Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Til det øvrige i teksten. Jeg ville ikke montert noen ting i vantene.

 

.....

Koffilnagler hører ikke hjemme i båten din. Det ville bli som å montere svære offroad-dekk på en liten sportsbil.

 

:lol:

 

Jeg hadde egentlig noe slikt i tankene!

 

Men tusen takk for gode forklaringer på hva det forskjellige er...søker jo mye på nettet her, men på nær sagt alle sider så forventes det at man kan alle begreper før det blir forklart.

 

Jeg har en slik bøyle på bommen ca. 1/3 inn så det ligger jo klart for en "Kickstrap"...samtidig har jeg to blokker etter hverandre som er innmontert i mastetoppen...her er det vaiere idag..og det virker som om disse skal løpe inne i sporet på masten... Kan jeg ikke da bruke den nederste her til storseilfall og ha den øverste i reserve?

 

Ved siden av feste for forstaget (i samme beslag) er det plass til et feste til...kan jeg feste blokk for fokk i dette, eller skal blokken være noe under feste for forstag?

 

Konvertering er slettes ingen spøk..men fyttigrisen hvor morro! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste anbefale denne Har hatt stort utbytte av den selv. I første omgang når du skal rigge båten. Hvilket vant skal strammes for å oppnå hvilken effekt osv. Er masta feks. litt skeiv, kan dette nemlig til en viss grad fikses.

 

Litt redd for reklamepolitiet her, men denne boka hadde jeg ikke klart meg uten!

Link to post
Share on other sites

Tittet kjapt på de sidene og de er svært innholdsrike og har mer enn nok informasjon! Skulle ønske jeg hadde visst om dem før. Takler du at de er på svensk trenger du ikke mer. Eneste ulempen jeg kommer på er at de ikke like greie å ha med seg i båten som den lille boka er, og at boka muligens er noe mer pedagogisk lagt opp. (passer enkle sjeler som undertegnede som trenger å få banket kunnskapen inn :smash: )

Link to post
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste anbefale denne Har hatt stort utbytte av den selv. I første omgang når du skal rigge båten. Hvilket vant skal strammes for å oppnå hvilken effekt osv. Er masta feks. litt skeiv, kan dette nemlig til en viss grad fikses.

 

Litt redd for reklamepolitiet her, men denne boka hadde jeg ikke klart meg uten!

 

Veldig enig - denne boka er et funn! Bare så dumt at jeg har lånt den bort og på tross av flere purringer ser det ikke ut til at jeg skal få den tilbake.. grrrr Får kjøpe meg en til ..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste anbefale denne ....

 

Denne boken var den første jeg kjøpte, så den har jeg og er enig at det meste står lettfattelig skrevet der. :yesnod:

 

 

Jeg siterer meg selv fra en gammel tråd angående riggtrim. Disse er gratis.

Utrolig som prosjektet ditt går framover. Strekkfisker er snart på vei.

 

- Harald

 

Granboken har jeg bok merket og vil skrive ut endel kapitler på A5 format som lamineres og tas med i båten som supplement. Var litt mer og litt mer utførlig forklaring der.

Om alt fungerer med dine nye strekkfisker, så takker jeg nok engang og ser frem til mine "nye" :smiley::cheers:

 

 

 

 

Når det gjelder lanterneføring, så tipset en kar jeg traff på brygga idag meg om at jeg gjerne kan bruke tricolor i matetopp, men at jeg burde ha en rundtlysende hvit over denne som motorlanterne. og la det være med det. Om jeg legger en kabel med 4 lednibnger i til toppen, så klarer jeg meg jo med et kabelstrekk. Fikk kjøpt en fin tricolor i vinter som jeg egentlig har lyst til å bruke.. :smiley: og så fikk jeg en flott akterlanterne i bronse i fjor høst som jeg også har lyst til å montere på hekken...om enn bare for syns skyld! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vikers, det er ikke du som har meldt på båten til Færdern. Din er vel ferdig til den tid med det tempo du holder. Du har igjen 2 uker. :lol:

 

:lol:

 

Nei - båten kan nok kanskje bli satt på vannet om 2 uker, men det er totalt uten innredning av noe slag. Og jeg bør nok kunne mer enn forskjellen på fall, skjøte og nedhal og uthal før jeg tar Færder`n. :crazy: Dette lærte jeg nemlig for en 8-10 innlegg siden! :lol:

