Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

I prinsippet kan du bare legge vekter oppå platene, du trenger egentlig ikke å skru de fast. Det er nok mest bare for syken, limet holder jo i masse viss. Er det greit å skru fast så gjor det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vet noen forøvrig om "Finsparkel" (polyester) fra Biltema tåler utvendig bruk på båt?

 

Jeg hadde kjøpt mikrobalonger å blandet i epoxyen, da blir den som sparkel.

Grei å pusse blir den også.

Det er også vert å merke seg at epoxy fester godt på polyester ikke motsatt.

 

Hvis du tar epoxy med fortykningsmiddel på alle plasser der finerplata komme nertil spanter og lignede, er det som Jon-Kåre sier skruene er der bare for psykens skyld.

Bruker du fortykningsmiddel i epoxyen må du huske å prime treverket med ufotykket epoxy.

Dette for at det skal trekke godt ned i treverket,og skape et godt anker for det som er fortykket.

Det må settes sammen vått i vått.

Link to post
Share on other sites

:) Tror nok jeg setter i noen skruer...om enn bare for min egen psykes skyld! :lol:

 

Snart kommer forøvrig nye bilder av fremdriften.....det går fremover!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Heisan, den båten har jo en vbiss likhet, men er nok noe mindre enn min 6m? Ser kjølen på denne er jo også veldig liten i forhold til min, men er det ikke noe som heter International 5m? Er lengden på denne ca. 7,5 - 8 meter LOA? Men det var en linjevakker båt dette også, og braketten har nok fungert greit her...ser litt massiv ut kanskje?

 

Jeg skal jo til nå og lage ny hekkplate, så jeg får se om jeg kan få brukt den fjærbelastede braketten jeg har kjøpt - hvis ikke så vil jo denne type patent helt klart være et alternativ. :yesnod:

 

Men i dag kom det en artig mail ut av det blå.....

 

En kar i Tyskland har funnet frem til min blogg, og har sendt meg bilde av sin 6m R. Han sin har han eid siden 1984 og har seilt mange regattaer som Classic 6m R - dette selv om den også er påbygd en liten kabin/rigget om og muligens også flyttet mast noe akterover (som min)...

 

Han sin er bygget av Anker/Jensen og er et design av Johan Anker fra 1912!!! Denne har seilt på Lake Constance siden 1918! :sailing:

Båten ble bygget for å delta i sommer OL i 1912, så her er det vel greit å finne frem til hvilken båt han har...

 

Flott båt dette også! :

boot3.jpg

 

Denne har jo vogn til bommen på akterdekket, mens jeg har "løybom" i sittebrønn.

 

 

Et par spørsmål rundt rigging..... Skal bomløftet være i tau, eller kan det brukes tau spleiset medvaier. Hvor er det normalt å bruke tau som er spleiset med vaier...er det typisk til storseilet eksempelvis...hvor det er nesten en mastehøyde med vaier, og så tau.

Til akterstaget så må jeg lage til noe som kaltes hanefot tror jeg..... med dobbelblokk i enden av staget og med tau til hver sin blokk på bøyler i akterdekket - og til feste av tau rundt en puller eller lignende... Blir det riktig?

 

Til feste av blokker ved mastefeste (foten) for tilbakeføring av alle tau (om det er skjøte eller fall har jeg ikke fått taket på enda :lol: ) til sittebrønn - skal blokkene festes i kabintak eller på mast?

 

Og til sist...hvor er den "rette" plassering av skinnene til forseilet? Hvor genoatravere skal gå.....er det greit med plassering fra rett aktenfor masten og akterover? Selvfølgelig på dekket...men skal disse plasseres rett langsetter, eller skjevt på (altså enten | slik - eller / \ slik??) :confused:

 

Her regner det katter og hunder om dagen, så bilder av fremdrift kommer så snart vi har opphold og burka`n kan tas av...

Mange spørsmål her, men det er mye som må læres.... :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Bomløft: Om du da mener det som holder bommen fra akterkant av bommen til toppen av masten. Denne har da vanligvis kun som misjon å holde bommen oppe når storseilet ikke er oppe, og kan følgelig være av "billigst mulig" tau. Vil tippe den kommer ut i toppen av masten parallelt med storseilfallet, og kan derfor brukes som reservefall. Det kan da også være eneste mulighet (siden du har brøkdelsrigg?) til å komme helt til topps i masten "når" du mister storseilfallet og må heises i båtmannsstol.

