Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

På norsk heter den øvre salingen en 'strut' når den er konfigurert som på bildet ('vant' fra masta, over 'salingen' og tilbake til masta).

 

Båten på bildet har altså en saling og en strut.

 

Det blir det samme på min, men hvilken funksjon har da en "Strut"? Skal dette vantet videre til et vantfeste på dekk? Eller skal det bare festes ved masten igjen?

 

Jeg antar at det skal gå et vant fra under øverste saling (strut)..og direkte til bakre vantfeste (på sidene), så et vant fra samme sted og via nedre saling og til midterste vantfeste, og så et vant fra under nederste saling og til fremre vantfeste. Så skal forstaget festes i forkant av masten under øverste saling, og akterstag festes i mastetoppen (der har jeg to stag). Høres dette riktig ut?

 

 

Ser ut til å være fritt fram angående rigg i denne klassen.

 

Linken får jeg ikke lov til å åpne?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det blir det samme på min, men hvilken funksjon har da en "Strut"? Skal dette vantet videre til et vantfeste på dekk? Eller skal det bare festes ved masten igjen?

 

Jeg antar at det skal gå et vant fra under øverste saling (strut)..og direkte til bakre vantfeste (på sidene), så et vant fra samme sted og via nedre saling og til midterste vantfeste, og så et vant fra under nederste saling og til fremre vantfeste. Så skal forstaget festes i forkant av masten under øverste saling, og akterstag festes i mastetoppen (der har jeg to stag). Høres dette riktig ut?

Linken får jeg ikke lov til å åpne?

se på folkbåten den har oxo strut

 

07m.jpg

 

dessa stag går fra masttopp via 'struten' tilbaks til masten............. er till för att stage masttoppen så att den ikke knekker

 

sen har du vant fra struten o via salingshorn ner i dekk

 

+ bakkstag som går fra struten litt akteröver o ner i dekk

 

 

 

du sa oxo att du hade 2 röstjern på hekken....förmodligen har du haft en hanefot på akterstaget så att du snabbt kan slakke det på lens (regattasaker)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for info, Gunga .... men mener du at det skal gå et stag fra mastetopp og som skal deles i to deler nærmere dekk? (er det hanefot?). Har du mulighet til å finne et bilde av dette (evt. beskrive dette nærmere..)...jeg har lett endel, men klarer ikke helt å finne det.

Eventuelt er det vel ikke noe i veien for å ha to separate akterstag..til hvert sitt røstjern?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jepp

 

du har ett langt akterstag som sluter ca 2m over dekk med ett wireblokk......

 

sen fra ditt ene röstjern....via blokket, til ca 1/2m över det andre röstjernet har du en wire (se, jag skriver oxo wire ibland :smiley: )

 

siste 1/2 metern, der har du en flerskuren talje med skotlos

 

 

skall se om jag kan finne en bild på dette...eller om noen annen finner det o kan hjelpe til o förklare

 

fann en bild fra en IF på nedre anslutningen her er en bra bild http://www.gransegel.se/images/628sku.gif

 

iftrim2.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror hele fribordet skal være slik, så kanskje kan jeg klare å beholde mahognyfargen? Men uansett vil den også bli fin i hvitt.

 

Tar noen bilder etterpå av vantfestene og plassering av disse i forhold til mastefot, så kanskje vi kan komme frem til en fasit her.. :smiley:

 

Skjønte prinsippet av "hanefot" på akterstaget, og slik skal det sikkert være (tror kanskje jeg vil bruke to gammeldagse doble treblokker på denne?).

Kan det "tauet/skjøte/fall????" da strammes og festes i en pullert på akterdekk? (skal ikke i noen regatta på de første år, så her er det kun rigging slik at masten står trygt og greit, men det er jo ok å ha mulighet til å stramme/slakke på akterstaget om det viser seg nødvendig).

 

Kommer tilbake med flere bilder senere i dag.

 

Woodenboat jan/febr. 07 skal kjøpes!! Takk for tipset HaHa! :flag:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her er noen flere bilder, pusset litt mer, samt bilde av vantfester og skade i kjølen.

 

Her har jeg pusset litt mer av skroget..og det ser fortsatt ut som det er god ved hele veien...også under vannlinje!! :flag:

 

pusset_skrog2.jpgPusset_undervannsskrog.jpg

 

 

Her er bilde av vantfestene....2 er på linje med mastefeste, og det tredje er ca 1-1,5 meter lenger akter.

