Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Stemmer det virkelig at Bavari selges mest i Frankrike, hjemlandet til Beneteau/Jeanneau ? Beneteau er jo ikke mye dyrere enn Bavaria.

 

 

Kanskje på tide å revurdere oppfatningen om at alle som kjøper Bavaria kjøper den bare pga pris. Det er slett ikke sikkert at om f.eks Jeanneau og Beneteau setter ned prisene at de vil bli valgt fremfor Bavaria....

 

For min del bør disse båtene bli vesentlig billigere enn Bavaria før jeg tar sjansen på å bytte merke. Jeg har ingen grunn til å tro at Jeannea eller Beneteau er dårligere, men man vet hva man har. Servicen fra Lunde Båt er etter min erfaring helt topp. For meg er disse tre merkene sort sett likeverdige. Hvis jeg skulle bytte, måtte det bli til noe helt annet som f.eks en velseilende dekkshus båt med innvendig styreposisjon og som er stor nok til at dekkshuset ikke ødelegger linjene og salongen ikke blir altfor liten.

 

Drømmen er at Bavaria etterhvert vil lage en slik båt, men markedet er vel for lite for denne typen båt til at de lager en slik :-(

TMS

Link to post
Share on other sites

Hva slags havari? Skade? Fullt tap?

Kunne vært interessant å vite årsaken til havariet.

 

 

En svenske jeg traff på Kanariøyene, som fortalte meg historien. ( Ca 5 år siden )

Midt i Atlanteren med ny Hunter, på vei mot Europa kom de ut for dårlig vær.

De fikk problemer med å reve seil, og fikk etterhvert masta i hodet.

Deretter falt roret av....

 

Etterhvert fikk de kontakt med en lastebåt, og ble plukket opp. Hunteren dukket aldri opp igjen....

Svensken kjøpte deretter Jeanneau 37, som han bodde i når vi traff han.

Link to post
Share on other sites

sort sett likeverdige. Hvis jeg skulle bytte, måtte det bli til noe helt annet som f.eks en velseilende dekkshus båt med innvendig styreposisjon og som er stor nok til at dekkshuset ikke ødelegger linjene og salongen ikke blir altfor liten.

Her er en båt som oppfyller dine kriterier. Riktignok uten innvendig styreposisjon, men jeg forstår det slik at produsenten kan foreta individuelle tilpasninger - mot et lite tillegg i pris selvfølgelig :lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklaringen Andreas. Det er viktig med riktig uniform vet du .... :yesnod:

 

Oyster er greie båter, men kun med kjeller. Ingen god utsikt fra salongen.

 

X-Yachts samarbeider forresten på skrogproduksjon sammen med Nordship, så en vakker dag vil de kankskje levere

en DS racer i "vår" størrelse....

Link to post
Share on other sites

Xc-45.jpg

 

Cruiser, Jeppesen style.

Direkte lekker båt.

 

Passer seg riktignok ikke i en tråd om Barbaria.

 

Det forlydes forøvrig at Bavaria til neste vår kommer med en 31-foter med ikke mindre enn 10 lugarer og tre bad.

På dekk har den ikke mindre enn 3 ratt. Motoren står i pidestallen til det midterste rattet fordi motorrommet er innredet til hundelugar.

Kjølproblematikken er løst ved at kjølen er fjernet før båten forlater fabrikken. For å kompensere dette har den heller ikke seil.

Link to post
Share on other sites

Det forlydes forøvrig at Bavaria til neste vår kommer med en 31-foter med ikke mindre enn 10 lugarer og tre bad.

På dekk har den ikke mindre enn 3 ratt. Motoren står i pidestallen til det midterste rattet fordi motorrommet er innredet til hundelugar.

Kjølproblematikken er løst ved at kjølen er fjernet før båten forlater fabrikken. For å kompensere dette har den heller ikke seil.

:lol::lol::lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det forlydes forøvrig at Bavaria til neste vår kommer med en 31-foter med ikke mindre enn 10 lugarer og tre bad.

