Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Det er sånn at noen her på forumet må alltid slenge med leppa når det er en mulig Bavaria diskusjon, om de ikke har noe annet og fare med så klapp igjenn.

 

Og at disse regelmessige klagerne ikke forstår gjenntatte hint at vi "andre" syntes dette begynner og bli noe slitsomt er meg ubegripelig. Men faktisk så er nok mange momenter som tine 3 skrev riktig.

Link to post
Share on other sites

ja jeg mener fortsatt at de som kjøper Bavaria er kloke mennesker, noe annet kan jeg jo ikke si.

 

Hei Sydvesten,

 

Nei - du kan vel ikke det.

 

Men jeg er sikker på at du (bl.a. på bakgrunn av tidligere diskusjoner her på baatplassen) samtidig innser at det er en fare for at den påfølgende diskusjonen lett kan ta litt av?

 

For når du sier at dere Bavaria-kjøpere er så kloke (som du gjorde i innlegg nr 1 i denne tråden), så må jo det være i forhold til noe annet (båtkjøpere som ikke kjøper Bavaria). Hvis du mente at alle var like kloke, var jo din opplysning ganske unødvendig.

Du har sikkert også tenkt i gjennom bakgrunnen for hvorfor du og mange andre Bavaria-kjøpere har et slikt stort behov for å opplyse andre om at dere er så kloke? For det er jo et lite poeng i at det er svært få andre eiere av andre båtmerker som har for vane å starte diskusjonstråder med å gi uttrykk for at de selv er utrustet med stor grad av klokskap?

 

Det som jeg synes er litt ille, er at når diskusjonen så tar av, og av forståelige grunner ved enkelte tilfeller beveger seg litt vekk fra det båt-faglige og over på det personlige - ja så er det ikke måte den mengden av indignasjon som mobiliseres i mot de som har vært litt uvørne i sine formuleringer. Når denne indignasjonen tar form av beskyldninger om ondskap og dårlig oppdragelse, ja så mener jeg at noen bør vurdere å helle seg en pøs med litt kaldt vann over hodet.

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten,

 

Nei - du kan vel ikke det.

 

Men jeg er sikker på at du (bl.a. på bakgrunn av tidligere diskusjoner her på baatplassen) samtidig innser at det er en fare for at den påfølgende diskusjonen lett kan ta litt av?

 

For når du sier at dere Bavaria-kjøpere er så kloke (som du gjorde i innlegg nr 1 i denne tråden), så må jo det være i forhold til noe annet (båtkjøpere som ikke kjøper Bavaria). Hvis du mente at alle var like kloke, var jo din opplysning ganske unødvendig.

Du har sikkert også tenkt i gjennom bakgrunnen for hvorfor du og mange andre Bavaria-kjøpere har et slikt stort behov for å opplyse andre om at dere er så kloke? For det er jo et lite poeng i at det er svært få andre eiere av andre båtmerker som har for vane å starte diskusjonstråder med å gi uttrykk for at de selv er utrustet med stor grad av klokskap?

 

Det som jeg synes er litt ille, er at når diskusjonen så tar av, og av forståelige grunner ved enkelte tilfeller beveger seg litt vekk fra det båt-faglige og over på det personlige - ja så er det ikke måte den mengden av indignasjon som mobiliseres i mot de som har vært litt uvørne i sine formuleringer. Når denne indignasjonen tar form av beskyldninger om ondskap og dårlig oppdragelse, ja så mener jeg at noen bør vurdere å helle seg en pøs med litt kaldt vann over hodet.

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

Det kan vel diskuteres hvor kloke noen og enhver er her på dette foraet - det virker som om at de fleste frivillig begir seg ut på havet når de kunne hatt det trygt og godt på landjorda i en bobil......

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten,

Men jeg er sikker på at du (bl.a. på bakgrunn av tidligere diskusjoner her på baatplassen) samtidig innser at det er en fare for at den påfølgende diskusjonen lett kan ta litt av?

 

For når du sier at dere Bavaria-kjøpere er så kloke (som du gjorde i innlegg nr 1 i denne tråden), så må jo det være i forhold til noe annet (båtkjøpere som ikke kjøper Bavaria). Hvis du mente at alle var like kloke, var jo din opplysning ganske unødvendig.

