Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Klarer nok ikke å stille der i kveld...kona jobber, men ta med deg kamera og ta flest mulig bilder som du deler med deg av? Vi er alltid glade for en masse bilder. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare dele dette bildet.

Langs sidene i sittebrønnen var det noen "morkne hyller, som jeg i første omgang klart så at måtte lages nye......men så tok jeg vare på dem, og pusset på dem i dag.

 

Her er resultatet:

Hyllene er i massiv mahogny og like fine under x antall lag med gammel lakk. Jippi!!! :flag:

 

hyller.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Brukthandel/loppemarked er helt klart blitt min "teak-dealer"!!! :lol: :lol:

 

Jeg har fått en kar som driver brukthandel til å sette av massive bordplater i teak/mahogny om han får inn slike. Idag ringte han og sa at han hadde 3 plater til meg...og hvilke plater!! 3 store og fine teakplater i 2 cm. tykkelse og 160 x 90 i størrelse. Det er 4,5 kvm. med 2 cm. teak det...og til den nette pris av 100,- :flag:

 

Kan jo lage hele innredningen og et bord i kabinen av dette. :smash: :smash: :yesnod:

 

Skal få laget meg et slikt bord med lemmer på begge sider, men må det en pianohengsle i hele bredden på disse lemmene, tror dere?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke dårlig Vikers, far til en venninne av datteren min ringte og spurte om jeg var intr. i et mahogny bord.

Det var jeg selvsagt, skuffelsen var til å ta og føle på da jeg satte saga i det og oppdaget at det kun var cirka 0.5mm mahogny på limt en lys kjerne :headbang::cryin: Shit Happens! Håper du er heldigere :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Siden dette nå engang er min prosjekt-tråd så legger jeg ut noen flere bilder. Har fått grovpusset nesten hele skroget nå, samt at jeg har fått støvsuget inne i båten.

 

Planen videre er nå å pusse grovt siste rest, så skal skroget mettes med liter på liter med olje - så skal dette tørke i noen dager hvor jeg sliper ned med finere papir. Så skal dekket legges (blir epoxybakte finerplater i 12 mm., og fenderlist i mahogny skal på. Fribord og dekk skal males i elfenbenshvitt og undervannskrog skal få seg et par gode strøk med sort bunnstoff. En liten rød jålestripe i vannlinjen vil det også bli. Deretter står nytt tak på kabin, og opppussing/restaurering av rigg + + + (ikke minst skal det påbegynnes innredning....som ferdigstilles på vannet.

 

Her noen bilder...godt å se at det er benyttet mahogny helt ned til blykjølen!!

 

Bilde010.jpgBilde011.jpg

 

Bilde012.jpgBilde013.jpg

 

Bilde014.jpgBilde015.jpg

 

Bilde016.jpgBilde017.jpg

 

Bilde018.jpg

 

Tok noen bilder som viser litt mer av mitt utgangspunkt her... Jeg lager nye bunnstokker og dørkplater, samt at alle gamle stålspant skal byttes til nye.......Jada...på sjøen SKAL jeg i juni!!! :sailing:

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Når begynner du å lakke skroget da ? Det må jo være en svær jobb bare det.

 

Skroget skal ikke lakkes...kun oljes og males. Det tar jo tid, men iløpet av 30-40 timer er mye gjort. :lol:

Da er jeg mer redd for legging av nytt dekk...det vil nok ta sin tid. :smash::smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kvaliteten, Sinten....kvaliteten! :wink:

 

Utrolig hvordan mahognyen ser ut etter snart 100 år, og med mange av de årene med dårlig vedlikehold...siste 10-12 år helt uten og liggende ubeskyttet ute i Norges værmangfold. Det er ikke så mange treslag som ville sett slik ut nå...

 

Male gjør jeg fordi den vil ikke kunne bli skikkelig fin nå....til det er det for mye kitt og tetningstoff brukt opp gjennom årene....da måtte jeg nok demontert hver hudplanke og renset dem alle sammen. Det blir det ikke noe av, samtidig så er jo de aller fleste hvite nå så helligbrøde er det i alle fall ikke.

