Arnstein Svart 5.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2007 Holder på å legge om strømproduksjonen om bord. Har kommet til den selsomme erkjennelsen at fremføring av elektisrisk energi i fritidsbåter er et heller begredelig kapittel. NB er jeg stort sett fornøyd med, men strøm til batteriene har de desverre ikke lagt mye flid i. Derfor legger jeg nå opp Sterling PDAR (ekstern dynamo-regulator) og en 130 A skillediode for å få skikk på dette. Blir litt planlegging og tid til fintenking når 10 mm2 kabel skal skiftes ut med 35 mm2 fra dynamo til skillediode og fra diode til batteribankene - stivt og uhamselig. Originalt er anlegget utstyrt med et billig 4R skillerelè. Målt ladestrøm på batteriene har vært maks 13,9V (antakelig som i 95% av andre fritidsbåter). Dette er ikke alene pga. skillerelèet, men hele opplegget grunnet høy motstand i strekket fra dynamo til batteribanker. Etter fire år er batteriene (Excide Freeline, 115 A) blitt så utmattet (sulfaterte) at de må skiftes. Måtte demontere opphengsplater i maskinrommet for å komme til tredekanaler. Er derfor litt begrenset sjødyktig for tiden. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Wannskrækk Svart 9.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Denne helgen går ferden til Weymouth/Portland (i morgen, fly og tog), og så satser vi på Isle og Wight fredag. Videre seilas går videre oppover Kanalen, og så blir det Nordsjøen mot Danmark neste uke. Så nå er det finpakking og værmelding som gjelder. Gleder meg, og kjenner på spenningen. Hvor mye jeg eventuelt klarer å rapportere underveis kommer an på både nett-tilgang og form. Men jeg skal i alle fall komme med en tilbakemelding etter hjemkomst. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Denne helgen blir det kun en kort tur, fra lørdag til søndag.. Og den blir kun rett ut i Langesundsfjorden, skolebukta på Håøya eventuelt Andedammen på Siktesøya... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Messy Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Endelig sjøsetting av fartøyet! Skal ut på lørdag. Tar sannsynligvis en tur til Hui/Hudø på vestsiden av Tjøme, syd for Veierland. Dette er en tidligere bebodd og fantastisk fin øy som fremdeles er åpen for allmennheten frem til Oslo Kommunes Feriekoloni starter i slutten av juni. Benytt tjangsen til et besøk dersom du er i området. Hudø er på rundt 1400 mål og har en flott natur med alt fra svaberg, knauser og knatter til uberørt skog. På østsiden (nordøst) er det bryggeanlegg. Ellers er det mange andre fine plasser å legge til på denne øya. Vi kommer sannsynligvis til å ligge langt sydvest på øya, rett vest av Eneboeren. Her finner du kart/flyfoto . Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Det blir å seile over fjorden til Engelsvik eller Hankø , satser på å få prøvd ut det nye lettvindsseilet jeg fikk i går Genaker Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Har lyst på en tur til Son for å se på Benetauene. Om det blir lørdag eller søndag vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
baatsman Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 (redigert) Møte i Sverige fredag/lørdag. Søndag fotball-kamp. Det betyr ingen båt-tur. Kosmix: Ta med deg Leangbukta og. Full utstilling der også. Mange merker. Redigert 10.Mai.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kosmix Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Hei Båtsmann! Jeg har veldig lyst til å se båtene i Leangbukta også, men Son er i seileavstand - derfor valget. -Dessuten har kona har falt pladask for Nauticat 32, så jeg har ikke råd til å besøke standen til Lundebåt Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Astor Svart 10.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Tusler en tur utpå i morgen ettermiddag. Ikke bestem enda hvor ferden går. Kunne gjerne ønsket meg litt mer varme i lufta. Det knaker godt i ledda om dagen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
KOB Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Helgen blir tilbragt i Son. Uten båt - Hannah III ble levert til ny eier i går og "nybåten" får jeg den 18. mai. Men Beneteau-båtene i Son skal besøkes og beskues, jeg skal se på båtlivet, rusle bryggelangs, kanskje en middag på Cafe Oliven.... Nyte våren i litt varmere vær, håper jeg Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Lars H. Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Hei. Son er ikke noe dårlig sted å tilbringe litt tid i. Se diktet som ble trykket i vittighetsbladet Hvepsen i 1924 under forbudstiden (1916 - 1927) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jutul Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Dette blir årets tredje tur helg, er ikke meldt allverdens vær, men vi tusler litt rundt på Hvaler øyene og ser hvor vi legger oss til. Er meldt nord til fredag vridende til syd/sydvest mot kvelden og resten av helgen, ikke mye vind ca 5-8 s/m Sitér dette innlegget Link to post
