Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg har stor sans for vridningen denne debatten har tatt... først så kritiserte vi Bavaria for slett snekkerarbeid og billige løsninger... Når sanneheten kom for en dag at Bavaria er hel ved, men "state of the art" ikke er det.... Ja da vinkler vi helst på noe annet... som billige seil, mast eller hva de nå kan finne på.... Glem ikke motoren i kritikken av Bavaria også

 

Selvsagt leveres Bavaria med billige standardseil, men det er nå hakket bedre enn HR som leveres uten seil i sin grunnpris.... Vi kritriserer Bavaria for å ikke levere seilklare båter, men etter hva jeg kan se så er ikke en HR32 MK II seilklar om seilene ikke følger med i grunnprisen... vindinstrumenter er heller ikke med i prisen, men det trenger en vel neppe om en ikke har seil, ei heller kjøleaggregat eller trykkvann.... men skikkelige seilerer trenger vel ikke det heller....

 

For ordens skyld så er detaljene over hentet fra Seilas sin test av 30 fotere nummer 9-2006, side 24..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har hatt Bavaria. Kommer ikke til å kjøpe en igjen, aldri. For oss ble den generelle kvaliteten for dårlig.

 

Jo Lunde båt fikser ting tar litt bare litt lang tid. Anbefalt metode mot knirk, bruk kniv stikk den i fugene til knirken forsvinner, jippi. Var vel ikke overbegistret for sørvisen. (Dette gjalt helt sikkert bare min båt.)

Kan man forvente at en som sitter som eier av en Bavaria vil kritisere båten for mye?

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner du til noen slike båter ?

 

Tja, min har også vært hardt på grunn. Kjølen datt ikke av.

 

 

 

Er dette en uttalelse han tør vedkjenne seg, slik at du kan fortelle oss hvilken importør som sier dette ?

 

Kanskje. Du vil oppdage det dersom du kjøper båt der og prøver å levere bav'en i innbytte. Hint: Hvem sier det er en han?

 

Granitten som skyldig.., var ment ironisk. Selvfølgelig var det skipperen alene som hadde ansvaret, det forstår alle som ikke er på hetsejakt etter Bavaria :wink:

 

Det er greit at en båt blir skadet av å gå på grunn. Miste kjølen er litt i overkant.

 

Husk at det finnes mange flere benetau-seilbåter i verden enn bavaria. Likevel hører vi ikke om slike ting fra den kanten. Det får meg til å tro at det er en forskjell. Hvis bav-verftet hadde tatt selvkritikk f.eks i match 42 saken og ikke spredd løgn, så hadde ikke verftet hatt et troverdighetsproblem. Men dessverre er det ikke sånn.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som ble konklusjonen vedr. den bavariaen som mistet kjølen ved Grebbestad?

Kom det noen gang fram hva som var årsaken?

 

Jeg har ikke hørt noe, tviler på om de finner ut av det så lenge de ikke fant kjølen(?). For meg virker hele historien litt rar. At det skal være mulig å kutte boltene tvers av på den måten uten at det blir skader på skroget virker spesielt - utmatting er også litt vanskelig å se for seg da jeg vil tro at det da må ha vært bevegelse i det som sto igjen av boltene som ville ha ført til at de ble løse og ikke sittet fast.

Link to post
Share on other sites

Kanskje. Du vil oppdage det dersom du kjøper båt der og prøver å levere bav'en i innbytte. Hint: Hvem sier det er en han?

 

 

Hvis det er Dehler Yachts du snakker om kan den manglende interessen for å ta innbyttebåt også være økonomisk art. De hadde underskudd i 2003 og 2004 og satt igjen med et overskudd på kr 81.000 av en omsetning på 4,2 mill i 2005.....

 

Resultatregnskap 2005

Sum driftsinntekter 4.424

Sum driftskostnader 4.298

Driftsresultat 126

Ordinært resultat før 81

Årsresultat 81

 

Dårlig taperholdning og misunnelse er vanligvis årsaken til slike uttalser som din kvinnelige båtimportør kom med... :seeya:

TMS

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som ble konklusjonen vedr. den bavariaen som mistet kjølen ved Grebbestad?

Kom det noen gang fram hva som var årsaken?

Jeg har etterspurt konklusjonen på dette fra Lunde Båt, men har ikke fått svar... Vel jeg fikk svar, og det var at de ikke finne noe galt mulmelt til meg.. eller noe deromkring.. Men dette er en vikitg sak, så jeg tenkete å sende en mail til Seilas og be de følge opp saken mot Bavraia... De hadde jo en repprorasje om dette i mai måned da dette skjedde...

 

Jeg formoder der er en konklusjon, og etter min enkle mening så er det en feil med kjølbøltene.... De har nok vært for "sprø", siden de brekker som på denne måten..

 

Men jeg er enig at dette bør opp i lyset, jeg vet det har vært søkt med blant annet dykker på det nevnte stedet etter kjølen, men den er ikke funnet.... Jeg er jo meget interissert i å finne årsaken til dette siden jeg har samme båten selv....

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, min har også vært hardt på grunn. Kjølen datt ikke av.