 

Har også lurt på hvorfor denne tråden tok så til de grader av. Men der har du altså svaret Douro. Sydvesten kom til skade for å bruke ordet "klok". Da er det jo bare å fyre løs når noe så drøyt blir hevdet. Det er noe alle forstår :lol:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

denne linken kan man lese om en Bavaria 44 eier som bl.a. har gjennomført omfattende forsterkninger av kjølfestene på båten sin.

losse_schalen.jpg

Klarte ikke å holde meg unna denne debatten allikevel.....når jeg ser det bildet her.

 

Dette synes jeg var håreisende skremmende, og forklarer delvis de kjølepisoder Bavaria allerede har hatt.

 

Så dårlig støping med tørt laminat i nærheten av kjølkonstruksjonen er forbudt!!

I et kjølsvinn kommer man sjelden unna at det til tider blir liggende endel brakkvann. Etter noen år sprekker gelcoaten litt rundt kjølen, gelcoaten blir sprøere og kreftene fra kjølen under seiling påvirker også. Det tørre laminatet vil deretter suge til seg brakkvannet som bare det, og etterhvert svekke laminatet betydelig.

Og hvor mye sikkerhetsmargin har Bavaria rundt kjølkonstruksjonen? Iallefall ikke best i klassen...

 

Jeg har selv opplevd hva dårlig reparasjons arbeid rundt kjølkonstruksjon kan føre til. Min båt ble dårlig reparert midt på 90-tallet, med tørt laminat, delamineringer og deretter pest som fy.

Det kostet en pensjonert båtbygger med min assistanse 110 timers arbeid etter 2 måneder med innpakning og konstant viftekjøring og lufttørker. Tilslutt så vi tvers igjennom, og båten min er på det aktuelle sted av kjølen ca 45 mm tykt.

 

Det positive er at reparasjonen holder, og jeg føler meg trygg på sjøen. Har belastet den ekstremt og ufrivillig 2 ganger siden. En av gangene brottsjø utenfor Lysekil på 5-6 meter i stiv kuling, motskips, motorseilte p.g.a. høyden og sikkerheten mot le land (for de som kjenner de trange passasjene nord for Lysekil i vest-syd-vestlig...!) min Comfortina er dyp i konstruksjonen og ytterligere en halv meter under der sitter seildrevet; propellen var i lufta 2-3 sekunder! Vi smalt ned i bølgen så et par av brennevinsflaskene i barskapet knuste.

 

Inspiserte litt ekstra i etterkant, og alt er like fint.

 

Hvis det finnes mange Bavaria`er som er støpt så dårlig som det bildet viser har vi ikke sett den siste ulykke med mistet kjøl. Vi kan snakkes om 15 år, hvem vedder imot?

 

Jeg ville aldri følt meg trygg i kritiske situasjoner som de jeg beskriver med en Bavaria, og respekter meg for det.

La meg være glad i båten min, for den stoler jeg på.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::flag_sw::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har også lurt på hvorfor denne tråden tok så til de grader av. Men der har du altså svaret Douro. Sydvesten kom til skade for å bruke ordet "klok". Da er det jo bare å fyre løs når noe så drøyt blir hevdet. Det er noe alle forstår :lol:

 

 

Jeg tolker det heller i den retningen at kjerringa til Bavaria-eiere heller vil ha nytt kjøkken eller ny bil. :lol:

Link to post
Share on other sites

Men det som slår meg etter hva jeg kan lese er , at dere som har kjøpt en kansje mindre båt og kansje 10-15 år gammel båt er missunnelse ? Må jo være folk som er missunnlige på alle som har kjøpt en Bavaria på 40 fot , kontra en på 35 fot og 10 år gammel til samme pris ?

Et fett for meg hele Bavaria greia og ikke har jeg peiling på seilebåter heller , men kan jo være det at det er flere som ikke har det .

 

Jeg har forståelse for ditt innlegg og er kanskje ikke helt uenig, men siden jeg har mindre båt og attpåtil 14 år gammel så vil jeg bare påpeke at jeg føler meg overhodet ikke truffet av ditt innlegg hva angår misunnelse!

Egentlig så er det vel heller ikke "pent" å omtale tilstedeværende personer i tredje person entall, eller flertall, så kanskje like greit at du spytter ut og navngir hvem du har i tankene når du skriver ditt innlegg. Kanskje sågar skrive direkte til den/de du sikter til (sikter på?)!

