Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Det merkelige er at mange her inne mener at førstegangskjøpere av seilbåt kjøper seg en bavaria fordi de ikke har peiling på båt og dermed kun ser på pris.
Hvor står det hen?

Vi har visst ikke fått svar på dette, og jeg kan heller ikke finne slike påstander.

 

Det er nok lettere å finne belegg for en påstand om at prisene til Bavaria har ført til at flere får råd til turseilere. Ettersom det ikke er så mange som plutselig fpr mye emer penger mellom hendene fordi de jkøper seilbåt så er det naturlig å tro at mange av de nye seilerne kjøper rimelige båter når de må gi etter for 3-fotssyken.

Link to post
Share on other sites

Fra spøk til alvor:

 

Jeg spurte tidligere i denne tråden om hvordan bavariaer er å seile på lett bidevind. Det var kun "Mathilde" som ga et svar på dette spørsmålet. Grunnen til at jeg spurte/spør er at jeg har lagt merke til flere Bav'er som tilsynelatende ser ut til å seile veldig dårlig på svak bidevind. Det kan være mange årsaker til dette:

 

- Uerfaren seiler

- Latskap, gidder ikke trimme seilene

- Båten seiler ikke bedre

 

Flere som kan si noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Enig i at standard seil ikke er direkte gode. Båten fortjener bedre enn det.

 

Forøvrig blir det vel litt generalisert når spørsmål stilles slik: Hvordan seiler en Bavaria. Egenskapene er litt avhengig av hvilken modell Bavaria vi snakker om. Innspill fra eiere av B36, B38 og event. andre, hadde vært ønskelig.

 

Må også avsløre at jeg tidligere en gang vurderte en 312, Lasse. Vet at den ikke er noen skarpseiler, men kan du beskrive egenskapene. Kom aldri så langt som til en prøvetur.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Bavaria 36. Valgte denne fordi den har 3 kabiner, samt seiler bra med lite vind. Krenger nok litt lettere enn en del andre Bavariaer, og må reves noe tidligere, men fordelen er at med rett trim seiler den også bra med lite vind. I og med mi hjemmehavn er i indre Oslofjord ble det et poeng for min del.

 

Men som sagt, med standardseil er det ikkje mykje å hente. Vanskelig å trimme.

Link to post
Share on other sites

Mitt intrykk etter flere sesonger med 312 stemmer veldig bra overens med det Kurt Gelin skrev da båten kom på markedet:

 

Se http://www.hr312klubben.com/pub_detail.php?id=27

 

Det jeg ble postivt overrasket over er at den seiler så bra på svak bidevind.

Gamle HR'er er kjent for at de må ha en del vind for å flytte på seg.

 

Det er ingen rask båt, men opplever den heller ikke som noen sinke ifht andre turbåter til tross for det stusselige lystallet 1.05

Link to post
Share on other sites

Den siden du referer til der Lasse må være redigert for det står ikke likt i boka "300 segelbåtar i test"

der står det blandt annet at det var først i 1986 at innredningen ble fullgod.

Blandt annet står det at båten Kjennes topptung, men jøss den får mye skryt også.

 

Lite pent av HR klubben å modifisere testen :nono:

Link to post
Share on other sites

Lite pent av HR klubben å modifisere testen :nono:

Pyttsan litt små jusetringer her og der skader vel ikke....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den siden du referer til der Lasse må være redigert for det står ikke likt i boka "300 segelbåtar i test"

der står det blandt annet at det var først i 1986 at innredningen ble fullgod.

Blandt annet står det at båten Kjennes topptung, men jøss den får mye skryt også.

 

Lite pent av HR klubben å modifisere testen :nono:

Jeg tror du bør være litt tilbakeholden med beskyldninger her. :boxing: Det er jeg som har lagt ut den teksten og den er direkte sitert fra en artikkel i Svenske Båtnytt nr 3/1980. Verftet benyttet også denne artikkelen i forb. med markedsføringen av båten, så artikkelen ble trykket i en separat brosjyre.

 

Jeg har originalen hvis du ikke tror meg.

 

Det er riktig at Kurt Gelin i en senere test har konkludert med at båten er topptung, men han kan umulig ha vært så framsynt at han i 1980 kjente til hvordan innredningen ville bli i 1986

 

I 1986 kom MK II, og her er innredningen annerledes. MK II har ikke vinduer nede langs den blå stripa.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Synes mange innlegg i denne tråden preges av nedlatende tone overfor andre menneskers valg og prioriteringer. Er det slik man forholder seg til andre båtfolk i havn eller på tur? Synes ikke det er noen passende holdning, skal jeg være ærlig...

