Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

har ellers det jeg trenger (bortsett fra radar). :wink:

Har ikkke kommet fullt så langt, men radar er uansett det dyreste på en svært kort liste. :cheers: (Brukbar havneplass i nærheten av mitt neste arbeidssted er den andre tingen som står på lista mi. :yesnod: )

 

Er jeg den eneste som lider av denne merkelige sykdommen?

Det ser ikke sånn ut, nei.

 

Nå har jeg plassert denne avgiftsøkningen på båtdiesel i samme kategori som importforbud på 2-takts bensinmotorer. Lite effektivt miljøtiltak, men ikke så veldig plagsomt. En ekstra kald vinter eller noen kraftige stormer kan nok koste oss mer enn noen avgifter i dette statsbudsjettet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå får du ikke framme påstandene dine som sannheter da Alvito, selv om du har lagt de fram i en egen tråd...

 

Suzuki

 

Nå er mine betraktinger, mine betraktinger så får hver og en gjøre seg opp en mening om dette kan være et scenario som slår til eller ei. Poenget her er at provenyen på 22 mill er forsvinnende lite i sammenheng med faren for tap av arbeidsplasser. Det dreier seg heller ikke om råd eller ei for har en råd til en båt til en halv million eller mer så har en også "råd" til drivstoffkostnadene.

 

Poenget er at nok er nok og andre ferieformer kan plutselig bli vesentlig mer attraktive p.g.a. totaliteten på båtsiden. At det har konsekvenser på arbeidsplasser er vel hevet over en hver tvil, spørsmålet er vel heller hvos mange som ryker. Vi snakker om milliarder av båtkroner som kan forsvinne ut av landet på andre feriemål.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg plassert denne avgiftsøkningen på båtdiesel i samme kategori som importforbud på 2-takts bensinmotorer. Lite effektivt miljøtiltak, men ikke så veldig plagsomt. En ekstra kald vinter eller noen kraftige stormer kan nok koste oss mer enn noen avgifter i dette statsbudsjettet.

 

Slik fokus det er på vindmøller og rettigheter på vindkraft for tiden så kommer det nok en fordelsbeskatning på vindkraft for dere seilere på neste års statsbudsjett. :flag: Bare gled dere!! Jeg gjør et ikke...

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik fokus det er på vindmøller og rettigheter på vindkraft for tiden så kommer det nok en fordelsbeskatning på vindkraft for dere seilere på neste års statsbudsjett. :flag: Bare gled dere!! Jeg gjør et ikke...

 

Ja, siden de fleste seilbåter har liten motor og dermed ikke betaler mye HK avgift, blir det nok innført en kvm avgift på seilduk.

 

Videre, for også å beskatte bruken av seilbåt, kommer det påbud om plombert vindmåler som regner ut (vindstyrke * antall timer seilet er heist). Denne blir avlest hvert kvartal av statlige kontrollører, og regningen kommer i posten....

 

Får bare håpe at ikke Kristin Halvorsen leser dette...

Link to post
Share on other sites

Slik fokus det er på vindmøller og rettigheter på vindkraft for tiden så kommer det nok en fordelsbeskatning på vindkraft for dere seilere på neste års statsbudsjett.

Nja, jeg vil nå tro at det kommer en miljøavgift på diesel- og bensinaggregater før det kommer avgift på seil, vindgeneratorer og solcellepaneler. :yesnod:

 

Egentlig er jeg ikke så bekymret for denne politikken og disse avgiftene. Det er et resultat av demokratiet, og dersom folk flest gidder å bruke stemmeretten sin så får vi de politikerne og de avgiftene vi har bedt om.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det blir noe 3,50 dyrere enn det vi så i sommer! Nå ligger prisene på Østlandet rundt 9,5 pr. liter diesel, og i sommer tanket jeg avgifts fri til rundt 7,85 som billigste. Så differansen er ikke så veldig stor. Nå fantes det nok billigere diesel i sommer enn til 7,85, men i snitt lå den vel noe over 7,5 alikevel.

