Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Så vi med bensin eller seil er ekskludert fra å mene noe som helst uten å bli misstrodd???

Hva med den delen av befolkningen som ikke har båt, tror du de forstår rimeligheten i denne forskjellen mellom bensin og diesel??

Ja, det tror jeg. Ut fra et miljøperspektiv forbruker og forurenser en bensinmotor vesentlig mer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vel, skal ikke legge meg ut i en stor diskusjon her - til det er kunnskapen min for liten. Men det er vel ikke full enighet om det du skriver rem? Det er vel snakk om å forrurense på ulike måter?

Mindre co2 ja, mer knox eller hva det heter??

 

Når det gjelder forbruk regulerer jo det seg selv. Om jeg bruker 40 liter avgiftslagt bensin fra a til b og en dieselbåt bruker 20 liter avgiftsbelagt diesel har jeg jo betalt dobbelt så mye avgift som dieselbåten for samme distansen...

Link to post
Share on other sites

Hva med den delen av befolkningen som ikke har båt, tror du de forstår rimeligheten i denne forskjellen mellom bensin og diesel??
Om de forstår rimeligheten eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tror ikke du forstår hvorfor båtbensin har avgift. Det er utelukkende av praktiske hensyn. Farget avgiftsfri bensin er det ikke mulig å føre noe i nærheten av en effektiv kontroll med. En del land har avgiftsfri marin diesel. Ingen har det for bensin.

 

At det av praktiske årsaker ikke er mulig å ha avgiftsfri marinbensin, forsvarer vel på ingen måte å ytterligere avgiftsbelegge marin diesel? Skulle noen mene det, er jeg virkelig spent på argumentasjonen for et slikt synspunkt.

 

Nå legger Regjeringen opp til å vri bilparken over til en betydelig større andel dieselbiler. Bilbransjens spådom er av man går fra 50% til 80% dieselbiler ved nybilkjøp.

 

Hva er den samme spådommen fra båtbransjen? At man går fra 80% dieselmotorer til 50% dieselmotorer? Ikke veit jeg. Det jeg vet er at man snakker om lusne 20 millioner i året for båtdieselen sin del.

 

Tenk så greit å montere en lett og billig 4-takt bensinmotor i daycruiseren. Mindre støy, mer turtallsområde å fordele effekten til drevet, i særklasse mye billigere å reparere og vedlikeholde. Nå kommer kanskje innenbords bensinmotorer mye sterkere i Norge. I så fall stikk i strid med intensjonen til CO2-fantastene i regjeringen.

 

20 millioner som koster 200 millioner? Leker man butikk blir det både dyrt og skaper mer CO2 på en gang. Legg til stemmetapet denne saken medfører og du har kinderegget fra politikkens helvete: 3 forferdelige ting på en gang.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med den delen av befolkningen som ikke har båt, tror du de forstår rimeligheten i denne forskjellen mellom bensin og diesel??
har jeg jo betalt dobbelt så mye avgift som dieselbåten for samme distansen...

Misstrodd og misstrodd.......

Vil vel kalle det renspikka misunnelse som ligger bak jeg da.

Har du noe annet ord for det kanskje ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Legg til stemmetapet denne saken medfører og du har kinderegget fra politikkens helvete: 3 forferdelige ting på en gang.

 

Lotus

 

Nåja, dersom innføring av dieselavgift medfører stemmetap for regjeringspartiene, vil jeg anse det som den eneste positive effekten av denne saken :lol:

Link to post
Share on other sites

En sannhet med modifikasjoner. Den økte kompresjonen belaster stempler, råder og veivaksel i en slik grad av motoren må overdimensjoneres ift en bensinmotor med samme effekt på mindre kompresjon og mykere gange.

 

På lettplanende båter under en gitt lengde, si 23fot, vil dermed en høyeffektiv moderne dieselmotor med over dobbel kompresjon ift en bensinmotor, måtte være så overdimensjonert at besparelsen går bort i vekt. Og på så små båter betyr vekta veldig mye, siden de i utgangspunktet er så lette at enhver 20kg plassert langt akterut merkes på forbruket. Differansen i energiforbruk forsvinner fordi dieselmotoren har større masse, og dermed trenger mere energitilførsel for å skyve sin egen tyngde.

 

At diesel er mer miljøvennlig enn bensin, er en oppfatning jeg ikke helt skjønner hvor kommer fra. Diesel i moderne form har lavere CO2-utslipp, javel. Men hva med partikkelutslipp?

 

Ny gave til Kristin: Når kommer krav om partikkelrensing for dieselmotorer på sjøen?

 

Noen som blir med på sokkerøyking denne gangen...?