 

Tempo er egentlig ikke så stort synes jeg...har jo brukt noen hndre timer i løpet av høst, vinter og vår...men i små porsjoner og ofte. Det er først nå de siste par/tre uker at jeg virkelig har kunnet bruke mange timer om dagen, men da ser man også fort resultater. Er egentlig glad for det for helt frem til nå har jeg bare puslet med å lage en ny ribbe, eller et nytt stålspant om dagen...og det har jo blitt noen ribber og spant (ville jo kjedet vettet av meg om jeg skulle lage spant en hel dag! ). Og nå er det bare morsomme ting igjen som man ser resultater av hele veien...den absolutt beste motivasjon og inspirasjonsfaktor!! :sailing:

 

Må få sjekket ut den 6m i Færder...vet du noe mer om den?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Var mye flott som starter der ja...håper jeg får mulighet til å ta en tur den helgen...

 

Men Lady Laache må være et nytt navn...og seilnummer lånt?

 

Finner ingenting på navnet og seilnummeret ser jeg har tilhørt en soling i flere år??? :confused:

Kan byttelåne seil som man vil i regatta? Et solingseil er vel ikke likt et 6m R seil?

 

Men om et par år skal du se at Agnes IV befinner seg i denne oversikten...da med sitt orginale seilnummer 6 over S7. :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

På www.seiling.org finner du alle norske båter som er registrert med LYS.

 

Lady Laache ser ut til å være et "nybygg" fra 1980...

 

For entypebåter er det vanlig å ha egne nummerserier, sånn at mange båter kan ha samme Nummer.

Express, Soling, Yngling, X99, X35 osv.

 

Forøvrig er det "superseriøst" med målte seil for å være med i dagens regattaer. Så å bytte seil er lite "poulært". Det kan det være delte meninger om, men det er jaggu ikke rart det er lite turbåter med i regattaer...

Link to post
Share on other sites

OK...så lærte jeg det også.

Jeeesus..læringskurven er bratt ved konvertering! :lol:

 

 

Et nybygg i klassiske klasser? :confused:

Kan en glassfiberbåt (om det da ikke er et nybygg i tre??) stille i denne klassen...er det derfor man får et lavt "handicap" for det vil vel ikke bli rettferdig om en "tung" treseiler skal stille likt med en glassfiber med alu-mast?

 

Jeg ser at det fortsatt lages endel 6 metere, men R-regelen er vel ikke like aktuell, eller?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Se!! En lillesøster, men med den forskjell at masten er gjennomgående i forkant av kabin.....min har masten på taket og følgelig en kabin som strekker seg lenger fremover.

 

Synes det er flotte båter jeg!!!

 

 

Redigert:

Gir opp AutoDB sine nye sider, jeg. :headbang:

 

Gå til: www.autodb.no og til båt..velg seilbåt, annet og andre modeller og på side2 (nå) finner det en flott 6m R fra 1935..og er tilnærmet identisk med min!

 

Si gjerne ifra om noen klarer å kopiere link til prospekter fra AutoDB...jeg testet ut å "tipse en venn", og fikk linken over, men den virker jo ikke! :headbang:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

da med sitt orginale seilnummer 6 over S7.

 

Nix, du må nok ha et norsk nummer. 6/NOR xxxx.

Seilforbundet er behjelpelig med dette dersom det ikke er et nummer administrert av klasseklubb.

 

 

min har masten på taket og følgelig en kabin som strekker seg lenger fremover.

 

Det skurrer litt vikers. Selv om du har masta på hyttetaket, må det være noe som holder den oppe. Enten et kraftig spant forankret i skutesidene, eller som det vanligvis gjøres, ei mastestøtte. Rigg, kjøl og røstjern utgjør "power diamond" og det er voldsomme krefter ute og går her. Masta di presser nedover med flere tonn når du belaster riggen.

Link to post
Share on other sites

Nix, du må nok ha et norsk nummer. 6/NOR xxxx.

Seilforbundet er behjelpelig med dette dersom det ikke er et nummer administrert av klasseklubb.