 

Forøvrig så kan det være greit å minne om at (så vidt jeg vet!) så er det ingen av debattantene på dette forum/tråd som hverken har designet eller bygget de båtene de har så det er kun den enkeltes valg av båt som kan kritiseres eller gjøres narr av? So what! Den eller de som tar dette personlig og blir opphisset anbefales en god skitur, det er flott det!

 

Selv er jeg kjempefornød med min båt, ingen planer om å bytte ut denne, og det til tross for at jeg har økonomisk god anledning til å kjøpe like stor båt som mange av de andre "hannkattene" på dette forumet! Så det så!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Klarte ikke å holde meg unna denne debatten allikevel.....når jeg ser det bildet her.

 

Dette synes jeg var håreisende skremmende, og forklarer delvis de kjølepisoder Bavaria allerede har hatt.

 

Så dårlig støping med tørt laminat i nærheten av kjølkonstruksjonen er forbudt!!

I et kjølsvinn kommer man sjelden unna at det til tider blir liggende endel brakkvann. Etter noen år sprekker gelcoaten litt rundt kjølen, gelcoaten blir sprøere og kreftene fra kjølen under seiling påvirker også. Det tørre laminatet vil deretter suge til seg brakkvannet som bare det, og etterhvert svekke laminatet betydelig.

Og hvor mye sikkerhetsmargin har Bavaria rundt kjølkonstruksjonen? Iallefall ikke best i klassen...

 

 

Hva er det du mener med "tørt laminat"?

Link to post
Share on other sites

Barsk II.

Dette var en heftig koklusjon kun basert på et bilde :confused: Det er den slags konklusjoner og påstander som du her kommer med, jeg gjerne skulle vært foruten.

 

Barsk II har nok helt rett. Det er tildels store felter hvor laminatet er umettet/ubearbeidet. Det kan rimelig raskt føre til delaminering og svaikjøl. Disse båtene har jo heller ingen stålramme som kjølen henger i.

 

Men det sier jeg nok for å være misunnelig.

Link to post
Share on other sites

Hva er det du mener med "tørt laminat"?

Kan leses nederst i kapittel 5, grunnlegende innen støping med glassfiber:

 

http://www.alvoenmarina.no/html/osmose.html

 

Barsk II.

Dette var en heftig koklusjon kun basert på et bilde :confused: Det er den slags konklusjoner og påstander som du her kommer med, jeg gjerne skulle vært foruten.

Vær så vennlig å les om igjen, ordet hvis er brukt.

Bildet er godt nok for å beskrive den ene båten, og for at jeg ikke ville føle meg trygg i ekstreme situasjoner med en Bavaria.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hva det klages på om usakligheter osv.

Jeg har ikke lest hele tråden like nøye men hvor er usaklighetene og nedrakkingen?

Om du leser hele saken Lasse, da vil du nok med ditt skarpe øye se det.

 

Denne diskusjonen er ganske lik tidligere diskusjoner om for eksempel de grønnmalte motorene som sitter i de langt fleste av våre fritidsbåter. Det er ikke måte på hvor dårlige de er, etter manges mening. Det er jo greit det, folk må få mene hva de vil.

Men også her kom det frem usakligheter, på samme måte som med Bavaria. Jeg vet ikke forskjell på Bavaria, Janneau, eller andre seilbåter, om det ikke er en HR eller en Najad da, så jeg har ikke noe forhold til denne diskusjonen, bortsett fra at jeg fra sidelinjen kan se alle urimelighetene og den manglende seriøsiteten, fra begge leire.

Imidlertid, med tilbakeblikk på for eksempel Volvo vs Yanmar diskusjoner, har jeg selv hatt forskjellige motorer i båtene mine. Tysk, engelsk, amerikansk og svensk maskineri har jeg hatt ombord, og med Volvo hadde jeg 20 år. Yanmar har jeg aldri hatt, så den kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har ikke funnet ett problem med Volvo som var noe å kritisere. Det er jo ganske rart, i og med at det etter manges mening er den dårligste motoren som noen gang er laget, og den dyreste moringen som man kan få kjøpt, den egner seg nemlig ikke til noe annet....

 

Når man ser på historien, var jo verdens første serieproduserte bil, A-Forden behengt med mye kritikk. Den gangen var det jo ikke som i dag, med gode frostvæsker etc, så man pakket gjerne inn motorkassa med pledd etc for å holde på varmen. Vitser som Å, du må ikke prøve å gjemme den bort, alle ser det er en Ford var bare en av vitsene som ble slått. Det måtte jo være noe med bilen, siden den solgte så mange eksemplarer som den gjorde.