 

Du har forsåvidt helt rett i det du sier her, men det er vel svært få som monterer dieselmotor i en lettplanende daycruiser uansett - avgift eller ikke avgift. Penget mitt er at avgiften vil føre til at folk som ellers ville ha valgt diesel pga av at de oppnådde lavere forbruk på sin båt med diesel, nå vil velge bensin pga avgiften.

 

Angåene dine kommentarer om partkkelutslipp:

Jeg ville ikke hatt noen problemer med et krav om partikkelfilter selv om det koster penger. Men for norske politikere er det jo slik at løsningen på ethvert problem, er å innføre en ny avgift eller øke en eksisterende.

Link to post
Share on other sites

Ut fra et miljøperspektiv forbruker og forurenser en bensinmotor vesentlig mer.

 

Uten å beskylde noen for å røyke sokkene sine, har jeg en kilde her som viser det motsatte. Dag Edvardsen, teknisk konsulent i Norges Automobil-forbund, forteller her om fordeler og ulemper ved bensin- og dieselmotorer.

 

Runde 1: Effekt

Motoreffekt måles i kilowatt (kW) og hestekrefter (hk), eller Newtonmeter (Nm). Maks kW og hk måles ved maks turtall. Dette er et turtallsområde som de færreste benytter. Nm derimot forteller noe om motorens seigdragningsevne ved lavere turtall der vi nordmenn oftest befinner oss. Her har moderne dieselmotorer et klart fortrinn.

Vinner: Diesel

 

Runde 2: Drivstofføkonomi

Diesel er normalt billigere enn bensin. Dieselmotorer bruker dessuten mindre driftstoff per kjørte mil.

Vinner: Diesel

 

Runde 3: Innkjøp

Normalt er dieselmotoren dyrere i innkjøp. Hvor langt du skal kjøre for å tjene inn prisforskjellen, er et regnestykke som vil variere med bilmerke, kjørelengde og prisen på drivstoffet.

Vinner: Bensin.

 

Runde 4: Bruktbilverdi

Diesel er populært også som brukt, særling SUVer (Sport Utility Vehicle) og stasjonsvogner. Dette kan forsvare en noe høyere innkjøpspris for en dieselbil. Resultatet er at dieselbilen får et mindre verditap.

Vinner: Diesel

 

Runde 5: Forurensing

Dieselutslipp er mer helseskadelig enn bensinutslipp. Sotpartiklene fra dieselmotoren er helseskadelige, og motoren slipper ut miljøskadelige avgasser. Enkelte dieselbiler har eget filter for å redusere utslippene til et minimum. Dessverre er det langt fra alle dieselbiler som har dette foreløpig.

Vinner: Bensin

 

Runde 6: Varighet

Det er en myte at dieselmotorer kan kjøre så mye lengre enn bensin. Denne myten kommer av at diesel i utgangspunktet ble brukt til nyttekjøretøy som nærmest var i kontinuerlig drift. Det som sliter mest på motoren, er ofte start, stopp og kaldkjøring.

Uavgjort

 

Runde 7: Vedlikehold

Det er dyrere å foreta store motoroverhalinger på en dieselmotor som har gått langt, sammenliknet med en bensinmotor. Ellers er det ingen prisforskjell.

Vinner: Bensin

 

Runde 8: Støy

Ingen forskjell. Når motoren er kald, kan det være noe mer støy fra dieselmotoren. Det er først og fremst hjulstøy som høres når du kjører i 80 – 90 km/t.

Uavgjort

 

Konklusjon: Dieselmotorer passer godt til norske forhold. Lav drivstofføkonomi og høy gjenkjøpsverdi, gjør at vi kårer dieselbiler - med partikkelfilter - som vinner. Men noen knock-out er det ikke.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

urensede dieslstinkadorer lik de som dere på baatplassen bruker får kjørerestriksjoner i tyske byer fra 2008 og etterhvert andre europeiske byer.

selvfølgelig dumper dere skiten mest til vanns - likevel - dieselmotorer er skikkelige forurensningsmaskiner:

 

Fahrverbot für Diesel-Pkw?

tyske produsenter er som vanlig sist over mål - i tillegg med zhwang:

Die heimische Autobranche schwenkte spät ein - zu spät. Erst ab dem Jahr 2008, das regelt inzwischen eine Selbstverpflichtung des Autoverbandes VDA, soll jeder neue Diesel-Pkw in Deutschland mit einem Rußfilter bestückt werden.

 

dett er de tyske dieseldyrene DERE kjøper NÅ!

 

så en sannhet uten mofidikasjoner:

Petrol vs Diesel

ECO%20Travel%20_%20Petrol%20vs%20Diesel11.jpg

ECO%20Travel%20_%20Petrol%20vs%20Diesel22.jpg

Link to post
Share on other sites

Misstrodd og misstrodd.......

Vil vel kalle det renspikka misunnelse som ligger bak jeg da.

