til å ha båten på henger mellom turene. Da er det ikke fullt så viktig å få motoren opp av vannet.

 

Vi får se. Første turen kommer sikkert il å gi meg like mange nye sprøsmål som svar...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
  • 5 måneder senere...

Da skal jeg forsøke å oppdatere tråden litt igjen. Har vært nok å gjøre både privat og på jobb, har pusset videre på snekka, har kjøpt motorsykkel jeg har ordnet litt med osv. Sånn går nu dagan...

Men her kommer ihvertfall litt om hva som har skjedd siden sist på evighetsprosjektet.

 

Kan jo vise hengslene som jeg monterte på luka.

luke.jpg

Er hengsler til gamle MiniMorris, bestilt fra AutoClassic i Grimstad

Er laget for å monteres på buet lokk, så de passer fint til denne luka.

 

hengsler.jpg

Ble litt knot med innfestingen, men jeg kommer til å bruke en Unbraco som blir satt i lukekarmen samt en til hvor mutteren på bildet vil bli erstattet med en kuppolmutter. Blir nok bra til slutt.

Har ikke helt løst hvordan jeg skal gjøre med lukelås enda, men det kommer nok..

 

Dro en tur til Oslo Finerfabrikk, og kjøpte noen lengder med 2,8mm "Mahognyfiner" (Kaia, Filipinsk mahogny)

Startet med å tilpasse Dollbordet.

dollbord_tilpassning.jpg

 

Fineren er bare lagt over hverandre i skjøtene, og skjært med linjal og tapetkniv. 3-4 snitt, så er man igjennom. Husk å skjær i "oppoverbakke" i forhold til retningen på fibrene. Da vil bladet bli presset mot linjalen og man får rene snitt. Skjærer man i "utforbakke" vil kniven følge trefibrene bort fra linjalen. Forsøk ett par snitt fram og tilbake så finner man fort ut av det.

dollbord_baug.jpg

 

Skjøt på fremdekket

dollbord_skjot.jpg

 

Skjøt ved sittebrønn

dollbord_skjot2.jpg

 

Jobber meg bakover...

dollbord_dekk.jpg

 

Med skarp kniv blir det fine skjøter

dollbord_skjot3.jpg

 

Med litt tape holdes bitene på plass før liming. Tapen virker som hengsler, så det er bare å legge bakover. stryke på epoxy og få de nøyaktig på plass igjen.

dollbord_hengsling.jpg

 

Her er Dollbordene stiftet fast. Strimler av bølgepapp som beskytter finere samt gjør det enkelt å vippe opp stiftene igjen. En annen variant jeg har kjørt før er å bruke nylontau. Tar det jeg har for hånden.

dollbord_stiftet.jpg

 

Etter liming kommer litt hyggelig trearbeid igjen. Min bestefar var båtbygger fra Grimstad, så det er litt morsomt å benytte noen av hans gamle verktøy, selv om jeg aldri rekker han til knærne rent håndtverksmessig. Men godt verktøy er jo halve jobben, så da blir det i det minste halvbra... :cool:

bestefars_hovel.jpg

 

Da er det nogenlunde i ytterkant både bak..

dollbord_grovtilpasset.jpg

 

... og foran

dollbord_grovtilpasset_2.jpg

 

Med en fleksibel linjal og masse "delmål" forsøker jeg å få samme kurvatur på innerkant av dollbord på begge siden. Blir noen hjelpelinjer og målpunkter.

dollbord_riss_bak.jpg

 

Her er innerkant skjært til med kniv, og dratt over med en liten balsahøvel. Før jeg limet på plass dollbordene hadde jeg grovtegnet kurvaturen på dekksplatene, og satt på vanlig pakketeip ganske nær streken. Det gjorde at overskytende på dollbordene ikke limet seg fast i dekksplatene, og når jeg skjærte kurvaturen var det veldig lite rester som måtte høvles og skjæres bort. Kan være et tips å ta med seg.

dollbord_ferdig_bak.jpg

 

Da er Dobbbordet ferdig rundt hele, og bordleggingen kan starte. Foran brukte jeg en håndoverfres med et vanlig sylindrisk fresestål og et anslag mot dekkskanten. Bredden er rundt 14cm.

dollbord_ferdig.jpg

 

Men det må jeg ta i ett nytt innlegg, tør ikke legge inn noe mer i denne nå i tilfelle problemer... :lol:

Link to post

Da tar vi litt til...