Men kabinvegger, og bordene rundt sittebrønn + alle luker blir renskrapet, beiset og oljet - + ny mahogny fenderlist og masten/bommen blir i trefarge.

Tror dette skal bli fint, jeg. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hårdheten hos mahogny är

god och den är lätt att bearbeta.

 

Denna är relatvt okänslig för temperaturväxlingar

och suger väldigt lite vatten.

 

Klippet fra denne svenske artikkelen: Träet i våra båtar.

 

Så fargen og gløden i mahogny er bare en "bonus". Mahogny som ikke er beiset og beskyttet mot UV-lys blekner til en gulfarge omtrent som furu. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Arrgg!! :headbang: :headbang:

 

Jeg fikk det bare for meg at min søsters verandagulv ikke var blitt pusset eller oljet på sikkert 20 år, så jeg gikk på - og min søster trodde ikke hva hun fikk se under all skitten. Hun har bare bodd der i 3 år..... Det er bare morsomt når treverk kommer til sin rett!

 

Bilde033.jpg

 

Blir feridg med dette i løpet av morgendagen, og så er det mange fine dager sammen med "Agnes". :smash: :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vel, Blåsa.... Kunnskapen er nok ikke så særlig bedre enn din, men jeg har fått en glødende interesse for dette og ikke minst har jeg mange timer som jeg kan bruke i båten (bare helsen er grei nok). Når man ikke kan jobbe i "normalt" arbeid, så er det befriende å kunne holde på med dette på gode dager.

 

Og takk for komplimentet til Agnes... er enig i at hun er en staselig dame, og jeg skal gjøre mitt beste for at hun skal fortsette å være det. Jeg vil forsøke å få henne på vannet i år, men det kan fort bli uten å ha gjort noe med innredningen. Jeg holder bare på med bærende konstruksjon og skroget nå, og skal ferdigstille dette før jeg går løs på mast og bom...for så å tenke enkel innredning. Komforten får komme neste år.

 

Du regner med å sjøsette i år, tror du?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Når regner du med og begynne på "innredningen" vikers? Kan bli ganske så spennende vil jeg tro!

 

Regner med å starte på denne sist i mai tenker jeg...eventuelt etter at hun har kommet på vannet.

I første omgang så tror jeg at det blir enkelt med "trekantkøye" i forpigg + 2 benker og et bord. Skal også forsøke å sette opp et skott/dør, slik at det kan bli et eget dorom til babord innenfor døren. Så er det bare å lage og pusle med hyller, pentry, kartbord og finne ut hvilken løsning som er best.

 

Men som du sier så blir det spennende...noen tanker og tegninger må jeg gjøre slik at jeg plasserer vinkeljern riktig...disse skal være fundamenter for innredningen. Nå er jo Agnes en meget slank dame...kun 1,70m bred, så de store friheter har jeg ikke. :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hehe.. Nå skal jeg ikke være så tøff som jeg var i fjord, men i prinsippet så er det vel mulig å få sjøsatt henne i år. Det kommer litt an på hvilke problemer jeg møter på når jeg kommer til maskinen. Jeg vet at det er noe trøbbel med kjølesystemet, men ikke kritisk. Blir det total renovasjon på maskinen, så koster det vel litt peng, og det kan utsette det noe. hehe...

 

Men det er sant som du sier. Det å jobbe på båten er som balsam for sjelen. en vanvittig god avkobling fra administrativt arbeid og data, som jeg jobber med. Godt å svette, blø og av og til banne litt... :lol:

 

Jeg er helt grønn på trebåt faget, men nå når våren kom sigende inn vinduet, er det bare båt, båt og atter båt. Har vi interessen, så lærer vi nesten uansett hva vi setter fingrene i.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...