 

Generelt er tau spleiset med vaier "ut", og i dag bruker de fleste spectratau (Eller enda mer eksotiske fibre) i hele lengden for Stor- og Genoafall. Det er vel kanskje ikke tidsriktig, men jeg vil mene det er å foretrekke. Strekkfast, lav vekt, og ingen løse kordeler fra vaier som man skjærer opp seil og hender med. Dessuten kan man kutte det med kniv om nødvendig. For det meste annet er Polyester tilstrekkelig.

 

Hanefot til akterstaget vil jeg også lage til min båt, men jeg vedder på at du får det ferdig før meg...

Minimum utveksling for akterstaget for deg vil jeg si er 1 x trippelblokk uten hanefot. Jo mere, jo "bedre", men en må ha en form for å kontrollere "max" strekk. Forslag. Avslutte akterstag ca 2-2.5 meter fra dekk i en blokk. Spectratau ca 2 meter langt gjennom blokken avsluttet i en dobbelblokk i hver ende. Dobbelblokk på hver side av akterdekk/skrog. 2 tau, polyester er vel trilstrekkelig, frem til hver sin clamcleat i cockpit. Muligens dobbeblokk kan erstattes med enkel, evt. trippel, avhengig av hvor mye du tør bøye masta...

 

Det kan virke "for viderekommende", men det er veldig greit å kunne justere (bøye) masta med minimalt av krefter fra cockpit. Da kan man flate ut storseilet i vindbøyer, og slakke av ellers. Det er mye mer effektivt enn man tror til å ta ut krengende krefter av et stort storseil.

 

...muligens er det litt overkill dog...

 

Genoaskinner skal jeg også montere. Igjen gjetter jeg på at du vinner med å få montert dem først. Her er nok plasseringen noe avhengig av hvordan seilet er sydd. Her er jeg på tynn is, men jeg ville foreslått å montere de slik at de følger overbygget. Muligens evt. derfor litt på skrå, men jeg syns skinnen på tyskeren sin båt var vel skrå.

 

Må se litt på tidligere bilder, men dette er for en overlappende genoa som går omtrent til vantene på masten? Eller går den lenger bak, og derfor på utsiden av vantene? Base Case er vel at omtrent midt på skinnen blir der hvor skjøtet fra blokken på skinnen opp til skjøtefeste på Genoa blir normal på forstaget. Det siste kan kanskje også gi noe rettesnor på evt. vinkling.

Link to post
Share on other sites

tenkte det ja, det er noen illustrasjoner i kapittel 6 under akterstag.

 

http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html

 

Forslaget mitt er altså en dobbelblokk på hver side, og at endene trekkes frem til hver side i cockpiten. Nå er vel Cocpiten din ganske liten så muligens holder det med et strekk. Kanskje til midten bak rorkulten, som du lett når fra begge sider?

Link to post
Share on other sites

Hjertelig, Nefertiti! :cheers:

 

Her var det mange gode og forståelige svar!

Linken til Granboken vil nok også bli flittig brukt denne sesongen! :sailing:

 

Tror jeg forsto ditt forslag til hanefot-opplegget, og ser av linken at jeg med fordel kan bruke fiolblokker her. Har noen med 2 hjul som jo vil kunne passe greit inn her.

 

Hvordan er det med de blokkene som skal føre alle liner til sittebrønn? Skal de blokkene festes i mastfot, eller i kabintak?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Når får du ut det st.hans bålet med laken tørker??? Er så lei av å se på disse trådene til folk som aldrig blir ferdige :wink:

 

Alf Kåre

 

:lol:

 

St. Hansbålet har fått seg sine gode 40 liter med linolje, nydrevet og primet. Skal legge nytt epoxybakt finerdekk, og ny fenderlist - samt ny duk på kabintak! Males i hvitt på fribord, og med ny mahogny fenderlist, nypusset mahogny sittebrønn og kabin så vil jeg ta steget hakket opp fra St. Hansbål ...håper jeg! :lol:

 

 

Håper og tror jeg skal kunne sjøsette innen medio juni :sailing:

 

Klør meg litt i hodet her, for jeg skal ha en Tricolor i mastetopp sammen med en windex. Utfordringen er bare det at masten min har et toppbeslag i stål som tres ned på masten og med akterstaget ut fra dette. Jeg må evt. borre hull i dette for å få festet lanternen på toppen, og med windex`en på stang over denne igjen, eller finnes det lure løsninger for dette, tro? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Klør meg litt i hodet her, for jeg skal ha en Tricolor i mastetopp sammen med en windex. Utfordringen er bare det at masten min har et toppbeslag i stål som tres ned på masten og med akterstaget ut fra dette. Jeg må evt. borre hull i dette for å få festet lanternen på toppen, og med windex`en på stang over denne igjen, eller finnes det lure løsninger for dette, tro? :confused:

 

Hva mener du med tricolor?