Har du noe annet ord for det kanskje ?

 

Vet ikke hvor mange ganger du, og andre, har fremsatt denne tåpelige påstanden! Hva er det jeg eller andre skal/har å misunne?

 

Jeg har helt frivillig valgt å ha bensinmotorer, ikke p.g.a., men til tross for at det er (snart har vært?)dyrere enn dieselmotorer. Jeg liker ikke dieselmotorer, jeg blir kvalm av lukten! Sånn er det bare!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Noen som skjønner tegninga?

 

Regjeringen ønsker å jevne ut prisforskjellen mellom bensin og diesel. Resultatet kan bli en diesel-prisøkning på over ti prosent.

 

Jeg synes fortsatt det er grunnlag for vurdering av bensinmotor ved kjøp av ny båt.

 

Og nei, jeg har fortsatt ikke røyka sokkene mine...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hentet fra Kristins nettmøte hos Dagbladet

 

CO2-avgift og kjøretøy

Hei! Synes dere stort sett gjør en kjempeinnsats:-)

 

Hvorfor legger dere så ensidig mye vekt på co2-utslipp fra biler når dere skal sette avgifter? Utslipp fra dieselbiler er jo velkjent for sin NOX-forurensing. Hva er egentlig verst? Kan man ikke satse på bensindrevet med bedre utviklet co2-teknologi? Det går vel an kombinere litt når dere tenker ut tiltak? Her synes jeg dere tenker litt for enkelt.

Innsendt av: Andreas

 

 

Hei,

Vi tenker nok mer likt enn du har fått inntrykk av etter de første medieoppslagene om bilavgiftsomleggingen. Når vi legger så stor vekt på å få ned CO2-utslippene, henger dette sammen med at CO2-utslipp er den viktigste årsaken til klimaendringene som kanskje er den største miljøtrusselen jorda står overfor. Vårt forslag til avgiftsomlegging gjør derfor at CO2-gjerrige biler blir billigere, mens de som slipper ut mer CO2 blir dyrere. Merk at dette vil gjøre at ikke bare dieselbiler, men også endel bensinbiler, blir billigere. Men du har rett i at samlet sett så kommer dieselbiler bedre ut, og disse bilene har andre utslipp som også er miljøskadelig, som for eksempel NOx. Nettopp derfor har vi varslet i budsjettet at vi fra 2008 håper å få på plass en miljødifferensiering av årsavgiften. Denne omleggingen er tenkt å skulle straffe utslipp av NOx og partikkelstøv, altså lokale forurensninger. Denne siste endringen, som vi varsler nå, innebærer vel nettopp noe av det du etterlyser, nemlig en kombinasjon av flere tiltak.

 

kristin

 

 

Neste år går de etter NOx...

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mange ganger du, og andre, har fremsatt denne tåpelige påstanden! Hva er det jeg eller andre skal/har å misunne?

Jeg er ikke så sikker på at påstanden er så tåpelig Mouche. Hvis du og alle andre som hilser den nye avgiften velkommen ikke MIS-UNNER oss avgiftsfri diesel så må dere UNNE oss den. Hvis dere virkelig UNNER oss avgiftsfri diesel kan dere ikke samtidig hilse avgiften velkommen. :wink:

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Hvis dere virkelig UNNER oss avgiftsfri diesel kan dere ikke samtidig hilse avgiften velkommen. :wink:

 

Nei, jeg unner ikke fritidsbåtflåten avgiftsfri diesel! Jeg ser ikke at det er noe samfunnsansvar i å la dieselosende beist forsure tilværelsen til folk med billig diesel! Jeg har ikke noe problem med, prinsipielt eller økonomisk, å betale for den høyt beskattede bensinen jeg bruker i løpet av sommeren.

 

Alt dette skriket om kystkultur, båtbyggerier osv osv minner meg om innføringen av røykeloven! Etter innføring gikk restaurantbesøkene opp (!), ikke ned som alle motstandere hevdet. Dette visste man allerede fra andre land hvor dette var gjennomført. "Alle" tenker bare på seg, sitt og sin egen lommebok. Drit i Norge, leve Toten!

 

Å hevde at man enten må unne eller misunne, er mildt sagt tåpelig!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette missunnelse argumentet som er blitt så vanlig å bruke her, er til å få mark av, og er typisk noe man drar fram når man ikke har noe vettugt å komme med. Det må være flere her som er rimelig innbilske. Går man rundt å tror at andre er misunnerlige - ja, da har man et problem.

Link to post
Share on other sites

For meg er å ikke unne det samme som å misunne. Mouche, ditt innlegg oser av misunnelse, under dekke av sterkt sammfunnsengasjement. Det er nok greit for deg at du har god råd til å betale for avgiftsbelagt bensin, men det er det kanskje ikke alle andre som har?

