TMS Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Stemmer det virkelig at Bavari selges mest i Frankrike, hjemlandet til Beneteau/Jeanneau ? Beneteau er jo ikke så mye dyrere enn Bavaria. Kanskje på tide å revurdere oppfatningen om at alle som kjøper Bavaria kjøper den bare pga pris. Det er slett ikke sikkert at om f.eks Jeanneau og Beneteau setter ned prisene at de vil bli valgt fremfor Bavaria.... For min del bør disse båtene bli vesentlig billigere enn Bavaria før jeg tar sjansen på å bytte merke. Jeg har ingen grunn til å tro at Jeannea eller Beneteau er dårligere, men man vet hva man har. Servicen fra Lunde Båt er etter min erfaring helt topp. For meg er disse tre merkene sort sett likeverdige. Hvis jeg skulle bytte, måtte det bli til noe helt annet som f.eks en velseilende dekkshus båt med innvendig styreposisjon og som er stor nok til at dekkshuset ikke ødelegger linjene og salongen ikke blir altfor liten. Drømmen er at Bavaria etterhvert vil lage en slik båt, men markedet er vel for lite for denne typen båt til at de lager en slik :-( Sitér dette innlegget TMS Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hva slags havari? Skade? Fullt tap?Kunne vært interessant å vite årsaken til havariet. En svenske jeg traff på Kanariøyene, som fortalte meg historien. ( Ca 5 år siden ) Midt i Atlanteren med ny Hunter, på vei mot Europa kom de ut for dårlig vær. De fikk problemer med å reve seil, og fikk etterhvert masta i hodet. Deretter falt roret av.... Etterhvert fikk de kontakt med en lastebåt, og ble plukket opp. Hunteren dukket aldri opp igjen.... Svensken kjøpte deretter Jeanneau 37, som han bodde i når vi traff han. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 sort sett likeverdige. Hvis jeg skulle bytte, måtte det bli til noe helt annet som f.eks en velseilende dekkshus båt med innvendig styreposisjon og som er stor nok til at dekkshuset ikke ødelegger linjene og salongen ikke blir altfor liten. Her er en båt som oppfyller dine kriterier. Riktignok uten innvendig styreposisjon, men jeg forstår det slik at produsenten kan foreta individuelle tilpasninger - mot et lite tillegg i pris selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Du får ikke 3 striper før du kjøper en Bavaria. 3 striper, det er X-yachts det, ikke bavaria Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Noen som har sett min 3. stripe ?? Den forsvant under feiringen i går .... Det ble flyttet noen OT-tråder igår kveld til OT-forumet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Takk for oppklaringen Andreas. Det er viktig med riktig uniform vet du .... Oyster er greie båter, men kun med kjeller. Ingen god utsikt fra salongen. X-Yachts samarbeider forresten på skrogproduksjon sammen med Nordship, så en vakker dag vil de kankskje levere en DS racer i "vår" størrelse.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Cruiser, Jeppesen style. Direkte lekker båt. Passer seg riktignok ikke i en tråd om Barbaria. Det forlydes forøvrig at Bavaria til neste vår kommer med en 31-foter med ikke mindre enn 10 lugarer og tre bad. På dekk har den ikke mindre enn 3 ratt. Motoren står i pidestallen til det midterste rattet fordi motorrommet er innredet til hundelugar. Kjølproblematikken er løst ved at kjølen er fjernet før båten forlater fabrikken. For å kompensere dette har den heller ikke seil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det forlydes forøvrig at Bavaria til neste vår kommer med en 31-foter med ikke mindre enn 10 lugarer og tre bad.På dekk har den ikke mindre enn 3 ratt. Motoren står i pidestallen til det midterste rattet fordi motorrommet er innredet til hundelugar. Kjølproblematikken er løst ved at kjølen er fjernet før båten forlater fabrikken. For å kompensere dette har den heller ikke seil. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det forlydes forøvrig at Bavaria til neste vår kommer med en 31-foter med ikke mindre enn 10 lugarer og tre bad.På dekk har den ikke mindre enn 3 ratt. Motoren står i pidestallen til det midterste rattet fordi motorrommet er innredet til hundelugar. Kjølproblematikken er løst ved at kjølen er fjernet før båten forlater fabrikken. For å kompensere dette har den heller ikke seil. ...og jeg som trodde at de allerede hadde denne modellen ... Er ikke det den modellen hvor det følge med en redningsskjøyte i prisen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) Det forlydes forøvrig at Bavaria til neste vår kommer med en 31-foter med ikke mindre enn 10 lugarer og tre bad. På dekk har den ikke mindre enn 3 ratt. Motoren står i pidestallen til det midterste rattet fordi motorrommet er innredet til hundelugar. Kjølproblematikken er løst ved at kjølen er fjernet før båten forlater fabrikken. For å kompensere dette har den heller ikke seil. Dessuten kan man kjøpe pent brukte kjøler på nettet hvis man absolutt skal drive å henge opp tekstiler i utide: Pent brukt kjøl selges (..) Redigert 14.Februar.2007 av ulysses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det er