Jump to content

Hekksjøenes forbannelse


Skipper Worse

Recommended Posts

Hos meg er det kun en skikkelig Habibi som gjelder med "double apple" pibetobakk fra arbernes verden... etter at båten er fortøyd og en boks avgiftfritt øl er åpnet er dett livet...

hab1.gif

 

Lå i Valencia, nyttårsaften 2005/06. Røkte Habi (plasert i kokpitten) sammen med en fransk kamerat. Hva han hadde stappet i piben er ikke godt å si, men en spansk politimann ble nyfiken på lukta. Ingen av oss forsto spansk og det endte opp med at pilitimannen kom ombord og forlangte med armer og ben å få utlevert tobakken. Så ble gjort og spanjolen lusket i land med tobakken hvor det sto noe på arabisk som ingen av oss forsto. Etter en time kom han tilbake og beklagde seg (med armer og ben) og leverte tilbake tobakken. På en lapp han hadde sto det oversatt "double apple" :lol: . Jeg kjente ikke eplelukta og franken kjente ikke eplelukta, men politimannen måtta ha kjent noe himmelsk :crazy: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg :confused:

Sorry - nei, ikke deg. Men han under her. Beklager Bastard - jeg la inn innlegget mitt da jeg leste siste innlegg på side 4 - så ikke at det var flere innlegg :blush:

 

Skulle hatt et paintball gevær som kunne skyte bra langt og med maling som ikke gikk så lett bort, kunne dratt opp på siden til sånne som ikke tar hensyn men ønsker å velte alle andre båter på sjøen, og peppre siden med maling.. ahh.. det hadde hjulpet for min egen del i hvertfall.. hehe.. :flag:
Link to post
Share on other sites

... personlig så er jeg glad for at jeg aldri har mistenkt slike båterførere å inneha sosial intelligens. Da er det mye lettere å få medfølese for dem, og det hjelper på humøret... så jeg er enig Worse her..

 

Det er ikke sikkert det bare handler om sosial intelligens eller omgjengelighet, tror rett og slett mange ikke skjønner problemet. Når jeg opplever skikkelig dårlige eksempler rister jeg på hodet eller gir andre signaler på for høy fart eller for store hekkbølger (uten å knytte neven eller skrike ut) og mange reduserer faktisk farten, som kan tyde på at de ikke visste bedre. Det er sikkert en del forvirring omkring overholdelse av fartsbegresninger for båter uten fartsmåler, spesielt mindre båter som ikke skjønner at en 20-fots skjærgårdsgip i halvplan og 7 knop faktisk lager for store hekkbølger.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert en del forvirring omkring overholdelse av fartsbegresninger for båter uten fartsmåler, spesielt mindre båter som ikke skjønner at en 20-fots skjærgårdsgip i halvplan og 7 knop faktisk lager for store hekkbølger.

Dersom man er usikker på fartsgrensen i nære områder (langs land og inne i fjorder), bør en jo ta forbehold om at fartsgrensen er tilstedet og i verste fall er 5 knopp. Om en har fartsmåler eller ikke skulle ikke bety så forbasket mye. En har da øyner og følelser å bedømme med.

 

Kommer en inn til nye områder og er i tvil om fartsgrensen, slakker en av farten. Den minste kunnskap om sjølivet, og dets regler, har en vel innabords før en setter seg i båten. Det motsatte vil være uansvarlig. Her synder mange som ferdes i båt - enten av uvilje eller uvett. Håper at BPs medlemmer ikke ferdes på denne måten. Info om temaet har versert i lange tider her på BP, og ingen unskyldning kan utdeles til disse dersom de bryter reglene om trygg og ansvarsfull ferdsel på sjøen. God :sailing: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er jo selvfølgelig enig i det burde være slik, men slik er det ikke. Mitt innlegg var ikke noe forsøk på unnskylde atferden, kun å antyde at slik atferd ikke behøver å bety at de som står bak den er uansvarlige, hensynsløse og sosialt uintelligente på alle livets områder (sosial og emosjonell intelligens er generelle egenskaper som ikke skifter mellom ulike domener, f.eks. trafikken, på jobb, på sjøen, i ulike sosiale sammenhenger osv.). Dessuten er det jo nok dårlige forbilder der ute, så kanskje det er poeng i å "si i fra" allikevel?

