Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Det er jo hyggelig at folket lar seg rive med, og ja jeg mener fortsatt at de som kjøper Bavaria er kloke mennesker, noe annet kan jeg jo ikke si. Jeg mener jeg har gjort et klokt valg med tanke på seilbåt til meg og min famile, og hvorfor skulle jeg da ikke mene at andre som foretar samme valget er kloke mennesker. Personlig så ser jeg heller ingen grunn til at andre skulle hisse seg opp over slike kommentaerer heller, men det er nå en annen sak..

 

Men som noen da videre hevder at det er det samme som at de som ikke er kjøper Bavaria ikke er kloke for stå deres egen regning.

 

Tror du ser spøkelser, sydvesten.

Er det noen her som har kritisert dine valg?

 

Jeg har ikke oppfattet denne tråden slik, men synes det er intr. å få luftet forsjellige synspunkter - positive og negative - om det båtmerket som tross alt har den største markedsandelen her i landet. At enkelte har kritiske sysnpunkter til Bavaria synes jeg du får tåle.

Link to post
Share on other sites

Er det vanlig at man bytter seil når man kjøper en ny bavaria?

 

Tror nok ikke det er uvanlig. Seiler man regatta, vil dette i alle fall være en fornuftig investering. Har selv dette på ønskelisten min, men vi får se. Fortiden har jeg faktisk seilene inne til seilmaker for vurdering. Kanskje han kan gjøre noe? Ved normal turseiling, er det imidlertid ikke påkrevet. Som jeg tidligere har skrevet i denne tråden, seiler båten godt også med standard seil.

 

PS:

Skrev ordet "godt" i siste setning med fullt overlegg. Spennende å se hva dette kan medføre av kommende informative innlegg :lol:

Link to post
Share on other sites

Vet du noe mer om hva som "dårlig" med standard seilene? Er det formen på seilene eller?

 

Her må jeg med skam melde at min båt er utstyrt med rullestorseil og dette helt uten spiler :blush: Alle vet jo hvilke begrensninger dette gir mht trimming. Dessuten mister jeg jo noen kvadrat på rullen. I utgangspunktet hadde jeg aldri valgt rullestor dersom jeg hadde kjøpt ny båt. Likevel må jeg nå erkjenne at jeg har blitt litt bortskjemt. Det er ganske behagelig å rulle litt ut og rulle litt inn, alt etter behov. Denne løsning er spesielt godt mottatt av min bedre halvdel. Vi seiler nå MYE mer enn tidligere. Mindre styr, må vite :wink:

 

Forøvrig er jeg redd jeg må støtte jeannau sin beskrivelse av standardseil montert på Bavaria. Vanskelig å trimme skikkelig når de reves.

Link to post
Share on other sites

Tror du ser spøkelser, sydvesten.

Er det noen her som har kritisert dine valg?

Det er ingen som har kritisert mine valg, og om du leser igjennom det skrev, så har jeg heller ikke påstått det.

 

De aller fleste også meg inkludert tåler selvsagt at folk kritiserer Bavaria. Det synes jeg personlig er meget bra, i allefall så lenge det er faglig vel fundert og godt forankret i virkeligheten. Men om vi kikker litt på denne tråden, så er det desverre ikke all kritikk som er like godt begrunnet. Sannhets "gehalten" i kritikken fra ekspertene her på baatplassen ligger svært nær mitt inntrykk av sannhets "gehalten" til Se & Hør etter min mening..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nok det bavaria betaler for seilene. Riktig kvalitet til riktig pris... :smiley:

 

Ja, jeg så den Jeanneau. Hvis dette er prisavslaget, ville jeg valgt å få med seilene. Så billige seil får du ikke igjen...dette til tross for hva som tidligere er skrevet om dem. Men er det noen som vet om Elvstrøm lager disse seilene spesielt for Bavaria? Eller leveres de samme seilene til andre båter. På min forrige båt kjøpte jeg ny genoa fra Elvstrøm i Tønsberg. Dette av en hel annen kvalitet.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Elvstrøm tilbyr produkter i alle prisklasser. Selv om de ikke anbefaler dem. På den jeanneau'en jeg kjøpte ny i 2003 satt det også noen rimelig elvstrøm seil. De var ikke like ille som bavaria-seilene, men under de billigste kvaliteten elvstrøm i tønsberg anbefaler. En anerkjent merkeleverandør er ingen garanti for et godt produkt når prisen er den viktigste faktoren ved kjøpet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

denne linken kan man lese om en Bavaria 44 eier som bl.a. har gjennomført omfattende forsterkninger av kjølfestene på båten sin.

losse_schalen.jpg

 

 

Douro;

Jeg er ikke særlig stødig i hollandsk (heller), men etter hva jeg forstår er dette ikke noen reperasjon. snarere en ombygging av båten for å forbedre seilegenskapene. Han har satt på ny dypere kjøl - custom made - og også bygget om baugen for å forlenge vannlinjelengden. stemmer det?