 

Tenkte jeg skulle lage meg en liten vri på Midtfisken, så jeg laget en liten mal av kryssfiner.

cockpit_mal.jpg

 

Skjærer ut to stykker av finer. Disse blir "bookmatched" dvs at jeg tar to flak som hører til hverandre og skjærer ut disse to biten på samme sted slik at de blir helt identiske når jeg legger dem ut på hver sin side.

cockpit_front.jpg

 

Har spent bitene opp i tvinga og pusser dem ned på fremkanten slik at de er helt like

cockpit_pussing.jpg

 

Her begynner det å nærme seg liming.

cockpit_tilpassning.jpg

 

Midtfisken under produksjon. Den er konisk, ca 14cm i bakkant (samme bredde som Dollbord) og ca 10cm i front. Grunnen til det er følgende:

Mange lager midtfisken helt rett, og det kan være greit nok. Smak og behag. Imidlertid er det ett optisk bedrag som gjør seg gjeldende, og det er at dersom alle dekksbjelkene ligger parallelt kan det pga baugens innsving se ut som om de faktisk peker skrått utover. Ved å gjøre midtfisken konisk unngås dette.

Så på fordekket smalner den forover, og på bakdekket smalner den bakover. Bare en detalj, men jeg har det nå med å henge meg opp litt i sånt småpirk da. Sikkert derfor jeg ikke har den på vannet enda.. :lol:

Når jeg skulle lage midtfisken konisk slo jeg først en rett strek som fulgte fibrene i midfiskens lengde, deretter regnet jeg meg 5 og 7 cm ut på hver side. Blir for dumt hvis trefibrene på midtfisken skrår fra den ene til den andre siden på midtfisken. The Devil is in the details.. :cool:

midtfisk.jpg

 

Begynner å likne noe

midtfisk_tilpasning.jpg

 

Tilpasset i front. Ser ut som den glipper på sidene, men det er fordi den ikke er klemt ned for å følge dekkets kurvatur.

midtfisk_front.jpg

 

Bakkant. Streken på midtfisken skal slipes bort, så det blir litt ryddigere etterhvert

midtfisk_bak.jpg

 

Da er produksjonen av dekksplank i gang. 6cm bredde har jeg havnet på. Tror det blir bra.

dekksplank_produskjon.jpg

 

Tilpasning av plank mot dollbord. Rissemål og Fein Multicutter. Hadde også en Dremel med en grov sliperondell liggende for de siste tilpasningene. Brukte ikke mange minuttene pr bord.

La først alle bordene med overlapp i bakkant og brukte den tidligere omtalte malen til å tegne av kurven, før jeg skjærte de ut med Fein. Når alle bordene var lagt på plass og teipet fast, var tiden kommet til å risse og tilpasse i front. Skikkelig kosejobb.. :thumbsup:

dekksplank_tilpasning.jpg

 

Sluttspurt på babord side

dekksplank_tilpasning2.jpg

 

Siste biten klar

dekksplank_nesten_ferdig.jpg

 

Same procedure as last time...

dekksplank_styrbord.jpg

 

Da er dekket klar til liming. Og hvis noe tenker "Hei, han har glemt fuging!!", så har jeg ikke det...

Jeg limer alle stavene tett i tett, gjør det veldig enkelt å tilpasse og lime stavene. Når alt er herdet, skal jeg frese opp natespor med en notfres. Bare juks altså.. :cool:

dekk_klar_til_liming.jpg

Link to post

Da kommer siste rest for nå...

 

Har sett på internettet at en del bruker vakuum når de støper dekk. Så det må jeg jo prøve. Siden det å kjøpe vakuumpumpe på ett vis er litt for lettvint, tenkte jeg å lage noe selv. Fant en artikkel om å å bygge vakuumpumpe av en kjølekompressor, så etter å ha skumlest meg opp på fremgangsmåten skred jeg til værket.

Den gamle vanndispenseren på jobben fikk slippe å lide mer i et stille hjørne på lageret. Rent miljømessig tror jeg ikke det å klippe av rørene var helt korrekt, men jeg så ikke noe til den så omtalte flyktige væsken etterpå... :wink:

Deretter ble det innkjøp av en bensintrykksmåler til kr 79,- på biltema og det hele ble koblet opp for å sjekke "proof of consept".

pumpe.jpg

 

Det virket fint, så da var det bare å smelle i sammen en holder av en gammel skapdør.