 

Windexen hadde jeg boret hull til som gjenges opp til windex-stanga. Mye styr med å legge opp strøm til topplanterna. Når jeg seilte med knarren brukte jeg bare en parafinlykt som jeg halte opp i akterstaget med bomløftern de få gangene det ble sent før vi kom til land. Det er sjelden å se en båt av den typen med noe videre lanterneføring. Muligens noen batteridrevne røde/grønne som monteres i vantene når det er behov for dem....

Link to post
Share on other sites

Å?

 

Trodde ikke du ble lei av egen båt?

 

Observerer båten din jevnlig der den ligger på rot.....

 

Eller dekker du deg under at du ikke har laget egen blogg for dine arbeider :wink:

 

 

Hysj........Vi snakker ikke om det.........

 

 

Alf Kåre

 

Formann i Prestegården hagebåteigrarlag

 

NB: Blogg har jeg og har hatt det siden påsken 2006...

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Blokkene fra mast til cockpit ville jeg i utgangspunktet ha festet i kabintaket. Det er endel krefter i disse. så det må være solid festegrunnlag.

 

Enig. 4 flatblokker på masta evt stående blokker på dekket rett inntil masta, hvor fallene og nedhalene føres frem mot cockpit. Da kan du velge om du vil lede alle 4 til en side, eller ha to på hver side, feks fokka på styrbord, og storen på babord (eller omvendt) I tillegg må du ha 4 cleats som holder igjen tauene. I tillegg (avhengig av hvor tungt det er å få opp seilene) kan du montere en (eller to) vinsj (kvern) på kabintaket AKTENFOR cleatene. Da kan du bruke kverna til å ta opp seilene. Det er deilig å slippe å gå frem til masta for å henge i fallene!

 

Har en link med noen bilder her.

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at jeg går for 4 stående blokker på kabintaket...vinsjer har jeg jo en på hver side av sittebrønn, så om jeg fører storen til babord og fokka til styrbord, så har jeg vel en vinsj til hver? Men så må jeg montere cleats på kabintak i den vinkel som tauene har fra blokkene og til vinsjen?

 

Det går jo fremover...har fått montert alle nye stålspant og treribber nå og endelig kan jeg gjøre litt som gjør at det også ser ut som det går fremover:

 

bilde117.jpg

 

Bommen har fått sin olje og 3 strøk med litt tynnet Epifanes. Fargen ble fin synes jeg! :cool:

 

 

bilde118.jpg

 

Masten har nå blitt lakket for 5. gang .... legger nå på strøk med kun 10% tynner...

Etter at mast og bom er flyttet med båten til havna, så skal begge pusset ned med våtslip og så skal det lakkes et siste strøk der. Det er for mye skog/pollen og rask her jeg står nå...så siste finish skjer på kaia mens båten trutner.

 

 

bilde119.jpg

 

3 strøk primer og 2 grunning + et malingstrøk på båten. Det ser jo straks litt bedre ut, men skal jo ha på sort bunnstoff, flere strøk maling og ikke minst skal det på plass en rød "jålestripe". :cool:

 

 

bilde120.jpg

 

Her er stedet hvor jeg har luset inn nye mahognybord i huden....har ikke høvlet dette ned, fordi jeg i skjøten akter her skal jeg montere svinger nedfelt i et stykke kraftig bord. Luset inn med epoxy og "sparklet" godt med fortykket epoxy....tror nok dette skal holde tett...det blir ihvertfall ikke der det lekker om det lekker ... :lol:

 

Så det er deilig med litt synlig fremgang...neste på papiret er å legge finerdekk (bakt i epoxy) slik at jeg kan pusse ned kabin og kabintak uten at alt bøsset kommer inn i båten.

 

Jeg begynner å få troen nå!!!! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har såvidt begynt å planlegge interiøret her.

Blir helt enkle løsninger i år...så får vi se hvordan det fungerer, og om jeg skal høyne finish og comfort til neste år. Jeg VIL på vannet i bruksskikk i år! :sailing:

 

Det ser greit ut dette, eller er det noe jeg må tenke på her?

 

1._skisse_interioer.gif

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Du er rå! Bra jobba!