 

Vantfester.jpg

 

 

Her har jeg tatt bilde av en skroggjennomføring langt bak - hesten i bunnen....hva i all verden er denne blitt brukt til?

gjennomfoering.jpg

 

Og siste bilde er av skaden jeg har i kjølen helt i front...ser ut som det er forsøkt å legge inn et trekantet stykke der, men det har ikke holdt...kan jeg legge inn et nytt stykke og lime dette med epoxy her tror dere? Og utbedre(sparkle) med en fortykket epoxymasse? Eventuelt så er dette kanskje stedet å lage en brakett som skal holde giver til ekkolodd?

kjoelskade.jpg

 

 

Alle flere innspill mottas med stor takk! :smiley:

 

Skal få pusset litt mer på luker, og hyller fra sittebrønn i dag, så flere bilder kommer plutselig!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av vantfestene....2 er på linje med mastefeste, og det tredje er ca 1-1,5 meter lenger akter.

 

 

Her har jeg tatt bilde av en skroggjennomføring langt bak - hesten i bunnen....hva i all verden er denne blitt brukt til?

 

dom 2 som er i linje er vanten; ett går via salingshorn til strax under struten, det andre går intill masten strax under salingshornet skulle jag tippe oftast er det, det aktersta av disse 2!

 

det röstjern som sitter 1,5m bak er bakkstagen eller lensetakler på norsk!

 

skrovgenomföringen ser ut som en dyvika......skruves ur ner båten er på land.......då vill man ikke ha vann på

insidan som kan presse ut dritt mellan borden, som gör att båten er tett ner den ligger i /alt förhindre frostsprenging

 

 

 

en grejj jag lurer på er denne av dine gamle bilder, ser ut som ett litet proppelleruttag, kan hun haft noen

liten inombordshjelpmotor noen gang i sitt lange liv??

Rorbladet.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, mulligan! :cheers:

 

Og takk for grei forklaring, Gunga Din... :cheers: til deg også.

 

Det som ser ut som en gammel akselgjennomføring, er bare en plugg av noe slag, og jeg har ingen indikasjoner på at det engang har stått motor innenbords. Selvfølgelig kan det være mulig, men jeg tror ikke det.

 

 

Her noen flere bilder av hva jeg gjør nå om dagen, og ikke minst hvor mye jobb det er med disse gamle platene og hyllene. Men jeg har mest lyst til å forsøke å pusse opp det som har vært i båten, selvom det jo ville være enklere å lage nye. At det ser litt brukt ut...selv etter puss og olje/lakk - det er bare flott synes jeg..

 

Her har jeg fått pusset luken i forpiggen nesten helt ned...om man ser på de første bildene av båten så ser man hvor stor forskjell sandpapir gjør.

Bilde002.jpgspiss_baug.jpg

 

 

Her forsøker jeg å pusse skyveluken ned til ruffen. Muligens må jeg lage ny her, da platen er noe skadet, men jeg forsøker og ser hvor bra det blir.

................................................................................

er sees denne luken før puss - noe bedre vil det jo bli.

Luke_nedgang_ruff-foer.jpgseilutstyr.jpg

 

 

 

 

Og her ser man hva som gjenstår å pusse! :lol:

hyller_og_benkeplater.jpg

 

 

Men jeg tror det skal bli bra jeg. :yesnod:

 

Gleder meg til alt er ferdig pusset og jeg kan begynne med olje. Skal olje og lakke, samt legge noen lag epoxy på utsiden av alle luker. Da bør de tåle litt og holde en stund.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette ser bra ut! Prøv å beholde så mye som mulig av det gamle, båten er jo en antikvitet og da skifter man ikke ut mer enn absolutt nødvendig. Bare det at båten har holdt seg såpass bra i over åtti år viser jo at den er laget av kvalitetsmaterialer samt skikkelige håndtverkere!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette ser bra ut! Prøv å beholde så mye som mulig av det gamle, båten er jo en antikvitet og da skifter man ikke ut mer enn absolutt nødvendig. Bare det at båten har holdt seg såpass bra i over åtti år viser jo at den er laget av kvalitetsmaterialer samt skikkelige håndtverkere!

helt enig, pröv o bevare så mye som möjligt! :smiley:

 

det er en sak som förundrer mig dokk, det er ditt dekk.......

 

normalt bruker dekksribberne följe bordgangen...o så lager man en mittfisk i mitten.....

kan det vare så att noen lagt om dekket på Agnes o gått en 'snarvei' ?

eller er dette orginal dekket

:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Her har jeg tatt bilde av en skroggjennomføring langt bak - hesten i bunnen....hva i all verden er denne blitt brukt til?

 

Hei vikers. Kjen etter om det er, eller har vært gjenger i gjennomføringen. Som Gjunga nevner er dette, en bunnplugg. Eller er jeg imponert over hva du har utført på så kort tid.