Nei, du misforstår - akkurat som jeg for noen dager siden: det går utelukkene på båtene, ikke båteierne

Link to post
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet kunne jeg tenke meg å høre mer om dette. Kan du utdype hva du mener? Du skriver "bavène" i flertall og dette gjelder altså samtlige. Hvilke "baver" har du egentlig seilt, jeanneau?

Jeg bare seilt en 38 ac (04) med rullestor, blykjøl (2.00m dyp)og foldepropell. Den har ganske gode seilegenskaper. Virker likevel litt vek. Seilene som følger med fungerer ikke i det hele tatt når de er en del innrullet og det må til når det er mye vind. Det som skjer er at man må rulle inn ekstra mye, ellers kaster båten styringen hele tiden. Dermed får man for liten fremdrift når man får kombinasjonen motsjø og mye vind i mot. Det hjelper heller ikke at vinsjene er så små at jeg som er en normal person ikke klarer å sveive inn genouaen uten at rormannen styrer opp i vindøyet. Dessuten er ikke storseil og genouafallene trukket tilbake til cockpit og det gjør at man ikke kan trimme forliket på seilene for å flate disse bedre ut. Løygangen er lite funksjonell når det er litt press. Det samme kan sies om sjøtevognene til fokka som ikke lar seg justere fremover under press. For dårlig tau og for liten utveksling. Akterstagstrammeren har også for liten utveksling og må tas på vinsj (som er upraktisk plassert) for å strammes ordentlig. Men med litt "tweaking" kan nok denne modellen klare seg bra også i mye vind. Standardkjølen på denne båten er i jern og stikker 1.75 med samme vekt. Da blir båten for rank i mye vind. Sjekk det ved bruktkjøp. Jeg har seilt litt regatta og inntrykket er at 32 ac, 33 cr, 38 ac, 42 cr er bavariabåtene med best seilegenskaper.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nei, du misforstår - akkurat som jeg for noen dager siden: det går utelukkene på båtene, ikke båteierne

 

Andreas, da,

Nå har vi jo mistanke om at det kryr av svensker som driver og dykker rundt etter Bavaria-kjøler, men jeg håper da ikke at det også skal feste seg en mistanke om at du har tatt på deg dykkermaska og leter etter stridsøksa di!

 

Hvis det var min (noe flåsete) bruk av ordet "kloke" i innlegg nr 364 som fikk deg, Gunnar og Sigurd til å framføre kritikk, så er jeg voksen nok til å innrømme at dette var en unødvendig og flåsete slengbemerkning som meget godt kunne vært unnlatt.

Til de som føler seg støtt: Unnskyld!

 

Den første setningen i innlegget mitt med link til båtene som stilles ut i Miami, mener jeg er berettiget. Dette er båtrelaterte nyheter som gir bedre innsikt i utbredelsen av Bavaria på det internasjonale markedet, noe som har vært et diskusjonstema i denne tråden.

 

(Men når det er sagt: Denne tråden ble startet med bruk av begrepet "kloke" for å beskrive Bavaria-eiernes fortreffeligheter i forhold til andre seilbåteiere. Jeg føler meg ganske overbevist om at tråden hadde sett ganske så annerledes ut dersom dette ordet hadde vært unnlatt derfra. Men så var det underholdningen, da...)

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten er ikke storseil og genouafallene trukket tilbake til cockpit og det gjør at man ikke kan trimme forliket på seilene for å flate disse bedre ut.

:confused:

Dette er da bare smådetaljer i riggingen som kan justeres dersom du har spesielle ønsker. Jeg har seilt rimelig mange båter hvor fallene ikke er trukket bak til cockpit, uten at dette har hindret trimming av seil.

 

Det samme kan sies om sjøtevognene til fokka som ikke lar seg justere fremover under press. For dårlig tau og for liten utveksling.

Igjen er det smådetaljer. Hva er galt med å avlaste et skjøte med en tamp for å justere en skjøtevogn?

Link to post
Share on other sites

:confused:

Dette er da bare smådetaljer i riggingen som kan justeres dersom du har spesielle ønsker. Jeg har seilt rimelig mange båter hvor fallene ikke er trukket bak til cockpit, uten at dette har hindret trimming av seil.

Disse har gjerne vinsj på masten. Da er det jo ikke noe problem.

 

 

Igjen er det smådetaljer. Hva er galt med å avlaste et skjøte med en tamp for å justere en skjøtevogn?

 

Det er unødvendig tungvint. Man hadde sluppet hvis bavaria hadde utsyrt båten med noe annet enn det billigste utstyret som finnes.