 

Vel den gikk på i mellom 8 8,5 knop. Høyt treffpunkt på kjølen. Kan vi forvente at ingenting skjer. Der er ikke jeg

enig. Att kjølen falt av, redegjørelse bør komme i den forbindelse

I Leangbukta lå det en nesten ny HR som gikk på ved Strømstad. Det sto vel om det i NSSR nytt. Hadde gått

ned hvis den ikke fikk hjelp. Det også er forstålig. Båter tåler ikke alt.

 

Det gikk på en Match 42 i sommer ved Hvaler i 8 knop. Ingen ting skjedde, hadde selvfølgelig den ny forsterkede

festeanordningen. Men kanskje treffpunktet var forskjellig.

 

Det nytter ikke altid å sammenligne grunnstøttinger. Har også gått på grunn under Færdern. Men det var en

kalkylert risiko. Men kall det heller berøring, Maxi 77.

 

 

Når det gjelder imp som ikke vil ta Bavaria i innbytte. Vel, det trenger jeg ikke skrive noe om, men sier heller mer om levrandøren.

 

redigert

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tja, min har også vært hardt på grunn. Kjølen datt ikke av.

 

latterlig resonnement....(burde egentlig stått ubesvart men kunne ikke dy meg)

 

Hva er sikrest; en skadd båt med kjøl eller en uten? Mister man kjølen under seilas, betyr det at båten kullseiler. Enig? Har ikke de som sover nedunder et problem da? En omkom da bavaria match 42 mistet kjølen og sank. Jeg foretrekker å eie en båt som får sprekker i stedet slik at man flyter til man kommer i land. Er det latterlig? Bedre å gå ned, da?

 

 

Hvis det er Dehler Yachts du snakker om kan den manglende interessen for å ta innbyttebåt også være økonomisk art. De hadde underskudd i 2003 og 2004 og satt igjen med et overskudd på kr 81.000 av en omsetning på 4,2 mill i 2005.....

 

Resultatregnskap 2005

Sum driftsinntekter 4.424

Sum driftskostnader 4.298

Driftsresultat 126

Ordinært resultat før 81

Årsresultat 81

 

Dårlig taperholdning og misunnelse er vanligvis årsaken til slike uttalser som din kvinnelige båtimportør kom med... :seeya:

 

Snakker du om min båtimportør nå?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som ble konklusjonen vedr. den bavariaen som mistet kjølen ved Grebbestad?

Jeg har heller ikke hørt noen konklusjon om hva årsaken var, men en tisak er jeg sikekr på: At en seilbåt har gått fra Grebbestad til Leangbukta UTEN kjøl tror jeg rett og slett ikke noe på. Kjølen falt nok av i forbindelse med landsettingen, eventuelt umiddelbart før.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hva er sikrest; en skadd båt med kjøl eller en uten? Mister man kjølen under seilas, betyr det at båten kullseiler. Enig?

....

Jeg foretrekker å eie en båt som får sprekker i stedet slik at man flyter til man kommer i land. Er det latterlig? Bedre å gå ned, da?

....

Jeg vet ikke hvordan en skal tolke innlegget her..... men jeg kjenner til en Match 42 som mistet kjølen og en 39C som mistet den..... Det er sikkert flere også... men det spiller ikke så stor rolle

 

Vel som du skriver så tolker jeg deg dithen i at det er automatikk i at kjølen faller av på en Bavaria ved grunnstøting... Det stiller jeg meg litt tvilende til, men som sagt jeg kan nok ikke like mye som deg og enkelte andre om dette....

 

Det har jo tidligere tråder vært nevnt av Bavaria eiere og dets skipperne ikke er erfarne seilere og knapt nok har satt sine sjøbein.... Så jeg tror nok at det er flere enn diesse to++ skipperne med Bavaria som har hatt kontakt med moder jord.... og kjølen er fremdles på plass.... Nabobåten på brygga hos meg har flere ganger hatt kontakt med moder jord, i 6-7 knops hastighet med sin B30..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke hørt noen konklusjon om hva årsaken var, men en tisak er jeg sikekr på: At en seilbåt har gått fra Grebbestad til Leangbukta UTEN kjøl tror jeg rett og slett ikke noe på. Kjølen falt nok av i forbindelse med landsettingen, eventuelt umiddelbart før.

 

Jeg vil tro at det er fullt mulig å kjøre for motor uten kjøl. En seilbåt har typisk mer en nok metasenterhøyde selv uten kjøl. Problemer får du først i sterk vind når vindfanget/momentet fra riggen er lik/overstiger rettende arm (GZ) - da er det på tide (helst litt før) å sende riggen over bord.

En motorbåt med stor flybridge burde vær sammenlignbar med en seilbåt uten kjøl- de vil ikke like for mye vind på tvers de heller.

Link to post
Share on other sites

jeg kjenner til en Match 42 som mistet kjølen og en 39C som mistet den..... Det er sikkert flere også... men det spiller ikke så stor rolle[/i]

Slik taler en ekte Barbariaeier.

Ventet på den i grunnen, og jeg slapp å vente lenge.... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...