 

Dersom du trenger ny/gammel luke med garasje har jeg en stående som var i bruk på nin båt. Kan ta mål og bilder dersom du skulle hvære innterresert.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette ser bra ut! Prøv å beholde så mye som mulig av det gamle, båten er jo en antikvitet og da skifter man ikke ut mer enn absolutt nødvendig. Bare det at båten har holdt seg såpass bra i over åtti år viser jo at den er laget av kvalitetsmaterialer samt skikkelige håndtverkere!

 

Ja ..det er nettopp min tankegang også...så jeg forsøker å beholde/utbedre det som hører til av benker, hyller, luker og slike ting. Jeg må delvis lage ny dørk og skott hele veien - samt all innredning i kabinen (men den er jo ikke orginal uansett :smiley: ). Det er hondurasmahogny i alt som jeg hittil har pusset ned - noe som også står i bestillingen fra GKSS fra 1911 - så materialene er her snart 100 år gamle!!!

 

 

...

det er en sak som förundrer mig dokk, det er ditt dekk.......

 

normalt bruker dekksribberne följe bordgangen...o så lager man en mittfisk i mitten.....

kan det vare så att noen lagt om dekket på Agnes o gått en 'snarvei' ?

eller er dette orginal dekket

:smiley:

 

Det er nok ikke ordinaldekket det du ser på bildet over her...det ble nok lagt (med en snarvei) da båten ble ombygget. Dekket var av gran og helt ødelagt etter å ha ligget uten skydd i flere år. Null natemasse og det meste var gått helt i oppløsning, så dekket skal jeg legge helt nytt. Jeg legger bare på plater (epoxybelagt finèr) i år, og tar mål av meg til å legge staver med midtfisk oppå dette til neste år.

 

 

Hei vikers. Kjen etter om det er, eller har vært gjenger i gjennomføringen. Som Gjunga nevner er dette, en bunnplugg. Eller er jeg imponert over hva du har utført på så kort tid.

 

Dersom du trenger ny/gammel luke med garasje har jeg en stående som var i bruk på nin båt. Kan ta mål og bilder dersom du skulle hvære innterresert.

 

jawik

 

Takk for det...det går jo aldri så fort som man har lyst til at det skal gå, men det er utrolig morsomt når man ser resultatet av jobbingen så klart som nå...

Tror nok det er en bunnplugg det nederste på kjølen akter, ja.....så her må jeg passe på at den blir plugget. :diving: :diving:

 

Du mistet meg litt når du nevner "Luke med garasje??" :confused: Men har du noe du tror jeg kanskje trenger og som passer min gamle dame, så er det alltid av interesse..send meg gjerne en IM med bilder/mål og pris...så tar jeg det opp med meg selv på de ukentlige budsjettmøtene. :lol:

 

 

I helgen har det ikke blitt så mye puss (kanskje litt imorgen), men barn og sport fra Holmenkollen har tatt tiden - noe som også er kvalitetstid. :yesnod:

Ja...også ble det tid til litt "skraphandlerdealing" med Slagskipet, som var så hyggelig at han, Ørnhild og fuglungen kom innom og lettet meg for atskillige kilo "skrap"...samt at han la igjen noe annet som jeg selvfølgelig har masse bruk for! Kjekt å ha.....kjekt å ha... :lol:

Alltid hyggelig å treffe "båtplassenvenner" i "real life". :cheers:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg la ut delen av arkivlista til Sjøfartsmuseet, var at de har riggtegning til en av 6 m. båtene til Mester Johan. Der står det i detalj hvordan han har gjort det.

Det bør ikke være slik på din båt.

Det ser ut til å være alle mulige slags rigger på disse 6 metrene. Alt fra gaffelrigg til Ridder-Bergstrøm rigg. Det er også de som har ikke mindre enn fire salinger og strut.

Men dersom det telles antall salinger, skulle det være fullt mulig å rigge båten opp slik den har vært.

Gutta i Klasisk Treseiler Klubb vet det meste om dette.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... Det er også de som har ikke mindre enn fire salinger og strut.

Om man har mer enn to innfestingspunkter for vantene begynner det å bli vanskelig for 'amatører' å få satt riggen på en fornuftig måte.

Dvs to salinger er greit, en saling og strut er greit. Noe mer så begynner de forskjellige innfestningene å 'samvirke' på en måte som er vanskelig å få riktig til for andre en profesjonelle riggere. I teorien høres det kanskje ikke så vanskelig ut, men jeg ville aldri tatt på meg å skru rett en mast med fire salinger og strut....