 

Dieselen har aldri vært avgiftsfri. Det som nå skjer er at vi har fått en dårlig begrunnet ekstraskatt som for mange er uventet, ulogisk og som vil svi vondt for mange båteiere. Jeg synes ikke det er rart at mange blir frustrerte av det. Desverre er det noen som er villige til å godta og fort venner seg til alt av nye skatter, avgifter og annet møl fra våre myndigheter.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

antar forøvrig at de blågule er kjempehappy for at de slapp å ta denne støyten - hadde nok kommet før eller senere uansett.

 

synes egentlig det de har gjort med bilavgiftene er mye verre.

iillespyende dieselbiler som får kjørerestriksjoner i tyskland blir belønnet med store avgiftslettelser her.

 

bortsett fra det synes jeg det er galt med bilavgifter på sjøen uansett drivstoff - med mindre inntektene brukes til formål øremerket det samme.

hørt den før?

Link to post
Share on other sites

For meg er å ikke unne det samme som å misunne. Mouche, ditt innlegg oser av misunnelse, under dekke av sterkt sammfunnsengasjement.

 

Må det være meg tillatt å be om en forklaring på hva du mener? Siden du kjenner meg så godt så vil jeg gjerne at du legger ut for det ganske folk hva,hvem og hvorfor jeg misunner/er misunnelig!

 

Hva samfunnsengasjement angår så har du helt rett - det har jeg i rikt monn!

 

Skipper_Worse - jeg har skrevet i et tidligere innlegg at på varme sommerdager så ligger det faktisk en eim av diesel over hele indre Oslofjord - ikke særlig behagelig! Intet galt i å ha denne meningen? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke en kamp mellom seilbåt/motorbåt/robåt- eiere, men om dieselavgiften.

 

Jeg mener uansett att dette er en avgift som er lagt til for att man skal virke "samfunnskorrekte".

Tror den norske fritdsflåten er vel ikke den største kilden til forurensing, selv om det ryker som

fabrikkpiper av enkelte båter. Denne avgiften går ikke på bekostning av skole/helsevesen o.l.

 

Med andre ord helt uten grunn, og føyer seg inn i ett avgiftsnorge hvor man skal godta alt.

 

Bensin har i manns minne vært mere kostbart på sjøen, og de fleste vet prisene på bensin når

båten annskaffes. Det er altså ikke tema i denne debatten.

 

Uansett det er lov til å være uenig i debatter, og det må respekteres.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke en kamp mellom seilbåt/motorbåt/robåt- eiere, men om dieselavgiften.

Jeg mener uansett att dette er en avgift som er lagt til for att man skal virke "samfunnskorrekte".

Helt enig Baatsmann. Jeg tror imidlertid heller at grunnen til at avgiften ble innført var behovet for de rød/grøne å ha et argument å slå i bordet med da kritikken fra miljøfantastene i egne rekker blir for plagsom.

Ellers er jeg svært enig i det uheldige at avgiftsaken synes å tilspisse frontene mellom seil/diesel/bensinfolket. Det har den ikke fortjent, og her burde vi stått sammen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Av nyskjerrighet: Hvorfor tror du at den lokale marinaen din ikke bare vil legge avgiftsøkningen rett på dagens pris for a beholde samme avanse?

 

Hvis min lokale marina gjør det, vil prisen neste år være 12,75 kr/l + vanlig årlig prisstigning. I så fall kommer det ikke til å bli fyllt en eneste liter der :smash:

 

Det er vel nettopp poenget, sap. Dersom de gjør det så vil ingen fylle en liter diesel der, fordi de kan fylle til kr 9,50 på bensinstasjonen borti gata.

Da vil vel prisene harmoniseres etter hvert? Ikke? Sånn virker i hvert fall konkurransen på alle andre områder.

 

Så ser jeg at det andre steder i landet har vært helt andre båtdieselpriser enn her på Østlandet, og der vil vel kanskje den reelle prisøkningen bli større.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Ellers er jeg svært enig i det uheldige at avgiftsaken synes å tilspisse frontene mellom seil/diesel/bensinfolket. Det har den ikke fortjent, og her burde vi stått sammen.

 

Helt enig, men "with all due respect" ta en kikk gjennom tråden og legg merke til det språkbruket som enkelte dieselbåteiere har brukt! Du får ikke meg til å stille på samme lag som enkelte av disse, jeg hadde nær sagt uansett! :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skipper_Worse - jeg har skrevet i et tidligere innlegg at på varme sommerdager så ligger det faktisk en eim av diesel over hele indre Oslofjord - ikke særlig behagelig! Intet galt i å ha denne meningen?

 

Dette må være det største tullet jeg har hørt hittil. Diesel eim over Oslofjorden?????????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...