VW boble er et annet eksempel, masse usakligheter med den også, som for eksempel at de satte seg fast i tyggegummi som folk kastet ut på veien etc. Den måtte det jo også være noe med, det ble jo solgt litt mere enn et par stykker av den også.

 

 

Siden du kan få en B50C for et par mill. og legger til litt ekstrautstyr for en halv, får du jo et "skip" for 2,5 mill. Hvor stor HR/Najad for eksempel får du for den prisen? Jeg vet ikke, men jeg vil anta betydelig mindre enn 50 fot. Da er det jo bare et spørsmål om hva du vil ha. Stor båt? Liten båt? gammel båt? Sikkert mange andre ting som dere seilere vet om, om Bavaria er inne i diskusjonen. Jeg ville, og alle med meg ville valgt den båten som hadde alle de gode egenskapene, og den laveste prisen, men finnes den? Neppe. Da er det jo bare snakk om en prioritering for den enkelte da? Eller er det ikke det?

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt, mange av dere Bavaria-eiere som skriver i denne tråden....

 

Men for aller først å klargjøre et par ting:

- jeg har lest hele tråden (og alle innlegg, uten å huske alle kanskje)

- jeg har liten peiling på seilbåt, er likevel pro Bavaria (går ikke inn på hvorfor, det har ikke interesse for dette inlegget).

 

Så til "ærlig talt...": Min klare oppfatning er at det er Bavaria-eierne (dog ikke alle!) som er de som surmuler her. I forholdt til andre tråder synes jeg det har vært svært lite ufine innlegg i denne. Noe fleip og spydigheter selvsagt, men med de riktige brillene på så bør man unngå å bli fornærmet av slikt. Resten av det som går mot Bavaria synes jeg er høyst relevante synspunkter og bemerkninger - dog i ulik grad begrunnet, og selvsagt ofte subjektivt (slik det skal/må være på et forum av denne type). Man må da faktisk kunne tåle at andre har andre syn (og da negative, sett med egne øyne), uten at det skal tolkes som at alle andre vil "ta oss" eller påstår "at vi er dumme".

 

Ja - tråden har tatt av. Tror ikke det har noe med misunnelse fra ikke-Bavaria eiere å gjøre. Se heller på startinnlegget fra Sydvesten, og - ikke minst - se det i sammenheng med mange, mange andre innlegg fra han etter at Bavarian hans ble anskaffet. Sjelden har jeg sett så mye skrevet - ofte uten alt for mye substans - som til de grader skal underbygge at valget han har gjort er meget fornuftig. Forståelig er det, og greit er det også. Men selv om jeg på en måte er på hans "lag", så synes jeg kanskje nok av og til kan være nok mht. til å skulle ha slikt bekreftet. Derfor tror jeg at denne tråden tar av bl.a. fordi mange føler behov for å "moderere" begeistringen noen ganger - sånn for balansens skyld.

 

Igjen - jeg synes ikke ikke-Bavaria eiere skal ha skylda for at dette tar av. det er på en måte trådstarter som har lagt litt opp til dette - bevisst eller ubevisst. Så blir det svar på tiltale...

 

Så er det sagt - mitt første og siste innlegg i tråden.

Og det er ikke meningen å fornærme deg, Sydvesten - syntes bare det måtte ut :cheers:

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke glemt, ta en titt på disse bildene av en båt som burde ha kommet uskadet fra en grunnstøting, hvis den hadde vært så solid som mange tror den er:

 

forkantoppe.jpg

bakkantoppe.jpg

forkantnede.jpg

 

Hva med det tørre laminatet på disse bildene da? - mener ekspertisen her at man er i stand til å se på et bilde hva som er/har vært tørt etter at dukene er revet av?

Link to post
Share on other sites

Da får skeptikeren og skogsmatrosen fra dalstroka innafor komme med brannfakkelen sin igjen da;

 

Er det noen som kjenner til ( førstehåndskjennskap ) til båt(er) som er brukt i Norge som har blitt så skadet i laminatet at de ikke lengre kan brukes ?

Altså som er kondemnert av plastpest ? Eller er denne " frykteligfarligejanestendødeligebåtsykdommen" kalt pest bare et teoretisk og kosmetisk problem ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...