Så -hvis du ikke finner orginalriggen til båten og føler at du har noen alternativer 'å velge mellom' - som alle er historisk mer eller mindre korrekte - gå for den enkleste (saling og strut?). Det ser veldig 'racing' ut med masse salinger - men det er en jobb.....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel en saling og en strut - samt at det bakerste vantfeste er til såkalte lensetakler.

 

Så riggingen blir som følger:

 

Akterstag fra toppen ov ned til en hanefot på 2 fester på hekken. Forstag fra festebeslag foran på masten og frem til feste i baugen.

Strut fra toppen og via "strut/saling" til feste ved nedre saling. Så vant fra under strut via saling og ned til fremre vantfeste, og lensetakler fra under struten til bakre vantfeste. Sist kommer sidevantet fra under nedre saling og til midterste vantfeste.

 

Høses dette riktig ut?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Høres så bra ut så. Det var slik mange av de gamle seilerene var rigget. Bare for å presisere, vantet som kommer via salingen skal stå på linje med masten. Dette vantet skal mao være nøytralt m.h. på å trekke masten for- eller bakover.

 

Et bilde hadde vært bra. Har du fått fikset beslaget som skal være i bunn av masten?

 

Nå må jeg ned og slåss videre med MASE Mariner. Har byttet er 'gummilager' bakerst på generatoren. Systemet bygget i beste 'Fiat-ånd'. Ble irritert og skar rumpa av aggeregatkassa. Nå går det an å komme til. Noen ganger må man bare gjøre kort prosess.

Link to post
Share on other sites

:lol: Helt klart...

 

Nei...har ikke fått fikset beslaget /foten i bunnen av masten....må tenke litt på hvordan dette gjøres best. Skal få tatt noen gode bilder av beslaget påtaket og bunnen av masten, så\ kanskje dere kan fortelle meg hvordan jeg løser dette best.

Vantet via salingen til feste på linje med masten(fremre vantfeste) - det fremre festet er på linje med masten, så det passer bra.

 

( Å skjære av rumpa for bedre å komme til høres skummelt ut!!! :lol: :lol: ) :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om man har mer enn to innfestingspunkter for vantene begynner det å bli vanskelig for 'amatører' å få satt riggen på en fornuftig måte.

 

Ikke les dette slik at jeg anbefaler signaturen vikers å rigge seg til med fire salinger og strut.

Jeg er enig i at det bør holdes så enkelt som mulig, men det er ikke sikkert enkle salingshorn holder for tremasta til vikers. Det er godt med seilføring på den båten.

Som sagt, en tur på Sjøfartsmuseet og en telefon til Klassisk Treseiler Klubb tror jeg vil avføde en bråte informasjon om hvordan dette bør gjøres.

 

Digresjon. En bekjent har en sånn veldig populær tysk hvit og blå seilbåt med dobble salinger. Rigget opp av importøren. Han fikk en ordentlig pro til å gå over riggen. Hans reaksjon; "Jøss, ny båt igjen".

Dette er vrient.

Link to post
Share on other sites

Takk for at dere er engasjerte! :cheers: , for jeg bør nok få noen som kan dette til å se over når jeg en gang får satt opp masten.

Jeg tror forøvrig at masten jeg har er den som ble satt der da den ble rigget om til bermudarigg (muligens på 30-tallet??), og de "pinnene" :blush: som er til strut og salinger tror jeg også er orginale fra den tiden...beslagene på disse er av bronse - så jeg tror at en strut og en saling er orginalt til masten. Bommen ble da også kortet inn flere meter, slik at seilarealet ikke er så voldsom stort (med gaffelrigg var det jo enormt). Jeg har et mastelik på ca. 9 meter og en bom på 3,5 meter - så arealet er ikke mer enn drøye 15 kvm. Hva arealet på genoa er vet jeg ikke helt..men det er vel kanskje 10-12 kvm. Så en 25-27 kvm er vel det totale her.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ikke les dette slik at jeg anbefaler signaturen vikers å rigge seg til med fire salinger og strut.

 

 

Jo det hade vart kul....helst 5 eller 6 salinger o en strut....... nu snakker vi rigg!! :yesnod::lol::wink:

 

 

Nej vikers pröv o få kontakt med noen gammel räv der på tresejlerklubben som kan trerigger......

 

som Mulligan skriver, R6 finns med flere olike typer rigger...R6 er en regelbåt der det var ganske fritt o designe både båt o rigg så länge man höll sig til formeln som skulle bli 6m :smiley:

 

 

det skall bli kul vikers när du finner dig en 12a o ha i trädgården.... :smiley::smiley::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...