 

Jeg er helt grønn på trebåt faget, men nå når våren kom sigende inn vinduet, er det bare båt, båt og atter båt. Har vi interessen, så lærer vi nesten uansett hva vi setter fingrene i.. :yesnod:

 

OK, jeg er vel i kategorien blågrønn jeg da. :lol:

Jobbet selv kun på PC og hadde kun en hammer, to skrujern og en liten skiftenøkkel (+ verktøy i leasingbil :smiley: ), for inntil 2 år siden. Da gikk jeg på mitt første prosjekt - en Dorry 33 fot - fordi jeg ville ha en båt for hele familien. En gammel haug med dårlig treverk og to slitne OM 636 motorer delvis demontert på paller. Lærte og feilet en masse der, men båten ble tilslutt flott den (mye takket være god hjelp fra dette forum), men så fikk jeg mulighet til å gå i gang med en Furuholmen-snekke på 30 fot og med akterkabin....mer puss og dette ble en flott båt, men jeg kan fortsatt ikke noe om gamle motorer. Gammel motor var det i, men den sto så jeg skaffet en ny - en Marna på nette 420 kilo :lol: med sveivstart og magnet.

Dette fungerte også rimelig greit, men motoren ble jeg aldri helt klok på...det var mye motor i en "liten" snekke.

Nå har jeg forøvrig det aller meste av verktøy...såpass mye at jeg må ha egen bu. :lol:

 

 

Fant derfor ut at jeg vil ha flott trebåt og ikke motor :lol: Derfor endte jeg opp med Agnes IV - en nydelig slank skjønnhet med hud i mahogny og helt de rette former. Der blir det bare en liten kremvisp på hekken - og det passer oss ypperlig.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Seile er noe jeg virkelig har lyst til å lære. Har seilt på en skværrigger, men det er liksom ikke helt det samme. hehe.. Så det blir nok en seilbåt en gang.

Meg og kånemor var så heldige å få passe huset til hennes farfar men han er på aldershjem, mot at vi vedlikeholder eiendommen. Han var en skikkelig "handyman", så vi har et uthus med masse verktøy i alle former. Har ikke helt oversikten der ennå, men skal rydde til helgen. Spennende å se hva jeg finner. Håper det er en del jeg kan bruke til maskinen og. Vil gjerne beholde den originale FM'en som står i.

Link to post
Share on other sites

Seile er noe jeg virkelig har lyst til å lære. Har seilt på en skværrigger, men det er liksom ikke helt det samme. hehe.. Så det blir nok en seilbåt en gang.

Meg og kånemor var så heldige å få passe huset til hennes farfar men han er på aldershjem, mot at vi vedlikeholder eiendommen. Han var en skikkelig "handyman", så vi har et uthus med masse verktøy i alle former. Har ikke helt oversikten der ennå, men skal rydde til helgen. Spennende å se hva jeg finner. Håper det er en del jeg kan bruke til maskinen og. Vil gjerne beholde den originale FM'en som står i.

 

FM`en kan du helt sikkert få i orden. Gamle FM, Sleipner og Marna motorer tror jeg nesten du fysisk må slå i stykker eller smelte om for at de ikke skal gå greit. Så sats på FM, trikset er bare å finne en gammel sjøulk som kjenner FM`ens luner og få litt hjelp av ham. :smiley:

 

Seile må forøvrig jeg og lære meg...og det helt fra bunnen av. Men bare båten går fremover i første omgang er jeg fornøyd...hvor fort det skal gå er ikke relevant. Har aldri dårlig tid på sjøen..bare å være der og "duppe" fremover mot en holme for kvelden er mer enn nok! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Høres veldig deilig ut.. Ikke hastverk på sjøen jeg heller...

Du kan jo prøve Virtual Skipper mens du venter på å få rigget henne... :lol: En regatta simulator. Det finnes også noe lignende for motor båter. Ship Simulator 2006... Det kommer en 2007 versjon i juni som skal inneholde en vanvittig vær og bølge generator som skal være veldig realistisk. Det ligger videoer av fremskrittene de gjør av animasjonene i 2007 utgaven på youtube.com .Dette er ikke spill, men simulatorer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...