Resultatet er ihvertfall at mange ikke gidder å trimme seilene skikkelig og seiler båten langt dårligere enn sitt potensiale. Dermed får båttypen et (ufotjent?) dårlig rykte på seg for å svake seilegenskaper. Hvis man ordner alle "smådetaljene" er ikke bavariaen billig lenger og da kan man jo like godt bruke pengene på en båt som er bedre i utgangspunktet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Den første setningen i innlegget mitt med link til båtene som stilles ut i Miami, mener jeg er berettiget. Dette er båtrelaterte nyheter som gir bedre innsikt i utbredelsen av Bavaria på det internasjonale markedet, noe som har vært et diskusjonstema i denne tråden.

 

(Men når det er sagt: Denne tråden ble startet med bruk av begrepet "kloke" for å beskrive Bavaria-eiernes fortreffeligheter i forhold til andre seilbåteiere. Jeg føler meg ganske overbevist om at tråden hadde sett ganske så annerledes ut dersom dette ordet hadde vært unnlatt derfra. Men så var det underholdningen, da...)

 

Det er jo hyggelig at folket lar seg rive med, og ja jeg mener fortsatt at de som kjøper Bavaria er kloke mennesker, noe annet kan jeg jo ikke si. Jeg mener jeg har gjort et klokt valg med tanke på seilbåt til meg og min famile, og hvorfor skulle jeg da ikke mene at andre som foretar samme valget er kloke mennesker. Personlig så ser jeg heller ingen grunn til at andre skulle hisse seg opp over slike kommentaerer heller, men det er nå en annen sak..

 

Men som noen da videre hevder at det er det samme som at de som ikke er kjøper Bavaria ikke er kloke for stå deres egen regning. Det er noe jeg aldri har skrevet eller sagt, eller tenkt for den saks skyld. Jeg kritiserer aldri andre mennesker for deres valg i livet, enten det er valg av hverken kjærring eller båt, så langt ned synker jeg aldri. De fleste av Bavaria eierne er etter mitt skjønn dannede mennesker med god takt og tone. Jeg respekterer selvsagt at andre kritiserer oss Bavaria eiere for vårt valg av båt, men etter min mening sier det mest om kritikerne enn om eierne.

 

Når det gjelder Bavarias fravær på det amerkanske kontinentet så sjekket jeg selvsagt dette litt opp når jeg var i Florida for et par uker siden. De er nok på vei inn på det amerikanske markedet, men hvorfor de ikke satser på denne utstillingen i Miami vet jeg ikke noe om, de var heller ikke på utstillingen i Daytona som jeg var på... Jeg kan selvsagt ikke mene noe om din mening om Bavarias strategi med tanke på utsillinger i USA..

 

Bavaria stiller forøvrig ut på følgende andre utsillinger i USA.

 

BOAT SHOWS

 

Minneapolis Boat Show

January 17-21, 2007

Minneapolis Convention Center, Location TBA

Minneapolis, MN

 

CMTA Hartford Boat Show

January 25-28, 2007

Connecticut Convention Center, Indoors F2

Hartford, CT

 

New England Boat Show

February 17-24 2007

Boston Convention Center, Location TBA

Boston, MA

 

Strictly Sail Chicago

February 1-4, 2007

Navy Pier, Booth 250

Chicago, IL

 

Newport Spring Boat Show

June 15-17, 2007

Newport Yachting Center, Location TBA

Newport, RI

 

Newport International Boat Show

September 13-16, 2007

Newport Yachting Center, Location TBA

Newport, RI

 

Boston Boat Show

September 27-30, 2007

World Trade Center, On the Water

Boston, MA

 

United States Sail Boat Show

October 4-8, 2007

Annapolis City Dock, Location TBA

Annapolis, MD

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Seilene som følger med fungerer ikke i det hele tatt når de er en del innrullet og det må til når det er mye vind. Det som skjer er at man må rulle inn ekstra mye, ellers kaster båten styringen hele tiden. Dermed får man for liten fremdrift når man får kombinasjonen motsjø og mye vind i mot.

 

Det virker som at dårlige seil er hovedankepunktet. Så er det noe av utstyret som jfr. jeanneau er for spinkelt. Men hva med båten jeanneau? Var det ikke den vi diskuterte? Vi kan godt diskutere utstyr her (som for øvrig er av anerkjente merker som : Harket, Seldèn, Fulex m.m.), men det blir vel en annen diskusjon?

Link to post
Share on other sites

denne linken kan man lese om en Bavaria 44 eier som bl.a. har gjennomført omfattende forsterkninger av kjølfestene på båten sin.

losse_schalen.jpg

 

Douro;

Jeg er ikke særlig stødig i hollandsk (heller), men etter hva jeg forstår er dette ikke noen reperasjon. snarere en ombygging av båten for å forbedre seilegenskapene. Han har satt på ny dypere kjøl - custom made - og også bygget om baugen for å forlenge vannlinjelengden. stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...