 

Men diesel prisene i dag er tatt fra pumpene, og da blir det jo fort mye bæring av kanner om en skal fylle opp, men til en vanlig dagstur holder det for min del med et par 10 liters kanner da!

 

Skal bli spennende å se om marinaene kommer til å overleve, selv om de har vel kanskje større fortjeneste av is og brus salget sitt enn drivstoff??

Link to post
Share on other sites

Ja er det rart at landet lider av poltikerforakt verdens rikeste land med det fattigeste folket ja lånt til langt opp over ørene.

Har seilbåt selv men dette er liksom toppen av avgiftsfjellet.

Trenger noen Franske holdninger vi bare godtar og godtar typisk Norsk sitter og sutrer og glemmer ja det er oss. :eek:

Link to post
Share on other sites

Ja er det rart at landet lider av poltikerforakt verdens rikeste land med det fattigeste folket ja lånt til langt opp over ørene.

Har seilbåt selv men dette er liksom toppen av avgiftsfjellet.

Trenger noen Franske holdninger vi bare godtar og godtar typisk Norsk sitter og sutrer og glemmer ja det er oss. :eek:

Her kommer det frem et godt poeng.

Vi sutrer og klager, men har for god økonomi til gidde å ta aksjon,

derfor sitter vi heller hjemme og koser oss med klaginga (det gir jo også en slags tilfredstillelse).

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Stenge Drøbaksundet i protest mot dieselavgifter - for en strålende ide´. Steng sundet med Turbofarlineprinsesser med 600 og ørten hk, ruse opp så eksoståka driver innover fjorden og kolser disse tullete politikeren der inne som ikke skjønner bæret en gang.

Heia Siv heia Toten :flag:

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er heldig som har stemt ved valget og det gir meg retten til og kritisere avgiftene.(har da stemt i 30 år om ikke annet)

God ide å protestere med for eks. blokkade men ikke vent til vinteren kommer da ligger vel fjorden full av is.

Bør vel få økt ferie da når man skal halvere farten og fortsatt seile 500-800 nm i løpet av sommeren. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne debatten er helt absurd.

Jeg har aldri sett maken til øvelse i navlebeskuing. Det må kunne gå an å løfte blikket over ripa og ta en liten kikk på verden rundt oss.

Det er et uttalt globalt mål å senke utslippene.

De fleste land har også et mål om å minske bruken av fossile drivstoff.

Fritidsbåt er ikke på noen måte unntatt fra disse mål.

Og når folk ikke retter seg etter disse målene ved å tenke drivstoffsparing, så er det kun ett middel som hjelper. Avgifter.

Dersom det medfører at en 600 liters tur blir redusert til en 400 liters tur, så er litt av hensikten oppnådd.

Og dersom det medfører at det blir solgt noen færre av de verste drivstoffsløserne så er også litt av hensikten oppnådd.

Skulle det ryke noen arbeidsplasser i denne prosessen, så er det av mindre betydning. Vi lider ikke akkurat av overskudd av arbeidskraft her i landet.

Link to post
Share on other sites

Er jeg den eneste som lider av denne merkelige sykdommen?

Nei, vi er flere som har det sånn. Jeg synes sogar at jeg er priviligert som lever i vår beskyttede del av verden. Har hus, bil og båt som jeg eier sammen med banken.

Men så er jeg da også en av disse ufyselige offentlig ansatte, som attpåtil har stemt på disse fysakkene i regjeringen. Min agenda ved å stemme på disse var helt klart å gjøre livet mest mulig surt for meg selv og mine medmennesker. :wink:

 

(Edit: trykkleifer)

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det er en del, også Aftenposten og flere medier som skriver at dieselprisen øker med 3.68 kr. Dieselavgiften er imidlertid satt til 3.02,- (svovelfri) og 3.07,- (lavsvovel) iflg DENNE tabellen:

 

 

At det HER skrives at forskjellen på båtdiesel og bensin er kr 3.68 betyr vel ikke at økningen skal bli det. Jeg leser det i hvertfall slik at det innføres dieselvagift på båtdiesel som medfører en økning på ca 3 kroner, ikke 3,68.