Link to post
Share on other sites

Enig - maniana maniana :smiley:

 

Tilbrakte halvannen måneds pappaperm ifb. med min førstefødte i Spania i leid leilighet som manglet en del, blant annet norsk TV og internettforbindelse. Da lærte jeg at syd i Spania brukte man ikke "maniana" for slike forhold, men "pasado maniana", som betyr i overimorgen :lol:

Link to post
Share on other sites

Til dere som kjenner reglene for fart rundt Jeløya:

 

Det koslige Gjøasundet, nord-øst på Jeløya har et koslig sund. Hva er fartsgrensen der?

 

I gamle dager når vi kjørte snekkeregatta gikk vi på full speed gjennom dette sundet. Man kan faktisk barbere kanten på Jeløyasida så dypt er det der.

Det naturlige i dag er å tusle igjennom i snekkefart.

(Det kommer fakisk et vannoppkomme sånn omtrent midt på Jeløyasida i Gjøasundet.)

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her på nordmøre har vi en forb... ambulansebåt som har i tilegg til å frakte pasienter til sykehus, frakte lege til pasient. Pga lange avstander og lite leger samarbeider Smøla, Halsa og Aure om opplegget, derfor blir det masse kjøring på båten, da spesielt på helg da nevnte kommuner har legevaktsamarbeid og det er ambulansebåten som kjører legen. det jeg vil frem til er at det er ikke hver gang at båten har det brenntravelt når den er ute. Men man skulle tro båtføreren har stjålet både båt og drivstoff, full gass så snart han har funnet kursen, og du verden for noen hekkbølger den lager. Det har vært skrevet en del om dette i avisen, blant annet har folk klaget på konstruksjonen, for dette er en helt ny båt, og da mener folk den burde laget mindre bølger.

Mitt spørsmål er: kan en ambulanse/legebåt kjøre så fort man vil, der det måtte passe seg, uten noen form for "blålys". Skal alle og enhvær vike for en stor båt i stor fart? Har en sånn båt rett til å passere andre båter, småe som større, tett innpå slik at alt du har går i dørken og på sjøen, og ikke minst skremmer kona på land for resten av sesongen?

Kan ikke forstå annet enn at disse båtene også må vise hensyn og respektere 5kn grensen.

Steinar S

Link to post
Share on other sites

Det samme gjelder vel her i havna. Har en rutebåt som tar helt av når den kommer inn i havna og når den retunerer.

 

Den drar hele havet etter seg :nono: Det er 5 knop her. De reglene gjelder vel like mye for rutetrafikk som for oss vanlige båtfolk! :fishing:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mitt spørsmål er: kan en ambulanse/legebåt kjøre så fort man vil, der det måtte passe seg, uten noen form for "blålys". Skal alle og enhvær vike for en stor båt i stor fart? Har en sånn båt rett til å passere andre båter, småe som større, tett innpå slik at alt du har går i dørken og på sjøen, og ikke minst skremmer kona på land for resten av sesongen?

Kan ikke forstå annet enn at disse båtene også må vise hensyn og respektere 5kn grensen.

Steinar S

Her tviles de lærde. I flere år har slike båter (ambulanse, politi, redning osv.) tatt seg fram uten hensyn til omgivelsene. Er man i utrykning skal en likevell vise ansvar ovenfor andre farkoster - store som små - og holde fartsgrensen når ikke annet er påkrevd. Om blålys ikke er påkrevd, burde det komme en regel som påfører disse å ha dette på ved utrykning. Nevnte båt og en del andre ferdes som om de er på utrykning hver gang. Og det er de ikke.

 

Kunne blitt et interessant tilfelle - juridisk - hvor ambulansbåten påfører skade, på annen båts mannskap, ved sin ferd.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har en rutebåt som tar helt av når den kommer inn i havna og når den retunerer.