spesielt praktisk med 4-5 bad i en båt. Dvs: 5 septiktanker som kan gå tette på en gang. Det er da man trenger 5 koner som kan vaske hvert sitt bad. I tillegg til pakningsett til 5 toalett : 5 x 500 NOK = ca 2.300 NOK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Dessuten kan man kjøpe pent brukte kjøler på nettet hvis man absolutt skal drive å henge opp tekstiler i utide:Pent brukt kjøl selges (..) Interessant! Dette vil nok bli et nytt stort marked! Og det må jo egentig være bra for miljøet at noen ser seg tjent med dykke ned og hente opp alle disse kjølene for å tjene seg noen ekstraslanter. Ellers kan de jo bli liggende og forurense miljøet på havets bunn for all ettertid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Dessuten kan man kjøpe pent brukte kjøler på nettet hvis man absolutt skal drive å henge opp tekstiler i utide:Pent brukt kjøl selges (..) Oj ... Er det Svenske som har funnet den kjølen ved Grebbestad? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Er en del spørsmål på bavariaforumene om bytte fra dyp til grunn kjøl og muligens visa verca. Vil derfor ikke helt se bort fra at kjølen rett og slett er byttet ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) Oj ... Er det Svenske som har funnet den kjølen ved Grebbestad? Tvilsomt. Dette er nok fra en annen Bavaria (på 42 fot). Den kjølen som datt av ved Grebbestad var vel fra en noe mindre søster? Redigert 14.Februar.2007 av Douro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Nuh.Det falt av en kjøl på en B30 i fjor. Var omtalt her. Og en B38 gikk rundt uten å rette seg. Hei Mulligan, Jeg kan ikke finne omtale av den B30'en du snakker om. Noen som har en link? Og den B38, var det ulykken utenfor Lista i 2004? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Skrev feil. Det var den B39'en jeg mente. Og ja, 38'en var båten utenfor Lista. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 ett gratis tips till Bavaria varvet........... fräs in båt-nummer i kjölen så att ikke feil kjöl hamnar på fel båt................... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Kan kanskje bli reddningen nå når torsken forsvinner fra Skagerrak. Kjøltråling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Jeg har ikke seilbåt, og har ikke spesiellt god greie på de forskjellige typene heller, men denne diskusjonen minner meg om det jeg opplevde ganske ofte da jeg bodde fire år i Troms for noen år siden. Siden jeg er fra østlandet, og hadde bodd noen år i Oslo da jeg flyttet nordover, fikk jeg stadig høre fra de "infødte": Nei, å måtte bo i Oslo, det ville være en skjebne verre enn døden. Spørsmål fra meg om de hadde vært i Oslo ble besvart med at, Nei, men vi vet bare at det er sånn. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Tvilsomt.Dette er nok fra en annen Bavaria (på 42 fot). Den kjølen som datt av ved Grebbestad var vel fra en noe mindre søster? Men kan denne kjølen som lå ute på Blocket være fra en Bavaria i det hele tatt ? Det står jo at den har kjølbolter av rustfritt stål. Jeg trodde Bavaria hadde kjølbolter av svartjern Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Eller hva med ei line festet inne i kjølen og en oppblåsbar markeringsbøye? Da ser man hvor kjølen ligger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 På denne linken kan man lese om en ulykkelig Bavaria 36 eier: I am a Chilean sailor and would like to share my accident with the sailing community:I had a 36' Bavaria yatch and on January of this year whil'st I was navegating, apparently ( not prooved yet) I hit a submerged rock with my keel. The result was that the yatch lost instantly and completely its keel. A hole was left in that place and in a couple of minutes the boat was full of water,capsized and we had to be rescued by a marina rescue team which fortunately heard my mayday. I have complained to Bavaria because I feel a yatch should not have lost its keel under these circumstances , but they have said that it is only my fault and due to a navegation error. I would appreciate your comments and will gladly give more details of this experience. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) På denne linken kan man lese om en Bavaria 44 eier som bl.a. har gjennomført omfattende forsterkninger av kjølfestene på båten sin. Redigert 14.Februar.2007 av Douro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 I have complained to Bavaria because I feel a yatch should not have lost its keel under these circumstances , but they have said that it is only my fault and due to a navegation error. Aner vi et mønster her når det gjelder verftets reaksjon på disse hendelsene ? Det kan umulig være noe feil med konstruksjonen, den tilfredsstiller CE kravene. Det er din egen skyld siden du feilnavigerte Det virker som om innrømmelser sitter svært langt inne. Det er selvsagt skipperens feil at han går på grunn, men er det slik at Bavaria bare bygger båter beregnet på folk som aldri gjør en feil ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.