 

De to kvernene du har i cockpit er nok til fokkesjøtene. Dersom vinkelen er riktig kan du muligens bruke dem. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Men da må de selvfølgelig bli fri for tau før seglingen begynner :smiley:

 

Takk for det...når hodet bare holder seg på plass - så får jeg endelig jobbet noen timer i strekk og da blir det gjort litt. Når jeg bare kan være der i en time eller to så blir jo ikke så mye gjort. Satser på at jeg har en bedre periode nå og at jeg snart får testet "gamle Agnes" på vannet. :sailing:

 

Når det gjelder vinsjer eller kverner som du så fint sier det, så forstår jeg deg slik at jeg kan bruke de kverner jeg har til å heise seilene, men at jeg må ha cleats som holder igjen og at jeg tar bort tau fra kvern og fester disse i eksempelvis en trepullert. Slik vil da vinsjene kunne brukes til fokkeskjøtene under seiling? Riktig?? Om jeg da setter opp blokkene ved masten og cleats slik at vinkel stemmer med kvernene, så bør dette være en ok løsning synes jeg.

 

Kjenner det kribler litt i fotan om dagen...gleder meg voldsomt til å forsøke meg på seiling for første gang her! :sailing:

Første mål er enkelt og greit å få båten til å gå fremover...så for høye krav setter jeg ikke her! :lol:

 

 

Vurderer litt frem og tilbake på det som er sagt om lanterneføring etc. Og jeg er vel strengt tatt pliktig til å ha lanterner (uansett om det blir litt feil på båten) - så en kombinert SB/BB og akterlanterne i mastetopp er vel strøm-messig det beste + en motorlanterne et stykke opp i masten foran og en akterlanterne på hekken. Da bør vel ikke onkel politi si så veldig mye?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det spørs om ikke båten din fra båtbyggeren har vært utstyrt med en naglebenk ved masta for fallene. Jeg ville ikke rotet med bryteblokker, cleats og wincher i første omgang men rigget meg til med naglebenk eller kryssholt skrudd rett på masta for fallene.

Så kan du få en føling for hvordan ting funker og rigge deg til med hal til sittebrønnen senere etter at du har seilt litt med båten.

Seilbåteiere er rare sånn. De flytter på ting hele tiden.

 

Båten din er jo i utgangspunktet en regattabåt til baneseilas og det er vel ikke noen krav til lanterner som sådan på den. Allikevel ville jeg gått for en minimumsløsning med kombinert lanterne i baugen, hekklanterne og ei topplanterne 2-3 m. over dekk. Skulle du få bruk for ankerlanterne ville jeg heist den i forstaget. Slike lanterner med ører for tau er å få i båtsjapper.

Eller brukt ei fjøslykt.

 

Du kan ikke bruke en kombinasjon med tricolor og topplanterna under denne.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan har flere svært gode poenger her! Kryssholt på masta vil holde lenge, er billigere, krever mindre jobb å montere og du kjøper tid til å titte på andre båter og bli kjent med din egen.

 

Har sett endel rundt på nettet etter fotos som kan illustrere hva jeg har forsøkt å formidle uten hell foreløpig. Får se om det ikke blir nok en av mine latterlige tegninger som må gjøre nytten når bare nattevakten har fått sovet ut.

 

Ad. innredningen: På knarrene er det ofte en løsning med to dype skuffer i cockpit mellom den aktre benken og dekket. Har selv hatt sånne. De er utrolig praktiske til alt fra båtsportkart, skaffetøy, verktøy, kikkert osv. Hadde selv toplaters spritbluss i den ene. Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er 4 kryssholt i tre i bunnen av masten nå, så det er kanskje en god idè å la det være med dette i første omgang...slipper endel arbeid og unna mye penger slik også. Litt av moroa er vel også å stå ved masten og "hale og dra" :lol:

 

Men et amatørspørsmål...et "tau" skal brukes for å heise storseilet...et annet for å heise fokk (forseil)...et tredje bør jeg vel også ha, da jeg har en gennaker til båten (må bare få tak i en bom til denne)...men så ble det nevnt "nedhal"....hva menes med dette? Og "Uthal" er det dette som strammer seilet i lengderetning, med blokk inne ved mast og ytters på bommen med tauet festet i nedre aktre kant av seilet og så via to blokker til feste...strammer man dette så strekker man seilet i lengderetning ( om man da har en blokk ved mastefot kan dette stekkes til cockpit for feste der?)? Er da nedhal det som trekker seil og bom nedover slik at seilet strammes i høyderetning? Med blokk på undersiden av bom ved mast og en blokk ved foten av mast med strekk til cockpit? Denne bør vel ha en god utveksling med eks. dobbelblokk på bom?

 

Heise seil kan jeg se for meg er greit å gjøre manuelt med feste i kryssholtene, men disse "hale-greiene" :lol: er det vel best å kunne gjøre fra cockpit?