 

Hei Gimi,

Det stemmer. Men poenget i forhold til kvalitet på kjølinnfestingen var at han oppdaget at bunnstokkene ikke var skikkelig tilpasset slik at de ikke var i kontakt med selve båtbunnen. Dette ble spesielt godt avdekket da det ytterste laget med gelcoat ble fjernet. Se pilene på bildet.

Link to post
Share on other sites

Hei Gimi,

Det stemmer. Men poenget i forhold til kvalitet på kjølinnfestingen var at han oppdaget at bunnstokkene ikke var skikkelig tilpasset slik at de ikke var i kontakt med selve båtbunnen. Dette ble spesielt godt avdekket da det ytterste laget med gelcoat ble fjernet. Se pilene på bildet.

 

 

Men om bunnstokkene ligger nedpå skroget eller ikke kan vel ikke bety noe? Det er jo glassfiberen som skal holde dette sammen (gelcoat vil ikke ta noen krefter). Dersom bunnstokken var helt tilpasset skroget og låg perfekt nedpå vil det uansett ikke hjelpe med krefter som drar skroget nedover. Om ikke bunnstokkene ligger helt fast i forhold til skroget vil man jo se det med en gang da man vil få sprekker (krakkeleringer i gelcoaten først).

Link to post
Share on other sites

Det er jo glassfiberen som skal holde dette sammen (gelcoat vil ikke ta noen krefter).

 

Nettopp!

 

Om ikke bunnstokkene ligger helt fast i forhold til skroget vil man jo se det med en gang da man vil få sprekker (krakkeleringer i gelcoaten først).

 

Kanskje det var det han gjorde?

 

Dersom det er ønske om nærmere detaljer, foreslår jeg at du sender ham en mail. Hollenderne er som regel noen kløppere til å kommunisere på engelsk.

Link to post
Share on other sites

Har lest 10-15 sider i tråden , gadd ikke mere (skulle kansje gjort det ) . Men det som slår meg etter hva jeg kan lese er , at dere som har kjøpt en kansje mindre båt og kansje 10-15 år gammel båt er missunnelse ? Må jo være folk som er missunnlige på alle som har kjøpt en Bavaria på 40 fot , kontra en på 35 fot og 10 år gammel til samme pris ?

Et fett for meg hele Bavaria greia og ikke har jeg peiling på seilebåter heller , men kan jo være det at det er flere som ikke har det .

 

Syntes mye av det folk sier om Bavaria båtene her og i andre tråder på BP , mye er vel med glimt i øyet håper jeg . For å "tulle" med Bavaria eierne . Men noe er så på tryne syntes jeg og sikkert sårende til dem som kansje har betalt , eller sliter med å betale båtdrømmen sin .

Kansje Bavaria eierne er kjempe fornøyde og stolte av båtane sine . Kansje Bavaria eierne ikke liker svenske , franske og andre båter . Eller fordi dem syntes det er helt ok å kjøpe en 40 fot seilebåt , som er halve prisen av mange andre første gangen dem skal ha båt . Eller kansje dem rett å slett syntes Bavaria er så mye båt for penga og at du får en stor ny båt til samme pris av en mindre og litt eldre båt . Kansje noe av dette stemmer , kansje ikke .

 

Har bytta båt i vinter og den er kansje ikke vakker , men den er min . Jeg liker båten og jeg skal bruke den og jeg har betalt den ( eller holder på) . Jeg har fått litt av drømmen oppfylt , lukket båt og god plass . Har fått høre at den er høy klumpete og mindre pen . Folk som utaler seg slik om andres båter , husk det kan være veldig sårende .

Var en som spurte meg hvorfor jeg har kjøpt den båten , han mente den var både høy å mindre pen . Skal du svare da ?`

Syntes dere som slenger med leppa om andres båter , kansje bør tenke dere litt om . Alle kan ikke ha den samme båten , alle har værken samme smak eller behov . Syntes folk skal respektere andres valg , syntes folk skal respektere at folk vil ha en Bavaria eller hva dem nå har .

Er så langt fornøyd med den båten jeg har og trur kansje Bavaria eierne også er fornøyd med den båten dem har , så kansje vi bare rett å slett må innse at smaken er som baken .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vel, har High-tech seil fra Elvstrøm med spiler. Dette er heller ikke de vasseste seilene, men de fungerer utmerket. Pga rullestor, er disse utformet at du holder buen i toppen også ved reving.