Her er alt montert sammen med et par koblinger fra BT eller CO, husker ikke helt. En dreneringskran og et T-stykke. Dreneringskranen er for å justere vakuumet så det ikke blir for høyt. T-stykke er for å dra ut en slange til målere. Den lille tassen klarer faktisk å dra opp mot 50mm kvikksølv, men jeg har lagt på ca 10mm som passe. Man ønsker ikke for mye undertrykk, for da klemmes limflatene helt i sammen og epoxyen tyter ut overalt.

pumpe2.jpg

 

Min enkle lille overgang.. en vanlig slangestuss som jeg har drillet 6 små hull i.

vakuumpumpe.jpg

 

På dekket har jeg teipet opp litt nylonsnor, slik at luften skal kunne slippe ut under plastikken.

Den brune pakketeipen virker igjen som "hengsler" for alle dekksplankene

snor.jpg

 

Her er alle dekksplankene rullet inn mot midten fra begge siden, slik at jeg kan smøre på epoxy og rulle dem tilbake igjen.

dekksplank_rullet.jpg

 

Da er epoxy påført, og vakuum-prosessen i gang. Som dere sikkert ser er det bare ett flak med vanlig 0,15mm byggplast, teipet fast med brun pakketeip. På midten punchet jeg et 5mm hull og tredde min tidligere omtalte overgang igjennom. Deretter ble slangen tredd på stussen og kompressoren skrudd på.

Funket fint som snus. Etter ca 5 timer(sjekk boksen med epoxyrestene) skrudde jeg av vakuumet, dro av plastikk, snor og teip. Med ett stemjern var det enkelt å skrape av overskytende epoxy før det stivnet helt. Sparte meg mye sliping.

vakuumstoping.jpg

 

Tilpassing av akterdekket igang

akterdekk_tilpasset.jpg

 

Igjen er det brukt teip som hengsler, og her er styrbord side lagt over på babord for liming.

akterdekk_brettet.jpg

 

Pga diverse hull til hengsler, lukekarmer osv måtte jeg gi opp å bruke vakuum på akterdekket, så her ble det stifting igjen. Stiftene er satt midt mellom plankene der natesporet skal komme. Striper av bølgepapp påsatt pakketeip slik at de ikke limer seg fast i underlaget.

akterdekk_stiftet.jpg

 

Det er nogenlunde så langt jeg har kommet nå. Har fjernet stiftene og starter snart med sliping av dekke og fresing av natespor.

 

Kommer plutselig tilbake.

Link to post

Men hvorfor må det på død og liv være narrenater. Personlig syntes jeg det blir likså pent uten.....

 

Smak og behag er absolutt en faktor...

Jeg har brukt denne båten til å prøve ut forskjellige teknikker jeg forhåpentligvis kan bruke på en større båt. De båtene jeg er mest fasinert av er Runaboater fra 30-50 tallet, ala Amalie36 sitt flotte prosjekt.

I den perioden ble båtene natet på dekkene. I disse natene ble det brukt kritt. Derfor har de aller fleste gamle runaboater hvite nater, og det er noe som er typisk for båttypen.

Som er en sannhet med modifikasjoner.

Fordi etter at dekkene var natet ble de oljet. Og når hvitt kritt blir tilsatt olje, blir det ikke hvitt lenger, men svakt gulbrunt/beige. Så du kan jo gjette hvilken farge jeg skal ha på natene.. :wink:

Link to post

Kjekt å sjå at du er i gong att. Dessutan fin inspirasjon og lesing for meg :cheers:

 

Liker måten du lager "fake" mahognydekk på, lurer på om eg skal prøve meg på noko liknande når eg skal lage meg ny dørkplater. Er litt spent på korleis du fikser utfresing av natespor, spesielt dei siste cm mot dollbord, men du har vel tenkt ut ei fiks løysing der òg reknar eg med. Skal bli artig å sjå :smiley:

 

Kor mykje måtte du ut med for fineren forresten? Må jo finne ut om metoden lar seg kombinere med student-økonomien min før eg evt. veljer ei slik løysing :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

kan ikke du forsette å poste så bra poster hver dag så jeg har noe å følge med på her inne,hehe :yesnod:

 

Er redd jeg må skuffe deg, klarer neppe å holde samme takten hver dag, da er jeg ferdig i løpet av uka.. :lol:

 

Hva med deg da, startet på noe nytt?