sivne Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Me legge turen til Snekkå i morgen og hjem i 20 års jubileum på Lørdag Kl 14 00 går vi ut igjenn, men hvor vet vi ikke enda!! Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Tine IV Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Da er det "vanlig" helg igjen , og da reiser Økosjefen og jeg utpå fjorden . Men hvor , tja si det . Det er ikke ofte vi ikke har planen så nogenlund klar , men imårra har vi null mål . Men så klart vi skal utpå , været bestemmer litt og vi resten . Oscarsborg eller kansje Bolerne . Men det har jeg sagt før , så ikke godt å si . Kansje rett å slett tar året's første tur til Kommer's øya . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
m95 Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Det blir Flødeseilasen. Fra Arendal til Kristiansand fredag start Vågsbygd lørdag runding utenfor Grimstad målgang Lillesand lørdag kveld. Da må alle vinder stå oss bi eller med. Ca. 50 båter er påmeldt. Denne blir i år istenfor Ferdern for vår del. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Løftet båten på land i dag, og fikk fjernet så mye blåskjell at det hadde holdt til en familiemiddag. Dermed lar jeg båten stå pent på kjølen sin denne helgen og satser heller på å legge ut på langtur onsdag 16. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Holder på å legge om strømproduksjonen om bord. Har kommet til den selsomme erkjennelsen at fremføring av elektisrisk energi i fritidsbåter er et heller begredelig kapittel............... samme her...........håller oxo på o titta över det elektriske.... funnit denne siden med mye bra o lettförståligt http://www.skyllermarks.se/content/information.html o deres produkter http://www.skyllermarks.se/content/produkter.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sleipner93 Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Nå er det tentamen på skolen med det første. Etter det skal det jobbes på båten i hagen. Siste helg nå før sjøsetting! :flag: :flag: :cool: Ble litt overdreve med smileys der... hrmpf Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 (redigert) Det er meldt kaldt, ca 10C, lite eller ingen vind og noe regn Lite trolig at det blir noe tur på meg da... Redigert 11.Mai.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Ludde30 Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Blir en tur utpå i helgen. Legger oss en rolig plass på østsiden av Tjøme, antakelig på et av skjæra i Grimestadkilen eller på Brøtsø. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Ludde Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Fantastisk navn på båten deres. Har hatt dette kallenavnet i 40 år, og setter pris på at det kommer frem og brukes på et slikt flott fartøy. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Hilmar 2 Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 denne helgen blir det overnattingstur i sandpollen Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
giver Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Hei Denne helgen går med til hjelp for poden som er midt i en flyttesjau., men søndag går jeg ut sammen med en kamerat, og blir ute til mandag for og hvile ut. Testing og justeringer på plotter og radar skal det bli tid til. Preliminær testing søndag, evaluering av resultat på kvelden og videre testing og utprøving på mandag. Kortversjonen; guttetur. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Vi må også komme oss utpå med nye båten. Det er fotballcup i morgen, men den er lovet ferdig kl. 15.00 så da bærer det på sjøen. Vi skal ikke dra så langt, så et eller annet sted i Sætre området, Oscarsborg eller kanskje Dragsund? Jeg har tilgode å prøve ankervinsjen ennå, så det kunne kanskje være på tide å ta en test. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
EIRINA Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Har akkurat vært utpå og crusa en tur rundt holmene så får vi se i morgen hva det blir til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.