Er ikke sikker på det. I vår seilforening (Gandsfjord Seilforening) krever vi slett ikke at seilnummerne skal være norske, så lenge målebrev o.l. er i orden. Tror ikke en LYS-måler vil insistere på at seilnummeret er norsk, så lenge det er utgitt av en eller annen nasjonal seilmyndighet eller godkjent klasseklubb. Gå til http://www.seiling.org/ og søk på 5052 f.eks.

K er den gamle britiske kjenne-bokstaven.

Det skurrer litt vikers. Selv om du har masta på hyttetaket, må det være noe som holder den oppe. Enten et kraftig spant forankret i skutesidene, eller som det vanligvis gjøres, ei mastestøtte. Rigg, kjøl og røstjern utgjør "power diamond" og det er voldsomme krefter ute og går her. Masta di presser nedover med flere tonn når du belaster riggen.

Absolutt. Uten mastestøtte får du ikke spent riggen, men lager hull i hyttetaket, eller presser ut spantene dersom taket mot formodning skulle vært solid nok.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vel Haha

 

Seilte Cutter, med Seagull som motor. Vi seilte inn/ut av havnen oftere enn vi starten den. Men enig kult design. Ellers

selv om det stilbrudd, føler jeg meg mye sikrere med en ny motor. Spesielt vis den yngre garde er med i bildet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nix, du må nok ha et norsk nummer. 6/NOR xxxx.

Seilforbundet er behjelpelig med dette dersom det ikke er et nummer administrert av klasseklubb.

Det skurrer litt vikers. Selv om du har masta på hyttetaket, må det være noe som holder den oppe. Enten et kraftig spant forankret i skutesidene, eller som det vanligvis gjøres, ei mastestøtte. Rigg, kjøl og røstjern utgjør "power diamond" og det er voldsomme krefter ute og går her. Masta di presser nedover med flere tonn når du belaster riggen.

 

Dette med seilnummeret får jeg sjekke ut med KNS eller noe slikt når det eventuelt nærmer seg en regatta for min del. Kan nok ta sin tid, så S7 er godt nok nmmer for meg..

 

Når det gjelder masten min, så er dette kanskje en misforståelse av meg..min mast står på taket av kabinen, men da låst i et feste som har gjennomgående støtte ned til svære bunnstokker, så kraften blir tatt imot der.. Tror det skal være ok...bunnstokkene er i god skikk.

 

1._innvendig.jpg

Her et bilde fra første gang jeg så båten...og støtten vises jo greit her...det er en slik dere tenker på ikke sant?

 

Men blir det galt av meg å si at masten står på taket av kabin? Den er jo egentlig ikke gjennomgående... :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Så var skilter og båtkort i orden! :flag:

 

HAU 359 er mitt nummer men skiltene må nok lages på en teak/mahognyplate. Kunne de ikke ihvertfall laget et sett hvor bokstaver og tall var på gjennomsiktig klistremerke, og ikke hvite. Selv om mange båter er hvite, så er det som oftest en annen hvitfarge enn klistremerket.

 

Men "gamle Agnes IV" ble godkjent med min dokumentasjon og da er alt bare bra.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Men blir det galt av meg å si at masten står på taket av kabin? Den er jo egentlig ikke gjennomgående..

 

Nei, det blir riktig. Leste deg slik at du hadde tenkt å bruke all plass under dekk uten støtte.

Det hadde garantert endt med forferdelse.

Det arrangementet du har med støtta ser ut til å holde for storm.

Link to post
Share on other sites

Betryggende å høre, men er det storm så finner du garantert ikke vikers i seilbåten (ihvertfall ikke borte fra fortøyninger og med seil oppe) . :lol:

 

Jeg skal bli en bedagelig "godværs seiler". :sailing: Båten har jeg hørt seiler godt i mye vind, men tåler heller lite sjø...fribordet er jo veldig lavt så de store bølgene holder jeg meg unna...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem på en båt en gang (ikke gjennomgående mast) Laminerte en ohmtegn-liknende bjelke som fulgte dekk/hyttetakets form. Tro det var 2 eller 3mm mahognifiner. Brukte vel 25-30 striper. Da var støtten under masta borte. Tror det nå er det sterkeste punktet i hele båten :lol:

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Jeg tror jeg beholder støttet inne jeg...den er grei å feste et bord i som jeg så kan justere høyden på langs støttebenet. Tror jeg også skal få til å lage det slik at jeg her kan legge bordet ned for dobbelseng.... Da får jeg med kona på tur også! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...