 

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Gir jo inspirasjon til å holde litt trykk det også :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

OK, legger ut litt flere bilder vedrørende dekket. Var noen som ville vite litt mer om hvordan jeg skulle få dekket brukbart, så her kommer en oversikt over hvordan jeg valgte å løse det.

 

For å frese ut natesporene har jeg brukt en vanlig håndoverfres med en 3mm natefres. Dette er ikke så store båten, og jeg ønsker ikke så veldig markerte nater, derfor så smalt som 3mm. Håper det blir OK, man vet jo ikke før dekket er ferdig hvordan det hele vil ta seg ut. Med en bit pakketeip på motholdet glir den lett langs kanten av dollbordet.

fres1.jpg

 

kant1.jpg

 

Freser ca 3mm dypt. Er ikke så veldig nøye akkurat det.

spor1.jpg

 

Første draget tatt, bare resten av båten igjen...

dekk1.jpg

 

Det er ikke flaut å stoppe i tide, som det heter.... Fort gjort at man kjører helt fram i spissen hvis man ikke er litt våken... :cryin:

dekk2.jpg

 

Jeg laget en mal for å skjære ut de to bitene som danner omrammingen foran cockpit, og den kom til heder og verdighet igjen nå. Har montert en styrehylse på fresefoten, så denne gikk også greit å få fin.

spor2.jpg

 

spor3.jpg

 

I bakkant hadde jeg ikke brukt noen mal når jeg laget finér-dekket, men fant en platerest og høvlet fram riktig form slik at jeg også kunne bruke fresen på denne.

bakkant1.jpg

 

Da var alle "konturlinjene" til slutt freset, og jeg kunne starte på selve bordgangene...

spor4.jpg

 

De små finérbitene merket "Mal" er noen biter jeg laget som er nøyaktig bredde fra kanten av fresefoten og inn til fresen. Det gjorde det veldig raskt å sette fast rettholtet i riktig avstand fra ønsket spor. "Rettholtet" er en tapetseringslinjal fra Biltema, som var stiv nok sideveis samt såpass fleksibel at den kunne følge krummingen på dekket. Billig sak men grei nok.

spor5.jpg

 

De neste bildene taler for seg selv...

spor6.jpg

 

spor7.jpg

 

spor8.jpg

 

spor9.jpg

 

spor10.jpg

 

Ferdig :cool:

ferdig1.jpg

 

ferdig2.jpg

 

ferdig3.jpg

 

Etter litt sliping var tiden inne for å beise. Tanken er å beise alt likt, deretter legge på mørkere farge på midtfisk og dollbord.

Først la jeg på en ganske rød "fargevask", da jeg foretrekker en mer rødlig mahognyfarge.

beis1.jpg

 

Ser fryktelig skjoldete ut når det er halvtørt, men det blir gjerne bra til slutt.

beis2.jpg

 

beis3.jpg

 

Når dette var tørt, brukte jeg Hempel Mahognybeis, som er rødbrun.

beis4.jpg

 

Pakketeip er greit å maskere med når jeg skal beise midtfisken og dollbordene. Her brukte jeg igjen en ganske rød mahognybeis fra Woodlock jeg har stående.

beis5.jpg

 

beis6.jpg

 

Da er beisen ferdig. Det enkleste er å se på fargen mens man stryker den på, for når det tørker ser det annerledes ut. Når man legger på Epoxy etterpå kommer fargen tilbake. Her ser det veldig "flatt" ut.

beis7.jpg

 

Med to strøk epoxy ser det bedre ut.

epoxy1.jpg

 

Ferdig til nating. Skal nates med Epoxy tilsatt farge.

epoxy2.jpg

 

Er så langt jeg har kommet nå. Neste som skal skje er nating, deretter lett sliping og epoxy i 4-5 strøk til. Etter det blir det x antall strøk med 2K lakk.

 

Men som vanlig er våren så smått meldt sin anmarsj, så nå skal jeg igang med siste rest på innredninga på snekka samt få sydd opp mye puter til den. Har kjøpt ny "fin-båt", så snekka skal selges etterhvert. Må bare få fikset den opp litt først.. :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...