På dekk har den ikke mindre enn 3 ratt. Motoren står i pidestallen til det midterste rattet fordi motorrommet er innredet til hundelugar.

Kjølproblematikken er løst ved at kjølen er fjernet før båten forlater fabrikken. For å kompensere dette har den heller ikke seil.

 

 

...og jeg som trodde at de allerede hadde denne modellen ... :lol::lol:

 

Er ikke det den modellen hvor det følge med en redningsskjøyte i prisen ?

Link to post
Share on other sites

Det forlydes forøvrig at Bavaria til neste vår kommer med en 31-foter med ikke mindre enn 10 lugarer og tre bad.

På dekk har den ikke mindre enn 3 ratt. Motoren står i pidestallen til det midterste rattet fordi motorrommet er innredet til hundelugar.

Kjølproblematikken er løst ved at kjølen er fjernet før båten forlater fabrikken. For å kompensere dette har den heller ikke seil.

:lol:

Dessuten kan man kjøpe pent brukte kjøler på nettet hvis man absolutt skal drive å henge opp tekstiler i utide:

Pent brukt kjøl selges

(..)

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten kan man kjøpe pent brukte kjøler på nettet hvis man absolutt skal drive å henge opp tekstiler i utide:

Pent brukt kjøl selges

(..)

 

Interessant! Dette vil nok bli et nytt stort marked!

Og det må jo egentig være bra for miljøet at noen ser seg tjent med dykke ned og hente opp alle disse kjølene for å tjene seg noen ekstraslanter. Ellers kan de jo bli liggende og forurense miljøet på havets bunn for all ettertid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke seilbåt, og har ikke spesiellt god greie på de forskjellige typene heller, men denne diskusjonen minner meg om det jeg opplevde ganske ofte da jeg bodde fire år i Troms for noen år siden.

 

Siden jeg er fra østlandet, og hadde bodd noen år i Oslo da jeg flyttet nordover, fikk jeg stadig høre fra de "infødte": Nei, å måtte bo i Oslo, det ville være en skjebne verre enn døden. Spørsmål fra meg om de hadde vært i Oslo ble besvart med at, Nei, men vi vet bare at det er sånn.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tvilsomt.

Dette er nok fra en annen Bavaria (på 42 fot). Den kjølen som datt av ved Grebbestad var vel fra en noe mindre søster?

Men kan denne kjølen som lå ute på Blocket være fra en Bavaria i det hele tatt ? Det står jo at den har kjølbolter av rustfritt stål. Jeg trodde Bavaria hadde kjølbolter av svartjern :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

denne linken kan man lese om en ulykkelig Bavaria 36 eier:

 

I am a Chilean sailor and would like to share my accident with the sailing community:

I had a 36' Bavaria yatch and on January of this year whil'st I was navegating, apparently ( not prooved yet) I hit a submerged rock with my keel. The result was that the yatch lost instantly and completely its keel. A hole was left in that place and in a couple of minutes the boat was full of water,capsized and we had to be rescued by a marina rescue team which fortunately heard my mayday.

 

I have complained to Bavaria because I feel a yatch should not have lost its keel under these circumstances , but they have said that it is only my fault and due to a navegation error.

 

I would appreciate your comments and will gladly give more details of this experience.

Link to post
Share on other sites

I have complained to Bavaria because I feel a yatch should not have lost its keel under these circumstances , but they have said that it is only my fault and due to a navegation error.

 

Aner vi et mønster her når det gjelder verftets reaksjon på disse hendelsene ?

  • Det kan umulig være noe feil med konstruksjonen, den tilfredsstiller CE kravene.
  • Det er din egen skyld siden du feilnavigerte

Det virker som om innrømmelser sitter svært langt inne. Det er selvsagt skipperens feil at han går på grunn, men er det slik at Bavaria bare bygger båter beregnet på folk som aldri gjør en feil ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...