 

I Stavanger. En av grunnene til at jeg flyttet forrige båt ut av faresonen. Hersens rutebåter og ferger :headbang: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har sett den ja,Steinar S. Den lager mye hav. Dog i hanva i by`n (kr.sund n) lager værre bølger enn hurtigbåtene når de kommer inn.

Men hva med den store redningselskap båten da, husker ikke hvor diger den er eller hva den heter. Men den er enooorm, lager jaggu 3meter bak seg, sløva litt i 4-6kn utafor stavnestet i fjor innover til byn. Flust av andre små båter ute å fiska, turister i utleiebåter samt og noen lokale helter, men slakke ned nei.. ikke tal om med den karen.

Peile seg midt mellom hele gjengen og tut ivei. Heldigvis så la vel de fleste merke til denne karen og hans bølger der den kom togende, så noen fikk starta opp vispen å komme seg unna før havet kom hivendes over de/oss.

Flaks at de fleste såg han og at ingen velta.

Har også sett han i ettertid, samma kjøring hver gang.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en teori om at der blandt "yrkessjåfører", spesielt av hurtiggående båter, har utviklet seg en meget sterk rettferdighetssans - på egne vegne.

 

Mine observasjoner tyder på at de mest av alt er opptatt av de rettigheter de har som førere av nyttefartøyer og mindre av de mer vagt regelfestede plikter de har til å utøve godt sjømannsskap. Derfor opplever vi å bli forbikjørt av en hurtigbåt på ca. 5 meters avstand i et trangt sund. Derfor ser vi også at et lokalt cruise-selskap legger rutene sine gjennom et langt, smalt sund, i stedet for å bruke ett minutt ekstra på å gå en annen rute, gjennom en mye bredere fjord - der de neppe ville skapt problemer for noen.

 

På oppfordring ville sikkert BPs medlemmer kunne komme med ganske mange lignende eksempler.

 

Årsaken til at det er blitt sånn, kan ikke være annet enn at disse småbåtførerene er misfornøyd med livet og fornærmet for at de har gått lenge på skole og så er forvist til å være bussjåfør på småbåter, som nesten ikke er større enn mange bruker privat i dag.

 

Løsningen på problemet? Vet ikke, men det ER et paradoks at nyttefartøy på sjøen har en egen status, uavhengig av størrelse. Skulle tatt seg ut om det samme gjaldt på veien, at trailere, drosjer og leger alltid hadde forkjørsrett...

Link to post
Share on other sites

I Stavanger. En av grunnene til at jeg flyttet forrige båt ut av faresonen. Hersens rutebåter og ferger :headbang: .

 

Nei Hommersåk!! Men den lager vel like mye sjø når den legger til og går igjenn fra Stavavger :rolleyes:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nei Hommersåk!! Men den lager vel like mye sjø ...........

 

Opplevde den karen i fjor sommer i nevnte havn. Lå å dvasket i havna i påvente at noen skulle komme ombord og så hurtigbåten komme inn. Den slakket riktig nok av farten da jeg gjorde føreren oppmerksom på min situasjon og manøver mulighet. Trangt om plassen rett utenfor båthavna. Etter på da han skulle ut guffet han på med det samme og resultatet lot ikke vente på seg. Gjevla hekkbølger traff meg og småbåtene bak meg. Hadde lyst til å hive meg på vhf og skjelle han ut, men besinnet meg i påvente av at jeg ville møte furen i Stavanger senere på dagen. Det ble en annen historie.

 

Hommersåk har ikke mye å by på med hensyn til kaiplass. Skuffende.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Skulle hatt et paintball gevær som kunne skyte bra langt og med maling som ikke gikk så lett bort, kunne dratt opp på siden til sånne som ikke tar hensyn men ønsker å velte alle andre båter på sjøen, og peppre siden med maling.. ahh.. det hadde hjulpet for min egen del i hvertfall.. hehe.. :flag:

 

Det blir jeg med på!!!! :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...