Veldig fornøyd, har også foldeprop.

 

Joelle seilte sin gamle båt Bavaria 30 CR med Quantum seil. Stein Erik her, har også vasse seil.

 

Les testen hvor de testet Hanse 31 og Bavaria 30 med med og uten "race-utstyr". Bladet var "Alt om segling".

Bør være int lesestoff for de fleste. Det står skrevet mye om seglegenskapene til båtene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei Tine III

 

Veldig bra innlegg. Støtter dette fullt ut. Har forsøkt å si noe tilsvarende i denne tråden, men jeg er nok for dårlig til å formulere meg. Føler i alle fall at jeg blir misforstått av disse "båtekspertene" her på forumet.

 

Fortsatt vil jeg si at det føles merkelig rart at eier av andre båter tydeligvis føler seg provosert av Bavaria. Det er bare å se på antall innlegg i denne tråden. Dette temaet opptar i alle fall mange båteiere i stor grad. Minst like mange Bavariaeiere som andre.

 

Noen har forsøkt å trekke konklusjoner i denne tråden. Jeg velger i alle fall å forholde meg til fakta. Det er at de fleste seilbåtkjøpere i Norge kjøper Bavaria. Tallene til Sydvesten viser dette. Så får det bli opptil enhhver å spekulere på hvorfor. Ut fra en del "eksperters" meninger i denne tråden har kjøpere av Bavaria ikke peil på båt. D.v.s. si, rent faktisk, at de langt fleste seilbåtkjøpere i Norge ikke aner noe om hva de investerer sine hundrede tusenvis av kroner til. Betenkelig, og vel noe merkelig. Særlig når en ser at samme fenomen også viser seg i andre land. Kan dette virkelig være fasiten? Neppe :nonod:

Link to post
Share on other sites

Om de er misunnelig eller ikke er meg likegyldig. Dette synes jeg rett og slett handler om å ha respekt for andres valg og utvise en liten smule folkeskikk. Har ikke registrert den samme mobbingen hos motorbåtfolk når det gjelder andres valg. Håper ikke dette skremme folk vekk fra å velge seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra innlegg. Støtter dette fullt ut.

 

Mener du i ramme alvor at alle som formaster seg til å ha en smule kritikk mot Bavaria er misunnelige?

 

Nå var vel ikke misunnelse hovedpoenget i Tine III's innlegg, vel Mulligan? Han stiller vel bare spørsmålet om det kan være slik det forholder seg. :rolleyes:

 

Jeg synes selv Bavarias motorbåter er stygge som arvesynden, men jeg bruker ikke veldig mye energi på å fortelle omverdenen det. Det er jo bare forskjellig smak.

 

mvht uffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Folk som utaler seg slik om andres båter , husk det kan være veldig sårende .

 

Er så langt fornøyd med den båten jeg har og trur kansje Bavaria eierne også er fornøyd med den båten dem har , så kansje vi bare rett å slett må innse at smaken er som baken .

 

Tine III

 

Hei Tine III,

 

Gratulerer med ny båt! Håper at du får mange gode stunder med den!

 

Men jeg håper også at du vil verdsette diskusjon mellom båtfolk om egenskaper med ulike båttyper - fordi slik diskusjon er nyttig.

 

For det er jo slik at det er noen egenskaper ved båter som er bra (når det gjelder sjødyktighet, sikkerhet, seilegenskaper, annenhåndsverdi m.m.m.) - og noen egenskaper som er bindre bra.

 

Dette kan man selvsagt lære seg selv, "the hard way".

 

Alternativet er å gjøre som båtfolk og sjøfolk har gjort gjennom 1000-vis av år: Diskutere båtdetaljer, utveksle erfaringer, lære av feil - og lære av smarte nyvinninger. Jeg har tilbrakt mesteparten av mitt liv på og ved sjøen, og har selvsagt lært en hel del gjennom egne erfaringer. Men jeg tror at jeg har lært minst like mye gjennom det som jeg har fått videreformidlet av andres erfarninger.

 

Noe av det jeg har lært, er at høye båter i enkelte sammenhenger er mindre sjødyktige enn lave båter. Det er nok en av grunnene til at vi (i alle fall foreløpig) ikke ser mange flybridge-båter som cruiser rundt på verdenshavene. Og det er nok også en av grunnene til at mange sjøens folk har fått det inn med morsmelken at lave båter er "penere" enn høye båter. Her i Skandinavia, tror jeg at dette er holdninger som har preget kystbeboerne helt siden vikingtiden.

 

Men i innaskjærs farvann på den norske sommerkysten, kan nok slike ulemper med god margin oppveies av fordelene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...