Jeg kan jo montere et kryssholt på hver side av kabintaket til feste for dette? Da kommer jeg jo fort og greit frem til disse og kan justere (når jeg lærer meg tidspunkt for dette! :lol: )

 

Et siste punkt som jeg tenker litt på...jeg har jo to vant med 30-40 cm mellomrom på hver side av båten......på skøyter er det ofte montert en liten plate med kofilnagler til å oppbevare tau, og for feste av flaggliner og andre "enkle" tau som skal løpe i riggen (eksempelvis til salinger for gjesteflagg, signalflagg etc.). Jeg har litt lyst til å se om det kan bli litt fint med samme type løsning her... Tenker meg en mahognyplate på ca. 50 cm x 10 cm som festes inn på vantene ca 1,5 meter oppe - hvor jeg kan ha 2-3 hull til kofilnagler... Høres dette helt på trynet ut, eller kan dette bli greit?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er 4 kryssholt i tre i bunnen av masten nå, så det er kanskje en god idè å la det være med dette i første omgang...slipper endel arbeid og unna mye penger slik også. Litt av moroa er vel også å stå ved masten og "hale og dra" :lol:

 

Men et amatørspørsmål...et "tau" skal brukes for å heise storseilet...et annet for å heise fokk (forseil)...et tredje bør jeg vel også ha, da jeg har en gennaker til båten (må bare få tak i en bom til denne)...men så ble det nevnt "nedhal"....hva menes med dette? Og "Uthal" er det dette som strammer seilet i lengderetning, med blokk inne ved mast og ytters på bommen med tauet festet i nedre aktre kant av seilet og så via to blokker til feste...strammer man dette så strekker man seilet i lengderetning ( om man da har en blokk ved mastefot kan dette stekkes til cockpit for feste der?)? Er da nedhal det som trekker seil og bom nedover slik at seilet strammes i høyderetning? Med blokk på undersiden av bom ved mast og en blokk ved foten av mast med strekk til cockpit? Denne bør vel ha en god utveksling med eks. dobbelblokk på bom?

 

 

Du trenger to tau til å heise seil. De to heter fall. Henholdsvis storseilfall og fokkefall.

Med fokkefallet kan du heise stormfokk, kryssfokk, genova, gennaker og spinnaker, her nevnt fra minst til størst.

I tillegg har mange et ekstra fall som løper gjennom en blokk som er bygget inn midt i masta helt på toppen. Det kan brukes som reserve dersom noe skjer med et av de to ovennevnte, til å heise en lanterne, evt en skipper/skipperfrue om ma vil ha en av dem opp i masta.

 

Nedhal er bare en ekstra luksus man kan lage seg, dersom man vil ha muligheten til å ta seilene NED uten å reise seg fra cockpit. Det er ikke nødvendig, bare komfortabelt. Det er enkelt sagt en løsning der du knytter et tau i det øverste hjørnet av seilet som så henger fritt ned til mastefoten, inn i en lite blokk, og så bakover til cockpit. Brukes kun til å ta ned seilet, evt hjelpe seilet litt ned dersom du vil ha større bus, eller vil ta rev i seilene (mindre seilareal).

 

Uthal skal trekke seilet i lengderetning ja. For å gjøre seilet flatere, hvilket er gunstig når vinden tar seg litt opp. I tillegg har du cunningham

 

Så har du det du kaller nedhal, som heter Kickstrap. Den går fra mastefoten og ca 1/3 ut på bommen. Brukes for å trekke bommen (og dermed seilet) nedover også for å oppnå flatere seil. Denne pleier ikke å føres tilbake til cockpit på samme måte som med fallene. Man har et opplegg med to dobbeltblokker, den ene har en cleat påmontert (heter fiddle på engelsk). På den måten låses tauet der utvekslingen er. Stort sett er det bare å lene seg litt frem over kanten på hyttetaket, så kan du justere kicken.

 

 

 

Håper dette bidro litt til å få orden på taukaoset. Det er en del nye begreper man lærer ved overgang (konvertering???) til seilbåt. :flag:

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til det øvrige i teksten. Jeg ville ikke montert noen ting i vantene.

 

1 fordi geoaen din sannsynligvis går forbi dette punktet og dermed kan bli skrapt opp/ødelagt.

 

2 Det ville (mener jeg) bryte med båtens enkle estetikk.

 

3 Da vil vantene være låst i en posisjon, hvilket vil gjøre det vanskelig å foreta justeringer i riggen.

 

Surr heller på en karabinkrok som du forankrer flagglina i :yesnod:

 

Koffilnagler hører ikke hjemme i båten din. Det ville bli som å montere svære offroad-dekk på en liten sportsbil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...