 

Hva er det riktige mener dere?

Link to post
Share on other sites

Diesel prisen har alltid ligget under bensin prisene. Om marinaene kommer til å legge seg mye over hva dieselen selges for på vanlige besinstasjoner, tror jeg folk vil handle mer i kanner enn idag. Dette gjelder selvsagt ikke de med fler tusen liters tanker.

Men om jeg har med meg etpar 10 liters kanner på dagsturer så holder det!

 

Jeg kommer ihvertfall ikke til å handle diesel til 2 kroner mer pr liter enn hva jeg behøver.

 

F.eks så er det bare å montere et 200 liters fat på en henger, og så kjøre til nærmeste båthavn og fylle opp båten vår.

Link to post
Share on other sites

Det positive med saken er at vi med dieselbåt nå ikke lenger blir avhengige av griske marinaer som mesker seg og stjeler en god del av prisforskjellen mellom bil- og båtdiesel. Jeg kommer ikke til å betale ett øre mer enn prisen bensinstajonene til neste år. Da blirdet heller kanne/oljefat metoden.

 

Det betyr vel i praksis at prishøyningen ikke blir mer enn et par kroner for oss i indre Oslofjord?

 

Noen som vet hvor mye diesel det eventuelt er lov å transportere på henger?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det positive med saken er at vi med dieselbåt nå ikke lenger blir avhengige av griske marinaer som mesker seg og stjeler en god del av prisforskjellen mellom bil- og båtdiesel. Jeg kommer ikke til å betale ett øre mer enn prisen bensinstajonene til neste år. Da blirdet heller kanne/oljefat metoden.

 

Det betyr vel i praksis at prishøyningen ikke blir mer enn et par kroner for oss i indre Oslofjord?

 

Noen som vet hvor mye diesel det eventuelt er lov å transportere på henger?

 

 

Tro om igjen... Marinaene kan ta det de vil. Kostnadene med å drive en marina p.g.a. kort sesong og lavt volum i forhold til en vanlig bensinstasjon er argumenter som har vært benyttet lenge. Marinaene legger garantert dette på toppen av eksisterende pris. Belag deg på 11 tallet til i sommer...hvis dette forslaget går gjennom.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et uttalt globalt mål å senke utslippene.

De fleste land har også et mål om å minske bruken av fossile drivstoff.

 

så er det kun ett middel som hjelper. Avgifter.

Nå skurrer det mye det du skriver her.

 

Hvis hensikten var å bruke mindre fossilt brensel til fordel for miljøet, hadde HK-avgiften blitt omgjort til HK-tilskudd, for det er liten tvil om at en gammel motor bruker mer fossilt brensel enn en ny?

 

Om hensikten var å redusere globale forbruk, hadde fly-drivstoff vært mye dyrere og fritidsbåt billigere, for en tur til syden trekker da noe drivstoff det også?

 

Omtrent som "kraft-krisen", det skal ikke brukes gass (gasskraftverk) her i landet, men å selge gassen og etterpå importere kraften er greit...

Link to post
Share on other sites

Tro om igjen... Marinaene kan ta det de vil.................

Det kan de, så lenge noen vil betale

Forskjellen blir nå at jeg ikke lenger behøver å kjøpe båtdiesel og dermed ikke lenger er avhengig av en dyr marina. :flag:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det kan de, så lenge noen vil betale

Forskjellen blir nå at jeg ikke lenger behøver å kjøpe båtdiesel og dermed ikke lenger er avhengig av en dyr marina. :flag:

 

Forskjellen blir med andre ord? Ingenting!

Du har hele tiden hatt alternativet med å hente "avgiftsfri" diesel på kanner fra nærmeste bensinstasjon med utsalg av sølet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...